Bloggen is ooit begonnen als het digitaal bijhouden van een dagboek. Vandaag de dag is het veel meer dan dat. Zo heeft het ontzettend veel voordelen voor jou als ondernemer.

In dit artikel, dat ik uiteraard publiceer op mijn blog, som ik zoveel mogelijk van deze voordelen op om jou over te halen te beginnen met een blog óf om je te motiveren om door te blijven gaan met bloggen.

1. Expertstatus vergroten met een blog

Zowel on- als offline hebben we te maken met een expertstatus. Dat wil zeggen dat mensen jou kunnen zien als een expert in jouw vakgebied. Logischerwijs doen mensen liever zaken met iemand die kennis heeft van de producten of diensten die hij verkoopt dan bij iemand die eigenlijk geen idee heeft waar hij het over heeft.

Jij koopt je groente en fruit toch ook liever bij de groenteboer dan bij de dierenarts?

Door jouw kennis, en dus jouw expertise, binnen jouw vakgebied te delen met de lezers van jouw blog, bouw je een expertstatus op.

Je kunt dus beginnen met bloggen om je expertstatus te vergroten.

2. Vragen beantwoorden op jouw blog

Zelfs al heb je, naar jouw gevoel, het simpelste product of de meest logische dienstverlening, er zijn altijd vragen van potentiële klanten.

Door deze vragen in blogs te beantwoorden help je niet alleen potentiële klanten aan een antwoord je zorgt er ook nog eens voor dat je tijd bespaart. Deze vragen zul je daardoor minder vaak individueel hoeven te beantwoorden.

T-Mobile beantwoord vragen en geeft zelfhulp op hun blog

3. Zelfhulp voor je klanten en eindgebruikers

Ik merk dat ik vaak een van mijn artikelen met een van mijn klanten kan delen om ze verder te helpen. Sterker nog, het is een van de redenen waarom ik ben begonnen met bloggen.

Toen ik merkte dat veel van mijn klanten tegen dezelfde problemen aanliepen leken het me handig om de oplossingen voor deze problemen gedocumenteerd te hebben zodat zij hier snel mee aan de slag konden.

Zeker wanneer je voordeel 2 van bloggen, het beantwoorden van veel gestelde vragen, opneemt in je blog strategie kun je veel mensen helpen en zelf tijd besparen.

Begin dus een blog om klanten en eindgebruikers de mogelijkheid te geven zelf snel hun problemen op te lossen.

4. Bloggen daagt je uit

Het bijhouden van een blog is niet altijd even makkelijk.

Ik wil mijn lezers de best mogelijke content geven en het liefst nog zo vaak mogelijk ook.

Vroeg of laat gaat elke blogger helaas een keer tegen een writersblock oplopen. Naar mijn mening is dit niet te voorkomen. Zeker op dat soort momenten sta je voor een uitdaging. Geef je op of ga je op zoek naar een manier om toch relevante content te kunnen bieden voor je lezers?

Misschien heb je wel het idee dat je geen inspiratie meer hebt? De uitdaging is dan om toch nog iets te vinden waar je over kunt schrijven.

5. Bloggen helpt je nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en kennis op te doen

Ik heb al enorm veel geleerd tijdens het bloggen. Wanneer ik een onderwerp in mijn hoofd heb om een artikel over te schrijven ga ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie over dit onderwerp.

Zo is het al meerdere malen voorgekomen dat ik denk aardig wat te weten over bijvoorbeeld Facebook maar na wat onderzoek kom ik er achter dat er nog zoveel meer is.

Door het onderzoek wat ik bij het schrijven van elk artikel doe, leer ik elke keer weer meer over verschillende internet marketing onderwerpen.

6. Bloggen leert je meer over SEO

Zeker voor de bloggers die niet in de SEO of internet marketing branche zit kan bloggen je enorm veel leren over SEO.

Wanneer je al een tijdje aan het bloggen bent maar je merkt dat je artikelen maar weinig bezoekers naar je website halen is de kans groot dat je eens gaat kijken naar manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen. Voila! Je bent bezig met zoekmachine optimalisatie.

7. Bloggen leert je meer over copywriting

Op het moment ben ik mezelf aan het verdiepen in copywriting. Copywriting is heel kort uit te leggen. Het is het schrijven van teksten die een gevoel bij mensen opwekken.

Je staat er waarschijnlijk niet bij stil maar de manier waarop een tekst geschreven is, kan een enorm verschil maken met het feit of je een tekst onthoudt of niet.

