Selecteer een pagina

Hey brada, je moet weten wat voor tories je matties hebben voor je echt met ze kan connecten weet je? Als je niet die talk praat is het lastig om te levelen met je homies, en als je niet kan levelen met je homies zullen zij zich niet verbonden voelen met jouw business, product of dienst.


Inhoudsopgave

Wij zijn hetzelfde. Kijk maar
Wij zijn hetzelfde. Lees maar
Maken die woorden echt verschil?
Groot voordeel in Google
Hoe weet je welke woorden je moet gebruiken?
Bekijk de zoekopdrachten in Google Analytics
Bestudeer forums, communities en groepen
Praat met je doelgroep
Wat moet je nu doen?


Wij zijn hetzelfde. Kijk maar

Kon je de eerste alinea lezen? Ik heb mijn best gedaan om wat straattaal op te pikken. Het was nogal een gewaagde zet want de kans was groot dat je na het lezen van de eerste woorden zoiets had van “Wat is dit?” en daarna vrolijk verder ging op het internet.

Wij mensen zijn geneigd om altijd op zoek te gaan naar mensen die identiek aan ons zijn. Zo zie je vaak vrienden die bijvoorbeeld van dezelfde soort films houden, vriendinnen die van dezelfde muziek houden, stelletjes die gek zijn op hetzelfde soort eten etc.

In de wereld van internetmarketing gebruiken we dit feit al heel vaak. Op foto’s en in video’s tonen bedrijven de personen waarmee we ons het liefst willen associëren.


Dit is niet per definitie de gemiddelde McDonalds bezoeker.
Het is wel het beeld van hoe de gemiddelde McDonalds bezoeker zichzelf (graag) ziet.

Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld McDonalds niet per definitie de mensen toont zoals die ook daadwerkelijk bij de McDonalds komen, maar wel de mensen die eruit zien en zich gedragen zoals de mensen die bij de McDonalds komen, dat zouden willen.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Wij zijn hetzelfde. Lees maar

Net als we met foto’s en video’s een gevoel van herkenning kunnen oproepen, kunnen we dat ook met teksten. Het principe is vrij simpel, je gebruikt de woorden die jouw doelgroep ook zou gebruiken.

In de praktijk kan het iets minder makkelijk zijn. Zoals in de eerste alinea duidelijk werd is het niet per definitie zo dat de woorden die gebruikt worden door jouw doelgroep ook echt Nederlands zijn.
Daarnaast is het zo dat de Nederlandse taal veel synoniemen kent. Zo kan iets stuk zijn, maar ook kapot.

https://media.giphy.com/media/26vIfNPf4DhvDVuJq/giphy.gif

We kunnen iets een televisie noemen of een tv. We kunnen iets een tablet noemen of we kunnen specifieker zijn en zeggen dat het een iPad is.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Maken die woorden echt zoveel verschil?

Ik kan me voorstellen dat je je nu afvraagt of die kleine details als ‘tablet’ of ‘iPad’ nou echt zoveel verschil maken. Op zichzelf zou één woord in een hele tekst inderdaad niet zoveel verschil maken.

Maar lees de eerste alinea nog maar eens en lees dan de volgende alinea:

“Voor je echt verbinding kunt maken met je doelgroep moet je weten welke taal zij spreken. Wanneer je niet dezelfde taal gebruikt als jouw doelgroep is het lastig om die verbondenheid te voelen.”

Ik zeg in principe hetzelfde maar, waarschijnlijk, in een taal die jij veel vaker hoort en zelf ook zou kunnen gebruiken.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Groot voordeel in Google bij het gebruiken van de juiste woorden

Een ander voordeel van het gebruiken van de juiste woorden is het feit dat je daarmee veel gerichter kunt werken aan je zoekmachine optimalisatie.

Stel je voor dat jij een pagina hebt waarbij jij je richt op de zoekwoorden “Jonge honden training”.

Je website is snel, up to date en gebruiksvriendelijk maar op de of andere manier lijkt het alsof je niet het maximale uit Google haalt.

Die kans is vrij groot. Misschien zoekt jouw doelgroep namelijk op “Puppycursus” en niet op “Jonge honden training”, daarmee mis je dus al een enorm groot deel aan bezoekers.

Zou je dit bijvoorbeeld een puppy of een jonge hond noemen?

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Hoe weet je welke woorden je doelgroep gebruikt?

Hopelijk ben je nu overtuigd van het feit dat je als ondernemer moet weten welke woorden jouw doelgroep gebruikt.

Voor je nu direct kritisch naar je teksten gaat kijken en afhankelijk van enkel je eigen ervaringen allerlei woorden gaat veranderen wil ik je aanraden gebruik te maken van de volgende 3 manieren om erachter te komen welke woorden jouw doelgroep gebruikt.Bekijk de zoekopdrachten in Google Analytics

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

1. Bekijk de zoekopdrachten in Google Analytics

Wanneer je jouw website hebt verbonden met Google Analytics kun je allerlei belangrijke informatie terugvinden over je bezoekers en de manier waarop zij met jouw website omgaan.

