Webshops zie je tegenwoordig in alle soorten en maten. Zo zijn er ontzettend grote webshops als bol.com en Coolblue maar er zijn ook kleinere webshops van kleinere ondernemingen of zelfs ZZP’ers.

Dankzij mijnwebwinkel.nl, Shopify of bijvoorbeeld een combinatie van WordPress en WooCommerce is het steeds makkelijker geworden om een webshop te beginnen en jouw producten te verkopen.

Hoe makkelijk het is om een webwinkel te beginnen, zo moeilijk is het om te verkopen via het internet.

Uit cijfers van Creditsafe, een online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten, blijkt dat van de 9469 webshops die in 2015 zijn begonnen er twee jaar later een kleine 30% alweer gestopt is.

Ik weet uit eigen ervaring dat het enorm frustrerend kan zijn wanneer na veel tijd en moeite een webshop online hebt en de bestellingen op zich laten wachten.

Gelukkig heb ik daar  een aantal tips verzameld die ik graag met webshop-eigenaren wil delen.

Pak een kop koffie en aan de slag!

Maak het bestellen zo makkelijk mogelijk

Het is weer eens zo ver. Alles in huis is op. Er is geen eten, geen drinken, niets. Je gaat naar de supermarkt en daar aangekomen zijn er geen winkelmandjes en geen winkelwagentjes.

Als je de supermarkt wil binnenstappen merk je op dat er een enorme plas voor de ingang ligt. Nadat je met moeite toch droog de winkel in bent gestapt zie je dat de verlichting niet werkt en het valt je op dat er helemaal geen personeel achter de kassa’s zit.

Dat is lastig want je had juist even willen vragen welke tomatenpuree je het best kunt gebruiken voor het recept dat je op internet had gevonden.

Hoe groot is de kans dat je, op basis van deze ervaring, nog weer eens terug zal komen bij deze supermarkt? Of beter nog, hoe groot is de kans dat je überhaupt iets zal kopen bij deze supermarkt? Ik denk vrij klein.

Toch is dit wel een beetje wat we soms doen met onze webwinkels. We maken het de bezoekers moeilijk om een bestelling te plaatsen.

Loop door je eigen supermarkt heen

Ga eens door je eigen webshop heen. Op een tablet, op een smartphone én op een computer. Hoe makkelijk en snel kun jij een product vinden en afrekenen?

Vraag je alleen de gegevens die je écht nodig hebt om het product bij de klant af te kunnen leveren?

Laat andere door je supermarkt lopen

Zelf ben je bekend met je webshop en je producten. Je zult altijd minder kritisch kijken dan andere mensen die geen band met jou of je webshop hebben.

Vraag dus eens willekeurige mensen om achter een computer te gaan zitten en een product te bestellen. Ga hier zelf bij staan en let goed op de handelingen die zij uitvoeren en vraag ook aan te geven of alles duidelijk is.

Gratis verzending is de meest effectieve promotie onder webshops

Gratis verzending

Ik val meteen met de deur in huis. Zeker als beginnende webshop kun je echt niet meer aankomen met verzendkosten.

Sterker nog mensen die producten bestellen via het internet gaan er standaard vanuit dat hun bestelling gratis bezorgd zal worden. Wanneer zij zien dat dit niet zo is zijn ze eigenlijk een beetje verbaasd.

Uit onderzoek van e-taling group blijkt dat gratis verzending als eerste voorwaarde wordt gezien voor het wel of niet plaatsen van een bestelling

Je mag de grote jongens van Coolblue hiervoor bedanken. Doordat klanten verwend worden door grote bedrijven als Coolblue gaan ze er vanuit dat gratis verzending standaard is en verwachten ze dit ook van jou.

Gratis verzending is financieel niet mogelijk

Een goed argument tegen gratis verzending is natuurlijk dat het financieel gewoon niet haalbaar is voor jouw onderneming. Je kunt dan twee dingen doen:

  1. Verwerk de verzendkosten in de prijs van je product. De kans is groot dat je conversie hoger ligt bij producten van € 50,- waarbij je de prijs verhoogt naar € 57,- dan wanneer je ditzelfde product voor € 50,- aanbiedt en vervolgens verzendkosten van € 3,95 rekent.Ja, je leest het goed. In het tweede geval zijn ze goedkoper uit. Maar het berekenen van verzendkosten heeft een psychische werking op de consument.
    Wanneer we als consument zijnde uitgaan van een bedrag van € 50,- dan is elke cent die daar nog bijkomt, om wat voor reden dan ook, er een te veel.
  2. Bereken verzendkosten tot een bepaald bedrag. Veel webwinkels, ook grotere jongens als bol.com en wehkamp.nl kiezen er voor om tot een bedrag van € 20,- verzendkosten te berekenen en daarboven niet meer.


