Social media heeft miljoenen gebruikers

Social media is een verzamelbegrip voor alle internettoepassingen die het mogelijk maken om vrij eenvoudig (persoonlijke) informatie te delen met de wereld. Ons hele leven zit tegenwoordig vol met social media. Dat is ook terug te zien aan de cijfers. Eén van de grootste en bekendste social media platformen van nu is Facebook. Dagelijks gebruiken zo’n 6,8 miljoen Nederlands dit platform om statusupdates van vrienden te liken, reacties te plaatsen maar vooral om gewoon te kijken wat er allemaal speelt. Twitter heeft op het moment 2,6 miljoen Nederlandse gebruikers maar lijkt de afgelopen jaren wel af te nemen in groei. Naast Twitter en Facebook zijn er nog meer social media platformen met miljoenen Nederlandse gebruikers. Als ondernemer of simpelweg als persoon met de ambitie een product of dienst onder de aandacht te brengen loont het dus zeker om actief te zijn op social media. Maar welk platform past het best bij jou en het imago van je merk of bedrijf?

Een social media platform kiezen

Een veelgemaakte fout is actief willen zijn op elk mogelijk platform. Organisaties hebben een Facebookpagina, een Twitter-account, een profiel op LinkedIn, pinnen op Pinterest, gooien hashtags op Instagram, solliciteren naar plusjes op Google+ en geven iedereen die wil een kijkje in hun leven met Snapchat. Natuurlijk spreek je hiermee, theoretisch gezien, de grootste groep mensen aan. Maar je kiest dan wel heel erg voor kwantiteit en niet voor kwaliteit.

Heb je bijvoorbeeld alle content aangepast op de doelgroep? Besef je je dat de doelgroep van Facebook verschilt van de doelgroep van bijvoorbeeld LinkedIn? Mijn advies is, kies één of twee platformen en ga aan de slag met een strategie. Kijk goed naar jouw doelgroep en of deze aansluit met de doelgroep van het gekozen platform. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet meer dan twee platformen moet registreren. Sterker nog, ik zou voor de zekerheid proberen een account aan te maken met de door jouw gewenste gebruikersnaam op elk platform dat je je kunt bedenken. Je kunt dan later altijd nog kijken waar je de focus gaat leggen. Mocht je ooit van een ander platform gebruik willen maken dan heb je in ieder geval de gewenste gebruikersnaam.

Leg de door jouw gewenste gebruikersnaam vast bij elk social media platform. Mocht je ooit gebruik willen maken van het platform dan heb je al een gewenste gebruikersnaam.

De cijfers

Uiteraard zijn de cijfers niet geheel onbelangrijk in het maken van een beslissing met betrekking tot het gebruik van een social media platform. In de onderstaande afbeelding zie je het aantal gebruikers van zes populaire platformen in Nederland. Met de pijl heb ik aangegeven of het aantal gebruikers van het betreffende platform in een stijgende lijn zit of dat dit juist daalt.

Facebook
Facebook presteert eigenlijk al jaren erg constant. De afgelopen jaren zijn er vaker artikelen op het internet verschenen waarbij experts aangaven dat zij verwachten dat de explosie groei van het aantal Facebook gebruikers zou stoppen en de populariteit van het social media platform zelfs enorm zou verminderen. Door slimme investeringen vanuit Facebook (bijvoorbeeld de overname van Instagram en WhatsApp) zien we dat Facebook nog steeds een groeiend aantal gebruikers heeft.

Google+
Google+ staat in Nederland op de tweede plaats. Hoewel veel mensen Google+ in eerste instantie als onnodig en niet interessant ervoeren zien we toch steeds meer mensen gebruik maken van het medium. Deze verandering heeft onder andere te maken met het doorvoeren van wijzigingen in de interface maar ook nu steeds meer mensen het er over eens zijn dat een goed, actief Google+ profiel bijdraagt aan je zoekmachine vriendelijkheid.

LinkedIn
LinkedIn geniet vooral populariteit in de Verenigde Staten. Het heeft daar ongeveer 45 miljoen leden. In Nederland heeft LinkedIn op het moment zo’n 3,8 miljoen actieve leden. Van deze 3,8 miljoen leden is zo’n 0,4 miljoen van deze leden dagelijks actief. Het aantal actieve leden zit in een lichte daling terwijl het aantal leden dat dagelijks actief is juist iets is toegenomen.

Twitter
Twitter is de afgelopen tijd vaker in het nieuws geweest. Helaas voor Twitter niet zo zeer positief. Het afgelopen jaar is het aantal actieve gebruikers én het aantal mensen dat dagelijks gebruik maakt van Twitter afgenomen. Het lijkt er een beetje op dat Twitter hierdoor in het nauw gedreven wordt en bijvoorbeeld bezig is met het afschaffen van het limiet aantal tekens. Persoonlijk denk ik niet dat dit tot een verhoging van het aantal actieve gebruikers zal leiden.

Instagram
Instagram is het tweede platform van Facebook. Zoals eerder vermeld is dit een slimme investering geweest van Facebook. In de content marketing zien we visuele content steeds meer gewaardeerd worden. Een platform als Instagram, waarbij het maken en delen van visuele content centraal staat is hier een goed voorbeeld van. Zo’n 40% van de 1,8 miljoen Nederlands die Instagram actief gebruikt is dagelijks in de weer met foto’s en hashtags.

