Van het woord doelgroep heb je vast wel eens gehoord maar weet je ook wat een persona is?

Een persona kan je helpen jouw marketingactiviteiten persoonlijker over te laten komen. In dit artikel vertel ik je hoe je gegevens kunt verzamelen om je eigen persona’s te maken.

Volgende week gaan we aan de slag met het daadwerkelijk maken van een persona inclusief template, foto, naam en functie.


Inhoudsopgave

  1. Wat is een persona?
  2. Waar gebruik je persona’s voor?
  3. Wat zijn de voordelen van persona’s?
  4. Pas op voor valkuilen
  5. Gegevens verzamelen
  6. Google Analytics
  7. Social media
  8. Contact met klanten
  9. Vragenlijst

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon dat door, bijvoorbeeld, een marketingafdeling is bedacht. Dit fictieve personage is een gebruiker van jouw product of dienst.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Waar gebruik je persona’s voor?

Persona’s worden gebruikt om een beter beeld te krijgen van een doelgroep.

Zo geef je een persona bijvoorbeeld een voor- en achternaam, een specifieke functie binnen een bedrijf én een foto. Op deze manier kun je gerichter een tekst schrijven.

In plaats van dat je bijvoorbeeld een tekst schrijft gericht aan mannelijke 30+’ers schrijf je nu een tekst aan Thomas van Dijk.

Doordat je nu een gezicht voor je kunt halen, kun je veel gerichter schrijven.

Logischerwijs is het niet zo dat je simpelweg een foto van een persoon van het internet plukt, hem of haar een naam geeft en wat persoonsgegevens verzint. De gegevens die je gebruikt voor het maken van je persona moeten wel onderbouwd kunnen worden.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Wat zijn de voordelen van persona’s?

Persona’s helpen je om een gevoel van verbinding te realiseren tussen jou en je doelgroep.

Zeker wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van teksten en het maken van content is het gebruik van persona’s dé manier om zeker te weten dat je de juiste tone-of-voice gebruikt en de juiste woorden gebruikt.

Wanneer je een tekst gaat schrijven zonder voor jezelf duidelijk te hebben aan wie je deze tekst richt gebruik je onbewust misschien woorden die jouw persona’s helemaal niet gebruiken. Sterker nog, misschien associëren jouw persona’s de woorden die jij gebruikt wel met negativiteit.

Als je een tekst schrijft waarin je de woorden ‘cool’, ‘vet’, ‘tof’ en/of ‘kicken’ gebruikt zal dit voor de gemiddelde 16-jarige Rotterdammer misschien heel lekker lezen maar de kans is groot dat een 56-jarige Groninger deze woorden minder op prijs stelt of misschien zelfs asociaal ervaart.

De voordelen van het gebruiken van persona’s zijn dus:

  • makkelijker om content te maken die gericht is op jouw doelgroep
  • makkelijker om je in te leven in je potentiële klanten
  • makkelijker om duidelijk te krijgen welke woorden jouw doelgroep gebruikt

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Pas op voor de volgende valkuilen bij het maken van persona’s

Zodra het woord fictief gebruikt wordt in de uitleg van persona’s zijn mensen geneigd om een geheel persona te verzinnen. Van de naam tot het beroep en van de interesses tot de meest bezochte websites van deze persona. Dit is een enorme valkuil.

Zo’n persona compleet bedenken is misschien een goede oefening voor je fantasie maar het helpt je niet om een verbinding met je doelgroep te maken.

Een goede persona is gebaseerd op zoveel mogelijk echte gegevens.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Gegevens verzamelen voor persona’s

Om tot goede persona’s te komen die echt een weerspiegeling van je doelgroep zijn zul je de gegevens in moeten duiken. Nog beter is om daadwerkelijk in contact te komen met je doelgroep.

