Dagelijks zijn er in Nederland miljoenen mensen actief op social media. Van Facebook tot LinkedIn en van Twitter tot Instagram. Als ondernemer ontkom je er dan ook bijna niet meer aan om actief te zijn op social media.

Als ondernemer wil je logischerwijs dat zoveel mogelijk mensen over jouw producten en diensten horen en er zoveel mogelijk van zien. Op die manier kun je ervoor zorgen dat er meer mensen naar jouw website komen en je uiteindelijk meer producten of diensten verkoopt.

Maar om dit soort resultaten te behalen zul je actiever moeten zijn dan slechts een keer een bedrijfspagina aanmaken op Facebook en vervolgens één keer in de week eens een fotootje uploaden.

Social media kost ondernemers veel tijd

Om als ondernemer succesvol gebruik te maken van social media zul je moeten nadenken over een social media strategie waarbij je ervoor zorgt dat je echt meerwaarde kunt geven aan de mensen die jou op het betreffende platform volgen.

Los van het feit dat je moet zorgen voor waarde zul je dit in een bepaalde frequentie moeten doen om te zorgen dat de juiste mensen genoeg van jou te zien krijgen.

Ik zeg daarbij expres genoeg omdat teveel averechts werkt maar te weinig simpelweg een te grote kans laat bestaan dat je niet gezien zal worden.

Vooral bij freelancers komt het argument dat social media voor hun onderneming tijdrovend is vaak naar voren. Ik begrijp dat heel goed.

Stel dat je jouw doelgroep wilt bereiken op LinkedIn, Facebook en Instagram dan kun je daar, voor goede content, al enkele uren per week mee zoet zijn.

Analyseren en optimaliseren van je social media uitingen

Nu hebben we het nog maar over drie kanalen maar wat als je denkt dat Pinterest en Twitter misschien ook interessant zijn om jouw doelgroep te bereiken. Het kost teveel tijd om maar even vijf kanalen bij te houden en misschien blijkt het over enkele weken wel voor niets te zijn geweest.

Misschien weet je überhaupt niet eens hoe goed je het doet op de platformen die inzet ter promotie van je onderneming. Heb je wel eens goed naar de statistieken gekeken?

Ook daar is het vaak zo dat ondernemers aangeven dat het erg veel tijd in beslag neemt om van elk platform te kijken hoe de berichten scoren. Bereik je veel mensen en zo ja, bereik je ook de juiste mensen?

Toch is het erg zonde wanneer je de resultaten niet analyseert. Je bent dan als het ware met hagel aan het schieten. Af en toe heb je eens geluk en bereik je wat mensen die voor jou interessant zijn.

Maar omdat je de statistieken niet bekijkt weet je niet waarom het ene bericht beter scoort dan het andere en daarom blijft het schieten met hagel. Wanneer je wel zou analyseren wat er goed scoort en wat er minder goed scoort kun je het trucje herhalen en op die manier in de toekomst meer resultaat behalen met minder moeite en tijd.

Buffer is de oplossing om social media te automatiseren

Natuurlijk ben ik enkele jaren geleden ook tegen dit probleem aangelopen. Naarmate ik me verder aan het verdiepen was in zoekmachine optimalisatie las en hoorde ik steeds meer over het belang van social media.

Of Google je social media activiteiten nou als directe factor ziet of niet, feit is dat er veel mensen aanwezig zijn op social media en dat je daar dus relatief gemakkelijk mensen vandaan kunt halen en naar jouw website sturen.

In het begin was ik enthousiast en probeerde ik zoveel mogelijk te posten op Facebook en destijds op Google+. Niet lang daarna kwam Instagram om de hoek kijken en ik dacht op een gegeven moment ook dat het verstandig was om mijn content te delen via Twitter.

Toen LinkedIn en Pinterest ook interessant leken werd het dweilen met de kraan open. Ik was letterlijk een kwartier per post kwijt om in te loggen op het platform, een nieuwe tekst te verzinnen, afbeeldingen te uploaden en vervolgens de posts te publiceren.

Toen ik op zoek ging naar een oplossing voor mijn probleem bleken er meerdere diensten te bestaan die mij beloofde dit op te kunnen lossen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Buffer en daar maak ik nog steeds gebruik van.

Wat is Buffer?

Buffer is een dienst die het mogelijk maakt om social media posts te maken en in te plannen voor in de toekomst. Op die manier kun je dus zorgen dat je posts hebt klaarstaan voor:

  • Facebook (zakelijke pagina en/of groep)
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn (profiel en/of bedrijfspagina)
  • Google+ (profiel en/of bedrijfspagina)
  • Pinterest

Naast het inplannen van social media content is het met Buffer ook mogelijk om je content te analyseren. Zo kun je in Buffer gemakkelijk zien welke post het populairst is geweest de afgelopen tijd.