Je zorgt hiermee voor upselling. De klanten zullen kijken of ze niet nog iets aan hun winkelmand kunnen toevoegen om alsnog in aanmerking te komen voor de gratis verzending én onder de € 20,- maak jij geen verlies op de verzendkosten.

Mijn advies is om gewoon geen verzendkosten meer te berekenen. Je kunt dan ook een een USP als Gratis verzending gebruiken. Want alhoewel mensen er onbewust van uitgaan dat hun bestelling gratis bezorgd zal worden doet het woord Gratis nog steeds wonderen.

Optimaliseer je productfoto’s

Wanneer je fysieke producten verkoopt is het echt heel erg belangrijk dat je laat zien hoe mooi en goed deze producten zijn en hoe kun je dat beter doen dan met foto’s?  (Ja inderdaad, met video’s maar daar komen we zometeen op).

Ik zie echt nog teveel webshops waarbij de productfoto’s even snel gemaakt lijken te zijn. De afbeeldingen zijn kwalitatief niet goed en hebben soms zelfs een storende achtergrond.

Een argument dat je dan vaak hoort zijn de kosten voor professionele productfoto’s. Ik weet dat het uitbesteden van productfotografie veel geld kan kosten toch is het naar mijn mening een hele goede investering.

We zijn in staat om visuele beelden veel sneller te verwerken dan dat we teksten kunnen lezen én begrijpen of dat we geluiden kunnen horen én begrijpen. Uit onderzoek blijkt dat we 80% van wat we zien onthouden, slechts 20% van wat we lezen en 10% van wat we horen.

Uit onderzoek van Salsify blijkt dat 66% van de online consumenten minstens drie productfoto’s wil zien om überhaupt te overwegen een product aan te schaffen.


Die cijfers alleen zouden genoeg reden moeten zijn om te zorgen voor goede productfoto’s. Maar ook wanneer je geen budget hebt voor het uitbesteden van productfotografie kun je hiermee aan de slag.

Zelf goede productfoto’s maken

Voor het maken van goede productfoto’s heb je een paar dingen nodig:

  • Een camera (dit mag ook je smartphone zijn)
  • Een wit doek
  • Een locatie met natuurlijke verlichting of een goede felle lamp

Los van bovenstaande zou een statief erg handig zijn en kun je in plaats van een wit doek ook gaan voor wit papier.

Je kunt ook gaan voor een totaal oplossing als de Caruba Portable Fotostudio. Dit mobiele fotostudiootje heeft een statief, verlichting én drie verschillende kleuren doeken. Het is wel vrij klein, met afmetingen van 50x50x50 centimeter.

Maar voor slechts € 54,95 kun je dan wel aan de slag met productfotografie voor bijvoorbeeld sieraden of andere kleinere producten.

Apple weet zelfs van saaie producten als kabels, adapters en opladers mooie, strakke productfoto’s te maken door goed te ‘spelen’ met verlichting en achtergrond

Waar moet je op letten bij het maken van productfoto’s?

  1. Laat het product van zoveel mogelijk kanten zien
  2. Gebruik een egale, liefst witte, achtergrond
  3. Zorg voor goede, het liefst natuurlijke, verlichting
  4. Laat eventuele productdetails zien in een aparte foto

David Stomph van Yuluma heeft een goed uitgebreid artikel over het maken van productfoto’s voor je webshop geschreven dat ook zeker de moeite waard is.

Maak gebruik van video’s

Goede productfoto’s zijn echt een must in je webshop. Maar wij willen onze bezoekers eigenlijk net weer een beetje meer geven van het broodnodige.

Dit kun je doen door in plaats van alleen productfoto’s ook productvideo’s te maken.

Zeker wanneer je een product verkoopt dat niet helemaal voor zich spreekt of waarvan de bezoeker misschien niet meteen door heeft hoe het werkt of wat hij er aan heeft kan een video enorm handig zijn.

