Het zal niemand ontgaan zijn dat het een beetje onrustig is omtrent de blauwe gigant. Enkele maanden geleden was Facebook dagelijks in het nieuws vanwege het Cambridge schandaal en de oplettende kijker zag hier en daar een beeld van Mark Zuckerberg voorbij komen waarvan af te lezen was dat hij op zijn zachtst gezegd wat onder druk stond.

In zijn wekelijkse programma riep Arjan Lubach zelfs al op je Facebook account te verwijderen. Iets dat, zeker als ik in mijn eigen kringen kijk, niet geheel zonder succes is gebleken.

Waar het voor veel mensen kan voelen als een enorme bevrijding om je Facebook account te verwijderen, kan het voor ondernemingen en ondernemers een enorm verschil van inkomsten zijn. Niet alleen zijn er bedrijven die zich specifiek gespecialiseerd hebben in Facebookmarketing maar ook zijn er bedrijven die tot op heden hun klanten grotendeels bereiken via Facebook.

Hoe slecht gaat het nu echt met de gebruikersaantallen van Facebook en welke impact heeft dit op zakelijke gebruikers? Met andere woorden, heeft het nog zin om je tijd, energie en geld te steken in het zakelijk gebruik van Facebook?


Hoe maak je zakelijk gebruik van Facebook?

Voor we de vraag kunnen beantwoorden of het gebruik maken van Facebook voor je onderneming nog interessant is moeten we kijken wat ik precies bedoel met die term.

Zoals je hoogstwaarschijnlijk weet kun je op Facebook een zogenaamde bedrijfspagina aanmaken. Het verschil tussen een persoonlijk Facebook account en een bedrijfspagina zit ‘m onder andere in het feit dat je als bedrijfspagina geen vrienden kunt hebben maar dat andere persoonlijke en zakelijke pagina’s jouw bedrijfspagina kunnen liken.

Daarnaast is de layout van een bedrijfspagina iets anders ten opzichte van een persoonlijk account. Zo kun je bijvoorbeeld een knop toevoegen naar je website of webshop en zijn er nog enkele andere functies die je als bedrijven helpen in contact te komen met jouw (potentiële) klanten.

Het aanmaken en gebruiken van een bedrijfspagina is dan ook een van de manieren waarop je zakelijk gebruik kan maken van Facebook.

Een andere, ontzettend populaire, manier is het inzetten van Facebook Ads.

Facebook heeft een compleet systeem om het voor vrijwel elke ondernemer mogelijk te maken om te adverteren op Facebook.

Afhankelijk van vele factoren, onder andere de kwaliteit, relevantie en het budget van je campagne, komen jouw advertenties tevoorschijn in de tijdlijn van jouw doelgroep.

Veel ondernemers hebben wel eens gebruik gemaakt van deze manier van adverteren via Facebook of maken hier nog structureel gebruik van.

Over het algemeen hebben we het dus over twee manieren om Facebook te gebruiken voor een onderneming.

  1. Een bedrijfspagina beheren
  2. Gebruik maken van Facebook Ads

Hierbij is het goed om te weten dat het aanmaken en beheren van een bedrijfspagina op Facebook gratis is en dat het inzetten van Facebook Ads kosten met zich mee brengt. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn afhankelijk van jouw wensen.

Waarom was Facebook zo interessant voor ondernemers?

In eerdere artikelen heb ik je al wel eens aangegeven dat ondernemers er goed aan doen om aanwezig te zijn op de plekken waar veel mensen aanwezig zijn. Op die manier is de kans namelijk groter dat hetgeen dat zij willen verkopen ook gekocht gaat worden.

Aangezien Facebook in 2008 al zo’n 100.000.000 maandelijks actieve leden had is het logisch dat ondernemers al langere tijd actief zijn op het blauwe social media platform.

Facebook is hier zelf goed op in gesprongen door de mogelijkheden voor ondernemers steeds verder uit te breiden. Van het inzetten van vrij eenvoudige advertenties tot het aanmaken van bedrijfspagina’s en van de mogelijkheid om direct te chatten met (potentiële) klanten tot het automatisch beantwoorden van berichten.

Al snel werd Facebook Ads de hemel ingeprezen door marketeers. Niet veel later waren het allang niet meer alleen marketeers die voor hun grote opdrachtgevers actief waren op Facebook. Kleinere ondernemers vonden de weg naar Facebook en gingen zelf aan de slag met het gebruikersvriendelijke Facebook Ads systeem.

Wat maakt Facebook Ads zo interessant voor ondernemers?