Van alle mogelijkheden om aan data voor je persona’s te komen zijn dit degene die we gaan behandelen in dit artikel:

  • Bekijk de statistieken in Google Analytics
  • Bekijk de statistieken van social media accounts
  • Kom in contact met eerdere klanten/opdrachtgevers

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Bekijk de statistieken in Google Analytics

Wanneer je een verbinding hebt gemaakt tussen jouw WordPress website en Google Analytics kun je allerlei belangrijke statistieken terugvinden over jouw website. Denk aan het aantal bezoekers, hoe lang deze bezoekers gemiddeld op je website blijven, welke pagina’s het populairst zijn maar ook wat voor soort bezoekers je pagina heeft.

Demografie

Wanneer je naar Google Analytics gaat en vervolgens links kiest voor Doelgroep heb je de mogelijkheid om op Demografie te klikken. Klik hierna op Overzicht en je krijgt een soortgelijk overzicht te zien:

Uit bovenstaand overzicht kun je opmaken dat het grootste gedeelte van de bezoekers tussen de 25 en 34 jaar oud is, dat 50,2% van de bezoekers man is en dat 49,8% van de bezoekers vrouw is.

Let er hierbij op dat deze statistieken van toepassing zijn op de periode die je rechtsboven in het scherm hebt ingesteld. Probeer deze periode zo groot mogelijk te maken.

Wanneer je bijvoorbeeld slechts een week als periode selecteert is het mogelijk dat deze week geen juist beeld geeft van de statistieken van afgelopen jaar.

Eventueel kun je links, onder Demografie nog klikken op Leeftijd en/of Geslacht. In deze overzichten krijg je nog duidelijker te zien hoeveel paginabezoeken er binnen de categorieën zijn geweest, wat de bouncerate is per categorie of bijvoorbeeld hoe lang de gemiddelde sessieduur van een vrouw is.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Geo

Onder Demografie staat Interesses en weer daaronder kun je Geo vinden. Wanneer je op Geo klikt krijg je de mogelijkheid om te kiezen voor Taal of Locatie. Zodra je klikt op Locatie krijg je een wereldkaart te zien.

De grijsgekleurde landen hebben je, in de gekozen periode, geen bezoekers opgeleverd. Des te lichter de kleur blauwe, des te minder bezoekers de landen je hebben opgeleverd.

In bovenstaand voorbeeld is het duidelijk dat deze website de meeste bezoekers uit Nederland haalt.

Door in de kaart op Nederland te klikken, of door iets naar beneden te scrollen en in de tabel op Netherlands te klikken zul je een landkaart van Nederland te zien krijgen.

Nu is het zo dat des te lichter de provincie des te minder bezoekers er uit die provincie komen.

Onder de landkaart vind je een tabel waar je makkelijk uit op kunt maken uit welke provincie de meeste bezoekers komen.

In dit overzicht zie je ook hoeveel bezoekers er in totaal uit de provincie komen, hoeveel daarvan nieuwe gebruikers zijn en hoeveel sessie zij hebben gehad in de gekozen periode.

Daarnaast kun je statistieken bekijken met betrekking tot het bouncepercentage, hoeveel pagina’s zij per sessie hebben bekeken en hun gemiddelde sessieduur.

Wanneer je iets naar boven scrollt kun je, naast Regio, zelfs op Plaats klikken. Je krijgt dan zelfs een overzicht met plaatsnamen waar jouw meeste bezoekers vandaan komen.

Technologie

Onder Geo staat Gedrag en weer daaronder staat Technologie. Wanneer je hierop klikt heb je de mogelijkheid om op Browser en Besturingssysteem te klikken.

Zodra je daar op geklikt hebt krijg je een overzicht te zien van welke browsers jouw bezoekers gebruiken. In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld duidelijk dat de meeste bezoekers gebruik maken van Chrome.

Wanneer je iets naar boven scrollt heb je de mogelijkheid om naast Browser op Besturingssysteem te klikken.

In het overzicht dat je nu te zien krijgt zie je welk besturingssysteem de meeste bezoekers van de website gebruiken.

Uit bovenstaand overzicht kunnen we dus opmaken dat de meeste bezoekers van de website gebruik maken van een Windows computer.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Mobiel

Direct onder Technologie kun je Mobiel vinden. Wanneer je eerst op Mobiel klikt, heb je daarna de mogelijkheid om op Apparaten te klikken. In het overzicht dat je dan te zien krijgt, kun je zien wat voor soort mobiel apparaat jouw bezoekers gebruiken om je website te bezoeken.

