Facebook-advertenties zijn hot!

Wanneer je mijn artikelen al een tijdje volgt weet je dat Facebook-advertenties op het moment erg populair zijn in internetmarketing land. Eerder heb ik bijvoorbeeld een artikel geschreven met vijf redenen om als ondernemer actief te zijn op Facebook en ik heb ook een workshop Facebook voor ondernemers mogen geven in het Wibauthuis in Amsterdam. Los van mijn artikelen heb je zelf hoogstwaarschijnlijk ook een account op Facebook en zie je met regelmaat advertenties voorbij komen. Als ondernemer is het zeker interessant om aan de slag te gaan met adverteren op Facebook, maar wat is er allemaal mogelijk met Facebook-advertenties?

De verschillende soorten Facebook-advertenties

Op het moment zijn er elf verschillende soorten Facebook-advertenties. In dit artikel ga ik je iets meer vertellen over elk van deze mogelijkheden. Elk soort advertentie heeft zijn eigen voor- en nadelen en ook weer zijn eigen mogelijkheden.

Het is zo goed als onmogelijk om letterlijk alle mogelijkheden te beschrijven. Mocht je na dit artikel toch nog specifieke vragen hebben over een soort advertentie, neem dan vooral contact met me op.

Het overzicht aan Facebook-advertentie mogelijkheden

Wanneer je kiest voor Advertenties maken, ga je naar Advertentiebeheer. In dit scherm krijg je een overzicht van de verschillende doelstellingen. Houd je cursor op een doelstelling om een korte samenvatting te krijgen.

Je bericht promoten

De eerste optie is aan te raden wanneer je een bestaande post extra aandacht wil geven. Stel je hebt eerder een statusupdate geplaatst op je zakelijke Facebook-pagina en je merkt dat deze goed in de smaak valt bij jouw doelgroep, met deze doelstelling kun je ervoor zorgen dat de betreffende statusupdate door nog meer mensen gezien zal worden.

Je pagina promoten

Deze doelstelling wordt veel gebruikt en we zien deze dan ook vaak voorbij komen. Deze doelstelling is namelijk om advertenties te maken ter promotie van jouw Facebookpagina. Met andere woorden: Het doel van dit soort Facebook-advertenties is het verkrijgen van meer Pagina-vind-ik-leuks.

Mensen naar je website sturen

De naam van de doelstelling zegt het natuurlijk al. Wanneer je kiest voor deze doelstelling zul je aan de slag gaan met Facebook-advertenties met als doel het verkrijgen van traffic. Mensen zullen op de afbeelding en tekst op de advertentie kunnen tikken om vervolgens naar een, van te voren door jou ingegeven, website te gaan.

Conversies op je website stimuleren

Mensen naar je website krijgen is één maar conversie is een tweede. Voor de mensen die het niet weten, we spreken van conversie wanneer een bezoeker van jouw website ook daadwerkelijk een door jou gewenste handeling uitvoert. In het voorbeeld van een webshop is het bijvoorbeeld leuk om erg veel traffic (bezoekers) naar je webshop te halen maar je gaat pas echt iets verdienen wanneer mensen ook daadwerkelijk bestellingen plaatsen in de webshop. Het plaatsen van een bestelling is in dit geval een conversie. Met de doelstellingConversies op je website stimuleren kun je hier op richten met Facebook-advertenties.

Plaats een Facebook-pixel om conversies bij te houden

Om goed te kunnen meten of jouw Facebook-advertentie inderdaad bijdraagt aan de conversie van jouw website is het erg belangrijk om een zogenaamde Facebook-pixel op een pagina van jouw website te plaatsen. In het voorbeeld van de webshop zou je de Facebook-pixel bijvoorbeeld op de bedankt pagina kunnen plaatsen welke bezoekers te zien krijgen wanneer zij een bestelling hebben geplaatst. Simpel gezegd kun je dan analyseren wie er op de betreffende Facebook-advertentie heeft geklikt en vervolgens de Facebook-pixel heeft bezocht. Iedereen die voldoet aan die voorwaarden heeft namelijk via de Facebook-advertentie een bestelling geplaatst.

