Zoals je in eerdere artikelen hebt kunnen lezen en in mijn podcasts heb kunnen horen is Facebook het populairste social media platform ter wereld. Alleen al in Nederland maakte 7,5 miljoen mensen dagelijks gebruik van het sociale netwerk. Ter vergelijking, Instagram heeft in totaal 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,5 miljoen dagelijks.

Een ander groot voordeel van Facebook is de mogelijkheid tot gericht adverteren. Door alle data die gebruikers zelf ingeven (bijvoorbeeld wat ze eten, wie ze zijn, met wie ze bevriend zijn en wat ze leuk vinden) is het voor ondernemers, die adverteren op Facebook, mogelijk om advertenties specifiek op hun doelgroep te richten. Maar voor je kunt nadenken over adverteren op Facebook zul je een zakelijk Facebookpagina moeten hebben. In dit artikel vertel ik je stap-voor-stap hoe je gratis een zakelijke Facebookpagina aan kunt maken.

Een privé Facebookpagina is vereist

Met 10,4 Nederlandse Facebook gebruikers is de kans klein maar mocht je toch nog geen privé Facebook-account hebben dan zul je deze eerst aan moeten maken voor je aan een zakelijke pagina kunt beginnen. Mocht je echt geen privé Facebookpagina willen dan kun je alsnog gewoon een privé account aanmaken en deze simpelweg niet in gebruik nemen.

Mocht je nog geen privé Facebook-account hebben dan kun je naar https://facebook.com gaan en onder de grote groene knop Registreren klikken op Een pagina maken voor een beroemdheid, band of bedrijf.

Registreren op Facebook

De stappen naar een zakelijke Facebookpagina

Wanneer je al wel een privé Facebook-account hebt ga je naar https://facebook.com en log je in met de bij jouw bekende inloggegevens. Eenmaal ingelogd volg je de onderstaande stappen:

Facebook navigatiebalk
  1. Klik in de navigatiebalk, aan de bovenkant van het scherm, op het driehoekje naar beneden.
  2. In het dropdown menu kies je voor Pagina maken.
  3. Op het volgende scherm kies je een van de zes categorieën: Lokaal bedrijf of lokale plaats, Bedrijf, organisatie of instellingen, Merk of product, Artiest, band of bekende persoon, Entertainment, Goed doel of community.
  4. In dit voorbeeld kies ik voor Bedrijf, organisatie of instelling. Zodra ik op het vierkant heb geklikt krijg ik de mogelijkheid een bedrijfscategorie te kiezen uit een lijst met categorieën en daaronder heb ik de mogelijkheid om mijn bedrijfsnaam in te voeren. Wanneer je een categorie hebt gekozen en een bedrijfsnaam hebt ingevoerd klik je op Aan de slag.
  5. Je zakelijke Facebookpagina is aangemaakt!

Uiteraard is je zakelijke Facebookpagina nu nog helemaal leeg. Je hebt geen profiel- of omslagfoto en er staat geen informatie over je bedrijf op de pagina. Om goed van start te gaan geeft Facebook je enkele tips.

Paginatips van Facebook
  • Een omslagfoto toevoegen (wordt op desktop weergegeven in een formaat van 820 x 312 pixels)
  • Een profielfoto toevoegen (wordt op desktop weergegeven in een formaat van 170 x 170 pixels)
  • Een korte beschrijving toevoegen (laat mensen weten waar jouw onderneming voor staat)
  • Een gebruikersnaam voor je pagina maken (zorg dat mensen jouw pagina kunnen vinden door een URL als facebook.com/jouw-bedrijfsnaam)

Wanneer je hieronder op Alle paginatips bekijken klikt krijg je nog extra suggesties:

  • Plaats eens een korte video (video’s doen het erg goed, ook op Facebook)
  • Help mensen actie te ondernemen (hiermee kun je boven aan je zakelijke Facebookpagina een call-to-action knop toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld een knop plaatsen waarmee mensen je direct kunnen bellen.)
  • Ken je vrienden die deze pagina misschien leuk zouden vinden? (Nodig vrienden van je privé Facebook-account uit om de pagina die je zojuist hebt aangemaakt leuk te vinden.)
  • Mensen naar je website sturen (In een goede internet marketing strategie kan Facebook een geweldig instrument zijn om mensen naar je website te sturen. Begin dus goed en voeg je website toe aan je zakelijke Facebookpagina.)

Instellingen van je zakelijke Facebookpagina

Wanneer je de paginatips van Facebook hebt opgevolgd heb je al een goede basis staan voor je zakelijk Facebookpagina. Wanneer je meer controle wilt over je Facebookpagina klik je bovenaan op Instellingen.

Op het tabblad Pagina bewerken kun je bijvoorbeeld een ander sjabloon kiezen voor je Facebook bedrijfspagina. Klik naast je huidige sjabloon op Bewerken en maak een keuze uit:

Diensten

Dit sjabloon is bedoeld voor bedrijven in de dienstverlening. Het is ontworpen om mensen contact met je op te laten nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld, in vergelijking met andere sjablonen, meer knoppen aanwezig die mensen je een e-mail laten sturen of je laten bellen.

Onderneming

Het sjabloon Onderneming is bedoeld voor bedrijven die bijvoorbeeld vacatures en producten aanbiedingen willen uitlichten op hun Facebookpagina. De knoppen op deze pagina moedigen mensen aan de door jou voorgestelde acties uit te voeren. Dit kan zijn het registeren voor een nieuwsbrief of het bezoeken van een pagina van jouw website.