In bovenstaand voorbeeld kunnen we zien dat de Apple iPhone en Apple iPad de populairste mobiele apparaten zijn om de website te bezoeken.

Interesses

Zoals je misschien al wel hebt gemerkt, hebben we er tot nu toe één overgeslagen. Namelijk Interesses. Deze kun je vinden onder Demografie en boven Geo.

Interesses is iets vager dan de statistieken die we tot nu toe hebben bekeken.

Wanneer je op Interesses hebt geklikt kun je kiezen voor:

  • Overzicht
  • Affiniteitscategorieën
  • Marktsegmenten
  • Overige categorieën

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Affiniteitscategorieën

Wanneer je op Affiniteitscategorieën klikt krijg je een overzicht te zien met de interesses van de bezoekers van jouw website.

In dit overzicht zien we bijvoorbeeld dat de bezoekers van deze website ook geïnteresseerd zijn in:

  • De levensstijl en hobby’s van zakelijke professionals
  • Shoppen
  • Muziek
  • Films
  • Nog meer shoppen
  • Fitness en gezondheid
  • Natuur
  • Nieuws
  • Technologie
  • Nog meer shoppen, maar dan iets luxer 😉

Marktsegmenten

Wanneer je op Marktsegmenten klikt krijg je een overzicht te zien van categorieën waarvan jouw bezoekers eerder geneigd zullen zijn om iets aan te schaffen.

Uit bovenstaand voorbeeld kunnen we bijvoorbeeld opmaken dat de bezoekers geïnteresseerd zijn om iets te kopen met betrekking tot:

  • Reizen, hotels
  • Zakelijke dienstverlening als marketing en/of adverteren
  • Reizen binnen/naar Europa
  • Zakelijke productiviteitssoftware
  • Web Design en Development
  • Auto’s en motoren
  • Dating
  • Mobiele telefoons
  • Werkgelegenheid
  • Vastgoed

Gegevens uit Google Analytics

Je zou nu dus het volgende moeten weten over je persona:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Apparaten
  • Interesses

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Bekijk de statistieken in social media

Wanneer je als onderneming gebruikt maakt van een of meerdere social media platformen kun je deze platformen mooi gebruiken om gegevens te verzamelen voor je persona’s.

Bijna elk social media platform geeft je wat handige tools om een beter inzicht te krijgen van je volgers en/of connecties.

In dit artikel gaan we vooral kijken naar de statistieken van een zakelijke Facebookpagina.

Wil je weten hoe je dit soort gegevens bekijkt van je Bedrijfsaccount op Instagram? Check dan het artikel Jouw beste tijd om te posten op Instagram.

Dat artikel gaat dan wel vooral over het vinden van de beste tijd om iets op Instagram te posten, maar het laat je ook zien hoe je in de iOS app gemakkelijk de statistieken met betrekking tot je volgers kunt bekijken.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Facebook statistieken bekijken

Allereerst ga je naar Facebook.com en vervolgens naar de pagina waar je de statistieken van wilt bekijken. Uiteraard is het belangrijk dat je eigenaar bent van deze pagina.

Je zou nu bovenaan, in de witte navigatiebalk, op Statistieken moeten kunnen klikken. *Wanneer je deze balk niet ziet, ben je waarschijnlijk geen eigenaar van de betreffende pagina*

Vervolgens kun je in de linker navigatiebalk op Personen klikken.

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat je meerdere tabbladen hebt. Je kunt kiezen tussen:

  • Je fans (personen die op je pagina op ‘vind-ik-leuk’ hebben geklikt)
  • Je volgers (personen die op Volgen hebben geklikt)
  • Bereikte personen
  • Betrokken personen

Per tabblad kun je zien hoeveel procent van die personen uit mannen bestaat en hoeveel uit vrouwen. Daarnaast kun je zien wat de verdeling qua leeftijd is en daaronder krijg je meer gegevens over de locatie en taal.