Ik probeer mijn artikelen zo praktisch mogelijk te maken en om mijn teksten te verbeteren ben ik me nu dus aan het verdiepen in copywriting.

8. Bloggen vergroot je netwerk

Door je kennis, mening en gedachte het internet op te slingeren spreek je mensen aan. De kans is nog eens heel erg groot dat dit mensen zijn met dezelfde interesses als jij.

Een like op Facebook of een reactie op LinkedIn is een eerste stap gezet richting een nieuwe connectie op een van deze social media kanalen of gewoon offline.

9. Bloggen geeft vertrouwen aan je bezoekers

Wanneer jij de bezoekers van jouw website een bepaalde handeling wil laten uitvoeren, bijvoorbeeld het bestellen van een product of het aanvragen van een offerte dan hebben zij vertrouwen in jou, jouw onderneming én jouw website nodig voordat zij daadwerkelijk over gaan tot zo’n actie.

Het geeft zo’n bezoeker een gerust gevoel wanneer jij een blog vol met interessante, persoonlijke en actuele artikelen hebt. Het is een pluspunt als je dan ook nog eens reacties op die artikelen hebt waar jij op reageert. Zo laat je namelijk zien dat je bereikbaar bent en niets te verbergen hebt.

10. Het is gratis.

Bloggen is zo goed als gratis. Ik zeg zo goed als gratis want je zal toch moeten betalen voor de internet kosten en bijvoorbeeld de hosting van je website.

Maar verder kun je financieel gezien doen en laten wat je wil. Je kunt aan de slag met WordPress, Tumblr, Squarespace (betaald) of welk ander platform je dan ook maar kan bedenken.

Je kunt het qua design en functionaliteit net zo gek maken als je wil maar de basis is zo goed als gratis.

11. Bezoekers naar je website halen

Interessante artikelen, die toegevoegde waarde leveren aan de lezers van het artikel, halen bezoekers naar je website.

Eigenlijk is dat heel simpel. Als jij mensen iets kan bieden waar ze iets aan hebben, of dat nou in de vorm van kennis, instructies of bijvoorbeeld amusement is, dan komen mensen daar op af.

12. Hoger in Google door te bloggen

In jouw artikelen kun je zoekwoorden verwerken waar je graag op gevonden wil worden. Als jou artikel relevant is voor dat zoekwoord en jouw website verder zoekmachine vriendelijk is, kun je hoger in Google komen.

13. Onderscheiden door te bloggen

Tegenwoordig heeft bijna elke ondernemer wel een website. De kans is erg klein dat jij de enige ondernemer binnen jouw branche bent. Je zult er dus voor moeten zorgen dat jij laat zien waarom mensen jou moeten kiezen en niet een van je concurrenten.

Door het schrijven van artikelen, waarin je jouw mening en kennis deelt, kun jij je onderscheiden van je concurrentie.

14. Een persoonlijke band opbouwen met je lezers

Als je echt goed kunt schrijven en persoonlijke verhalen deelt met je lezers kun je een persoonlijke band opbouwen met je publiek.

Er zitten meerdere voordelen aan het opbouwen van een persoonlijke band met de lezers van je artikelen. Zo zul je eerder en betere feedback ontvangen maar kun je bijvoorbeeld ook eens met ze sparren over een idee. Zij zijn tenslotte jouw doelgroep.

15. Google Freshness factor

Google wil haar gebruikers zo relevant mogelijke content aanbieden in de zoekmachine. Sinds 2011 wil niet alleen relevant content bieden maar ook de meest recente.

Als je er even over na denkt is dit een logisch stap. We zijn altijd op zoek naar het nieuwste, wat betreft kleding, gadgets maar ook informatie.

In 2011 heeft Google een update uitgebracht die de Google Freshness factor heet. Een van de dingen die deze update doet is een website beoordelen op basis van hoe fresh (actueel) de content op de website is.

Door regelmatig een artikel op je blog te publiceren houd je Google dus tevreden. Je publiceert namelijk fresh content.

16. Bloggen geeft je zelfvertrouwen

Oké oké, ik geef je nog een extra reden. Bloggen geeft je zelfvertrouwen. Door de kennis die je op doet en het feit dat je echt ziet dat je beter aan het worden bent in schrijven, zoekmachine optimalisatie en wat je ook allemaal mag leren tijdens het bloggen, zal je zelfvertrouwen groeien!

Waar wacht je nog op?

Daag jezelf uit. Begin vandaag nog! Ik ben heel benieuwd wat voor artikelen je schrijft. Laat je blog achter in de reacties dan kijk ik er zeker naar!

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.