Locatie

Als lokaal bedrijf doe je er goed aan om het sjabloon Locatie te kiezen. Op dit sjabloon kun je bijvoorbeeld gemakkelijk openingstijden en aankomende evenementen tonen. Net als bij het sjabloon Onderneming zijn de knoppen gericht op het laten uitvoeren van door jouw geselecteerde acties.

Non-profitorganisatie

Goede doelen kunnen gebruik maken van het sjabloon Non-profitorganisatie. Dit sjabloon is ontworpen om je goede doel uit te lichten en mensen aan te sporen geld in te zamelen voor – en te doneren aan – je non-profitorganisatie. Net als bij de voorgaande sjablonen, zijn de knoppen gericht op het laten uitvoeren van acties.

Sjablonen voor zakelijke Facebookpagina

Politici

Wil je als politici je aanhang bereiken en je boodschap communiceren? Dan kun je het best kiezen voor het sjabloon Politici. Dit sjabloon heeft tabbladen als Notities en Evenementen en ook hier zijn de knoppen ontworpen om mensen acties uit te laten voeren.

Restaurants en café’s

Voor een horecagelegenheid is het natuurlijk erg belangrijk om een menukaart te kunnen tonen. Dit is dan ook mogelijk in het sjabloon Restaurants en café’s. Een ander voordeel, voor horecagelegenheden, is het de mogelijkheid om je foto’s extra uit te lichten. Als horecagelegenheid doe je er natuurlijk goed aan om je gerechten zo smakelijk mogelijk te tonen in foto’s of video’s.

Daarnaast heeft dit sjabloon natuurlijk de mogelijkheid voor gasten om recensies achter te laten.

Winkelen

Voor het promoten van je webshop kun je het best kiezen voor het sjabloon Winkelen dit sjabloon is ontworpen om het makkelijker te maken voor de bezoekers om online te shoppen en het geeft de beheerder van de zakelijke Facebookpagina de mogelijkheid producten te tonen op de pagina

Standaard

Mocht je echt niet kunnen kiezen tussen uit eerste zeven sjablonen dan kun je gaan voor het sjabloon Standaard. Dit is in principe geschikte voor alle bedrijfstypen.

Een Facebook sjabloon aanpassen

Als je eenmaal een sjabloon hebt gekozen voor je zakelijke Facebookpagina hoeft het aanpassen nog niet voorbij te zijn. Op dezelfde pagina (Instellingen, Pagina bewerken) kun je namelijk nog het een en ander wijzigen aan de tabbladen op je Facebookpagina.

Onder de kop Sjablonen vind je de kop Tabbladen hier kun je per tabblad instellingen wijzigen door naast het betreffende tabblad op Instellingen te klikken.

Facebook tabbladen

Je kunt bijvoorbeeld een tabblad uitschakelen met de grote aan-/uitschakelaar, maar je kunt ook de volgorde van de tabbladen wijzigen door op het hamburger icoon (de drie horizontale streepjes) te klikken en het tabblad naar de gewenste positie te slepen.

Indien je nog niet alle tabbladen aan je Facebookpagina hebt toegevoegd kun je met de knop Een tabblad toevoegen eventueel ook nog tabbladen toevoegen. Welke tabbladen je kunt toevoegen is afhankelijk van het sjabloon dat je hebt gekozen.

Berichten van andere mensen op je zakelijke Facebookpagina

Standaard is het voor andere Facebook gebruikers mogelijk om berichten op de tijdlijn van jouw zakelijke Facebookpagina te plaatsen. Dit kan heel erg goed werken wanneer je bijvoorbeeld zoveel mogelijk in contact wil komen met (potentiële) klanten maar het kan ook erg vervelend zijn wanneer je last krijgt van spam door dat Facebook-gebruikers of zogenaamde bots reclame op jouw Facebookpagina plaatsen.

Om deze instellingen te beheren ga je naar Instellingen en op het tabblad Algemeen kies je voor Bewerken bij de derde optie. Je kunt nu kiezen uit twee opties:

  1. Bezoekers aan de pagina toestaan om berichten te publiceren
  2. Berichten van andere mensen op de pagina uitschakelen
Berichten van bezoekers toestaan op Facebook

Wanneer je ervoor kiest om bezoekers toestemming te geven berichten te publiceren kun je er nog voor kiezen deze berichten eerst alleen zelf te ontvangen zodat jij kunt aangeven of je het bericht daadwerkelijk voor iedereen zichtbaar wil hebben of dat je het bericht wenst te weigeren.

Je kunt er ook voor zorgen dat bezoekers van je pagina wel tekstuele berichten kunnen plaatsen maar geen foto’s of video’s.

Dit was slechts het begin van je Facebook avontuur als ondernemer

Wanneer je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd heb je nu het allereerste begin van wat jouw Facebook avontuur kan gaan worden. Facebook is immens groot en heeft ontzettend veel mogelijkheden voor ondernemers.

Aan het begin van dit artikel hadden we het al over het adverteren op Facebook. Adverteren op Facebook is op dit moment, in verhouding, de goedkoopste manier van adverteren op internet. Maar los van adverteren op Facebook zijn er ook genoeg organische manieren (gratis) om in contact te komen met jouw klanten of met mensen die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw producten of diensten.

Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad en dat je mijn eigenlijk zakelijke Facebookpagina even liked om meer van dit soort artikelen te lezen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.