Het geld is daar waar de mensen zijn. Op Facebook

Wanneer jij je enigszins hebt verdiept in marketing en/of sales weet je dat het geld daar is waar de mensen zijn. Ik heb het de afgelopen tijd al meerdere malen voorbij laten komen maar ik ga het nog een keer zeggen: Facebook heeft op het moment een kleine tien miljoen Nederlandse gebruikers. Daarmee is Facebook bij uitstek geschikt voor ondernemers. In dit artikel som ik, los van het feit dat er zoveel Nederlandse gebruikers actief zijn op Facebook, vijf redenen op waarom jij als ondernemer vandaag nog aan de gang moet met een Facebook-pagina voor jouw onderneming.

Reden 1: Het aanmaken van een Facebook-pagina is gratis

Nederlander of niet, iedereen houdt van gratis. Zowel het aanmaken van een persoonlijk Facebook-account, als het aanmaken van een Facebook-pagina voor jouw onderneming is helemaal gratis. Voor potentiële nieuwe klanten is het voordeel dus dat de drempel erg laag is om een account aan te maken en voor jou als ondernemer zou deze drempel eigenlijk nog lager moeten zijn. Baat het niet dan schaadt het niet.

Reden 2: Facebook geeft toegang tot unieke informatie met betrekking tot jouw doelgroep

Facebook is niet geheel onomstreden wanneer het om het verzamelen en behouden van data gaat. Sta er maar eens bij stil hoeveel het grote Amerikaanse social media platform van jou weet. Los van de feiten die je zelf hebt ingevoerd (voor- en achternaam, geboortedatum, geslacht, opleiding, werkgever etc.) kunnen zij ook nog eens een analyse maken aan de hand van de foto’s en video’s die jij upload en aan de pagina’s die jij bezoekt of liked. Al met al heeft Facebook dus een ontzettend nauwkeurige analyse van elk van zijn gebruikers. Deze enorme precisie is één van de grootste voordelen voor ondernemers. Voorbeeld:

In plaats van dat je overal jouw folder voor heren-stropdassen door de brievenbus gooit, kijk je eerst waar jouw doelgroep zich bevindt en gooi je alleen bij de mannelijke 21+’ers jouw folder door de brievenbus. In plaats van dat je 1000 folders laat drukken waarvan er 650 worden weg gegooid hoef je dus slechts 350 folders te laten drukken. Als je echt goed je best hebt gedaan met het selecteren van de juiste doelgroep heb je ook nog eens gekeken naar de interesses van de mensen waardoor je nog specifieker kunt adverteren.

Reden 3: Het aanmaken en beheren van een Facebook-pagina is makkelijk

Facebook heeft dagelijks duizenden werknemers werken aan een nog gebruiksvriendelijkere versie van het platform. Het is dan ook geen wonder dat er nog elke keer verbeteringen worden doorgevoerd aan de applicaties en het platform zelf die het mogelijk maken om met minder klikken het gewenste doel te bereiken of het platform toegankelijker maken voor bijvoorbeeld senioren.

Het toegankelijker maken voor senioren lijkt te werken, zoals te zien aan de stijging in het aantal senioren dat een account aanmaakt voor Facebook

Wat de doelgroep van jouw onderneming dus ook is, jouw doelgroep is in grote of mindere mate vertegenwoordigd op Facebook.

Reden 4: Facebook heeft alles

Facebook heeft alles. Dat is nogal een uitspraak. Ik zal het uitleggen.

  • Twitter geeft je, van oorsprong, de mogelijkheid om teksten met een limiet van 140 karakters te delen;
  • Pinterest geeft je de mogelijkheid om afbeeldingen te delen;
  • Foursquare geeft je de mogelijkheid je locatie te delen;
  • YouTube geeft je de mogelijkheid om video’s te delen;
  • Instagram geeft je de mogelijkheid foto’s te bewerken en te delen.

Tijdens het lezen van de opsomming heb jezelf waarschijnlijk al beredeneert dat Facebook alle bovenstaande onderdelen (en meer) ook bezit.

Reden 5: Facebook is het verleden én de toekomst

Facebook bestaat nog maar sinds 2004. Dat is relatief kort als je weet dat Facebook halverwege 2015 zo’n 1500 miljoen gebruikers had wereldwijd. We hoeven het er dus niet over te hebben dat Facebook het de afgelopen tien jaar vrij aardig heeft gedaan. Het is interessanter om te kijken of Facebook deze stijgende lijn vast weet te houden en zo ja, hoe zij dit realiseren. Ondanks de berichten van de experts weet Facebook, tot nu toe, elk jaar weer een enorme stijging te behalen in het aantal actieve gebruikers én in het aantal mensen dat überhaupt een account aanmaakt. Hoe weet Facebook elk jaar weer beter te worden? Het is makkelijk om overheen te kijken maar zoals al eerder besproken in dit artikel is Facebook elke minuut van de dag bezig met het verbeteren van het platform. Maken zij uit de analyses op dat de gebruikers de behoefte hebben om op een locatie in te kunnen checken? Geen probleem. Zorgen we daar voor. Willen de gebruikers foto’s kunnen bewerken? Geen probleem. Zorgen we daar voor. Al die ontwikkelaars zijn dus constant in de weer met het analyseren van behoeftes en het implementeren van nieuwe functies om gebruikers tevreden te houden. Naast het implementeren van nieuwe functies zorgt Facebook ook met overnames van complete diensten en bedrijven voor een positief toekomstbeeld.

Ben je overtuigd van de voordelen en wil je aan de slag?

Neem vrijblijvend contact met me op om te kijken hoe we jouw onderneming een boost kunnen geven met behulp van Facebook.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.