Veel ecommerce platformen hebben al geïntegreerde mogelijkheden voor. Mocht je gebruik maken van WooCommerce dan kun je gebruik maken van een plugin als WooCommerce Embed Videos to Product Image Gallery

Ik wil je wel aanraden om te beginnen met enkele foto’s en niet met de video. Beginnen met een video kan erg nadelig zijn voor je laadtijden en wanneer je niet begint met de video geef je bezoekers wél de mogelijkheid om de video te kijken maar dwing je ze hier niet toe.

Bol.com toont standaard de foto’s maar geeft bezoekers wel de mogelijkheid om een video te bekijken door te klikken op Bekijk video


Bedenk aan wie je wil verkopen

Wat ik erg vaak mis bij beginnende websites en ook beginnende webshops is een duidelijk doel. Een duidelijk doel voor webshops is niet “Ik wil zoveel mogelijk verkopen”.

Het is veel belangrijker om te kijken aan wie jij jouw producten wil verkopen. Voor welke doelgroep is of zijn jouw producten nou een echte meerwaarde?

Als jij je hier in verdiept en een concrete doelgroep kunt beschrijven heb je voor jezelf veel duidelijker hoe jij jouw website in moet richten.

Om even een zo duidelijk mogelijk voorstel te geven:

Stel jij hebt een webshop waar je barbies in verkoopt, dan is het logisch om je webshop in te richten voor meisjes en dus teksten, kleuren en afbeeldingen te gebruiken die meisjes leuk vinden om te lezen en te zien.

Je gaat, met een webshop waar je barbies in verkoopt, geen stoere teksten en afbeeldingen plaatsen die in de smaak vallen bij jongens.

Zo kan het al verschil maken voor het aantal bestellingen van je website door in plaats van overal ‘u’ en ‘uw’, ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’ te gebruiken.

Maar dit voorbeeld kan natuurlijk ook juist net andersom zijn. Dit is voor elke branche, elk product en elke doelgroep verschillend.

Hoe kom ik achter mijn doelgroep?

Er zijn meerdere manieren om er achter te komen wie jouw doelgroep is en wat bij jouw doelgroep past.

Het begint eigenlijk met een zogenaamde helikopterview waar je niet teveel naar details gaat kijken.

Laten we als voorbeeld de webshop voor barbies aanhouden. Je pakt potlood en papier en je schrijft – in steekwoorden – op wat je tot nu toe weet over de doelgroep.

Denk hierbij aan plekken waar ze misschien te vinden zijn, leeftijd, geslacht, andere interesses etc.

Ik kan me voorstellen dat je een lijstje krijgt met woorden als:

Zoals je hier misschien uit op kunt maken zie ik mezelf niet als een barbie-expert maar wanneer jij een webshop hebt waar je barbies verkoopt hoop ik dat je zelf iets meer weet.

Vervolgens kun je verder onderzoek doen naar je doelgroep en kijken op websites die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp.

Valt je iets op? Maken ze bijvoorbeeld gebruik van een bepaald soort lettertype? Maken ze gebruik van specifieke kleuren?

Al deze invloeden kun je gebruik om jouw eigen webshop aan te passen aan jouw doelgroep. Jouw doel is om te zorgen dat potentiële klanten zich op hun gemak voelen in jouw webshop.

Dat je met een roze layout mannelijke bezoekers afschrikt is helemaal niet erg als dit toch jouw doelgroep niet is. De kans dat je mannelijke bezoekers overhaalt om een barbie te kopen door enkel van kleur te veranderen is nihil.

Verbeter je productomschrijving

We mogen dan wel meer onthouden van visuele uitingen dan van tekstuele uitingen maar wanneer iemand echt geïnteresseerd is een van je producten dan is de kans groot dat hij meer te weten wil komen over je product.

Als je een goede productpagina hebt, heb je daar een productomschrijving bij. Het schrijven van een goede productomschrijving blijft erg lastig voor webwinkel-eigenaren.

Omdat bezoekers die de moeite nemen om je productomschrijving te lezen al in een fase zitten waarin zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je product is het wel enorm belangrijk dat deze tekst hun het laatste zetje geeft.

