Nir Eyal
2014

Wil jij Hooked van Nir Eyal ook lezen?

Het gevoel is niet echt te beschrijven of uit te leggen maar op de een of andere manier heb je het gevoel dat je even je telefoon erbij moet pakken.

Dat je even door de statusupdates op Facebook moet scrollen. Dat je even door alle foto’s op Instagram moet scrollen.

Dat je even voor de zekerheid je e-mail moet controleren ook al heb je push-notificaties aan staan en weet je dus eigenlijk dat er geen nieuwe e-mail binnen is gekomen.

Wat is toch de reden dat sommige producten en diensten ons zo weten te pakken dat het ons niet loslaat?

De zoektocht van Nir Eyal

In 2008 was Nir Eyal, de schrijver van het boek Hooked, een van de leden van een team dat de opdracht kreeg om een unieke manier te bedenken om advertenties in online social games te plaatsen.

Denk hierbij aan Farmville, Candy Crush en andere games die je online met en/of tegen andere speelt.

In deze tijd verdienden de ontwikkelaars van dit soort games miljoenen euro’s met het verkopen van digitale schapen, koeien, hooibalen en andere niet bestaande producten.

Aan de andere kant stonden reclamebedrijven die miljoenen euro’s aan advertising betaalde om potentiële klanten alleen maar van hun bestaan te laten weten.

Nir begon zich steeds meer af te vragen hoe het mogelijk was dat zulke relatief simpele spellen ervoor zorgde dat mensen steeds maar weer terugkwamen. Dat zij steeds meer vrienden en familie overtuigde om ook te gaan spelen en bij elkaar miljoenen euro’s uitgaven aan niet bestaande producten.

Na zich hierin te verdiepen kwam Nir Eyal erachter dat dit te maken had met gewoontes. Deze games speelde in de gewoontes van de mens.

Gewoontes

Zo kun je de gewoonte hebben om voor het slapen gaan altijd eerst nog even je kleding klaar te leggen voor de volgende dag (een goede gewoonte ;-))

Maar je kunt ook de gewoonte hebben om jezelf vol te eten met chocolade wanneer je net slecht nieuws hebt gehoord.

Sta je er wel eens bij stil dat de volgorde die je ’s ochtends aanhoudt ook een gewoonte is? Zo kan het zijn dat jij, zodra je wakker bent, direct uit bed stapt en gaat douchen. Maar je buurman kan bijvoorbeeld de gewoonte hebben om wakker te worden, eerst nog een kwartier te blijven liggen en daarna eerst te gaan ontbijten.

Zonder dat we het zelf doorhebben bestaat een groot deel van ons dagelijks leven uit gewoontes.

De kracht van gewoontes

Wie het boek The Power of Habit van Charles Duhigg wel eens heeft gelezen weet wat voor een enorme kracht er in gewoontes schuilt.

Gewoontes voeren we namelijk zo goed als moeiteloos uit. Wat voor gewoonte het ook is.

Stel dat het voor jou dus een gewoonte is om elke ochtend om 05.00 op te staan en direct 10 kilometer te gaan hardlopen, dan zul je merken dat dit voor jou veel minder zwaar is dan voor jouw buurman. 

Logischerwijs is het lichamelijk minder zwaar aangezien jij de nodige training hebt gehad, maar ook mentaal zal jij dit beter aan kunnen omdat je niet hoeft na te denken over het proces, dat ken je immers al.

Hoe werkt een gewoonte?

Een gewoonte bestaat uit drie stadia:

  1. Een trigger
  2. Een routine
  3. Een beloning

Zo kan een trigger zijn dat jij je verveelt, de routine kan zijn dat je een social media app opent en de beloning is dat jij je niet meer verveelt. 

Cue, Routine, Reward = Habit

In bovenstaande afbeelding is de cue (trigger) een bepaalde tijd, de routine is naar een cafetaria gaan en de reward (beloning) is een verzadigd gevoel (er vanuitgaande dat de persoon iets gekocht heeft in de cafetaria)

Het Hooked model van Nir Eyal

Nir Eyal heeft zich jarenlang verdiept in gewoontes en hoe applicaties en diensten gebruik kunnen maken van dit menselijke fenomeen. Uiteindelijk heeft hij het zogenaamde Hooked model bedacht dat bestaat uit vier elementen:

  1. Trigger (extern of intern)
  2. Actie
  3. Variabele beloning
  4. Investering

Door te werken met deze vier elementen zou het mogelijk moeten zijn om een gebruiker jouw applicatie en/of dienst als gewoonte te laten gebruiken in zijn of haar dagelijks leven.

Variabele beloning

Omdat ik er vanuit ga dat je Hooked zelf ook nog wil lezen lijkt het me niet leuk om het hele boek al prijs te geven in deze review. Ik zal daarom alleen nog maar wat meer vertellen over het derde element van het Hooked model, de variabele beloning.

Het speciale aan dit element is het stukje variabele. En dit is dan ook direct de reden dat social media platforms als Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest zo verslavend zijn.

De trigger kan bij alle platformen hetzelfde zijn, je verveelt je. De actie is ook vrij simpel, je opent de app op je smartphone. Maar het resultaat, de variabele beloning, is elke keer weer anders.

Niet alleen krijg je verschillende content per platform te zien, de content is letterlijk elke keer weer uniek.

De éne keer zie je een foto van het hondje van je overbuurvrouw, de volgende keer krijg je een video van je neef te zien die een nieuwe truc heeft geleerd met zijn skateboard, daarna volgt een video opname van de musical van het zusje van een van je beste vrienden etc.

Hoe vaak je de app ook opent, elke keer weer zul je een nieuwe beloning

Wat is het doel van Hooked?

Hooked is door Nir Eyal geschreven omdat hij rond 2008 op zoek was naar een soortgelijk boek dat meer informatie gaf over het maken van applicaties en diensten die inspeelden op de gewoontes van de mens.

In plaats van het beschrijven van zijn zoektocht heeft Nir Eyal ervoor gekozen om hetgeen dat uit deze zoektocht kwam, het Hooked Model, te beschrijven. Hierbij legt hij uit hoe je als eigenaar of ontwikkelaar van een applicatie of dienst gebruik kunt maken van dit model.

Het doel van Hooked is dan ook het informeren – maar ook waarschuwen – over de mogelijkheden van dit model.

In hoofdstuk 6 What are you going to do with this bespreekt Nir Eyal bijvoorbeeld expliciet dat het mogelijk is om deze technieken op een slechte manier te gebruiken.

Wie moet Hooked van Nir Eyal lezen?

Ik zou dit boek aanraden aan iedereen die te maken heeft met het ontwikkelen van een dienst, website en/of applicatie.

De kans is zeker aanwezig dat je niet van plan bent om het gehele Hooked model toe te passen maar ik weet zeker dat je er inspiratie en inzichten uithaalt.

Wil jij Hooked van Nir Eyal ook lezen?

p.s. Ben jij Hooked aan een applicatie op je iPhone? Kijk dan eens naar de nieuwe functies in iOS 12.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.