In bovenstaand voorbeeld zien we dus dat 58% van de fans vrouwelijk is, dat de grootste groep fans bestaat uit vrouwen tussen de 35 en 44 jaar en dat de meeste fans uit Amsterdam komen en, logischerwijs, Nederlands praten.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Zien wie jouw Facebook pagina leuk vinden

Een nog betere manier om gegevens te verkrijgen om je persona’s mee te maken is daadwerkelijk bekijken wie jouw Facebook pagina leuk vinden en/of volgen.

Hiervoor ga je weer naar je Facebookpagina (waar je dus eigenaar van moet zijn) en nu klik je nu niet op Statistieken maar op Instellingen.

Vervolgens klik je op Personen en andere pagina’s. Je krijgt nu een overzicht te zien van alle personen die jouw pagina leuk vinden.

Met het dropdown menu kun je er eventueel nog voor kiezen om de personen te bekijken die jouw pagina volgen, bedrijven te bekijken die jouw pagina leuk vinden of om geblokkeerde personen en pagina’s te bekijken.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Inspector gadget spelen

Om deze mensen echt beter te leren kennen zul je inspector gadget moeten gaan spelen. Klik op de namen die je niet kent en kijk eens wat voor personen het zijn. Hun Facebook tijdlijn (mits openbaar) kan je veel vertellen over hun persoonlijkheid, eventuele uitdagingen en andere interessante informatie geven.


Hoger in Google?

Download gratis mijn Yoast SEO Plugin Handleiding voor WordPress


Kom in contact met eerdere klanten/opdrachtgevers

Wie weet beter wat jouw klanten willen, nodig hebben en waar ze een hekel aan hebben dan jouw klanten zelf? Niemand!

Zorg dus dat je aannames bevestigd door in gesprek te gaan met je klanten.

Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent is het misschien niet zo makkelijk om later nog in contact te komen met je klanten, zorg er dus voor dat je hier van te voren goed over nadenkt.

Stel dat je schoenmaker bent dan kan het lastig zijn om enkele maanden na een succesvolle reparatie van een paar naaldhakken nog eens in contact te komen met de eigenaresse van deze schoenen.

Wanneer je kapper bent is het over algemeen makkelijker om in een gesprek met je klant het een en ander aan vragen te stellen om meer over de klant te weten te komen.

In mijn eigen geval vind ik het belangrijk om ook na het afronden van een opdracht nog in contact te blijven met mijn opdrachtgevers. Al is dit bij de ene opdrachtgever makkelijker dan met de ander.

Omdat het contact dat ik met opdrachtgevers heb grotendeels via het internet gaat, is het voor mij ook mogelijk om met behulp van een vragenlijst te werken.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

https://robinpeek.nl/productiviteit/typeform-formulier-maken/

Vragenlijst voor persona’s

Welke vragen je moet stellen om aan de juiste informatie voor je persona’s te komen is natuurlijk helemaal afhankelijk van de gegevens die jij in je persona wilt verwerken. Welke gegevens jij wilt verwerken moet dan weer afhankelijk zijn van de branche waarin je werkt.

Zo zul je het als schoenmaker interessant vinden om de leeftijd, het geslacht en bijvoorbeeld de schoenmaat te weten, een kapper zal het stukken minder interessant vinden om de schoenmaat van haar doelgroep te weten.

Een voorbeeld van vragen die ik aan mijn doelgroep zou kunnen stellen zijn:

  1. Wat is je voor- en achternaam?

  2. Wat is je geboortedatum?

  3. Wat voor werk doe je?

  4. Hoeveel uur per week besteedt je gemiddeld aan internet marketing? (Denk aan zoekmachine optimalisatie, social media, e-mail marketing en/of online adverteren).

  5. Wat is het gemiddelde marketing budget per maand?

  6. Wat vind je het leukst aan je werk?

  7. Waar loop je tegenaan bij je werk?

  8. Wat zijn je zakelijke doelen?

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Persona’s maken

We hebben nu van alles besproken over het verzamelen van data. Nu is het nog zaak dat we dit in een mooi en overzichtelijk jasje gaan steken.

Daar ga ik het volgende week met je over hebben.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.