Google Analytics is een ontzettende krachtige internet marketing tool. Wanneer jij je bezig houdt met zoekmachine optimalisatie kun je niet zonder Google Analytics.

Meten is weten is een enorm cliché maar het is absoluut waar. Door goed gebruik te maken van Google Analytics kun je jezelf veel tijd en moeite besparen.

Je krijgt dankzij Google Analytics namelijk inzicht op wat er werkt op je website en wat er verbeterd kan worden.

Ik merk dat veel website eigenaren wel een koppeling hebben gemaakt tussen hun website en Google Analytics maar dat ze eigenlijk zelden naar de statistieken kijken.

In dit artikel geef ik je 5 tips om meer uit Google Analytics te halen.

Jouw eigen bezoeken aan je website niet mee tellen

Wanneer je Google Analytics succesvol hebt gekoppeld met je website zul je voortaan kunnen zien hoeveel bezoekers jouw website heeft binnen een specifieke periode.

Standaard zal GA ook jouw eigen bezoeken aan jouw website mee tellen in deze statistieken. Je krijgt hierdoor geen zuiver beeld van hoeveel bezoekers jouw website nou echt heeft gehad.

Gelukkig is het vrij makkelijk om te zorgen dat GA de bezoeken die jij aan jouw website brengt niet mee telt in de statistieken.

Bekijk onderstaande video of doorloop de stappen om te zorgen dat Google Analytics jouw eigen bezoeken niet mee telt.

  1. Ga naar https://analytics.google.com en klik links onderin het scherm op Beheerder
  2. Kies in het dropdown menu, aan de linkerzijde, voor het juiste Account
  3. Klik rechts, bij Weergave op het dropdown menu en kies voor Nieuwe weergave maken
  4. Geef de nieuwe weergave een naam, bijvoorbeeld Zonder intern verkeer en klik op de blauwe knop Weergave maken
  5. De zojuist aangemaakte weergave staat nu standaard geselecteerd.
  6. Klik in de rechter kolom op Filters en vervolgens op de rode knop + Filter toevoegen
  7. Laat de radio button staan op Nieuw filter maken en geef je filter een naam. Bijvoorbeeld IP-adres kantoor uitfilteren.
  8. Laat het filtertype staan op Vooraf gedefinieerd en kies bij Filtertype selecteren voor Uitsluiten.
  9. Bij Bron of bestemming selecteren kies je voor Verkeer van de IP-adressen en bij Expressie selecteren kies je voor die gelijk zijn aan
  10. In het invoerveld IP-adres voer je jouw IP-adres in. Je kunt dit gemakkelijk vinden door naar www.watismijnip.nl te gaan
  11. Klik op de blauwe knop Opslaan en je zult nu terugkeren naar het scherm waar alle toegepaste filters, op deze weergave, staan.

Vanaf nu zal Google de bezoeken die vanaf het door jou ingevoerde IP-adres afkomstig zijn, niet meer mee tellen in de statistieken van deze weergave.

Weten wie er op je website komen

Een doel van mijn website is om zoveel mogelijk meerwaarde te bieden aan de bezoekers.

Om dit te kunnen doen moet ik weten wie mijn doelgroep is. Ik kan me namelijk voorstellen dat ZZP’ers op een andere manier aan de slag gaan met internet marketing dan medewerkers van een groot bedrijf.

Het is vrij gemakkelijk om inzicht te krijgen in je doelgroep met behulp van Google Analytics.

Bekijk onderstaande video of doorloop de stappen om meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep met behulp van Google Analytics.

  1. Ga naar https://analytics.google.com en zorg dat je het juiste account hebt geselecteerd. Dit kun je controleren en aanpassen door links boven in het scherm op de naam van de huidige weergave te klikken en eventueel een ander account en een andere weergave te selecteren.
  2. Klik vervolgens, aan de linkerkant van het scherm, op DOELGROEP. Dit is het icoon van een poppetje.
  3. Kies vervolgens voor Demografie en klik op Overzicht.
  4. Je ziet nu een overzicht van de leeftijden van jouw bezoekers en het geslacht van jouw bezoekers. De gegevens die je bekijkt hebben betrekking op de periode die rechts boven in het beeld staat aangegeven.
  5. Klik vervolgens, aan de linkerkant, onder Demografie op Geo en daarna op Locatie.
  6. Je krijgt nu een wereldkaart te zien. De landen waar de meeste bezoekers vandaan komen zijn donkerblauw, landen met minder bezoekers zijn lichtblauw en landen waar geen bezoekers vandaan komen zijn wit.
  7. Scroll iets naar beneden om de lijst met landen te bekijken.
  8. Klik op een land om zelfs een overzicht te krijgen van de plaatsen waar jouw bezoekers vandaan komen.

