Instagram is wel hét platform van dit moment te noemen. Waar grote broer Facebook steeds wat aan gebruikers lijkt in te moeten leveren, blijft Instagram maar groeien. In juni 2018 werden er maar liefst 1 miljard actieve Instagram-gebruikers gemeten.

Een kanaal waar zoveel gebruikers actief zijn is per definitie interessant voor ondernemers, maar met de komst van Instagram Business Accounts is dit nog eens stukker interessanter geworden.

Instagram Bedrijfsaccount

Als onderneming heb je met zo’n account meerdere voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld een knop Contactgegevens op je Instagram account krijgen. Afhankelijk van de gegevens die je hebt ingevoerd kunnen gebruikers hiermee de mogelijkheid krijgen om je direct te bellen, een e-mail te sturen of een routebeschrijving op te vragen.

Daarnaast krijg je met een Instagram Business Account inzicht in statistieken.

*Update* Je hebt minimaal 100 volgers nodig om toegang te krijgen tot het tabblad Statistieken

Die statistieken kunnen enorm interessant zijn om meer over je doelgroep te weten te komen en bijvoorbeeld ook om te kijken op welke dagen en tijden jij het best kunt posten op Instagram.

In dit artikel laat ik je zien waar je deze statistieken kunt vinden.

Heb je nog geen bedrijfsprofiel op Instagram? Volg dan eerst de officiële instructie om je persoonlijke Instagram-profiel om te zetten in een bedrijfsprofiel.

  1. Open Instagram op je smartphone en tik rechts onderin op het icoon om naar je profiel te gaan.

  2. Tik daarna, rechts bovenin, op het hamburger-menu.

  3. In het navigatiemenu dat nu van rechts naar binnen schuift kun je bovenaan kiezen voor Statistieken.

  4. Op dit scherm kun je kiezen uit de drie tabbladen Activiteit, Inhoud en Doelgroep.

Binnen deze drie tabbladen kun je van alles terugvinden:

  • Hoeveel acties zijn er de afgelopen periode uitgevoerd op je Instagram account (contact knop).
  • Hoeveel gebruikers hebben je Instagram profiel bezocht
  • Hoeveel accounts heb je de afgelopen periode bereikt met jouw posts.
  • Hoeveel weergaven hebben jouw posts de afgelopen tijd behaald
  • Welke posts van de afgelopen tijd hebben het best gescoord
  • Welke resultaten hebben je eventuele verhalen en promoties behaald
  • Uit welk land en zelfs welke plaats komen jouw meeste volgers
  • In welke leeftijdscategorie vallen jouw meeste volgers
  • Hoeveel procent van je volgers is man en hoeveel procent van je volgers is vrouw

Bovenstaande statistieken zijn natuurlijk al erg interessant om meer te weten te komen over je doelgroep en hoe je content kunt maken die echt van meerwaarde is voor deze groep mensen.

Naast bovenstaande statistieken kun je ook kijken naar Volgers. Dit kopje kun je vinden onderaan het tabblad Doelgroep.

Links op uren en rechts op dagen

Standaard krijg je het overzicht te zien van de dag waarop je de statistieken bekijkt. Bovenstaande schermafbeelding is dan ook op een woensdag gemaakt.

Uit bovenstaande schermafbeelding kun je dus opmaken dat mijn volgers op woensdagen rond 18.00 het meest actief zijn.

Met de pijltjes voor- en achter Woensdagen kan ik andere dagen bekijken om te zien op welke tijdstippen mijn volgers het meest actief zijn op andere dagen dan woensdag.

Door helemaal rechts van Volgers op Dagen te tikken verander ik de weergave van Uren naar Dagen.

Ik kan nu zien op welke dagen mijn volgers over het algemeen het meest actief zijn.

Zoals in de rechter schermafbeelding te zien, zijn mijn volgers op Vrijdag en Zaterdag het meest actief.

Hoe post ik op de beste tijden op Instagram?

Misschien zie je aan deze statistieken wel dat jouw volgers doordeweeks ‘s avonds om 23.15 wel het meest actief zijn.

Je kunt ervoor kiezen om dan standaard elke werkdag om 23.15 een wekker te zetten en jezelf uit bed te trekken, of los te maken van waar je dan ook maar mee bezig bent.

Maar waarschijnlijk ben je blij met de oplossing in de vorm van Buffer. Je kunt namelijk social media automatiseren met Buffer.

Het is een tool die je in staat stelt post te publiceren op van te voren geplande tijden op onder andere Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn.

Meten is weten

Als je aan de slag gaat met het optimaliseren van de dagen en tijden waarop je gaat posten op Instagram adviseer ik je de statistieken goed in de gaten te blijven houden.

Logischerwijs zou je meer likes, reacties en interactie moeten krijgen wanneer je ervoor zorgt dat je op de tijden post dat je meeste volgers actief zijn.

Mocht dat om een of andere reden niet zo zijn, dan is het ook goed omdat te weten, omdat je dan verder kunt kijken naar wat er gedaan moet worden om wel de gewenste resultaten te behalen.

Daarnaast kun je op deze manier je cijfers vergelijken met die van je zakelijke Facebook om te kijken in hoeverre het voor jouw nog zin heeft om Facebook zakelijk te gebruiken.

Heb jij nog tips om te zorgen voor meer resultaat op Instagram?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.