Zo kun je hier ook vinden welke zoekopdrachten zij hebben gebruikt die er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat ze op jouw website terecht kwamen.

Hiervoor is het belangrijk dat je Google Analytics hebt verbonden met je website én dat er een verbinding is tussen je Google Analytics en Google Search Console accounts.

  1. Ga naar Google Analytics en kies, aan de linkerkant, voor Acquisitie
  2. Kies vervolgens voor Search Console en daarna voor Zoekopdrachten
  3. Wijzig eventueel de periode door rechtsboven in het scherm een andere begin- en einddatum in te voeren.
  4. In de tabel, onderaan de pagina, kun je nu zien welke zoekopdrachten er zijn gebruikt

Uit deze zoekopdrachten kun je opmaken welke woorden jouw doelgroep gebruikt. Zo heb ik een artikel met de paginatitel Google-account aanmaken | Stap-voor-stap, snel en gemakkelijk en ik kan uit deze gegevens opmaken dat mijn doelgroep zoekt op google account aanmaken, account aanmaken en google account maken.

In dit geval is het slechts een verschil tussen wel een koppelteken gebruiken of niet, maar zoals je ziet gebruikt mijn doelgroep het koppelteken zo goed als niet tussen google en account.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

2. Meng je in de (Facebook)groep

Voor elk onderwerp is er wel een community, forum en/of Facebookgroep te vinden. Na een simpele zoekopdracht, op Facebook, met het woord Puppy kwam ik al snel uit bij de Puppy Groep Community.

Met 1921 leden en 5496 likes kun je gerust zeggen dat deze groep goed vertegenwoordigd is door mensen met een puppy of mensen met interesse in het opvoeden van een puppy.

Als aanbieder van Puppycursussen is het dan ook aan te raden lid te worden van de groep, waarde te bieden aan de leden door, waar je kan, vragen te beantwoorden en vooral te kijken naar welke woorden de leden van deze groep gebruiken.

Hebben de leden het bijvoorbeeld over ‘voer voor jonge honden’ of ‘puppyvoer’? Praten ze over een ‘halsband’ of hebben ze het over een ‘hondenriem’?

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

3. Praat met je doelgroep

Oei, eng en tijdrovend. Ik herken het zelf ook. Tegenwoordig is bijna alles online te regelen. Bestel je boodschappen online en je hoeft alleen de bezorger nog maar onder ogen te komen, bekijk de nieuwste films vanaf je luie bank en het scheelt je weer een zaal met mensen in de bioscoop.

Maar sommige dingen zijn toch echt nog steeds beter offline (dat je dat nog zou horen van een internet marketeer) .

Een van die dingen is het leren kennen van je doelgroep. Je kunt nog zoveel studies, boeken, cases, interviews en discussies lezen, het haalt het niet bij het drinken van een kop koffie met een van deze mensen.

Op die manier leer je niet alleen welke woorden ze gebruiken maar ook welke emotie hierbij gebruikt wordt en met welke reden een woord gebruikt wordt.

Wist je bijvoorbeeld dat heel veel mensen het woord Pampers voor luiers gebruiken, simpelweg omdat zij oprecht denken dat Pampers gewoon een ander woord is voor luiers.

Wees niet bang, ik kwam hier ook pas zo’n tweeënhalf jaar geleden achter en ja, inderdaad, mijn zoon is tweeënhalf jaar oud.

Wat ik wil zeggen is dat mensen bepaalde woorden misschien niet eens bewust gebruiken, daar ga je alleen achter komen wanneer je daadwerkelijk met deze mensen in gesprek gaat.

⬆︎ Terug naar inhoudsopgave

Wat moet je nu gaan doen?

Ik zou in eerste instantie alle drie de manieren gebruiken om een duidelijk beeld te krijgen van de woorden en de taal die jouw doelgroep spreekt. Zodra je dit beter in beeld hebt kun je kritisch gaan kijken naar je bestaande teksten.

Zijn dit teksten die jouw doelgroep gebruikt?

Om het jezelf makkelijker te maken kun je een document bijhouden met de belangrijkste woorden voor jouw onderneming.

In ons voorbeeld met puppycursussen zou je bijvoorbeeld een document kunnen hebben met woorden als:

  • Puppy
  • Hond
  • Hondenvoer
  • Hondenriem
  • Dierenarts
  • Hondenspeeltjes
  • Hondenverzorging

In eerste instantie kijk je of dit inderdaad de woorden zijn die gebruikt worden. Gaandeweg zul je woorden toevoegen, aanpassen of verwijderen.

Wanneer je het gevoel hebt een goed beeld te hebben kun je dit document naast je houden wanneer je bestaande teksten gaat aanpassen of nieuwe teksten gaat schrijven. Succes!

Ik snap het, je staat te springen om te beginnen.

Laat me even weten waar ik 21 Quick Wins Om Je Website Winstgevend
Te Maken
 naar toe mag sturen.

Je bent er bijna.

Waar mag ik Maak een verkoopmachine van je website naar toe sturen?