Content marketing is hot. Grote bedrijven passen het toe en steeds meer midden-kleine bedrijven vinden de weg naar content marketing. Ebooks, whitepapers, infographics, tutorials er wordt van alles weggeven om de band met de potentiële klant te maken en warm te houden. Toch zijn er ook alweer een tijd berichten dat content marketing een hype zou zijn en dat deze hype, net als andere hypes, over een tijd weer overgewaaid is. In dit artikel vertel ik je waarom ik denk dat content marketing iets blijvend is, zeker in Nederland.

Geven, geven, geven, nog meer geven en dan krijgen

Ik heb het vaak over een spreekwoordelijke drempel welke potentiële klanten over moeten voor zij overgaan tot conversie. Denk hierbij aan het aanschaffen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het afnemen van een dienst. Deze drempel kan zijn dat zij nog niet bekend zijn met de verkopende partij en hierdoor nog geen vertrouwen hebben in een goede afloop. Met content marketing laten we deze potentiële klanten al kennis maken met ons bedrijf (de verkoper) om zo hun vertrouwen te winnen en de drempel te verlagen voor wanneer wij hun iets aanbieden. Voor de verkoper geldt dus dat hij in eerste instantie veel zal moeten geven van zijn of haar producten, diensten of kennis. In de meeste gevallen strooien we met kennis. Dit heeft voor de verkoper twee simpele voordelen:

  • Kennis is gratis;
  • Kennis duidt ons aan als expert binnen onze branché.

Een verkoper zal, in de termen van content marketing, in eerste instantie dus veel geven om daarna te kunnen krijgen. Aan de andere kant hebben we de potentiële klant staan welke dus veel gratis krijgt.

Content marketing is krijgen voor de gierige Nederlandse klanten

Nederlanders staan erom bekend het geweldig te vinden dingen met korting of, beter nog, gratis te krijgen. En omdat de concurrentie moordend is gaan we steeds verder van artikelen met uitleg tot complete ebooks met stap-voor-stap instructies. Content marketing is daarnaast een zeer effectieve methode gebleken in allerlei branches. Het is een nieuwe term voor een methode welke al jaren gebruikt wordt. Denk bijvoorbeeld eens aan de kaasboer die meerdere soorten kaas heeft staan voor jou om te proeven. Zou hij bezorgd zijn of jij wel genoeg kaas eet of zou hij je willen laten proeven van zijn heerlijke kaas in de hoop dat je daar wat van koopt? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over de toekomst content marketing, denk je dat het inderdaad een hype is welke over zal waaien of zie jij content marketing ook de lange termijn als effectieve verkoopmethode?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.