Heel veel internet marketing strategie zijn tegenwoordig gericht op het verkrijgen van zogenaamde leads. We gooien van alles in de strijd om aan deze leads te komen maar wat werkt nu het best en om bij het begin te beginnen wat zijn leads eigenlijk?

De waarde van een e-mailadres is enorm gestegen

Leads zijn niets meer of minder dan gegevens. Negen van de tien keer bestaan deze uit een voor- en achternaam en een e-mailadres.

De laatste jaren zien we steeds meer websites om je e-mailadres vragen. Bijvoorbeeld om je een nieuwsbrief te kunnen sturen. Tegenwoordig hebben we echter zoveel informatie aan ons e-mailadres hangen dat zo’n e-mailadres ontzettend interessant is voor bedrijven.

De kans is namelijk groot dat jouw e-mailadres gekoppeld is aan een of meerdere social media accounts zodat deze bedrijven direct toegang hebben tot veel meer informatie dan enkel je voor- en achternaam.

Daarnaast is het zo dat jij je voor- en achternaam en e-mailadres achterlaat omdat jij op die betreffende website bent geweest en dus schijnbaar geïnteresseerd bent in hun producten en/of diensten. Het bedrijf heeft bij jou dus een grotere kans om te verkopen dan bij iemand waarvan ze niet zeker weten dat diegene eerder met het bedrijf in contact is geweest.

Hoe kom ik aan leads?

Om mensen zover te krijgen hun voor- en achternaam en hun e-mailadres achter te laten zul je ze iets relevants moeten geven. Dit kan zijn in de vorm van een gratis ebook, een whitepaper, een korting of bijvoorbeeld een checklist die zij mogen downloaden na het invoeren van hun gegevens.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om meer gegevens te vragen, zoals een plaatsnaam, een bedrijfsnaam of een geboortedatum. Deze gegevens kunnen heel interessant zijn maar het verlaagd de kans op conversie wel. Des te meer gegevens bezoekers in moeten voeren des te kleiner de kans is dat zij daadwerkelijk hun gegevens in zullen geven.

Naast het weggeven van relevante informatie in de vorm van bijvoorbeeld een ebook kun je natuurlijk ook een opt-in op meerdere plekken op je website zetten waarbij je aangeeft dat degene die zijn of haar gegevens invult daarvoor in ruil bijvoorbeeld elke week informatie krijgt over de branche waarin jij actief bent.

Waar verzamel ik leads?

MailChimp is een vrij bekende dienst waarmee je een koppeling kunt maken met je WordPress website. Door gebruik te maken van zogenaamde opt-in velden kun je de gegevens die mensen ingeven rechtstreeks naar je MailChimp account sturen.

Binnen MailChimp kun je zogenaamde Lists aanmaken waar je deze gegevens in op slaat.

Wat doe ik met leads?

Alleen het verzamelen van leads, gegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten, is natuurlijk niet zo waardevol. Je kunt de leads voor twee dingen erg goed gebruiken.

1. Analayse

Als je mijn eerste podcast hebt geluisterd weet je hoe waardevol het is om je doelgroep te kennen. Door naar gegevens van je leads te kijken kun je wat meer te weten komen over je doelgroep. Zeker wanneer je meer dan alleen de voor- en achternaam en het e-mailadres vraagt.

Doe je dit niet dan kun je eens handmatig kijken naar de e-mailadressen. Zijn het vooral e-mailadressen als @gmail.com en @hotmail.com etc. of zijn het zakelijke e-mailadressen? Zitten er vooral mannennamen tussen of vooral vrouwennamen?

2. E-mailmarketing

Leads worden vooral gebruikt voor e-mailmarketing. Door in een bepaalde frequentie e-mails te sturen naar jouw leads kun je ze voorzien van relevante informatie en kun je een band met hun opbouwen. Dit vergroot onder andere jouw autoriteit binnen jouw branche en het zorgt er voor dat jij meer kans van slagen hebt wanneer je deze leads op een gegeven moment bijvoorbeeld op de hoogte brengt van een nieuw product of dienst dat zij kunnen aanschaffen of afnemen.

 Begin goed en pak je eerst honderd leads uit LinkedIn

Al het begin is moeilijk, zo ook met het verzamelen van leads. Maar wanneer je een LinkedIn account hebt kun je een lekkere start maken. Het is namelijk mogelijk je LinkedIn contacten te exporteren naar CSV zodat je deze vervolgens kunt uploaden naar bijvoorbeeld een MailChimp lijst.

Je gaat hiervoor naar linkedin.com en logt in met de bij jouw bekende gegevens. Volg nu onderstaande stappen:

  1. Kies bovenaan in de navigatie, bij je foto voor Ik
  2. Kies voor Instellingen en Privacy
  3. Klik op Archief van uw gegevens downloaden
  4. Kies vervolgens de optie Alleen het snelle bestand
  5. Binnen tien minuten ontvang je een e-mail van LinkdIn met de melding dat het archief voor je klaar staat. Navigeer terug naar deze pagina of klik op de link in de e-mail.

Je download nu een .zip bestand met daarin een map met meerdere CSV bestanden. In dit geval gaan we het CSV bestand Connections.csv gebruiken. Je hebt nu een CSV bestand. Maar dit is niet echt bruikbaar. Gelukkig kunnen we dit omzetten naar een bruikbaar bestand.