Pinterest
Pinterest, dat ook erg visueel ingesteld is, is vooral erg in trek bij de vrouwen in Nederland. Van de 1,6 miljoen actieve gebruikers is maar liefst 84% vrouwelijk! Het platform wint erg snel aan populariteit in ons land, waar het digitale prikbord vorig jaar nog 131.000 dagelijkse gebruikers kende, heeft het dit jaar zo’n 261.000 dagelijkse pinners.

Doelgroep per social media platform

Het mooie aan social media is dat de gebruikers ervan ontzettend veel informatie over zichzelf opgeven. Facebook weet al bijna meer van je dan dat je eigen tante doet. Sterker nog, de kans is groot dat je tante jouw verjaardag afgelopen keer niet is vergeten doordat zij een notificatie kreeg van Facebook.

De kans is groot dat je tante jouw verjaardag afgelopen keer niet is vergeten doordat zij een notificatie kreeg van Facebook.

Bij Facebook zien we dat het aantal gebruikers nog groeit. Degene die zich nu nog registreren voor een Facebookprofiel zijn over het algemeen mensen tussen de 45 en 54 jaar oud. Het aantal jongeren dat zich aanmeldt voor Facebook daalt licht. Over het algemeen zijn er meer vrouwen met een Facebookprofiel en zijn zij vaak ook actiever op het platform. Dit ligt hoogstwaarschijnlijk in verband met het feit dat vrouwen vaak meer vrienden hebben op Facebook dan mannen.

De gemiddelde leeftijd van Facebook-gebruikers is op het moment tussen de 20 en 30 jaar oud. Naar verwachting zal deze gemiddelde leeftijd de aankomende jaren dus stijgen. Google+ is een van de weinige social media platformen waarbij de meerderheid uit mannen bestaat. Iets meer dan 60% van de gebruikers is hier mannenlijk en net als bij Facebook maakt Google+ de grootste groei door met registraties van mensen met een leeftijd tussen de 45 en 54 jaar oud.

Zowel in actieve gebruikers als gebruikers die Google+ dagelijks gebruiken heeft Google+, van 2014 tot 2015m de grootste groei doorgemaakt van alle social media platformen in Nederland. Door de zorgvuldige intergratie van het medium in andere Google diensten zien we het aantal gebruikers de aankomende tijd nog wel flink stijgen.

LinkedIn staat een beetje bekend als het zakelijke Facebook. Veel mensen gaan pas aan de slag met LinkedIn wanneer zij op zoek zijn naar een andere baan of wanneer zij in contact willen komen met (oud)collega’s. Bij LinkedIn is een kleine 40% van de gebruikers vrouwelijk en ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 45 en 54 jaar. Het is interessant om te weten dat zo’n 88% van de actieve gebruikers aangeeft geïnteresseerd te zijn in het volgen van een bedrijfspagina.

Nederland telt op het moment zo’n 3 miljoen bedrijfspagina’s. Jongeren gebruikers van Twitter, tussen de 15 en 19 jaar oud, nemen steeds meer afstand van de microblog dienst. De snelst groeiende groep gebruikers van Twitter heeft een leeftijd tussen de 55 en 64 jaar oud. De gemiddelde Nederland heeft zo’n 47 volgers en volgt zelf zo’n 89 gebruikers. 44% van de gebruikers van Twitter heeft nog nooit een tweet geplaatst via het platform. Veel social media wordt voor het grootste deel gebruikt op mobiele apparaten.

Instagram is specifiek gericht op mobiel gebruik. Veel jongeren, zo’n 25%, ziet Instagram als hun favoriete social media platform. Ondanks een update die het mogelijk maakt ook video’s te maken en te delen via Instagram is nog steeds zo’n 95% van de gedeelde content een foto en dus slechts 5% video. De meeste van deze foto’s worden zonder bewerkt te worden gedeeld. Mocht je de foto toch willen bewerken dan blijkt uit de statistieken dat het filter Mayfair de meeste conversie oplevert. Het merendeel van de Nederlandse gebruikers van Instagram is een vrouw tussen de 15 en 19 jaar.

De laatste jaren maakt Pinterest een enorme opmars op het internet. Vooral onder vrouwen, zo’n 70% van de Pinterest gebruikers is vrouw, tussen de 20 en 39 jaar oud. Op Pinterest kun je eigen borden aanmaken en hier foto’s en video’s op pinnen.

Hulp nodig?

Met zoveel keuze is het moeilijk kiezen. Ik hoop dat ik je met deze informatie enigszins op weg heb geholpen. Mocht je meer willen weten over een specifiek platform, de doelgroep van het platform of hoe je het platform het best kan gebruiken dan mag je me natuurlijk een vraag stellen door hieronder te reageren, mij een e-mail te sturen of te bellen.

Ik help je graag om te kijken naar het meest geschikte social media platform en aan de hand van dit platform en jouw organisatie te kijken naar een strategie. Daarnaast is het goed om mijn website in de gaten te houden voor toekomstige artikelen die ingaan op bovenstaande vragen en per platform nog specifieker kijkt naar de doelgroep maar bijvoorbeeld ook naar de mogelijkheden om betaald te adverteren.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.