Maak het jezelf niet te moeilijk met de productomschrijving maar zorg dat je de volgende drie vragen duidelijk beantwoordt in je omschrijving:

  1. Wat is het?
  2. Wat doet het?
  3. Waarom moet ik het kopen?

Zo kan een korte productomschrijving voor de iPhone 7 Plus er als volgt uit zien

De iPhone 7 Plus is een van ’s wereld meest geavanceerde smartphones. Surf op het internet, luister naar muziek, bekijk video’s of gebruik een van de miljoenen apps uit de App Store. Met de iPhone heb jij de digitale wereld in je broekzak.

Kruidvat gebruikt een vrije korte productomschrijving en plaatst deze onder de vouw. Hij is dus niet direct zichtbaar wanneer je op de productpagina komt. Vind jij deze omschrijving duidelijk?


Wek vertrouwen bij je klanten

Zeker wanneer je net begint met je webshop kan de drempel hoog zijn voor bezoekers om daadwerkelijk een bestelling te plaatsen.

Van nature zijn mensen wantrouwend op het internet. Het is tegenwoordig heel normaal maar in feite maak je wel geld over en moet je daarna maar afwachten wat je thuis bezorgd krijgt en of je überhaupt iets thuis bezorgd krijgt.

De grotere jongens als mediamarkt.nl, wehkamp.nl, coolblue.nl, bol.com, hm.com en dergelijke hebben hier al stukken minder last van maar wanneer jij geen gevestigde naam hebt is de kans groot dat het vergroten van het vertrouwen van je bezoeker tot meer bestellingen kan leiden.

Je kunt het vertrouwen van je bezoekers verhogen door:

  • Recensies te tonen van eerdere klanten
  • Keurmerken te tonen
  • Betaalmethodes en verzendmethodes uit te lichten

In het artikel Recensies als onderdeel van je internet marketing strategie leg ik uit waarom recensies zo belangrijk zijn, hoe je ze kunt krijgen en waar je ze het best kunt plaatsen.

In het artikel Verhoog je conversie door het vertrouwen van je bezoekers te vergroten leg ik je uit hoe je deze punten kunt gebruiken om je conversie te verhogen

Beperk de risico’s van je klanten

In de vorige alinea gaf ik al aan dat het voor sommige bezoekers helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat zij geld naar jou overmaken en dat zij vervolgens keurig netjes hun bestelling thuis afgeleverd krijgen.

Het kan zelfs zo zijn dat een bezoeker een slechte ervaring heeft met een webshop. Hij is dan wel geïnteresseerd in het product dat je verkoopt maar een slechte herinnering aan een eerdere ervaring zal hem dan weerhouden de bestelling te plaatsen.

Maar daar kan ik toch niets aan doen? Nee, dat klopt. Maar je moet het wel oplossen. Als je jouw product wil verkopen tenminste.

Veelgestelde vragen op de juiste plekken

Je kunt deze risico’s beperken door de juiste antwoorden, op de juiste vragen op de juiste plekken te tonen.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand nog twijfelt over een kledingstuk maar niet genoeg heeft aan foto’s, video’s en de productomschrijving.

De klant wil het liefst die jeans echt even passen en kijken of hij er in het echt ook zo tof uitziet als op de foto.


HM.com speelt hier goed op in door net voor het afrekenen nog even aan te geven dat je het product 30 dagen mag bekijken en het binnen die 30 dagen alsnog kosteloos kunt terugsturen.

Een paar dingen die je sowieso duidelijk moet maken op de juiste plekken zijn:

  1. Gratis verzending (mits je dit te bieden hebt natuurlijk!)
  2. Hoe kunnen klanten betalen?
  3. Hoe en wanneer zal er geleverd worden?

Een blog voor je webshop

Dat bloggen enorm veel voordelen heeft hoef ik je niet meer te vertellen maar het lijkt wel alsof webshop eigenaren dit soms vergeten.

Specifieke voordelen van een blog voor webshops zijn:

  • Je kunt artikelen schrijven die precies laten zien hoe een product werkt of wat je er mee kunt maken.
  • Je kunt meer bezoekers op je website krijgen waardoor je meer bestellingen binnen kunt krijgen. Stel je hebt een conversie van 5% en je hebt 100 bezoekers dan heb je 5 bestellingen. Stel dat je conversie daalt naar 4% maar je hebt 1000 bezoekers dan heb je 40 bestellingen.
  • Je kunt het vertrouwen van bezoekers winnen door een persoonlijke band op te bouwen

Laat mensen makkelijk contact met je opnemen

Zelf vind ik het enorm irritant wanneer je geen duidelijke contactgegevens op een website kunt vinden.