Installaties van je app genereren

Als ontwikkelaar van een applicatie wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw applicatie downloaden. Met deze doelstelling heb je de mogelijkheid Facebook-advertenties op te stellen met als doel dat degene die de advertentie zien jouw applicatie gaan downloaden uit de betreffende Appstore.

Betrokkenheid bij je app vergroten

Bij deze doelstelling kun je denken aan een game als Clash of Clans. Veel van deze games zijn gratis te downloaden maar verdienen (veel) geld doordat ze uitbreidingen en in-game accessoires of onderdelen verkopen als in-app purchase. Voor dit soort games is het dus belangrijk dat de gebruikers de game niet alleen downloaden maar er ook intensief gebruik van maken en betrokken zijn en blijven bij de game om de drempel naar in-app aankopen te verlagen.

Mensen in de buurt van je bedrijf bereiken

Met de doelstelling Mensen in de buurt van je bedrijf bereiken kun je, logischerwijs, mensen in de buurt van je bedrijf bereiken. Deze doelstelling is heel erg interessant voor bedrijven waarbij potentiële klanten bij jou in de winkel moeten komen om een aankoop te kunnen doen. Een voorbeeld hiervan is een juwelier (zonder webshop). Omdat het als juwelier in Limburg erg zonde zou zijn om jouw diensten en producten te promoten in Friesland, doe je er goed aan deze doelstelling te gebruiken om lokaal aan naamsbekendheid te werken of specifieke acties en aanbiedingen uit te lichten.

Meer bezoekers voor je evenement genereren

Zoals je misschien al weet is het mogelijk om via Facebook evenementen te organiseren. Het gemak hiervan is dat mensen kunnen aangeven of zij aanwezig zijn en dat je betrokken mensen eenvoudig op de hoogte kunt brengen van informatie met betrekking tot het evenement. Wanneer je een evenement hebt georganiseerd maar nog graag meer bezoekers zou willen realiseren doe je er goed aan om aan de slag te gaan met de doelstelling Meer bezoekers voor je evenement genereren. Wanneer je mooie, aantrekkelijke Facebook-advertenties opstelt is de kans groot dat je snel meer bezoekers weet te strikken! Pas op voor een Project-X

Claims van aanbiedingen genereren

Als webshop eigenaar zul je, net als offline-winkel, af en toe aan de slag moeten met kortingen en aanbiedingen. Zo’n aanbieding of korting is natuurlijk interessant voor potentiële klanten maar zij moeten deze wel te zien krijgen om er gebruik van te kunnen maken. Stel Facebook-advertenties op met de doelstelling Claims van aanbiedingen genereren om potentiële klanten te bereiken en ze een mooie korting of aanbieding voor te schotelen!

Aantal videoweergaven verhogen

Video doet het ontzettend goed op het internet en dus ook op Facebook. Misschien heb je wel een mooie video gemaakt om precies uit te leggen wat jouw onderneming doet of waarom jouw applicatie een specifiek probleem oplost. Met de doelstelling Aantal videoweergaven verhogen zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw video te zien krijgen.

Leads verzamelen voor je bedrijf

Dit is de nieuwste doelstelling. Facebook speelt hiermee in op het feit dat e-mailmarketing weer steeds meer ingezet wordt. Met deze doelstelling kun je een database opbouwen met namen en e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten. Je ziet vaak dat bedrijven iets weggeven in ruil voor deze informatie. Aan de hand van het feit dat jij jouw naam en e-mailadres hebt ingegeven weten zij dat je interesse hebt in hun producten en/of diensten en zij zullen je na verloop van tijd hoogstwaarschijnlijk een e-mail en/of nieuwsbrief sturen over hun producten en/of diensten.

Hulp nodig bij het gebruik van Facebook-advertenties?

Zoals je misschien al ziet zijn er veel mogelijkheden en we hebben het nu alleen nog maar over de doelstellingen gehad. Los van de doelstelling heb je nog doelgroepen om in te stellen, moet je een budget kiezen en kun je kijken naar de plaatsing van je Facebook-advertentie, al met al is er veel te kiezen waardoor Facebook-advertenties erg interessant maar tegelijkertijd ook ingewikkeld kunnen zijn. Mocht jij door de bomen het bos niet meer zien, neem dan eens vrijblijvend contact met mij op om te kijken of ik je kan helpen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.