Brian Tracy
2013

Wil jij Eat that Frog! ook lezen?

Stel je moet elke dag een aantal verschillende kikkers opeten. De een groot en dik, de ander klein en mager. Dan kun je dat maar beter snel gedaan hebben, toch?

Als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag ‘een makkie’ zijn

Mark twain

Gebaseerd op de uitspraak van schrijver Mark Twain, heeft Brian Tracy het boek Eat that Frog! geschreven.

Gewapend met de kennis van honderden boeken en artikelen over productiviteit, discipline, motivatie en uitstelgedrag is Brian Tracy al jaren op een zoektocht naar zijn manier om zijn werkdag zo efficiënt mogelijk in te delen en uit te voeren.

Naast het lezen over de onderwerpen heeft hij ook vele trainingen en cursussen gevolgd. De methodes die hem geholpen hebben beschrijft hij Eat That Frog!

In dit boek geeft Brian Tracy 21 tips om de spreekwoordelijke kikker op te eten. Zie de grootste kikker als de grootste uitdaging of de taak met de meeste impact en zorg dat je deze afhandelt.

Er is altijd iets dat voor jou werkt

Er is ook in deze zoektocht geen gouden formule, geen oplossing die voor iedereen werkt. Maar ik durf wel te zeggen dat er in dit boek minstens een aantal tips zijn waardoor jij effectiever en productiever kunt werken.

Doordat ik zelf al veel boeken over productiviteit heb gelezen waren een aantal manieren al bekend. Toch heeft de manier waarop Brian Tracy deze methodes heeft omschreven me geholpen het net weer even van een andere kant te bekijken.

5 methodes om productiever te zijn

Om je een betere kijk te geven op het boek Eat that Frog! wil ik 5 methodes uitlichten. Ik heb deze methodes expres willekeurig gekozen, dit is dus niet zo zeer mijn top 5. De reden waarom is vrij simpel, wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken.

Stel selectief uit

Wanneer je het probleem hebt dat je te vaak te veel belangrijke dingen uitstelt zul je je afvragen waarom het in godsnaam zou moeten helpen om dingen uit te stellen.

Wanneer je bepaalde taken niet meer wilt uitstellen zul je automatisch andere taken juist wel moeten uitstellen.

Waarschijnlijk herken je het wel, je weet dat je aan de slag moet met die belangrijke taak die volgende week klaar moet zijn maar in plaats daarvan ben je toch weer met iets anders bezig. Iets dat eigenlijk kan wachten en veel minder belangrijk is.

Schrijf voor jezelf eens op welke dingen jij gaat doen wanneer je eigenlijk aan iets belangrijkers zou moeten werken. De kans is vrij groot dat je een patroon gaat vinden.

Enkele activiteiten die vaak voorbij komen zijn:

  • Social media
  • Gamen
  • Browsen
  • Televisie kijken
  • Eten (niet omdat je trek hebt maar als vluchtgedrag)

Probeer de eerstvolgende keer dat je een van deze activiteiten onderneemt te bedenken of je jouw tijd niet beter aan iets anders kunt besteden. Zo ja, stel je huidige activiteit uit.

Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je verder kunt gaan met gamen zodra je jouw belangrijkste taak hebt voltooid.

Ga door tot je de volgende stap in zicht hebt

Jaren geleden reed Brian Tracy in een oude Land Rover midden door de woestijn in de Sahara. Door de enorme droogte was er letterlijk geen mens te bekennen in de enorme zandvlakte om hem heen.

De omstandigheden waren zo slecht dat er in de voorgaande jaren al meer dan 1300 mensen waren omgekomen die, net als Brian Tracy, de overtocht probeerde te maken.

Om reizigers in deze enorme woestijn toch iets van een leidraad te geven hadden de Fransen een route uitgezet. Om de 5 kilometer stond een enorm olievat.

Brian Tracy schrijft dat deze olievaten zijn redding zijn geweest. Door te zorgen dat hij altijd het olievat kon zien dat hij net gepasseerd was én het olievat waar hij naar toe moest, bleef hij op de juiste weg en wist hij dat hij progressie maakte.

Deze techniek kun je ook in je dagelijks leven toepassen.

Your job is to go as far as you can see. You will then see far enough to go further.

