We gaan in dit artikel aan de slag met het invullen van een persona template. In het artikel Gegevens verzamelen voor persona’s hebben we vooral gekeken naar manieren om aan input te komen om daadwerkelijk persona’s samen te stellen, nu gaan we de persona’s ook daadwerkelijk samen stellen.


Inhoudsopgave

  1. Een korte terugblik op het verzamelen
  2. Wat is een persona template?
  3. Hoe moet mijn persona template eruit zien?
  4. Een account aanmaken bij Xtensio
  5. Het Xtensio Persona Template gebruiken
  6. Aan de slag met je persona’s

Een korte terugblik op het verzamelen

Voor we de templates induiken even een korte samenvatting van het artikel Gegevens verzamelen voor persona’s om weer helemaal op één lijn te zitten.

Persona’s zijn fictieve personen die door, bijvoorbeeld, een marketingafdeling zijn bedacht. Deze fictieve personages zijn (potentiële) gebruikers van jouw product of dienst.

Het voordeel van het gebruik van persona’s is dat je content beter kunt richten op een specifiek persoon dan op een doelgroep.

Het is bijvoorbeeld makkelijker om een brief te schrijven aan één persoon dan aan een hele groep mensen.

We zijn er nu klaar voor om de verzamelde gegevens vorm te gaan geven in een persona template.

We hebben de vorige keer gekeken naar het verzamelen van gegevens via Google Analytics, Facebook, Instagram, door in gesprek te gaan met je huidige (potentiële) klanten en met behulp van een vragenlijst.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Wat is een persona template?

Door een persona template te gebruiken kun je gemakkelijk en snel de verzamelde informatie overzichtelijk weergeven.

In dit geval is een beeld meer waard dan duizend worden. Dit zijn enkele voorbeelden van persona templates.

Dit is een voorbeeld van buyerpersonainstitute.com


Dit voorbeeld komt van het Dribbble account van Dani Guerrato


Mario, de Studio Consultant en Eliza, de PR Manager zijn bedacht door MailChimp


Er zit nogal wat verschil tussen de voorbeelden van bovenstaande persona templates. Waar de eerste vrij zakelijk, en zelfs een beetje saai, is, is de laatste bijna een poster van een artiest.

Daarentegen is de eerste vrij uitgebreid met meerdere tabbladen als succesfactoren, buyer journey etc. en de laatste heeft enkel een grote foto en meerdere steekwoorden als marketing, problem solver.

Een persona template is dus een visuele uiting van gegevens omtrent een persona.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Hoe moet mijn persona template eruit zien?

Ik kan me voorstellen dat je graag net zulke mooie persona templates zou hebben als MailChimp. Persoonlijk vind ik de persona templates bijvoorbeeld ook veel mooier dan die van buyerpersonainstitute.com.

Maar de kans is groot dat jouw onderneming veel meer heeft aan een template zoals die van buyerpersonainstitute.com dan aan een template zoals die van MailChimp.

Welk soort template jij gebruikt, welke informatie je erop zet en goed het ontwerp van het template moet zijn is onder andere afhankelijk van jouw branche, maar ook van de tijd, energie en kosten die je in het template wilt stoppen.

Zeker wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met het maken van persona’s, adviseer ik je het in eerste instantie overzichtelijk, rustig en makkelijk te houden.

En laat dat nou precies zijn wat het User Persona Type template van Xtensio is.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Een account aanmaken bij Xtensio

Xtensio is een online samenwerkingstool om aan documenten te werken. Denk hierbij aan documenten als:

  • Employee Handbooks
  • Case Study’s
  • SWOT Analyses
  • Fact sheets

Natuurlijk is het ook mogelijk om aan de slag te gaan met een persona template. Xtensio noemt dit een User Persona Type template.

Om hier gebruik van te kunnen maken moet je eerst een gratis account aanmaken.

