In eerdere artikelen hebben ik al verteld waarom het zo belangrijk is om een blog bij te houden. Het kan onder andere zorgen voor meer traffic naar jouw website en je kunt er een band tussen jouw en je publiek mee opbouwen. Het voordeel is dat het opzetten van een blog vaak weinig werk is. Bij veel CMS (content management systemen) zit de mogelijkheid om een blog te beginnen ingebouwd en is het een kwestie van het aanmaken van een pagina. Maar met het alleen het aanmaken van een blog ben je er nog niet. Een goed blog bijhouden kost tijd. In het artikel van vandaag geef ik je alvast vijf tips om je blog te verbeteren.

Headers gebruiken om je blog te verbeteren

Aan alles kun je zien dat Google van hiërarchie houdt, kijk maar eens naar de moeite die zij doen om de zoekresultaten op volgorde van relevantie te tonen aan de gebruikers van Google. Om zo goed mogelijk te kunnen kijken naar de hiërarchie van de artikelen op jouw blog indexeert Google de teksten die daarin staan. Je kunt het Google iets makkelijker maken door duidelijk hiërarchie aan te brengen in je artikelen. Dit doe je met zogenaamde headers.

Headers kun je zien als de kopteksten welke je kunt gebruiken in bekende tekstverwerkers als Microsoft Word. Veel CMS systemen hebben een functie ingebouwd waardoor je makkelijk gebruik kunt maken van deze headers. Je selecteert simpelweg de titel waar je een header van wilt maken en kiest het soort header. Mocht deze mogelijkheid niet in je CMS zitten dan kun je altijd met HTML werken en headers maken door de betreffende titel tussen < h1 > header 1 < /h1 > te zetten. De meeste CMS systemen kennen maar liefst zes headers (ook wel kopteksten genoemd in WordPress) in de praktijk zou ik zelf niet zo snel verder gaan dan header 3. Begin elk artikel met een Header 1 waarin je je hoofdzoekwoord verwerkt en kort maar krachtig duidelijk maakt waar je het over gaat hebben. Deze header, welke boven je eerste alinea staat, kun je kracht bijstaan door in de eerste alinea een samenvatting van het artikel te geven of simpelweg aan te geven waar je het over gaat hebben.

Hieronder alle zes de headers, welke te gebruiken zijn in WordPress. Los van dat je Google dus een beter inzicht geeft in je teksten, geef je dit ook aan je lezers door gebruik te maken van verschillende lettertypes en lettergrootte.

Vijf tips om je blog te verbeteren

Vijf tips om je blog te verbeteren

Vijf tips om je blog te verbeteren

Vijf tips om je blog te verbeteren

Vijf tips om je blog te verbeteren
Vijf tips om je blog te verbeteren

Werk met visuele uitingen en alt-teksten om je blog te verbeteren

Er is zoveel te vinden op het internet dat het onmogelijk is om alles te lezen en te bekijken. Daarnaast zijn mensen op het internet lui en willen ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk informatie binnen krijgen. Zaak is dus om de aandacht te trekken en uit te nodigen tot lezen. Om je blog te verbeteren is het dus essentieel om gebruik te maken van visuele uitingen.

Een visuele uiting kan ook het gebruik van een ander lettertype zijn. Op deze manier breek je de tekst en geef je specifieke delen binnen de tekst aan.

Afbeeldingen zijn natuurlijk een super goede manier om én de aandacht van een lezer te trekken en te zorgen voor het breken van een pagina. Elk artikel moet naar mijn mening minimaal één afbeelding hebben. Dit kan een foto of een illustratie zijn. Als de afbeelding maar staat voor het artikel.

Meer afbeeldingen mag natuurlijk altijd maar zorg wel dat ze het artikel ondersteunen. Het is dus geen doel op zich om zoveel mogelijk afbeeldingen aan je artikel toe te voegen.

Alt-teksten om je blog te verbeteren
Zoals je misschien weet is het, onder andere, bij afbeeldingen mogelijk een alt-tekst toe te voegen. De alt-tekst is in het leven geroepen omdat Google het internet indexeert aan de hand van teksten. Het doel van een alt-tekst is dus aangeven waar de specifieke afbeelding over gaat. Benut de alt-tekst dus om aan te geven wat voor afbeelding het is en verwerk daarin je zoekwoord(en).

Beantwoord vragen in je artikelen om je blog te verbeteren

In mijn eerdere artikelen over RankBrain en Hummingbird heb je al kunnen lezen dat Google steeds meer naar een antwoordmachine toe gaat. Google wil bezoekers sneller kunnen voorzien van het antwoord op hun vraag. Dat is natuurlijk niet voor niets. Google merkt aan de hand van al hun data dat dit is wat gebruikers willen.

Veel van de bezoekers van jouw website zullen op jouw website aanwezig zijn om het antwoord op een vraag te krijgen. Daarnaast kun je door het beantwoorden van vragen een band opbouwen met de bezoekers van je website. Lees hiervoor mijn artikel over content marketing maar eens.