Brian Tracy

Het is jouw taak om zo ver te gaan als je op dat moment kun zien. Zodra je zo ver bent, zul je verder kunnen kijken om verder te kunnen gaan.

Doe waar je goed in bent

Heb je er wel eens over nagedacht dat het zo zou kunnen zijn dat je niet productief bent omdat je simpelweg niet goed genoeg bent in wat je doet?

Iedereen heeft zijn of haar skills. De ene is beter met cijfers, de ander is beter met letters en weer iemand anders werkt beter met zijn of haar handen.

Heb jij wel plezier in wat je doet? Of ben je constant aan het vechten tegen het feit dat je überhaupt bezig bent met wat je aan het doen bent?

Logischerwijs gaat iets je veel makkelijker af als je ergens plezier in hebt en daarnaast is het natuurlijk zo dat je ergens sneller plezier uithaalt wanneer je er goed in bent dan wanneer je er enorme moeite mee hebt.

Stel jezelf ten eerste de vraag of je oprecht plezier beleeft aan je werkzaamheden. Is het antwoord nee, dan is productiever worden niet jouw primaire probleem.

Is het antwoord ja? Kijk dan of je meer kunt leren over de onderdelen en werkzaamheden waarbij je productiever wilt kunnen werken.

Door meer kennis te vergaren over dit onderwerp zul je meer plezier beleven aan de werkzaamheden en uiteindelijk productiever kunnen werken.

Maak je eigen deadlines

Veel mensen, waaronder ik zelf, beweren beter te kunnen werken wanneer zij het druk hebben.

Op de een of andere manier voelt het op dat moment alsof je werkzaamheden sneller af kunt werken en minder op zijn beloop laat.

In de praktijk blijkt dat deze mensen met dit gevoel inderdaad sneller kunnen werken maar dat dit ten kosten gaat van de kwaliteit van hun werk.

Wat nou als het je zou lukken om voor jezelf deadlines te verzinnen voor al je werkzaamheden? Op die manier zou je actie gericht te werk gaan gezien de gelimiteerde tijd én de mogelijkheid hebben om je werk te controleren zodat het kwalitatief niet te lijden heeft onder je deadlines.

Deze oefening vraagt een hoop aandacht, discipline en tijd. 

Je zal dit net zo lang moeten volhouden tot je jezelf min of meer voor de gek kunt houden met deze deadlines.

Neem ze dan ook serieus. Schrijf ze in je agenda zoals je zou doen met echte deadlines.

Een goed begin is het halve werk

Het is een enorm cliche maar het is echt waar. Een goede voorbereiding is essentieel.

Hoe vaak is het jou niet voorgekomen dat je van plan was om iets te gaan doen maar je bent afgehaakt toen je er achter kwam wat er nog allemaal geregeld moest worden voor je überhaupt kon beginnen?

In mijn slechtere periodes kon het feit dat mijn favoriete sportbroek in de was zat er al voor zorgen dat ik die dag niet ging sporten. Als ik me goed had voorbereid stond mijn tas al klaar in de gang en was ik simpelweg naar de sportschool gegaan.

Zorg er zoveel mogelijk voor dat je de taken die je uit moet voeren direct kunt uitvoeren. Zorg er bij voorbaat voor dat je de voorbereiding opneemt in je planning.

Stel dat jij dinsdag een belangrijke taak wilt uitvoeren waar voorbereiding voor nodig is, zorg dan dat je deze voorbereiding maandag uitvoert.

De kans dat je dinsdag aan de slag gaat met die belangrijke taak is nu enorm vergroot.

Voor wie is Eat that Frog!?

Dit is naar mijn mening weer een boek waar echt iedereen baat bij heeft. Wie zou er niet productiever willen zijn?

Of je nou voor jezelf werkt, in loondienst bent of op school zit, iedereen is altijd bezig met werkzaamheden en iedereen heeft er wel eens last van dat het allemaal niet zo loopt als je zou willen.

Je bent er met je hoofd niet bij, je kunt je niet concentreren en het werk lijkt zich op te stapelen. Precies op zo’n moment kunnen deze 21 tips, om die spreekwoordelijke kikker op te eten, van Brian Tracy van pas komen.

Je kunt Eat that Frog! van Brian Tracy bestellen bij Bol.com voor € 13,99 

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.