Steve Krug
2013

Wil jij Don’t Make Me Think Revisited van Steve Krug ook lezen?

Als website eigenaar heb jij jezelf vaker afgevraagd of je website wel mooi genoeg is, of je website wel snel genoeg is en of jouw website wel hoog genoeg scoort in de zoekmachines. Maar heb je ooit stil gestaan bij de vraag of jouw website gebruiksvriendelijk genoeg is?

Steve Krug is een zogenaamd UX specialist en staat dagelijks stil bij de vraag of iets gebruiksvriendelijk genoeg is.

UX staat voor User Experience. Je zult deze term vaak samen zien gaan met UI dat staat voor User Interface. Beide termen hebben te maken met de gebruiksvriendelijkheid van een digitale uiting. Denk hierbij aan een website of een applicatie.

Don’t Make Me Think Revisited

Al in 2000 bracht Steve Krug de eerste versie van Don’t Make Me Think uit. Dit boek verkocht boven verwachting goed maar toch heeft het vijf jaar geduurd voor de tweede versie door Steve Krug werd geschreven. De toevoegingen waren destijds zelfs zo klein dat er geen eens een andere titel aan het boek werd gegeven.

Weer zes jaar later, in 2013, besloot Steve Krug de talloze e-mails met de vraag wanneer er een nieuwe versie van het boek uit zou komen, niet langer te negeren.

Het boek kreeg enkele essentiële toevoegingen en zowel de cover als de titel werden gewijzigd.

Toch is de meest recente versie van het boek, Don’t Make Me Think Revisited, ook alweer vijf jaar oud.

Het grote verschil tussen de eerdere twee versies en deze derde versie, is het stuk dat Steve Krug heeft toegevoegd over mobiele apparaten.

Waarin 2000 het internet voor iedereen nog vrij nieuw was, stonden er in 2005 al in menig huiskamer een computer met een internetverbinding.

In 2013 was deze computer al niet meer enkel onderdeel van de huiskamer maar waren er al vaak meerdere computers in huis. Nog groter was de verandering dat veel consumenten tegenwoordig een smartphone met internetverbinding op zak hadden.

Waarom is UX zo belangrijk?

Ondanks het feit dat het grootste gedeelte van Don’t Make Me Think Revisited dus al voor 2000 was geschreven, bevat het ontzettend interessante en tijdloze informatie over het maken van een website met een goede gebruikerservaring.

Dit boek gaat namelijk niet over het mooi maken van je website. Een mooie website heeft namelijk te maken met meningen, trends en styling.

De gebruikerservaring heeft te maken met hoeveel moeite een gemiddelde gebruiker moet doen om een bepaalde actie uit te voeren op een website.

Des te meer moeite een bezoeker van jouw website moet doen om een gewenste actie uit te voeren of bijvoorbeeld specifieke informatie te vinden, des te groter de kans dat je deze bezoeker snel – en voor altijd – kwijt bent.

Het doel van jouw website is het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers die uiteindelijk overgaan tot een specifieke actie. Wanneer jouw bezoekers niet duidelijk krijgen hoe ze deze actie überhaupt moeten uitvoeren, zal het je niet lukken om deze doelen te behalen.

UX, UI, de gebruikerservaring of hoe je ‘m ook wilt noemen, is dus ontzettend belangrijk om een succesvolle website te kunnen onderhouden.

Less is more

Bij digitaal ontwerpen denken veel mensen al snel aan het mooier maken van bijvoorbeeld een website door te werken met mooie kleuren, mooie vormen en andere toevoegingen.

Steve Krug waarschuwt juist om het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website of app niet te zoeken in het toevoegen van onderdelen maar juist door te kijken wat er essentieel is op de pagina en te zorgen dat je de rest verwijderd.

Door teveel noise, zoals Steve Krug het omschrijft, op een pagina te plaatsen maak je het moeilijk om te focussen op hetgeen dat echt belangrijk is.

Steve Krug adviseert om van tevoren goed te bedenken welke elementen er nodig zijn op een pagina om het doel te bereiken.

Zelfs nadat de pagina dan is ontworpen doe je er goed aan om nog eens heel kritisch te kijken of er echt geen overbodige afbeeldingen, teksten of andere elementen op de pagina staan.

