Dr. Greger
2015

Wil jij How not to Die ook lezen?

Ik hoor het je bijna denken. “Wat heeft een boek als How not to Die in godsnaam met ondernemen of marketing te maken?”.

Aan de ene kant natuurlijk helemaal niets. Aan de andere kant alles.

Zeker als freelancer ben jij jouw bedrijf. Des te gezonder jij bent, des te beter jij kunt ondernemen.

Je maakt ondernemen een stuk moeilijker als je zelf niet fit bent en bijvoorbeeld twee maanden van het jaar uit de running bent door gezondheidsproblemen.

How not to Die from…

How not to Die bestaat als het ware uit twee delen, de eerste helft is vooral theorie en het tweede deel bestaat meer uit praktijkervaringen en advies om aan de, volgens Dr. Greger, benodigde voedingstoffen te komen.

Het eerste gedeelte bestaat uit vijftien hoofdstukken. In elk hoofdstuk geeft Dr. Greger aan hoe je ervoor kunt zorgen dat je jouw lichaam kunt weren tegen een bepaalde ziekte.

Zo gaat het eerste hoofdstuk ‘How not to Die from Heart Disease’ bijvoorbeeld over de nummer één doodsoorzaak in de Verenigde Staten, hart- en vaatziektes.

My patients often asked me, “Isn’t heart disease just a consequence of getting old?”
I can see why this is a common misconception. After all, your heart pumps literally billions of times during the average life span.

Does your ticker just conk out after a while? No.

Dr. Greger | Hoofdstuk 1 | How not to Die 

In tegenstelling tot wat veel mensen geloven is het dus niet zo dat hart- en vaatziekten simpelweg bij het leven horen wanneer je ouder wordt.

In veel Oosterse landen, waar over het algemeen minder vlees én juist meer plantaardig wordt gegeten, zien we veel minder sterfgevallen met hart- en/of vaatziektes als oorzaak.

Net als in de overige veertien hoofdstukken geeft Dr. Greger aan dat het veranderen van je dieet een enorme impact kan hebben op je gezondheid.

Keer op keer toont Dr. Greger, met bronverwijzingen naar de resultaten van onderzoeken, aan dat een dieet, gecentreerd om plantaardig voedsel niet alleen minder ziekte veroorzaakt maar sommige ziektes zelfs kan helpen genezen.

Hoge bloeddruk voorkomen door zout te minderen

In hoofdstuk 7 How not to Die from High Blood Pressure schrijft Dr. Greger onder andere dat de Westerse bevolking vandaag de dag veel te veel sodium binnenkrijgt.

Zout bestaat voor zo’n 40% uit sodium. Sodium is een essentiële voedingsstof voor de mensheid maar aangezien onder andere plantaardig voedsel van zichzelf al sodium bevat komen we, bij een gezond dieet, al snel genoeg aan ons benodigde sodium.

If you consume too much, it (sodium) can cause water retention, and your body may respond by raising your blood pressure to push the excess fluid and salt out of your system.

Dr. Greger | Hoofdstuk 7 | How not to Die

In de Westerse wereld voegen veel bedrijven zout toe aan voedingsmiddelen om ze bijvoorbeeld langer te kunnen bewaren.

Wij (de Westerse wereld) zijn hierdoor gewend geraakt aan het eten van voedingsmiddelen met veel zout en vinden voedingsmiddelen met minder zout al snel flauw.

Als resultaat pakken we dan al snel het zoutvaatje erbij en beginnen met strooien.

Wat mag je allemaal niet eten?

Is dit dan weer zo’n boek met een opsomming van wat je allemaal niet mag eten? Nee. Dat is het niet.

Het goede aan How not to Die vind ik juist de manier waarop alles wordt beschreven.

In plaats van aan te geven wat je allemaal niet mag eten geeft Dr. Greger, volledig onderbouwd met onderzoeken, aan wat de gevolgen zijn van het eten van onder andere vlees en andere dierlijke producten als kaas, eieren etc.

Naast het advies om bepaalde voedingsmiddelen zo min mogelijk te eten geeft Dr. Greger in How not to Die ook aan wat je meer zou kunnen gaan eten om je gezondheid te verbeteren.

Superfoods

De hype is ondertussen alweer een beetje voorbij (volgens mij) maar enkele jaren geleden doken ze overal op, superfoods.

Elke supermarkt keten kreeg een schap, daarna schappen en uiteindelijk een compleet pad met een assortiment aan zogenaamde superfoods.

Van gojibessen tot biologische havermout en glutenvrije energiebars tot quinoa.

Door het complete eerste gedeelte noemt Dr. Greger meerdere voedingsmiddelen, in de vorm van fruit, groenten maar bijvoorbeeld ook zaden, kruiden en dranken, die je oprecht superfoods zou kunnen noemen.

In het tweede gedeelte legt Dr. Greger uit hoe hij ervoor zorgt dat hij dagelijks de belangrijkste voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Uit het boek zijn een paar voedingsmiddelen – en vooral hun werking – me bijgebleven. Een daarvan steekt er bovenuit:

Broccoli

In deze groene groente zit onder andere sulforafaan. Dit component is goed voor onder andere:

  • Het tegen gaan van DNA beschadiging
  • Het tegen gaan van de verspreiding van kanker
  • Het tegen gaan van ziekteverwekkers en verontreinigde stoffen
  • Het voorkomen van lymfonen

En nu, moet iedereen veganist worden?

Nee, dat moet helemaal niet. Al kan ik me niet voorstellen dat je er niet minstens over na denkt na het lezen van How not to Die.

Sinds ik ben begonnen in How not to Die heb ik moeite om vlees, vis of andere dierlijke producten te eten.

Door de manier waarop Dr. Greger letterlijk al zijn stellingen onderbouwt met verwijzingen naar onderzoeken en resultaten is het niet te ontkennen dat er op zijn allerminst een kern van waarheid in het verhaal zit.

Zelf heb ik ervoor gekozen tot nu toe vooral te minderen met vlees, vis en andere dierlijke producten en vanaf 1 juni wil ik minimaal 30 dagen 100% veganistisch eten.

Op die manier kan ik het proberen en ervaren hoe het is om langere tijd geen dierlijke producten meer te nuttigen.

Zelfs als je er op dit moment niet aan moet denken om je dagelijkse boterham met worst, je karbonade of alleen maar je glas melk te moeten laten staan, zou ik je willen aanraden om How not to Die eens te lezen.

Los van wat je wil kunnen eten en drinken moet je toch ook een zo lang en gezond mogelijk leven willen leiden toch?

Je kunt How not to Die van Dr. Greger voor € 14,99 kopen via Bol.com

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.