Ian Brodie
2013

Wil jij E-mail Persuasion ook lezen?

Wanneer ik het woord e-mailmarketing laat vallen in een gesprek zie ik bijna altijd verbaasde blikken. “E-mails naar mensen sturen? Daar zit toch niemand op te wachten?”

Het versturen van nieuwsbrieven is, naar mijn mening, totaal iets anders dan e-mailmarketing. Bij nieuwsbrieven denk ik aan de folders van plaatselijke bedrijven die door je brievenbus geduwd worden.

E-mailmarketing geeft je de mogelijkheid om een band op te bouwen met jouw publiek. Dit doe je onder andere door ze alleen waardevolle e-mails te sturen en door juist niet met hagel te schieten en allerlei informatie naar jan-en-alleman te sturen zonder ook maar een idee te hebben of zij iets aan die informatie hebben.

Chimpessentials

Enkele weken geleden ben ik begonnen met de online training Chimpessentials van Paul Jarvis. Paul Jarvis is zo’n 20 jaar geleden begonnen als freelance designer en heeft zich, mede doordat hij zijn eigen diensten beter aan de man wilde brengen, verdiept in MailChimp. In de online training Chimpessentials leer je dan ook alles uit MailChimp te halen.

Door deze training heb ik erg veel geleerd over MailChimp en e-mailmarketing maar ik wilde graag nog meer weten over de do’s and don’ts binnen e-mailmarketing. Na een korte zoektocht op termen als ‘best e-mailmarketing book’ kwam ik bij het boek Email Persuasion van Ian Brodie uit.

Vanwege de goede beoordelingen op diverse websites (jammer zijn er nog geen beoordelingen op Bol.com en/of Amazon.nl voor het boek) heb ik het ebook aangeschaft.

De schrijfstijl van Ian Brodie sprak me meteen al aan. Alles wordt duidelijk uitgelegd maar wel op een informele, luchtige manier.

Elk hoofdstuk behandeld een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing en Ian Brodie benadrukt daarbij dat een heel groot gedeelte van e-mailmarketing al plaatsvind voor je ook maar een tool hebt gekozen waar je de daadwerkelijke e-mails mee gaat versturen.

In het hoofdstuk WINNING CLIENTS WITH EMAIL gaat Ian Brodie bijvoorbeeld diep in op het creëren van zogenaamde Persona’s. Door van te voren goed te bedenken en te beschrijven wie jouw ideale doelgroep is, wat hij of zij interessant vind en wat zijn of haar problemen zijn kun je straks veel doelgerichter e-mailen.

Veel voorkomende vraagstukken met betrekking tot e-mailmarketing komen aan bod, denk aan ‘Hoe vaak moet ik een e-mail sturen?’, ‘Wat moet er in mijn e-mails staan?’. In hoofdstuk 7 wordt segmentatie behandeld. Door de duidelijke uitleg van Ian Brodie snap je na dit hoofdstuk hoe jij jouw lijst met e-mailadressen effectief kunt segmenteren.

One advanced approach to email marketing that resolves this issue is list segmentation. When you segment a list you split out subscribers who match certain characteristics and send them different or additional emails to those who don’t match the characteristics.

Het segmenteren van een lijst is dus het scheiden van bepaalde groepen binnen één lijst. Zo kun je bijvoorbeeld uit één lijst een groep maken met mensen die geïnteresseerd zijn in A maar niet in B en een groep met mensen die geïnteresseerd zijn in B maar niet in A.

Los van interesses kun je bijvoorbeeld ook segmenteren op leeftijd, geslacht of welke informatie je dan ook maar voor handen hebt.

Een ander groot voordeel van Email Persuasion is de overzichtelijke opbouw van elk hoofdstuk. Elk hoofdstuk begint met uitleg over het specifieke onderwerp, daarna volgt een korte samenvatting van het hoofdstuk dat je net gelezen hebt en als afsluiter van het hoofdstuk krijg je stappen om meteen aan de slag te gaan.

Al met al is Email Persuasion een heel goed boek voor ondernemers die aan de slag willen gaan met e-mailmarketing maar niet goed weten waar zij moeten beginnen. Door de fijne en duidelijke schrijfstijl van Ian Brodie is het boek voor iedereen goed te lezen en zijn de stappen makkelijk op te volgen.

Het boek Email Persuasion van Ian Brodie is voor € 16,19 te koop bij Bol.com

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.