Doelgroep overzicht Google Analytics Uitleg

Doelgroep overzicht is een onderdeel van Google Analytics. Google Analytics is een gratis online statistieken pakket waarmee je onder andere kunt zien hoeveel mensen er in een bepaalde periode op jouw website komen.  Door de vele mogelijkheden die Google Analytics te bieden heeft zijn er veel website eigenaren die door de bomen het bos niet meer zien en daardoor eigenlijk veel te weinig of zelfs geen gebruik maken van Google Analytics.

Omdat het gebruik van deze gratis tool je veel inzichten kan geven over het verbeteren van je website leg ik je een aantal definities uit en vertel ik je hoe je met deze statistieken aan de gang kunt om jouw website te verbeteren.

Doelgroep > Overzicht

Wanneer je inlogt bij Google Analytics zal je standaard het overzicht zien van het onderdeel Doelgroep. Mocht dit niet zo zijn dan kun je aan de linkerkant zelf op Doelgroep klikken en vervolgens op Overzicht.

Google Analytics Doelgroep overzicht

Je krijgt nu een soortgelijk overzicht te zien.

Periode aanpassen

Rechtsboven in het scherm zie je de periode 30 mei 2017 – 5 jun. 2017 staan. Dit betekent dat de statistieken die we nu bekijken over deze periode gaan. Je kunt de periode makkelijk wijzigen door op de datum te klikken en een andere begin- en einddatum in te geven.

Periode aanpassen in Google Analytics

Lijngrafiek

De lijngrafiek geeft, over de opgegeven periode, aan hoeveel sessies er zijn geweest.

Sessies

Dit is het aantal bezoeken dat plaatsvindt op de website. Een sessie duurt dertig minuten. Mocht een bezoeker na deze dertig minuten opnieuw naar jouw website gaan dan zal Google Analytics dit dus zien als een nieuwe sessie. Mocht een bezoeker binnen dertig minuten meerdere keren jouw website bezoeken dan ziet Google dit dus als één sessie.

Gebruikers

Dit is het aantal unieke bezoekers van de website. Mocht persoon A jouw website in de geselecteerde periode dus meerdere keren hebben bezocht, dan zal Google Analytics dit als één gebruiker zien.

Paginaweergaven

Dit is het aantal bekeken pagina’s op jouw website. Mocht persoon A een pagina meerdere keren hebben bekeken dan zal dit ook als meerdere keren berekend worden in de paginaweergaven.

Pagina’s/Sessies

Het gemiddeld aantal pagina’s dat per sessie is bekeken over de geselecteerde periode.

Gemiddelde sessieduur

Dit is de gemiddelde tijdsduur van een sessie.

Bouncepercentage

Dit is het percentage bezoeken waarbij de bezoeker de website verlaat op dezelfde pagina als waarop hij binnen kwam.

% Nieuwe bezoeken

Dit is een schatting van het aantal bezoekers dat nog niet eerder de website heeft bezocht.

Doelgroep overzicht met cirkeldiagram

In dit voorbeeld zijn er dus 38 mensen geweest die in totaal 49 keer op de website zijn geweest. In deze 49 keer hebben de 38 mensen in totaal 122 pagina’s bekeken (dit zijn geen unieke pagina’s, in theorie zouden deze 38 mensen dus 122 keer de homepage hebben kunnen bekijken).

Dat dit niet het geval is blijkt uit Pagina’s/Sessie omdat we daar kunnen zien dat de gemiddelde bezoeker 2,49 pagina’s per sessie heeft bekeken. Gemiddeld zijn deze mensen 3 minuten en 16 seconden op de website geweest.

Ruim 63% van de 38 mensen heeft de website via dezelfde pagina verlaten als waarop zij binnenkwamen en ruim 65% van de mensen was nog niet eerder op de website geweest.

Demografie, systeem en mobiel in Google Analytics Doelgroep overzicht

Meer informatie over je doelgroep in Google Analytics

Wanneer je iets naar beneden scrolt krijg je meer informatie over de mensen die jouw website hebben bezocht in de geselecteerde periode.

Taal

Aan de hand van de browserinstellingen van jouw bezoeker kan Google Analytics zien welke taal jouw bezoekers gebruiken. Het zou dus kunnen dat de 4 Engelse sessies gewoon Nederlanders waren maar dat zij hun browser in het Engels hebben ingesteld.

Land

Klik links, onder Demografie op Land om te zien uit welk land de bezoekers kwamen over de geselecteerde periode.

Plaats

Of duik zelfs nog iets dieper door op Plaats te klikken. Je krijgt dan een overzicht te zien van de plaatsen waar jouw bezoekers vandaan komen.

yoast-optin-horizontaal

Browser

Onder de kop Systeem kun je zelfs zien wat voor browser jouw bezoekers gebruiken.

