Selecteer een pagina

Instagram neemt op het moment alleen maar toe in populariteit en het gebruikers. Al begin 2018 kwam Newcom met het nieuws dat Instagram op dat moment 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers had.

In juni van dit jaar heeft Instagram, wereldwijd, zelfs 1 miljard maandelijkse gebruikers weten te behalen.

Zeker nu zijn ‘grote’ broer Facebook alleen maar minder populair lijkt te worden, lijkt de groei van Instagram voorlopig niet te stoppen.

Minder conversie op Instagram

Een van de grote nadelen aan Instagram is het feit dat het lastig is om daadwerkelijk voor conversie te gaan. Met andere woorden, het is moeilijker om een Instagram gebruiker daadwerkelijk een actie te laten uitvoeren.

De reden hiervoor is vrij simpel, het is niet mogelijk om een klikbare URL in de beschrijving van een post te plaatsen op Instagram.

Waar je bij Facebook, Twitter en LinkedIn bijvoorbeeld kunt verwijzen naar https://robinpeek.nl/contentmarketing/meerdere-links-instagram is het bij Instagram wel mogelijk om de URL in de beschrijving te plaatsen, maar het is voor degene die de post zien niet mogelijk om op de link te klikken en hier vervolgens naar toe te gaan.

Zoals je ziet, was ik vorig jaar augustus nog in de veronderstelling dat er iemand de moeite zou nemen om Instagram te verlaten, zijn of haar browser te openen en de URL http://buff.ly/2uVIG64 te onthouden om die vervolgens handmatig over te typen in de adresbalk van zijn of haar browser..

Voor Instagram is het grote voordeel natuurlijk dat gebruikers van Instagram zoveel en zo lang mogelijk op het platform blijven, voor ondernemers, website eigenaren etc. is het een nadeel omdat je deze mensen juist graag naar je website toe haalt om je artikel te lezen, een aanvraag of aankoop te doen.

De hashtag #linkinbio heeft aardig wat resultaten

#linkinbio

De kans is vrij groot dat je de hashtag #linkinbio vaker voorbij ziet komen. In de zogenaamde bio van een Instagram gebruiker kun je namelijk één URL kwijt waar Instagram gebruikers wel op kunnen klikken.

Met de hashtag #linkinbio geeft degene die de post geplaatst heeft vervolgens aan dat er meer informatie beschikbaar is over hetgeen dat hij of zij heeft gepost, door op de link in zijn of haar bio te klikken.

Kuyichi plaatst hier een foto van een iemand die hun trui, de Brian logo carrier, draagt en verwijst vervolgens naar de link in hun bio met #linkinbio

Het nadeel van de link in je Instagram bio

Nu is het plaatsen van link in je bio en het hier naar toe verwijzen vanaf een Instagram post al best een omslachtige omweg, maar het is ook nog eens zo dat je maar één URL in je bio kwijt kunt.

Stel dat je bijvoorbeeld je Instagram post automatiseert met iets als Buffer dan loop je al tegen het probleem aan dat het geen zin heeft om naar je bio te verwijzen. Of je moet er zin in hebben om de URL bij elke post handmatig aan te passen.

Linktree is de oplossing

Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem! De oplossing heet Linktree.

Linktree is een dienst die het mogelijk maakt om een soort van ‘dashboard’ te maken waar je meerdere links op zet.

Linktree maakt het mogelijk een URL aan te maken die verwijst naar drie andere linkjes

Wanneer je een Linktree account hebt aangemaakt krijg je een Linktree-profiel. Mijn profiel is bijvoorbeeld te bereiken via linktr.ee/robin.peek

Deze persoonlijke Linktree URL kun je vervolgens in de bio van je Instagram account zetten zodat je, met een kleine omweg, alsnog meerdere URL’s, in je Instagram bio kunt plaatsen.

Linktree account aanmaken

Het aanmaken van een Linktree account is heel makkelijk. Je gaat naar https://linktr.ee en klikt op SIGN UP WITH INSTAGRAM of op SIGN UP FREE.

In beide gevallen zal je worden doorgestuurd naar een scherm om in te loggen met je Instagram account.

Zodra je bent ingelogd met je Instagram account kom je op een scherm waar je jouw volledige naam en je e-mailadres dient in te voeren.

Klik op het hokje in de ReCaptcha om aan te geven dat je geen robot bent en vink aan dat je akkoord gaat met de voorwaarden van Linktree. Klik daarna op Save details om verder te gaan.

Gratis of betaald account

Op de pagina Select a plan kun je kiezen voor het Free of Pro plan. Het gratis plan heeft, uiteraard, enkele beperkingen ten opzichten van het betaalde plan.

Zo kun je met Pro bijvoorbeeld:

  • Meer personaliseren (denk aan kleuren, thema’s, iconen)
  • Meer statistieken bekijken (rapportages per dag, UTM parameters)
  • Toegang geven aan een team
  • Links in plannen om bijvoorbeeld tegelijkertijd met je ingeplande Instagram post online te komen

Het Pro plan kost $ 6 per maand, dat neer komt op zo’n € 65 euro per jaar.

Tree

Zodra je een plan hebt gekozen kom je op je zogenaamde Tree uit.

Dit is als het ware het dashboard waar je kunt bepalen welke links er in je tree komen. Hier kun je bijvoorbeeld ook een thema en kleuren kiezen.

Stel hier je Linktree in

Rechtsboven in het scherm zie je My Bio Link hier kun je de URL naar jouw Linktree vinden en kopiëren.

Om een link toe te voegen aan je Linktree klik je op de knop + ADD NEW BUTTON / LINK

Voeg een link toe aan je Linktree

Je kunt de link nu een titel geven en natuurlijk de URL invoeren. Met de gele schakelaar kun je de betreffende link eventueel tijdelijk uitzetten.

Van de iconen, rechts onderin, kun je als gratis gebruiker enkel de laatste twee gebruiken. 

Het een na laatste vertelt je, na een tijdje, hoevaak er op de betreffende knop geklikt is en het laatste icoon is simpelweg om de knop – en dus de link – uit je Linktree te verwijderen.

Het uiterlijk van je Linktree aanpassen

Met het tweede tabblad op je Tree, Settings kun je het uiterlijk van je Linktree profiel aanpassen. Als gratis gebruiker kun je kiezen uit 4 verschillende thema’s.

Als Pro gebruiker kun je kiezen uit nog eens 5 extra thema’s én je kunt eventueel ook gemakkelijk zelf een thema maken.

De aanpassingen zie je realtime aan de rechterkant van het scherm

Zodra je klaar bent met aanpassingen en het toevoegen van links kun je de link, rechts boven in het scherm, kopiëren en in de bio van je Instagram account plakken.

Krijg jij hierdoor meer verkeer vanuit Instagram?

Ik ben benieuwd of deze oplossing jou meer verkeer naar je website, vanaf Instagram oplevert. Laat je me weten of jij verschil ziet in Google Analytics?