Mithu Storoni
2017

Wil jij Stress Proof ook lezen?

Hoe stress bedoeld is

Je hebt je buik vol van de heerlijke bessen die je net hebt ontdekt. Verzadigd wandel je, wat lastig, door de bossen terug naar je kamp.

Plotseling hoor je geritsel in de struiken. Je kijkt om en ziet op zo’n tien meter afstand een sabeltandtijger klaar staan om een enorme sprong te doen.

Het zou nu ontzettend goed uitkomen als al je vaardigheden een enorme boost kregen om je overlevingskansen te vergroten.

En dat is dan ook precies wat het hormoon cortisol voor je doet.

Het hormoon cortisol wordt aangemaakt in de bijschors van de nieren en is enigszins te vergelijken met adrenaline.

Cortisol zorgt er bijvoorbeeld voor dat je hart sneller gaat pompen waardoor je bloed in een hoger tempo door je lichaam gepompt zal worden en je lichaamsdelen meer zuurstof krijgen.

Hierdoor zal ook de suikeropname van je lichaamsdelen verhoogd worden. En met meer glucose in je bloed heb je meer energie en ben je dus alerter en kun je sneller handelen.

Dat is natuurlijk precies wat je nodig hebt wanneer er gevaar in de buurt is en je moet maken dat je weg komt.

Het zijn slechts enkele minuten of misschien zelfs seconden die het verschil maken tussen straks uitgezakt in het kamp je verhaal vertellen of nooit meer aankomen bij het kamp en nooit meer een verhaal vertellen.

Hedendaagse stress

Vandaag hebben we geen sabeltandtijgers meer en zeker in het Westen van de wereld kunnen we over het algemeen vrij veilig in de buitenwereld rondlopen zonder voor ons leven te hoeven vrezen.

Toch speelt stress – en dus het cortisol hormoon – een enorm grote rol in het dagelijks leven van Westerlingen.

Iedereen heeft er jammer genoeg mee te maken.

Je ervaart bijvoorbeeld enorme stress voor de aankomende APK. De laatste maanden rammelt er iets wanneer je de auto start en je voorziet een doemscenario waarin je auto total loss verklaart zal worden en je minstens € 2500,- kwijt bent aan een nieuwe auto.

Geen auto is geen optie want hoe kom je dan bij je werk?

Die twee weken vakantie naar Spanje zit er dus weer niet in aankomende zomervakantie.

Ondertussen ben je uren, dagen, weken of zelfs maanden bezig met het produceren én in stand houden van het cortisol hormoon.

En dat terwijl de APK pas over 7 maanden hoeft te gebeuren.

In plaats van enkele minuten gebruiken wij het cortisol hormoon, vandaag de dag, dus eerder uren, dagen, weken of zelfs maanden.

Het gevaar van chronische stress

In het boek Stress Proof maakt Mithu Storoni onderscheid tussen acute en chronische stress.

Waar we vroeger vrijwel alleen acute stress ervoeren hebben we vandaag de dag veel meer last van chronische stress.

En juist die chronische stress is een gevaar voor je gezondheid.Cortisol doet er namelijk alles aan om te zorgen dat jij overleeft.

Zo zal het andere processen als het laten groeien van je haar, het laten groeien van je nagels, het zuiveren van je huid etc. allemaal stopzetten om alle zeilen bij te zetten zodat jij kunt overleven.

Laten we eerlijk zijn, op het moment dat je oog-in-oog staat met een sabeltandtijger denk jij er ook niet over na wanneer je weer naar de kapper toe gaat.

Bij acute stress zijn de nadelige effecten dan ook te verwaarlozen. Wanneer jouw haren of nagels enkele seconden niet groeien zul je hier geen last van ondervinden.

Bij chronische stress, zeker over een langere periode, ga je deze nadelige effecten wel ondervinden.

Enkele gevolgen van chronische stress zijn:

Overgewicht


Cortisol zorgt ervoor dat er meer insuline in het lichaam gemaakt wordt. Deze suikers worden opgenomen door het bloed en wanneer deze energie vervolgens niet gebruikt gaat worden zal dit worden opgeslagen als vetreserves.

Uitputting

Cortisol zorgt er als het ware voor dat je op volle 100% functioneert. Wanneer je dit niet enkele seconden of minuten moet volhouden maar uren, dagen, weken of maanden, is het logisch dat je hier spreekwoordelijk aan onderdoor gaat.

Vatbaarder voor verkoudheid, griep etc.


Onder andere door de uitputting, heeft je lichaam geen energie meer om het immuunsysteem goed werkend te houden. Je bent daardoor dus vatbaarder voor bacteriën, virussen en dergelijke.

Krimpende hersenen

Het gedeelte van de hersenen dat onder andere de aanmaak van cortisol beïnvloedt noemen we de hippocampus. Wanneer je last hebt van chronische stress zal de hippocampus aanvragen blijven sturen voor cortisol.

Na verloop van tijd zal de hippocampus als het ware minder gevoelig worden voor stress en in de war raken.

Het is voor de hippocampus dan niet langer mogelijk om in te zien welke hoeveelheid stress er bij welke gebeurtenis hoort.

Je hersenen kunnen hierdoor zo in de war raken dat je hippocampus zelfs kan krimpen.

Long-term occupational stress is associated with shrinkage in areas of the prefrontal cortex, including the dlPFC.[1]

Mithu Storoni

Naast bovenstaande punten zijn er nog veel meer onderzoeken die hebben aangetoond dat (langdurige) stress slecht is voor lichaam en geest.

Enkele gevolgen die zijn geassocieerd met stress zijn bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, haaruitval, slaapproblemen, depressie en kanker.

7 manieren om stress tegen te gaan en stress te verminderen

Nu je weet dat langdurige stress zo slecht voor je is, is het ook goed om te weten dat er gelukkig iets aan te doen is.

Het boek Stress Proof geeft je zeven manieren om stress tegen te gaan en om stress te verminderen.

1. Je emoties beheren
2. Je hormonen onder controle krijgen
3. Je hersenen positief prikkelen
4. Je biologische klok instellen
5. Chronische ontstekingen voorkomen
6. Je dieet aanpassen
7. Je plezier en beloningssysteem stimuleren

Om niet het hele boek al aan je te omschrijven voor je het zelf gelezen heb houdt ik het hierbij.

Al met al is Stress Proof van Mithu Storoni, naar mijn mening, een aanrader voor iedereen. Niet alleen voor ondernemers en zeker niet alleen voor mensen die stress ervaren.

Net als bij veel dingen is voorkomen beter dan genezen en ik denk dat dit boek je kan helpen een levensstijl te vormen die stress in ieder geval beperkt.

Wil jij Stress Proof ook lezen? Stress Proof van Mithu Storoni is voor € 22,99 te koop bij Bol.com

  1. E. Blix, A. Perski A, H. Berglund, and I. Savic, “Long-term Occupational Stress is Associated with Regional Reductions in Brain Tissue Volumes,” PLoS One 8, no. 6 (Jun. 2013): e64065.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.