Met deze 8 stappen heb je een concreet beeld van jouw doelgroep. Je weet of het voornamelijk mannen of vrouwen zijn.

Je weet wat hun gemiddelde leeftijd is en je weet ook nog eens uit welke plaats de meeste bezoekers komen.

Deze informatie is bijvoorbeeld heel erg interessant wanneer je een Facebook advertentie campagne wil gaan beginnen.

Door specifiek op deze doelgroep te richten weet je dat je veel meer kans op conversie hebt dan dat je zomaar een campagne begint.

Het overzicht behouden in Google Analytics

Een van de redenen dat weinig website eigenaren gebruik maken van Google Analytics is omdat alle mogelijkheden hun een beetje afschrikt.

Ik kan me dit goed voorstellen. Zeker wanneer je net begint met Google Analytics kan het nog al overweldigend zijn en weet je niet goed waar je moet beginnen.

Een manier om de informatie die je uit de gratis statistieken tool kunt halen overzichtelijker te krijgen is het gebruik van Dashboards.

Een dashboard kun je zien als een overzicht van informatie die voor jou relevant is.

Voor de ene website eigenaar is het vooral interessant om te weten hoeveel bezoekers hij per maand op zijn website heeft en voor de andere website eigenaar is het misschien interessant om te weten hoe lang de bezoekers op zijn website blijven.

Bekijk onderstaande video of doorloop de stappen om meer te weten te komen over dashboards binnen Google Analytics

  1. Ga naar https://analytics.google.com en zorg dat je het juiste account hebt geselecteerd. Dit kun je controleren en aanpassen door links boven in het scherm op de naam van de huidige weergave te klikken en eventueel een ander account en een andere weergave te selecteren.
  2. Klik vervolgens, aan de linkerkant van het scherm, op AANPASSING en daarna op Dashboards
  3. Klik nu op de rode knop Maken en kies voor Dashboard voor beginners. Geef je dashboard een naam, bijvoorbeeld Standaard dashboard en klik op Dashboard maken.

Je hebt nu een vrij eenvoudig standaard dashboard aangemaakt. In dit beginners dashboard kun je de volgende statistieken terugvinden:

  • Nieuwe gebruikers
  • Gebruikers
  • Sessies
  • Sessies per browser
  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde sessieduur en Pagina’s per sessie
  • Opbrengst
  • Behaalde doelen

Omdat het een standaard dashboard is, is het dashboard niet voor elke website relevant.

Zelf maak ik gebruik van een dashboard met de volgende statistieken:

  • Aantal bezoekers
  • Paginaweergaves
  • Behaalde doelen
  • Verkeersbron
  • Meest bekeken pagina’s
  • Landingspagina’s
  • Uitstappagina’s
  • Sessies en nieuwe sessies per regio
  • Totaal aantal unieke zoekopdrachten per zoekwoord
  • Sessies per apparaatcategorie
  • Nieuw versus terugkerend

Als jij deze onderdelen ook wil gebruiken op jouw dashboard in Google Analytics kun je gratis mijn dashboard downloaden en gebruiken binnen jouw weergave in Google Analytics.

Gebruik deze onderdelen in jouw Google Analytics dashboard

  1. Klik op bovenstaande link
  2. Selecteer de weergave waarbij je het dashboard wil gebruiken
  3. Geef het dashboard een naam
  4. Klik op Maken
  5. Voila! Je hebt het dashboard in gebruik.

Statistieken uit Google Analytics automatisch versturen per e-mail

Ook wanneer je geen zin hebt om af en toe naar de website van Google Analytics te gaan of het simpelweg vergeet, kun je gebruik maken van de statistieken uit Google Analytics.

Het is namelijk mogelijk om dashboards of specifieke statistieken automatisch per e-mail te versturen.

Zo kun je er voor kiezen om elke maand of zelfs elke week een e-mail te ontvangen met daarin een PDF rapportage naar keuze.

Bekijk onderstaande video of doorloop de stappen om te zorgen dat je automatisch statistieken vanuit Google Analytics over jouw website per e-mail ontvangt.