Van een Instagram post kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak deze is geliked en hoeveel reacties erbij achtergelaten zijn. Van een LinkedIn bericht kun je zien hoeveel likes, reacties en shares het bericht heeft gegenereerd.

Zo hoef je dus niet bij elk social media platform apart in te loggen om de statistieken te kunnen bekijken maar heb je alles bij elkaar. Dat scheelt op zich alweer enorm veel tijd.

Rebuffer

Een handige functie van Buffer is het zogenaamde Rebufferen. Wanneer je in de statistieken ziet dat een specifieke post goede resultaten heeft behaald kun je op de knop Rebuffer klikken om de post opnieuw in de que te zetten.

Dit wil zeggen dat Buffer de post op een later moment nogmaals zal publiceren op de gekozen social media platforms.

Hoe werkt Buffer?

Alhoewel ik nog maar een tipje van de sluier van de functionaliteiten van Buffer heb weergegeven kan ik me voorstellen dat je al erg benieuwd bent hoe Buffer werkt.

Mits je Buffer goed gebruikt kan het je namelijk echt uren per week schelen. Uren die je nu aan productieve en belangrijke taken kunt besteden in plaats van aan het publiceren van social media berichten.

Maar voor we zover zijn zullen we een Buffer account moeten aanmaken en je social media accounts moeten koppelen aan Buffer.

  1. Ga naar https://buffer.com en klik op de blauwe knop Sign up for free

  2. Op het volgende scherm kun je inloggen met je Twitter-, Facebook- of LinkedIn account of je kunt je e-mailadres en een zelf verzonnen wachtwoord invoeren. Klik hierna op Sign up.

  3. Je komt nu op het scherm Connect a social network. Klik hier bijvoorbeeld op Page onder Facebook. Buffer zal een pop-up tonen om aan te geven dat zij jouw toestemming nodig hebben om een veilige verbinding te maken met jouw Facebook account. Klik, in de pop-up, op Continue.

  4. Mocht je niet zijn ingelogd op Facebook dan zul je dat nu moeten doen. Daarna krijg je in Buffer de mogelijkheid om een bedrijfspagina te kiezen. Kies nu de bedrijfspagina waar jij op wilt kunnen publiceren via Buffer.

Je hebt nu een verbinding gemaakt tussen Buffer en de Facebookpagina! Om andere social media accounts te koppelen aan Buffer klik je op het plusje bij Accounts en klik je op een ander social media platform. Loop de stappen door en maak verbinding.


Klik op de gewenste knop om verbinding te maken met een social media account

Hoe plan ik berichten in met Buffer?

Nu je verbinding hebt gemaakt met een of meerdere social media platforms wil je waarschijnlijk graag weten hoe deze tool je kan helpen om tijd te besparen.

  1. Wanneer je onder Accounts op een van je accounts klikt zorg je dat je op het tabblad Content bent.

  2. Vervolgens plaats je de gewenste tekst in het veld waar nu What would you like to share staat. Hier kun je uiteraard een verhaal typen maar je kunt ook een URL kopiëren waar Buffer automatisch verkorte URL van zal maken. Buffer toont ook direct een voorvertoning van de URL.

  3. Het is ook mogelijk om een foto of video te plaatsen. Hiervoor klik je op het icoon waar Add image or video bij staat.

  4. Zodra jouw post naar wens is klik je op de witte knop met de tekst Customize for each network. Zoals je weet heeft Twitter bijvoorbeeld een limiet van 140 tekens en zo is het bij Instagram niet mogelijk om een URL te plaatsen. Je kunt uiteraard wel gewoon iets typen als www.robinpeek.nl maar dit zal in een bericht bij Instagram niet als link bruikbaar zijn.

  5. Je hebt nu de mogelijkheid om elk bericht per platform aan te passen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je alleen in je Instagram bericht hashtags gebruikt.

  6. Uiteindelijk kun je op het pijltje rechts van de blauwe knop met de tekst Add to queue klikken. Je krijgt dan drie opties. Je kunt het bericht in de wachtrij plaatsen, het zal dan op het eerstvolgende moment gepubliceerd worden. Je kunt ervoor kiezen om het bericht direct te publiceren of je kunt ervoor kiezen om het bericht in te plannen.

In dit vak kun je jouw bericht typen, emoticons, afbeeldingen en/of video’s toevoegen. Door op een van de avatars boven het veld te klikken kun je aangeven of het betreffende bericht ook op dat platform gepubliceerd moet worden.