Besturingssysteem

Daaronder kun je kiezen voor besturingssysteem om te kijken of jouw bezoekers gebruik maken van Windows, macOS of bijvoorbeeld ChromeOS van Google.

Serviceprovider

Onder de kop Serviceprovider kun je zien welke internetprovider je bezoekers het meest gebruiken. Bijvoorbeeld Ziggo, KPN etc.

Mobiel

De statistieken onder Mobiel vind ik net weer iets belangrijker dan bijvoorbeeld welke internetprovider je bezoekers heeft. Zoals je hopelijk weet hecht Google veel waarde aan de mobielvriendelijkheid van websites.

Door te kijken naar de statistieken kun je tot inzicht komen voor welke apparaten jij het meest moet optimaliseren en hier mee aan de slag gaan.

Mobiele besturingssystemen

Besturingssysteem

Wanneer je op Besturingssysteem onder Mobiel klikt krijg je een overzicht van de mobiele besturingssystemen die jouw bezoekers hebben gebruikt om op jouw website te komen.

In deze periode zijn er slechts 19 sessies geweest vanaf een mobiele telefoon. 11 van deze sessies kwamen van een iPhone (met het iOS besturingssysteem) en 8 van deze sessies kwamen van Android.

Wanneer je nu klikt op Volledig rapport weergeven kun je meer specifieke statistieken inzien over deze twee groepen gebruikers. Zo kun je zien wat het bouncepercentage is per groep, hoeveel nieuwe gebruikers elke groep heeft en bijvoorbeeld ook hoeveel pagina’s zij gemiddeld per sessie bekijken.

Serviceprovider

Onder Serviceprovider kun je zien bij welke telefoonprovider je bezoekers zitten. Denk hierbij aan T-Mobile, KPN, Tele2 etc.

Schermresolutie in Google Analytics

Schermresolutie

Wanneer je op Schermresolutie klikt krijg je een top 7 (afhankelijk van het aantal sessie krijg je meer of minder resultaten) van de schermresoluties van de mobiele telefoons van de bezoekers van jouw website.

Deze informatie is erg belangrijk. Stel dat je ziet dat een bepaalde schermresolutie erg veel wordt gebruikt dan doe je er verstandig aan om te zorgen dat jouw website volledig functioneert op deze resolutie.

Wanneer je op een specifieke resolutie klikt ga je door naar Doelgroep > Mobiel > Apparaten. Je ziet nu niet langer de resolutie maar welke apparaten (met deze resolutie) er daadwerkelijk gebruikt zijn.

Apparaten in Google Analytics

In bovenstaand voorbeeld zie je dus dat er 4 sessies zijn geweest met een Huawei smartphone en 1 sessie met een Samsung smartphone.

De personen met de Huawei smartphone waren nog nooit eerder op de website geweest en twee van deze personen (50% van de 4 sessies) zijn op dezelfde pagina vertrokken als dat zij waren binnen gekomen.

Gemiddeld hebben zij 1,5 pagina’s bekeken per sessie en de Huawei smartphone bezitters zijn gemiddeld 7 minuten en 26 seconden op de website geweest.

Wat kan ik met deze informatie?

Het overzicht dat we nu hebben bekeken is vrij algemeen. Het geeft je vooral informatie over het aantal bezoekers over een bepaalde periode. Toch zitten er zeker ook een aantal statistieken bij waar je concrete actiepunten uit kunt halen.

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de taal, het land en zelfs de plaats van jouw bezoekers kun je deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld een Facebook advertentie campagne te richten op de plaatsen waar jouw bezoekers vandaan komen.

Als blijkt dat je vooral een hoog bouncepercentage hebt op een specifieke resolutie dan is de kans groot dat jouw website niet (genoeg) geoptimaliseerd is voor deze resolutie. Je doet er dan dus goed aan om te zorgen dat dit zo snel mogelijk alsnog gebeurt.

Stel dat je ziet dat jouw gemiddelde sessieduur erg laag is, bijvoorbeeld maar enkele seconden, dan zou ik je website nog eens nalopen. Op de een of andere manier is jouw website volgens deze bezoekers niet interessant genoeg. Als zij jouw website namelijk interessant vonden zouden zij wel langer blijven.

Conclusie

De tot nu toe besproken punten zijn echt een heel klein onderdeel van Google Analytics. Toch denk en hoop ik dat dit punten zijn waar je mee aan de slag kunt, om jouw website te verbeteren.

Zijn er specifieke dingen die jij graag uit Google Analytics zou willen halen maar weet je niet hoe?

Doelgroep overzicht Google Analytics Uitleg ultima modifica: 2017-08-03T20:00:54+00:00 da Robin Peek