  1. Ga naar https://analytics.google.com en zorg dat je het juiste account hebt geselecteerd. Dit kun je controleren en aanpassen door links boven in het scherm op de naam van de huidige weergave te klikken en eventueel een ander account en een andere weergave te selecteren.
  2. Klik op AANPASSING en vervolgens Dashboards. Indien je meerdere Dashboards hebt, klik je op het Dashboard waarvan je de statistieken per e-mail wilt verzenden.
  3. Klik vervolgens, bovenaan, op E-mail.
  4. Nu opent zich een pop-up venster Rapport e-mailen: [Naam dashboard]
  5. Geef bij aan het e-mailadres in waar je het dashboard naar toe wil sturen (dit kan ook gewoon je eigen e-mailadres zijn)
  6. Wijzig eventueel het onderwerp en kies een frequentie uit het dropdown menu.
  7. Bij Dag van de week kun je kiezen op welke dag de e-mail verstuurd moet worden.
  8. Onder Geavanceerde opties kun je kiezen voor een tijdsduur van minimaal 1 maand en maximaal 12 maanden.
  9. Eventueel kun je in het tekstvak nog een bericht typen dat elke keer met de rapportage mee gestuurd zal worden.
  10. Klik vervolgens op Verzenden

Je hebt er nu voor gezorgd dat de rapportage automatisch als PDF bijlage verzonden zal worden naar het e-mailadres dat je hebt ingegeven.

Diegene hoeft dus niet naar analytics.google.com te gaan om de statistieken over de betreffende website in te zien.

Bekijken hoe bezoekers op jouw website komen

Er zijn verschillende manieren waarop bezoekers op jouw website terecht kunnen komen.

Ze kunnen jouw domeinnaam in hun adresbalk typen en op enter klikken maar ze kunnen bijvoorbeeld ook op zoek zijn geweest in Google en op die manier op jouw website terecht zijn gekomen.

Binnen Google Analytics maken we onderscheid tussen de 4 volgende kanalen

Direct

Dit zijn bezoekers die de URL van jouw website in hun adresbalk hebben getypt en op enter hebben gedrukt.

Social

Deze bezoekers zijn op jouw website gekomen via een social netwerk als Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram etc.

Organic Search

Wanneer iemand een zoekterm in geeft op Google en op een resultaat klikt dat leidt naar een van jouw pagina’s zal deze binnen Google Analytics onder Organic Search geteld worden.

Referral

Bezoekers die via backlinks op jouw website komen worden door Google Analytics onder Referrals geplaatst.

Dus wanneer er een verwijzing naar een van jouw pagina’s op een andere website staat en iemand klikt daarop, waardoor hij op jouw website komt, is er sprake van een referral.

Bekijk onderstaande video of doorloop de stappen om te zien hoe je in Google Analytics inzicht kunt krijgen in de kanalen waarmee jouw bezoekers op jouw website komen.

  1. Ga naar https://analytics.google.com en zorg dat je het juiste account hebt geselecteerd. Dit kun je controleren en aanpassen door links boven in het scherm op de naam van de huidige weergave te klikken en eventueel een ander account en een andere weergave te selecteren.
  2. Klik op Acquisitie, vervolgens op Alle verkeer en vervolgens op Kanalen
  3. Rechts bovenin het scherm kies je een periode waar over je de statistieken wilt zien en vervolgens scroll je naar beneden.
  4. In dit overzicht zie je de 4 kanalen (Direct, Organic Search, Social en Referral)

Dit overzicht geeft jouw meer inzicht in de manier waarop mensen naar jouw website komen.

Stel dat het grootste gedeelte van jouw bezoekers uit het kanaal Direct komt dan is de kans vrij groot dat veel van jouw bezoekers al eerder op je website zijn geweest.

Ze zouden anders immers jouw domeinnaam niet kennen.

Daarnaast kun je er uit opmaken of het interessant is om bijvoorbeeld op een social netwerk te adverteren. Klik maar eens op Social. Je krijgt dan een duidelijker beeld van welk social netwerk er voor jouw bezoekers zorgt.

Conclusie

Google Analytics mag echt niet ontbreken in een goede internet marketing strategie en het is een geweldige tool voor zoekmachine optimalisatie.

Met slechts een paar klikken kun je achterhalen wat jouw doelgroep is en waar ze vandaan komen.

Alle mogelijkheden en statistieken hoeven je niet af te schrikken als je met behulp van dashboards en de automatische e-mail mogelijkheden zorgt dat je alleen de informatie ontvangt die jij nodig hebt op de momenten dát jij ze nodig hebt.

Al met al kun jij met deze 5 Google Analytics tips aan de slag om jouw website weer een stukje beter te maken.

Zijn statistieken die jij graag zou willen weten vanuit Google Analytics maar waarvan je nu niet weet hoe je ze inzichtelijk krijgt?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.