Je hebt een geweldig, lang en vooral interessant artikel geschreven en gepubliceerd op je WordPress website maar het aantal lezers valt eigenlijk een beetje tegen. Dat is erg zonde! Zeker omdat je er van overtuigd bent dat het stuk dat je hebt geschreven echt een meerwaarde is voor de mensen die het lezen. Een manier om te zorgen dat jouw artikel meer lezers krijgt is het gebruik van social media. In dit artikel ga ik je wat vertellen over het organisch (onbetaald) promoten van jouw artikel op Facebook.

Waarom Facebook?

Allereerst zijn er los van social media nog veel meer manieren om te zorgen dat jouw artikelen meer lezers krijgen. Zelfs details als de snelheid van jouw website kunnen een groot verschil in het aantal bezoekers teweeg brengen. Maar zoals eerder aangegeven gaan we het in dit artikel over het organisch gebruik van Facebook hebben.

Facebook is het populairste social media platform

Facebook is op het moment veruit het populairste social media platform ter wereld. Bedenk zelf maar eens hoeveel mensen je kent zonder Facebook-account. Dat zullen er maar weinig zijn. Op het moment heeft Facebook maar liefst 1,79 miljard maandelijks actieve gebruikers! In Nederland alleen al zijn er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts.

grafiek van marketingfacts.nl/statistieken

Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd op Facebook

Een ander groot voordeel van Facebook is het feit dat de doelgroep erg breed is. Uit het onderzoek ‘Social Media Onderzoek 2017’ van onderzoeksbureau Newcom zien we duidelijk dat alle leeftijdscategorieën goed vertegenwoordigd zijn.

Een ander opvallend gegeven aan de statistieken van Facebook-accounts is dat het aantal gebruikers in de leeftijdsgroepen van 40-64 jaar, 65-79 jaar en 80+ in verhouding sneller toeneemt dan de leeftijdsgroepen 15-19 jaar en 20-39 jaar.

Hoe promoot ik mijn content via Facebook?

Het plaatsen van een verwijzing naar je artikel is vrij simpel. Je kopieert de URL van het betreffende artikel, plakt het in het vak Statusupdate en klikt op Publiceren.

Maar wist je dat je de zogenaamde voorvertoning van jouw artikel op Facebook kunt wijzigen? Misschien wil je een andere afbeelding gebruiken of de titel en omschrijving specifiek op een doelgroep richten?

1. Facebook voorvertoning wijzigen van je WordPress artikel

Een voorvertoning bestaat bij Facebook uit een afbeelding, een titel, een omschrijving en een URL. Het is als het ware een kaart met een voorvertoning van wat je te zien krijgt wanneer je op deze kaart klikt.

Zo’n voorvertoning kan het verschil zijn tussen mensen die naar jouw website komen en mensen die jouw artikel gewoon voorbij scrollen. Het is dus zeker de moeite waard om wat tijd en aandacht te besteden aan deze voorvertoning.

Facebook maakt gebruik van het zogenaamde Open Graph Protocol om een voorvertoning te generen. Dit Open Graph Protocol kun je toevoegen aan je WordPress website door een stuk code aan je header.php template toe te voegen maar het is een stuk makkelijker om de plugin Yoast SEO te installeren.

Wanneer je gebruik maakt van de Yoast SEO Plugin kun je op het tabblad Sociaal een afbeelding uploaden en eventueel de Facebook titel en Facebook beschrijving aanpassen. Wanneer je al een paginatitel en meta beschrijving hebt ingegeven op het tabblad Content Optimization zal Yoast deze gegevens automatisch gebruiken voor de Facebook- titel en beschrijving maar je kunt deze dus gemakkelijk wijzigen.

Facebook voorvertoning

Op het tabblad Sociaal krijg je de Facebook voorvertoning te zien zodat je kunt bepalen of je jouw artikel op deze manier wenst te promoten op Facebook.

Wil je meer weten over de Yoast SEO Plugin voor WordPress? Download dan mijn gratis Yoast SEO Plugin Handleiding.

2. Plaats (een gedeelte van) je artikel en verwijs door naar je website

Een goede manier om de aandacht van mensen te pakken kan zijn door een gedeelte van je artikel als statusupdate te plaatsen op Facebook. Wanneer je bijvoorbeeld een goed geschreven inleiding hebt die mensen verleidt tot verder lezen kun je na deze inleiding aangeven dat mensen verder kunnen lezen op je website.

Dit kun je doen door simpelweg de URL aan het eind van het bericht te plaatsen maar je kunt dit ook in combinatie met een voorvertoning doen.

3. Plan je statusupdate op Facebook in

De dag en tijd waarop je een bericht deelt op Facebook kan van groot belang zijn voor het aantal weergave en de interactie met het bericht. Zo blijkt uit meerdere onderzoeken dat er vrijdag rond 16.00 meer mensen actief zijn op Facebook dan op andere dagen. Rond deze tijd zitten mensen op hun werk aan te hikken tegen het laatste uurtje en ze komen deze tijd graag door op Facebook.