  1. Ga naar https://xtensio.com en klik op de rode knop met de tekst Get started – Free forever.
  1. In het volgende scherm geef je jouw volledige naam (voor- en achternaam) in, je e-mailadres en je voert een wachtwoord in. Daarna klik je op Sign Up – It’s Free!
  1. Er is nu een e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat je zojuist hebt opgegeven. Open deze e-mail en klik op Confirm your email to get started. Je kunt daarna direct inloggen met het e-mailadres en het wachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.

Je hebt nu een account aangemaakt bij Xtensio! Het is wel goed om te weten dat je een gratis account hebt aangemaakt. Dit betekent dat je enkele beperkingen hebt ten opzichte van een betaald account.

Zo kun je minder grote afbeeldingen uploaden, de logo’s van Xtensio niet verwijderen, niet in realtime samenwerken en geen PDF of PNG van het template downloaden.

Op de Pricing pagina kun je precies zien welke features er wel of niet in een lidmaatschap zitten.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Het Xtensio Persona Template gebruiken

Nu we een account hebben bij Xtensio, hebben we toegang tot alle documenten. Waaronder het User Persona Type template.

Wanneer je net de registratie van je Xtensio account hebt voltooid krijg je eerst een zogenaamde tour. Deze kun je volgen, maar je kunt er ook voor kiezen deze te sluiten door op het kruis, rechtsboven in het scherm, te klikken en de tour te beëindigen.

  1. Klik op Templates en kies vervolgens voor het tweede template, User Persona. Wanneer je met je muis over het template beweegt krijg je de mogelijkheid om te kiezen tussen Use Template en Preview. Kies hier voor Use Template.

  2. Een pop-up zal je vervolgens vragen een naam in te voeren voor een zogenaamd New Folio. Dit kun je zien als een soort werkmap. De naam maakt nu niet zoveel uit aangezien je met een gratis account toch maar één Folio kunt aanmaken.

    Daaronder dien je een zogenaamd channel te kiezen waar de betreffende Folio aan toegevoegd zou moeten worden. Dit maakt wederom niet uit omdat je maar één Folio kunt aanmaken.

    Het toevoegen van mensen is niet mogelijk met een gratis account dus ook de knop Add people mag je negeren.

  3. Kies daarna voor Save to Dashboard en je zult terecht komen op het User Persona Type template van Xtensio.

    Eventueel kun je de tour van 9 stappen doorlopen om het gebruik van het template uitgelegd te krijgen door Xtensio. Mocht je daar geen behoefte aan hebben dan kun je rechtsboven in weer op het kruisje klikken.

In plaats daarvan kun je ook onderstaande video bekijken waarin ik je laat zien waar het template uit bestaat en wat de mogelijkheden zijn.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Tip: Foto’s voor je persona’s

Een van de lastige dingen van een persona is een foto. Hoe bepaal je wat voor foto er in het template moet en waar vind je deze foto’s?

Unsplash is een ideale website voor rechtenvrije foto’s. Een zoekopdracht naar Persona levert al een aantal goede foto’s op!

Wanneer je de foto’s enkel en alleen intern gebruikt kun je ook de naam, die je hebt verzonnen voor je persona, invoeren als zoekopdracht in Google.

Geeft je dat nog geen goede resultaten? Probeer dan eens de voornaam in combinatie met de functie. Denk aan iets als ‘Luke hovenier

Aan de slag met je persona’s

Nu je een persona template hebt gevuld wil je ermee aan de slag! De beste manier om dit te doen is om het template uit te printen en ergens op te hangen waar jij – en eventuele andere die content maken voor je onderneming – het altijd kunnen zien.

Ga je een artikel schrijven voor op de website? Bedenk je dan goed wat jouw persona daar aan zou hebben, op welke manier zou de informatie het best overkomen bij jouw persona?

Op welke websites komt jouw persona vaker? Maken ze daar veel gebruik van tekst of meer van video? Is de schrijfstijl speels of heel zakelijk?

Naarmate je nieuwe inzichten verkrijgt door bijvoorbeeld nieuwe (potentiële) klanten kun je natuurlijk ook het template updaten.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.