  1. Open een nieuw, leeg Excel document.
  2. Kies voor Bestand en vervolgens voor Importeren
  3. Laat de bovenste optie CSV aan staan en klik op Importeren
  4. Selecteer het CSV bestand dat je net van LinkedIn hebt gedownload.
  5. Kies voor Gescheiden, vervolgens voor Volgende en daarna voor Voltooien.

Je hebt nu een duidelijk Excel document met daarin onder andere de voor- en achternaam en het e-mailadres van je LinkedIn connecties.

Je LinkedIn connecties importeren in je MailChimp lijst

Nu je de gegevens van je LinkedIn connecties in Excel hebt staan wil je ze in je MailChimp lijst gaan zetten zodat je straks ook relevante informatie kunt gaan sturen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Ga naar www.mailchimp.com en log in met de bij jouw bekende gegevens
  2. Kies bovenaan voor Lists
  3. Klik op de lijst waar je de e-mailadressen aan toe wilt voegen
  4. Klik op Add contacts > Import contacts
  5. Kies voor Copy/paste from file en klik op Next
  6. Open het Excel bestand met de gegevens van je LinkedIn conncties. Zorg dat de eerste kolom de e-mailadressen bevat, de tweede kolom de voornamen en de derde kolom de achternaam. Selecteer vervolgens deze kolommenen kopieer deze.
  7. Ga terug naar het importeer scherm van MailChimp en plak de kolommen hier.
  8. Vink de checkbox aan. Hiermee geef je aan dat je begrijpt dat het importeren van contacten tot gevolg kan hebben dat je niet langer gebruik kunt maken van het gratis MailChimp account. Je kunt MailChimp gratis gebruiken tot en met 2000 contacten.
  9. Klik op Next
  10. Mogelijk krijg je de melding Unmatched Columns. Je moet dan even aangeven welke informatie er in welke kolom staat. Klik op Edit boven de kolom en maak een keuze uit de dropdown menu’s.
  11. Klik vervolgens op Next
  12. In het laatste scherm moet je aangeven onder welke status je de te importeren contacten wilt plaatsen. Hier kies je voor Subscribed
  13. Onder deze drie keuzes vind je nog een checkbox. Hiermee kun je aangeven dat je graag zou willen dat MailChimp eventuele bestande gegevens in je lijst bijwerkt met de gegevens die je nu aan het importeren bent. Stel dat piet@hotmail.com eerst alleen een voornaam had in je lijst, maar je nu ook de achternaam wenst toe te voegen dan zal MailChimp dit dus doen wanneer je deze optie aanvinkt.
  14. Klik vervolgens op Import

Je hebt je LinkedIn connecties nu succesvol toegevoegd aan je MailChimp lijst. Afhankelijk van het aantal LinkedIn connecties die je hebt, heb je nu al een aardige lijst met leads.

E-mailmarketing wetten en regels

Voor je nu los gaat met het versturen van e-mails naar je leads wil ik je nog wijzen op een aantal wetten en regels met betrekking tot e-mailmarketing.

Los van het feit dat sommige regels ervoor zorgen dat je meer resultaat zult behalen met e-mailmarketing zijn er ook daadwerkelijk wetten waar jij je simpelweg aan hebt te houden.

Dubbele opt-in

We beginnen met een van de meest recente en op het moment ook belangrijkste regels voor e-mailmarketing. Je moet namelijk gebruik maken van een zogenaamde dubbele opt-in.

Stel dat jij via een formulier op je website de mogelijkheid geeft om hun naam en e-mailadres achter te laten in ruil voor bijvoorbeeld het downloaden van een ebook, dan mag jij deze gegevens niet opslaan voor zij een e-mail hebben ontvangen waarin zij bevestigen zelf hun gegevens achter te hebben gelaten.


Altijd de mogelijkheid geven om uit te schrijven

Je bent verplicht om in elke e-mail die jij stuurt de ontvangers de mogelijkheid te geven om hun voorkeuren te wijzigen én zich uit te schrijven. Deze twee mogelijkheden zitten sowieso standaard in elke e-mail die je verstuurd met MailChimp.

via GIPHY


Denk aan je frequentie!

Nummer één ergernis van nieuwsbrieven is de frequentie waarmee ze binnenkomen. Je kunt er veel beter voor zorgen dat je bij wijze van spreken, één keer in de drie maanden een hele relevante e-mail stuurt waar de ontvangers echt iets aan hebben, dan dat je elke dag een e-mail stuurt met informatie die de ontvanger als niet relevant, of erger nog, storend ervaart.

Biedt meerwaarde

Om in te haken op bovenstaande punt, biedt relevantie. Wat is de meerwaarde van het ontvangen van deze e-mails? Kunnen jouw leads echt iets met de informatie dan zullen zij zelfs uitkijken naar jouw e-mails. Wanneer zij jouw e-mails niet interessant vinden is de kans natuurlijk heel groot dat zij zich op een gegeven moment uitschrijven.

Aan de slag met het verzamelen van leads en e-mailmarketing

Ik hoop dat je met dit artikel wat inspiratie hebt opgedaan met betrekking tot het verzamelen van leads en de waarde hiervan. Mocht je nou met eigen ogen willen zien hoe zo’n opt-in proces verloopt dan kun je mijn Yoast SEO handleiding downloaden of je onder in mijn fouter inschrijven voor mijn internet marketing e-mail.

In beide gevallen zul je elke twee weken een e-mail ontvangen met meer van dit soort tips om meer resultaat te behalen met je internet marketing activiteiten.

Laat je me weten wat je van dit artikel vond?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.