Hoe kom ik aan de vragen die ik moet beantwoorden in mijn artikelen?
Dat is eigenlijk heel simpel. Maak het jezelf niet te moeilijk.

  • Kijk eens kritisch naar je website. Welke vragen zou jij zelf kunnen hebben over jouw producten of diensten? (Laat ook vooral kennissen, vrienden en familie eens kritisch kijken)
  • Welke vragen heb je in het verleden gekregen over jouw producten en diensten? Heb je de antwoorden hierop al in een artikel verwerkt?
  • Stel een artikel op waarin je letterlijk vraagt aan je bezoekers of zij willen aangeven of er iets onduidelijk is zodat je deze onduidelijkheden kan wegnemen.

Probeer eens iets anders om je blog te verbeteren

Een blog is van oorsprong een online dagboek. Het bijhouden van een logboek op het internet. In teksten kun je natuurlijk makkelijker zoekwoorden verwerken dan in een foto, video of podcast. Maar we vergeten wel eens dat we niet voor Google schrijven maar voor onze bezoekers. Wanneer je kwalitatieve content publiceert zul je meer bezoekers naar je website krijgen en dat is natuurlijk weer iets dat Google waardeert.

Probeer dus eens iets anders dan enkel het schrijven van artikelen. Of verander eens van het soort artikelen dat je schrijft. Heb je bijvoorbeeld wel eens een review of interview gepubliceerd?

Infographics, podcasts en video’s
Zelf ben ik erg fan van infographics. Infographics zijn een soort posters waardoor je op een leuke, duidelijke manier snel veel informatie kan overbrengen. Er zijn veel verschillende stijlen in mogelijk maar ik vind degene met illustraties zoals in een stripboek het best. Wanneer je net als ik fan bent van infographics maar simpelweg niet de kennis of vaardigheid in huis hebt om zelf een infographic te maken, kun je natuurlijk aan het bedenken en schetsen gaan en het daadwerkelijk illustreren aan een illustrator overlaten.

Je kunt ook gebruik maken van het internet en het grote aanbod dat er al is. Pinterest is een geweldig medium om infographics te vinden. Er is er vast al één die aansluit op jouw behoeften (en natuurlijk op die van de bezoekers van jouw website). Vergeet in dit geval niet de bron te vermelden!

Een ander idee is het opnemen van een podcast. Een vrij simpele manier om eens wat anders te doen. Net zoals je normaal zou doen schrijf je een artikel maar in plaats van dit artikel te publiceren, neem je het op en publiceer je het audiobestand. Mocht dit idee je bevallen dan kun je dit vaker doen en je bijvoorbeeld aanmelden bij een dienst als iTunes Podcast waar mensen ze zich kunnen abonneren op jouw podcasts! Daar gaan we het in een later artikel meer over hebben.

Vloggen om je blog te verbeteren
Vloggen is hot en helemaal 2016. Vloggen staat voor video loggen en is dus eigenlijk bloggen doormiddel van video. Bekende vloggers zijn Casey Neistat en iets dichterbij huis bijvoorbeeld Enzo Knol.

Het echt bijhouden van een goed vlog vraagt wel wat specifieke kennis. Je zult bijvoorbeeld enigszins moeten kunnen knippen en plakken in software als iMovie of Windows Movie Maker (Final Cut Pro mag natuurlijk ook maar laten we rustig aan beginnen) daarnaast wil je bij het bijhouden van een vlog misschien wel investeren in goede apparatuur om de kwaliteit te verhogen.

Maar je moet ergens beginnen en wanneer je gewoon eens wat anders wil dan het schrijven van artikelen kun je prima aan de slag met je smartphone en eens een beetje knutselen in software als iMovie of Windows Movie Maker.

Wanneer je eens een infographic, podcast of video publiceert maak je ook grote kans om nieuwe bezoekers naar je website te halen.

Promoot je artikelen op social media

Wanneer je iets nieuws hebt gepubliceerd, of het nou een artikel, podcast, infographic of video is, wil je dat zoveel mogelijk mensen het te zien krijgen. Waardevolle, kwalitatieve content zal vanzelf gedeeld worden maar zelfs de allerbeste content kan een zetje in de goede richting gebruiken. Maak gebruik van social media en deel jouw content bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram of misschien is het zelfs interessant om Snapchat in te zetten?

Wil je iets meer weten over social media en welk platform bij jouw past? Lees dan eens mijn artikel ‘Welk social media platform moet ik kiezen?

Facebook blijft groeien
Facebook is op het moment een van de meeste gebruikte en dus ook het populairste platform in Nederland. Het loont dus zeker om jouw content hier actief te promoten. Wil je meer weten over het gebruik van Facebook? Schrijf je dan snel in voor de gratis workshop Facebook voor ondernemers welke ik 24 februari zal geven in het Wibauthuis te Amsterdam.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.