De queue/wachtrij van Buffer

Met de instellingen van Buffer kun je aangeven op welke tijden en op welke dagen jij posts wilt publiceren op de verbonden social media platformen. Alles wat je aan berichten in de queue (wachtrij) plaatst zal op volgorde van binnenkomst gepubliceerd worden.

Stel dat jij hebt ingesteld dat je op maandag 15.00 uur, woensdag 08.00 en vrijdag 19.00 wilt publiceren en op maandag 12.05 maak je een post waarbij je ervoor kiest om die in de queue te plaatsen dan zal dit bericht op maandag om 15.00 gepubliceerd worden.

Mocht je een bericht in de que hebben staan dan zal dit betreffende bericht op woensdag om 08.00 gepubliceerd worden.

De gebruiksvriendelijkheid van Buffer

Een van de voordelen van Buffer is de enorme gebruiksvriendelijkheid. Het verbinden met de social media accounts verloopt soepel en is binnen enkele minuten gedaan. Enig minpuntje daar is het realiseren van Direct scheduling van Instagram via Buffer.

Het opzetten hiervan zou ook relatief simpel moeten zijn maar in de praktijk verloopt dit nog niet altijd vlekkeloos. Eerlijk is eerlijk, hier kan Buffer niets aan doen. Dit heeft te maken met de API die Instagram hiervoor uitgegeven heeft.

Daarbij is het ook goed om te weten dat het niet mogelijk is om video’s vanuit Buffer in te plannen op Instagram.

Toen ik overigens tegen het probleem aanliep dat ik voor het Instagram account van een van mijn opdrachtgevers geen Direct Scheduling kon configureren heb ik een e-mail gestuurd en werd ik snel en vriendelijk te woord gestaan per e-mail. Het probleem is dan ook goed opgelost.

Wat binnen de dienst zelf erg fijn is, is de mogelijkheid om drag-and-drop te gebruiken. Zo kun je de content kalender van een van je social media accounts bekijken en een bericht simpelweg naar een andere datum slepen.

Op die manier kun je altijd snel schakelen en ervoor kiezen om dat ene bericht toch op maandag te publiceren in plaats van op donderdag.

Buffer applicatie op je smartphone

Om het helemaal makkelijk te maken heeft Buffer ook een app waarmee je kunt inloggen op jouw account, statistieken kunt bekijken, posts kunt maken en inplannen.

Zo kun je ook wanneer je even ergens in de wachtruimte zit gebruik maken van je tijd om te zorgen dat je zichtbaar en relevant blijft op social media.

De Buffer applicatie is er voor Android en iOS.

Wat kost Buffer?

Buffer is er voor iedereen. Van net beginnende ondernemers op een zolderkamertje tot enorme bedrijven met grote marketing teams.

Je kunt namelijk een gratis account aanmaken bij Buffer hiermee kun je verbinding maken met maximaal drie social media accounts en kun je maximaal tien berichten in je queue (wachtrij) opslaan. Daarnaast heb je bijvoorbeeld geen kalender en zul je het zonder statistieken moeten doen.

Mocht je wel een kalender willen, wel statistieken willen zien en verbinding willen kunnen maken met 10 social media accounts terwijl je 100 berichten in je queue kunt plaatsen dan zul je moeten gaan voor het Pro abonnement. Het Pro abonnement kost $ 15 per maand.

Mocht je meer social media accounts, meer berichten in je queue en uitgebreidere statistieken willen dan kun je eens kijken naar de Business plans van Buffer. De Business plan abonnementen beginnen vanaf $ 99 per maand.

Hierbij kun je tot wel 150 social media accounts koppelen, 2000 berichten in je queue opslaan én je kunt teamleden uitnodigen om in hetzelfde account te kunnen werken.

Korting op Buffer

Nog één tip om dit artikel mee af te sluiten. Het is ook mogelijk om een abonnement op Buffer af te sluiten via de smartphone app (Android of iOS).

In de iOS app noem je zo’n aanschaf een in-app purchase. Voor dit soort aankopen kun je iTunes tegoed gebruiken en iTunes tegoed kun je opwaarderen met iTunes kaarten.

Zoals je misschien weet zijn deze iTunes kaarten nog wel eens in de aanbieding bij Albert Heijn, Kruidvat, Bruna of andere zaken.

Op die manier kun je dus een mooie korting pakken op de prijs van een abonnement op Buffer.

Voor nu vooral succes met het bedenken en creëren van content. Als je succesvol gebruik gaat maken van Buffer zal je daar iets meer tijd voor over houden.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.