Kan jij het je veroorloven om uniek te zijn?

Het zit in de mens dat we ons willen onderscheiden. De kans dat een website eigenaar bij een ontwerper binnenkomt en vraagt om een exacte kopie van een andere website is dan ook op zijn minst klein te noemen.

Maar zeker wanneer je geen enorme marktleider (op het leven van Apple, Coca Cola, Nike etc.) bent kun jij het je niet veroorloven om uniek te zijn.

Volgens alletop10lijstjes.nl is de top 10 meest bezochte websites in Nederland:

  1. Google
  2. Facebook
  3. YouTube
  4. Wikipedia
  5. Google Maps
  6. Bol.com
  7. Marktplaats
  8. Instagram
  9. Nu.nl
  10. Nos

Hoogstwaarschijnlijk ken je alle tien de websites of in ieder geval het grootste gedeelte van het lijstje.

Is je wel eens opgevallen dat

  • het logo van deze websites allemaal links boven in de pagina staan?
  • de hoofdnavigatie bij alle websites bovenaan in een balk staan?
  • alle websites een duidelijke zoekfunctie boven de vouw hebben?

Dit zijn slechts drie van de elementen die deze tien websites met elkaar gemeen hebben.

Dit zijn alle tien enorm succesvolle websites als je kijkt naar bezoekersaantallen en omzet, maar heel uniek kunnen we ze dus niet noemen.

It’s very easy to be different, but very difficult to be better.

Jony Ive, Chief Design Officer Apple

Wanneer je een enorm succesvol, bekend bedrijf bent of product hebt kun je het je veroorloven om een unieke website neer te zetten. Mensen zullen het je onbewust vergeven dat je ze vraagt om even na te denken hoe hun website werkt.

Maar deze status is maar voor heel weinig bedrijven, producten en mensen weggelegd. Kies hier dus voor veiligheid en niet voor de meest unieke website.

Maak niet dezelfde fout als ik

Zo’n half jaar geleden heb ik het ontwerp van mijn website compleet omgegooid.

Het is niet zo dat ik mezelf had wijsgemaakt dat ik een dusdanige status had dat ik me wel een uniek ontwerp kon veroorloven. Ik had simpelweg nog nooit op die manier over gebruiksvriendelijkheid nagedacht.

De cijfers liegen er niet om. Van een bounce-rate van gemiddeld zo’n 5% zit ik, letterlijk sinds dit ontwerp, op een bounce-rate van gemiddeld zo’n 79%..

Baal ik daarvan? Ja zeker! Heb ik ervan geleerd? Ja zeker!

Op het moment ben ik druk bezig met een totaal nieuw, absoluut niet uniek, ontwerp.

Websites testen is niet langer alleen voor grote spelers

In zijn boek beschrijft Steve Krug dat hij als UX specialist voor grotere opdrachtgevers heeft gewerkt. Grotendeels ging het hier om het testen van nieuwe websites om deze vervolgens te kunnen optimaliseren.

Dit soort testen werden eigenlijk alleen door de grote spelers gedaan en als je weet dat hierbij bedragen tussen de $ 40.000 en $ 50.000 per testronde werden berekend, dan weet je ook meteen waarom.

Gevolg was hierbij wel dat zeker de kleinere ondernemers ontzettend veel potentie verloren lieten gaan door kleine foutjes die binnen enkele minuten opgelost konden worden.

Steve Krug heeft daarom een manier uitgeschreven om, ook als kleine onderneming, je digitale uitingen op een efficiënte en financieel interessante manier te testen.

De complete beschrijving kun je uiteraard terugvinden in Don’t Make Me Think maar ik geef je hier een kleine opsomming:

  • Ga op zoek naar mensen die ongeveer binnen jouw doelgroep passen, die vrijwillig of tegen een kleine vergoeding, een taak willen uitvoeren binnen jouw website of applicatie.

  • Zorg voor een rustige ruimte met daarin minimaal een computer (of mobiel apparaat voor een app) met stabiele internetverbinding, een bureau, bureaustoel en camera.

  • Zorg ervoor dat je op de computer software hebt geïnstalleerd – en klaar hebt staan – om het beeldscherm op te nemen. Op macOS kan dit met Quicktime en tegenwoordig met de standaard screenshot methode. Op Windows kan dit bijvoorbeeld met Camtasia.