Wanneer ik enthousiast ben over een product of dienst maar ik heb toch nog wat vragen dan is het fijn om gewoon even een e-mail te kunnen sturen of te kunnen bellen.

Als ik dan eerst echt op zoek moet naar de benodigde gegevens haak ik al snel af.

Zorg er dus voor dat bezoekers snel bij je terecht kunnen met vragen. Dit betekent niet dat je deze vragen niet op je website hoeft te beantwoorden maar sommige mensen willen gewoon liever persoonlijk contact.

Zelf heb ik mijn contactgegevens opgenomen in mijn footer. Daarnaast heb ik mijn KvK- en BTW-nummer hier neergezet om extra vertrouwen te wekken dat bezoekers met een echte onderneming te maken hebben


Daarnaast straalt het ook een stukje vertrouwen uit als je gewoon duidelijk laat zien wie je bent en hoe je te bereiken bent.

Maak dus gebruik van een duidelijke contactpagina waar je jouw adres, telefoonnummer en e-mailadres op hebt staan maar zet je contactgegevens, KvK- en BTW-nummer ook in je footer.

Een live chat functie in je webshop

Als je half de mogelijkheid hebt om een live chat functie toe te voegen aan je webshop dan zou je dit meteen – na het lezen van dit artikel – moeten doen!

Er is niets wat meer conversie voor je kan opleveren dan het implementeren van een live chat functie.

Uit vele verschillende onderzoeken blijkt dat bezoekers van websites live chat als de fijnste manier van communiceren beschouwen.

Enkele redenen die werden gegeven waren:

  • Ik heb persoonlijk contact
  • Ik kan ondertussen iets anders blijven doen
  • Ik krijg direct antwoord op mijn vraag
  • Ik chat liever dan dat ik bel
  • Ik kan chatten terwijl ik aan het werk ben
Misschien komt de blauwe cirkel je wel bekend voor? Je ziet ‘m steeds vaker op websites. Websites met deze blauwe cirkel rechts onder in het scherm maken gebruik van de chatfunctie van Intercom


Overdrijf het niet met de live chat functie

Je kunt een live chat functie die meteen rechts onder in je scherm opspringt als je op een website komt, vergelijken met een opdringerige verkoper in een offline winkel. Niemand zit daar op te wachten.

Test dus goed met welke triggers jij de chat tevoorschijn wil laten komen. Veel chat functies hebben de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij een specifieke tijd tevoorschijn te komen of wanneer een bezoeker een specifieke stil staat op een onderdeel van een pagina.

Doormiddel van A/B testen kun je er achter komen wat het best werkt voor jouw webshop.

Conclusie

Helaas blijkt dat enorm veel webshops al binnen twee jaar weer stoppen met hun ecommerce werkzaamheden. Dit is erg jammer en voor veel gevallen hoeft dit ook helemaal niet.

Als ik zo om me heen kijk naar beginnende webshops zijn er nog genoeg punten om aan te pakken en op die manier meer mensen blij te kunnen maken met jouw product(en).

Zo kun je kijken of je jouw bestelproces wel zo makkelijk mogelijk hebt gemaakt. Je kunt kijken of het mogelijk is om gratis verzending aan te bieden en zeker wanneer je fysieke producten verkoopt moet je zorgen dat je minimaal drie goede productfoto’s hebt.

Als het meerwaarde geeft voor je bezoekers kun je productvideo’s plaatsen om nog duidelijker te maken wat je verkoopt. In je productomschrijvingen vertel je:

  1. Wat is het voor product
  2. Wat kan ik met het product
  3. Waarom moet ik het product kopen

Omdat mensen alleen kopen van mensen die zij vertrouwen moet je zorgen dat bezoekers jou en je website vertrouwen. Je kunt hiervoor keurmerken tonen en risico’s beperken door op de juiste plekken antwoord te geven op eventuele vragen over verzendkosten en garanties.

Net als voor elke andere website kan een blog wonderen doen voor het aantal bezoekers.

Voor alle eventuele overige vragen die bezoekers kunnen hebben zorg je dat zij snel en makkelijk contact met je kunnen opnemen op meerdere manieren en als je de mogelijkheid hebt zorg je voor een live chat functie om je conversie te verhogen.

Laat je me weten of jij de tips hebt toegepast en wat de resultaten zijn?  Ik ben ook heel erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor webshop eigenaren

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.