USP’s, Unique Selling Points. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Als ondernemer moet je jezelf onderscheiden. Je moet duidelijk laten zien waarom klanten jouw product moeten kopen en niet het product van je concurrent.

Om duidelijk te maken wat jou onderneming anders maakt dan die van je concurrenten moet je voor jezelf duidelijk hebben wat jouw unique selling points zijn én minstens zo belangrijk, hoe je deze duidelijk maakt aan jouw potentiële klanten.

Wat zijn Unique Selling Points?

Unique Selling Points is de Engelse vertaling van unieke verkoop kenmerken. USP’s zijn dan ook de kenmerken die uniek zijn voor jouw onderneming. Het zijn de redenen waarom een klant bij jou zou moeten zijn en niet bij iemand anders.

Het zouden de eerste punten moeten zijn die bij jou opkomen wanneer iemand je vraagt om kort maar krachtig aan te geven waar jouw onderneming voor staat.

Albert Heijn lijkt zich op zijn website te beperken tot een USP in de zin “Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar”. Ik vind dit om meerdere redenen niet heel erg sterk.

  • De USP heeft niet zo zeer een andere opmaak als de rest van de tekst en valt daardoor dus niet heel erg op
  • De USP staat niet op de homepage en is dus niet direct zichtbaar
  • De USP is niet kort en krachtig geformuleerd

De Jumbo doet dat naar mijn mening beter.

  • De Unique Selling Points zijn duidelijk te onderscheiden van de rest van de tekst
  • De USP’s zijn kort maar krachtig
  • De USP’s staan op de homepage (helaas wel onderaan)
  • De onderbouwing van de USP’s kun je vinden door te klikken op Lees verder >

Wat zijn mijn Unique Selling Points?

Elke ondernemer en onderneming heeft Unique Selling Points. Zelfs alle producten en diensten hebben USP’s.

Als ondernemer is de uitdaging om ze te vinden en ze uit te lichten.

Om achter jouw unieke kenmerken te komen kun je het best aan bestaande klanten vragen waarom zij zaken met jou doen of waarom zij jouw product hebben gekozen. Het leuke hier aan is dat je waarschijnlijk antwoorden krijgt die je niet had verwacht.

De kans is namelijk groot dat jij jouw Unique Selling Points als iets heel normaals ziet.

Je kunt ook kijken bij je concurrenten. Maar logischerwijs moet je dit alleen doen voor inspiratie en niet om klakkeloos hun unique selling point over te nemen, het hele unieke ben je dan namelijk meteen kwijt.

Enkele voorbeelden voor unique selling points zijn:

  • De snelste leverancier van …
  • Het grootste assortiment aan …
  • De persoonlijkste …
  • De goedkoopste …

Hoger in Google?

Download gratis mijn Yoast SEO Plugin Handleiding voor WordPress


Onderbouw je USP’s

Een grote valkuil, waar veel websites in trappen, is het feit dat ze van alles beweren maar niet onderbouwen. Ik gaf je hierboven enkele voorbeelden voor unieke kenmerken. Ik heb expres USP’s in de meest overtreffende trap gekozen.

Natuurlijk geeft het bezoekers een fijn gevoel wanneer zij op zoek zijn naar een specifiek soort potlood en zij komen op een website met als, direct zichtbare, USP “Het grootste assortiment aan schrijfgerei”.

Maar het is meer dan zuur wanneer deze bezoeker vervolgens het potlood niet kan vinden en er ook nog eens achter komt dat jij maar 200 soorten potloden hebt en je concurrent 500. De kans is vrij klein dat deze bezoeker nog eens terugkomt op jouw website.

In eerste instantie moet je dus altijd gewoon eerlijk zijn. Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken en vertel geen dingen die niet waar zijn.

Heb je een USP als “Ontzettend groot assortiment aan schrijfgerei” dan is dit relatief. Wat jij een ontzettend groot assortiment vind kunnen je bezoekers als minder groot ervaren.

Zorg er dus voor dat mensen op, of bij je USP, kunnen doorklikken naar een pagina waarop jij uitlegt wat volgens jou een ontzettend groot assortiment aan schrijfgerei is.

Bijvoorbeeld een opsomming van het aantal pennen, het aantal verschillende soorten potloden etc.

PenStore.nl doet het helemaal goed. Aan de rechterzijde hebben ze een balkje met hun Unique Selling Points. Om ze extra op te laten vallen hebben ze daar gekleurde iconen bij geplaatst en de kenmerken zijn kort maar krachtig.

Direct onder een kenmerk staat de toelichting. USP: Uniek assortiment. Toelichting: Kies uit 6500+ artikelen!

Waar plaats je Unique Selling Points?

Ik ben er een groot voorstander van om dat gene dat voor jouw bezoekers het belangrijkst is op jouw website, te tonen op je voorpagina en het liefst boven de vouw.

Boven de vouw is het makkelijkst uit te leggen door je voor te stellen dat je naar jouw website gaat door het adres in de adresbalk van je browser te typen. Haal, zodra je op enter hebt gedrukt, je handen van het toetsenbord en van de muis. Alles wat je nu te zien krijgt op je scherm noemen we boven de vouw.

Waarom boven de vouw?

De hele gedachte van deze unieke verkooppunten is dat ze staan voor wat jij te bieden hebt. Door jouw unique selling points dus boven de vouw te plaatsen laat je aan elke bezoeker van jouw homepage direct zien wat zij kunnen verwachten en waarom zij op jouw website zijn gekomen.

Wat zijn jouw USP’s?

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik voor mezelf nog niet helemaal duidelijk heb wat mijn UPS’s zijn. Ik ben heel benieuwd of jij wel voor jezelf duidelijk hebt wat jouw USP’s zijn. Wil je ze met me delen in de reacties?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.