  • De camera kun je het best vanaf de zijkant op de kandidaat richten zodat je eventuele gezichtsuitdrukkingen meekrijgt en ziet hoe hij of zij de muis en het toetsenbord gebruikt. Het scherm hoef je hiermee niet te zien want die neem je al op via de computer.

  • Leg degene die de test gaat uitvoeren uit wat je van hem of haar verwacht (vraag bijvoorbeeld om een offerte aan te vragen via de website die je straks voor hem of haar gaat openen) en vraag hem of haar zoveel mogelijk hardop te denken.

  • Leg ook van te voren uit dat je de kandidaat niet zult helpen met het uitvoeren van deze taak. Het komt een beetje lullig over wanneer hij of zij jou een vraag stelt en je simpelweg niet antwoord zonder dat je dit van te voren hebt uitgelegd.
Maak eventueel aantekeningen tijdens de testen.

Aan de hand van de opnames en gesprekken die je na de test met de kandidaat voert kun je opmaken of er bepaalde quick wins te behalen zijn.

Door deze test met meerdere kandidaten uit te voeren kun je kijken of er een groter UX probleem is dat aangepakt moet worden.

UX verbeteringen om meteen mee aan de slag te gaan

Al met al is het boek Don’t Make Me Think echt een aanrader voor iedereen die een website heeft of van plan is om in de toekomst een website te beginnen.

Of je nou ontwerper, tekstschrijver of enkel en alleen de eigenaar bent, feit is dat het optimaliseren van de gebruikerservaring een essentieel onderdeel is.

Om je direct in de goede mindset te krijgen hier een paar highlights uit het boek waar ik in ieder geval door aan het denken ben gezet.

Laat duidelijk zien waar de bezoeker op dit moment is

Het lijkt heel logisch maar toch is het ook heel snel weer te vergeten. Als bezoeker van een website is het fijn om te weten waar jij nu bent.

Dit kun je als website eigenaar bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van zogenaamde broodkruimels.

Home > Blog > Boeken > Don’t Make Me Think (zou ik eigenlijk moeten hebben inderdaad 🙃)

Gebruik de kleuren van hyperlinks

Wanneer je gebruik maakt van een hyperlink in je tekst zal WordPress automatisch de tekst opmaken door gebruik te maken onderstrepen en het wijzigen van de kleur van de tekst.

Op die manier is het voor bezoekers van je website duidelijk dat ze op deze hyperlink kunnen klikken en dat dit zal zorgen voor het openen van een nieuwe pagina.

WordPress maakt ook gebruik van een andere opmaak wanneer er een hyperlink zichtbaar is waar je al eerder op geklikt hebt. Stel dat je bijvoorbeeld op bovenstaande link, met de tekst hyperlink, klikt en weer terugkomt op deze pagina, dan zal de kleur veranderd zijn.

Dit maakt het voor bezoekers makkelijker om te zien waar ze al geweest zijn.

Maak een knop van je knop

Uit het oogpunt van een designer, zeker in less is more, willen we knoppen nog wel eens omtoveren tot iets dat eigenlijk geen knoppen meer zijn. Onderstaande afbeelding uit het boek zegt eigenlijk al genoeg.

Maak overduidelijk wat knoppen zijn.

Speel niet te veel met taal

Spelen met taal is leuk. Het kan je teksten ook nog eens leuker en persoonlijker maken. Maar wanneer je een duidelijk pad wilt uitstippelen voor je bezoekers is het verstandig alleen in artikelen met taal te spelen in ieder geval niet in hyperlinks of op knoppen.

Maak het niet moeilijker dan nodig is met fancy taal.

Hoe denk jij over UX en UI?

Heb jij echt aandacht besteedt aan de gebruiksvriendelijkheid van je website of geloof je dat het wel goed zit als je maar niet een al te gek ontwerp hebt?

Mocht je er serieus mee aan de slag willen of er gewoon meer over willen weten dan is Don’t Make Me Think een absolute aanrader. Zorg er wel voor dat je de Revisited versie leest, anders mis je het belangrijke gedeelte over mobiele apparaten en UX/UI.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.