Doordat de gebruikers van Facebook zelf al zo ontzettend veel data over zichzelf in geven (voor- en achternaam, geslacht, leeftijd, woonplaats etc.) en Facebook aan de hand van algoritmes nog veel meer over hun gebruikers te weten komt, is er een enorm gespecificeerd profiel van elke gebruiker.

Misschien een iets te gespecificeerd profiel, of niet Mark?

Hierdoor is het mogelijk om als ondernemer heel specifiek te adverteren. Stel dat jij kunstgebit pasta verkoopt dan is het zonde om jouw advertentiegeld te richten op kinderen tussen 8 en 18 jaar oud. De kans dat jij jouw product verkoopt is veel groter wanneer je jouw advertenties richt op mensen tussen de 55 en 85 jaar oud.

Doordat Facebook al dit soort informatie heeft is het dus mogelijk om zoveel mogelijk te beperken dat je advertentie tegoed uitgeeft aan het bereiken van mensen die hoogstwaarschijnlijk toch niet geïnteresseerd zijn in jouw product.

Het tegenovergestelde is daarbij, automatisch, ook waar. Door de informatie die Facebook bezit is het mogelijk om jouw geld enkel te stoppen in het bereiken van jouw doelgroep. Hierdoor verhoog je de kans op conversie (dat mensen daadwerkelijk actie ondernemen aan de hand van jouw advertentie).

Logischerwijs is het dan ook zo dat wanneer er minder mensen actief zijn op Facebook, je als ondernemer minder mensen kunt bereiken.

Een nieuwe algoritme voor Facebook

En juist dat bereik is iets waar veel over te doen is bij de ondernemingen die Facebook zakelijk gebruiken.

In de maand januari van 2018 heeft Facebook een update uitgebracht met betrekking tot het algoritme van de tijdlijn van gebruikers.

In het plat Nederlands komt het er op neer dat Facebook destijds iets heeft gewijzigd aan de manier waarop Facebook bepaalt welke posts (updates, foto’s, video’s, advertenties) jij op je Facebookpagina te zien krijgt.

De opzet van Facebook was destijds om te zorgen dat Facebook persoonlijker werd. Er zou meer content van (Facebook)vrienden voorbij komen en minder content van bedrijven.

Natuurlijk werd deze update niet met open handen ontvangen door de ondernemingen die tijd, energie en geld staken in het bereiken van zoveel mogelijk Facebookgebruikers.

Organisch bereik versus Betaald bereik

Op Facebook maken we onderscheid tussen organisch bereik en betaald bereik. Hierbij is het zo dat organisch bereik te maken heeft met de content die je op je bedrijfspagina plaatst en betaald bereik de content is die je via Facebook Ads publiceert.

Met organische content zal je alleen gezien worden door de Facebookgebruikers die jouw zakelijke Facebook pagina hebben geliked en door vrienden van mensen die de betreffende post hebben geliked (aangezien de post dan in hun tijdlijn komt).

Het bereik van de organische content is de laatste jaren enorm gedaald voor zakelijke pagina’s. Dit heeft te maken met de updates die Facebook heeft doorgevoerd aan hun algoritme. Waarbij de laatste update, die van januari 2018, de grootste impact lijkt te hebben.

Het organische bereik van Facebookpagina’s daalt al jaren

Toen Facebook in 2007 begon met de zakelijke Facebookpagina’s (destijds nog Fan Pages) was het gemiddelde organische bereik zo’n 16%.

Dat wil zeggen dat wanneer je als zakelijke Facebookpagina 100 likes had, zo’n 16 mensen jouw organische content (statusupdates etc.) zouden zien.

In 2014 is dit bereik al gezakt naar ongeveer 6,5% en vandaag de dag heb je als zakelijke pagina een bereik van ongeveer 2%.

Van de 100 mensen die jouw zakelijke Facebookpagina hebben geliked zullen, gemiddeld, dus slechts 2 mensen jouw statusupdates, foto’s, video’s en andere content zien.

Feitelijk gezien is er niets schokkends veranderd aan het bereik Facebook Ads maar het dalende organische bereik heeft er indirect wel invloed op.

Aangezien bedrijven minder organische waardevolle content posten is er minder interactie met deze bedrijfspagina’s en hierdoor zal de drempel hoger zijn voor ondernemingen om Facebook Ads in te zetten.

Stel dat jij als onderneming weet dat je dagelijks interactie hebt in de vorm van likes, reacties en deelacties op je organische posts dan zul je sneller overgaan tot het betaald adverteren op datzelfde platform.

