Content marketing. Je hoort het steeds meer

Iedereen die direct of indirect geld verdiend met internet heeft tegenwoordig wel eens van content marketing gehoord. En de laatste tijd komt de term alleen nog maar vaker voor. Maar wat is content marketing? Weet je al wat content marketing is? Lees dan mijn artikel over waarom ik denk dat content marketing, zeker in Nederland, geen hype is maar nog een behoorlijke tijd zal bestaan.

Content marketing in plaats van het verkooppraatje

Je kunt het je nu bijna niet meer voorstellen maar het is niet altijd mogelijk geweest producten te kopen via het internet. Sterker nog, het is pas twintig jaar geleden dat het internet beschikbaar kwam voor de consument.

Logischerwijs werd er toen al wel geconsumeerd en waren er dus winkels. Wanneer je bijvoorbeeld in 1999 een nieuwe wasmachine wilde aanschaffen ging je naar een witgoedwinkel en werd je vriendelijk aangesproken door een van de verkopers van het betreffende filiaal.

Deze verkoper vroeg jou vriendelijk of hij je kon helpen en nadat jij hem liet weten dat je op zoek was naar een nieuwe wasmachine liep hij voorrop richting de wasmachines. Ondertussen werd je gevraagd hoe groot je gezin was (veel was of weinig was) of je nog speciale wensen had en of je bijvoorbeeld een voorkeur had voor een specifiek merk.

Tijdens dit gesprek gaat de verkoper, zonder dat jij het bewust doorhebt, een band met jou aan. Hij maakt een praatje met je en luistert naar je probleem (je hebt een nieuwe wasmachine nodig). Daarnaast denkt de verkoper nog met je mee ook (Aangezien je een klein gezin hebt raadt de verkoper je aan een minder dure wasmachine aan te schaffen).

Al met al zorgt de verkoper voor een fijn gevoel. Je voelt je op je gemak in de winkel en hebt het idee dat de verkoper weet waar hij over praat. Op deze manier maak jij als potentiële koper eerder de beslissing om in deze specifieke witgoedwinkel een wasmachine aan te schaffen.

Met content marketing kun je een relatie opbouwen

In het hedendaagse leven is bijna alles online, van smartphones tot waterkokers. En met de opkomst van internetwinkels verdwijnen er steeds meer (kleinere) fysieke winkels omdat consumenten het gemak van de internetwinkels steeds meer waarderen boven de persoonlijke benadering van deze (kleinere) fysieke winkels. Toch zijn er nog steeds consumenten, noem ze ouderwets, die het fijn vinden om voorgelicht te worden over het product dat zij wensen aan te schaffen, of het product zelfs willen uitproberen voor zij tot aanschaf overgaan.

Om hier op in te spelen werken grote spelers als H&M met een retourbeleid dat is ontworpen om consumenten de mogelijkheid te geven kleding eerst te passen en te ervaren voor zij de keuze maken tot aanschaf over te gaan. Het verkooppraatje dat normaliter in een fysieke winkel wordt gehouden is vervangen voor content marketing.

Met content marketing kunnen internetwinkels een band opbouwen met hun (potentiële) klant en op deze manier zorgen dat deze klanten al vertrouwen hebben in de verkopende partij zonder dat er een aanbod is gedaan.

Op het moment gaat het al lang niet meer enkel om fysieke producten maar net zo goed om downloadbare producten of diensten. Content marketing kan bijvoorbeeld zijn het delen van informatie over hoe je het product dat een internetwinkel verkoopt het best kan gebruiken of een ebook met doe-het-zelf instructies om een bepaalde handeling uit te voeren.

Maar ook de reviews van Coolblue zijn een briljante manier van content marketing. Door deze video’s krijg je een beeld van Coolblue, een beeld dat er hier een prettige werksfeer heerst en leuke vlotte mensen werken. Ondertussen krijg je meer informatie over een product. Dit zorgt voor een goed gevoel en de eerstvolgende keer dat jij een keukenmachine nodig hebt, kijk je bij Coolblue. Wat is de beste content marketing die jij afgelopen tijd hebt langs zien komen?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.