Wanneer jouw fans (de mensen die jouw Facebookpagina hebben geliked) online zijn kun je zien op jouw Facebookpagina. Je gaat hiervoor naar je Facebookpagina en kiest bovenaan voor Statistieken. Aan de linkerkant van het scherm kies je vervolgens voor Berichten.

Statistieken Facebook

Je krijgt nu een weekoverzicht waar op je kunt zien hoeveel van jouw fans op een betreffende dag online waren, daaronder vind je de tijden. In het voorbeeld van deze pagina ligt de piek op 20.00 met 864 fans die op dat tijdstip online waren.

Hieruit zou je dus kunnen opmaken dat de beheerders van deze pagina de statusupdates het best rond deze tijd kunnen publiceren.

Hoe plan je een bericht in op Facebook?

Nu kan ik me voorstellen dat het erg lastig voor je is om op sommige tijden nog een Facebook post te publiceren. Gelukkig hoeft dat ook niet. Je kunt je statusupdate, foto of video gewoon in plannen op een specifieke datum en tijd.

Hiervoor ga je naar jouw Facebookpagina toe en maak je een statusupdate, upload je een foto of video zoals je normaal gesproken zou doen en je kiest nu niet voor de blauwe knop Plaatsen maar voor de blauwe, vierkante knop, met het pijltje naar beneden, hiernaast.

Je krijgt hierdoor drie opties:

  1. Plannen
  2. Datum in het verleden geven
  3. Concept opslaan
Extra publicatie opties

Kies hier voor Plannen en geef een datum en tijd in in het popup venster Bericht plannen. Vervolgens klik je op Plannen en Facebook zal jouw bericht, foto of video, op de door jouw gekozen datum en tijd publiceren in jouw tijdlijn.

Geplande berichten moeten binnen 10 minuten en 6 maanden vanaf de aanmaakdatum worden gedeeld. Met andere woorden, je moet jouw bericht minimaal tien minuten later dan de huidige tijd in plannen en maximaal zes maanden na de huidige datum.

4. Deel je artikel op andere Facebook-pagina’s

Iets wat veel mensen over het hoofd lijken te zien is het feit dat je jouw artikel ook op andere Facebook-pagina’s kunt delen. Hierbij moet je wel rekening houden met een aantal zaken.

Ten eerste is het zo dat een Facebook-paginabeheerder er voor gekozen kan hebben geen berichten van andere toe te laten op zijn of haar Facebook-pagina. Het kan ook zo zijn dat de Facebook-paginabeheerder ervoor gekozen heeft eventuele berichten eerst te keuren voor hij of zij ze eventueel wel toelaat of weigert.

Maar wat nog veel belangrijker is, voor de paginabeheerder van de Facebookpagina waar je iets op wilt plaatsen én vooral voor jou is het feit dat jouw post van toegevoegde waarde moet zijn. Ga dus niet alle Facebookpagina’s vol spammen met jou berichten met de hoop dat er dan mensen op jouw artikel klikken.

Praat niet met vleeseters over de voordelen van vegetarische diëten

Even een heel stom maar duidelijk voorbeeld. Stel, jij bent al jaren enorme voorstander van vegetarisch eten en hebt hier een prachtige website over gemaakt en hebt veel tijd en moeite in gestoken in een artikel over de voordelen van vegetarisch eten. Hoe veel bezoekers denk je te krijgen door deze post te delen op een Facebookpagina als Barbecueshop?

Kijk dus naar het soort pagina waar je jouw post plaatst en geef in je bericht ook aan waarom je denkt dat jouw artikel van toegevoegde waarde kan zijn voor de mensen die de betreffende Facebookpagina bezoeken.

Bericht op WordPress Nederland


Misschien kun je jouw artikel wel beter onder de aandacht brengen in een reactie op een bericht dat de Facebook-paginabeheerder heeft geplaatst dan zelf een bericht op de tijdlijn te plaatsen. Misschien is jouw artikel wel een verlengstuk van een post op de pagina waardoor de kans meteen veel groter is dat bezoekers van deze Facebookpagina doorklikken op jouw artikel.

En nu aan de slag!

Ik hoop dat je hiermee weer wat inspiratie hebt om met behulp van Facebook meer lezers te krijgen op je blog, meer bezoekers van je website en daarmee automatisch meer succes met je internet marketing activiteiten!

Mocht je het idee hebben dat ik een manier ben vergeten om met behulp van Facebook gratis je artikelen te promoten dan zou het heel erg tof zijn wanneer je me dit laat weten, bijvoorbeeld door een reactie op dit artikel te geven. Vergeet me natuurlijk ook niet te liken op Facebook!

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.