Verlaten mensen Facebook?

Naast de situatie waarin bedrijven ervoor kiezen om minder tijd in hun zakelijke Facebookpagina’s te stoppen gaan er ook veel geruchten over het dalen van het aantal Facebook gebruikers in het algemeen.

Dat gerucht is natuurlijk ook eng voor ondernemers. 2% van 10.000 Facebookgebruikers is nog 200 mensen die je bereikt. Maar des te minder mensen er gebruik maken van Facebook, des te minder mensen je kunt bereiken.

Uit cijfers van Statista blijkt inderdaad dat Facebook gebruikers aan het verliezen is. Daarbij is het ook nog eens zo dat Facebook gebruikers verliest op locaties waar zij de hoogste omzetten boekte.

Grafiek Facebookgebruikers
Grafiek van Stastia.com

Uit bovenstaande grafiek kun je duidelijk opmaken dat Facebook van Q2 2017 tot en met Q2 2018 in Europa nog een groei had van 3% en van Q1 2018 tot en met Q2 2018 een daling van 1% in het aantal dagelijks actieve leden.

In Europa is Facebook daadwerkelijk gebruikers aan het verliezen maar in de Verenigde Staten en Canada ligt het aantal dagelijks actieve gebruikers ongeveer stil.

Dit lijkt misschien niet zo’n probleem, maar dit is voor het eerst sinds 2004 (het begin van Facebook) dat er geen groei heeft plaatsgevonden in het aantal dagelijks actieve gebruikers in de Verenigde Staten en Canada.

Moet ik als ondernemer stoppen met Facebook?

Of jij als ondernemer moet stoppen met Facebook zou ik persoonlijk niet alleen aan het aantal gebruikers van het platform hangen.

Stel dat er, bij wijze van spreken, straks nog ‘maar’ 10 miljoen mensen actief zijn op het platform maar deze 10 miljoen mensen allemaal enorm geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, dan zou het erg zonde zijn wanneer jij besluit te stoppen met Facebook omdat het aantal gebruikers zo enorm verlaagd is.

Gezien deze ontwikkelingen doe je er wel goed aan om nog eens goed voor jezelf te kijken of de tijd, energie en het geld dat je in Facebook stopt voor jouw onderneming het ook waard is.

Wanneer je gebruik maakt van Facebook Ads zul je een minder grote daling zien dan wanneer je dagelijks tijd stopt in het beheren van je zakelijke Facebookpagina. Aan de andere kant is het wel zo dat het makkelijker is om te analyseren wat je Facebook Ads je opbrengen ten opzichte van wat het je opbrengt om actief te blijven met je zakelijke Facebookpagina.

Daarbij is het ook belangrijk om niet te vergeten dat het aantal Europese gebruikers dat dagelijks actief is op Facebook met zo’n 3% gedaald is maar Facebook wereldwijd nog steeds 223,4 miljard gebruikers heeft die maandelijks actief zijn.

Het is daarbij, met uitstek, nog steeds het populairste social media platform in de geschiedenis van de mens.

Gaat Facebook straks Hyves en MySpaces achterna?

Het grote verschil tussen Facebook en andere social media platformen als bijvoorbeeld Hyves, MySpace maar ook Twitter, LinkedIn en Pinterest is de enorme fundering die Mark Zuckerberg heeft opgebouwd.

Op het moment zijn bijvoorbeeld ook Instagram en WhatsApp (twee diensten met enorme gebruikersaantallen) in het bezit van Facebook. Zeker door deze overnames zal het nog heel lang duren voor mensen het woord Facebook niet meer kennen.


Toch zal Arjan Lubach tevreden zijn met de dalingen

Conclusie

Facebook is aan het dalen in populariteit bij zowel particulieren als zakelijke gebruikers.

Op het moment is het aantal Europese gebruikers dat maandelijks actief is zelfs voor het eerst in de geschiedenis gedaald met 3%.

Door het inzetten van nieuwe algoritmes is het voor zakelijke gebruikers steeds minder interessant aan het worden om organisch gebruik te blijven maken van zakelijke Facebookpagina’s.

Daarentegen blijft Facebook een enorm platform met 223,4 miljard gebruikers wereldwijd waarvan zo’n 10 miljoen Nederlandse Facebook gebruikers.

Of het voor ondernemers de moeite, tijd en het geld waard is om actief te blijven op Facebook is dan ook iets dat je alleen zelf kunt bepalen na goed gekeken te hebben naar wat je in het blauwe platform stopt en wat je daarvoor terug krijgt.

Recente artikelen:

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.