Wees eens je eigen irritante neefje voor een beter businessmodel

Een beter businessmodel. Of jij je er nou van bewust bent of niet, als ondernemer ben je hier altijd naar op zoek.

Het kan zelfs zo zijn dat jij je businessmodel niet hebt uitgeschreven. Maar als ondernemer heb je er toch een.

Of je nou ZZP’er bent of honderden mensen in je bedrijf hebt werken, jouw onderneming heeft een aantal unique selling points, belangrijke contacten en een bepaalde kostenstructuur.

Ik denk dat je er als ondernemer goed aan doet om actief op zoek te gaan naar een beter businessmodel. Misschien kun je met een kleine moeite gemakkelijker meer mensen helpen met jouw producten of diensten of misschien kun je jouw product of dienst wel veel makkelijker verkopen als je jouw doelgroep iets aanpast.

Een van de oefeningen die je kan helpen naar een beter businessmodel is het spelen van je eigen irritante neefje of nichtje.

Je hebt misschien wel zo’n neefje of nichtje. Rond de leeftijd dat ze net kunnen praten en dat maar al te graag willen laten weten door vragen te blijven stellen als “Waarom dan?”, “Hoe dan?”, “Wanneer dan?”.

Ook al zijn dat soort momenten op verjaardagen enorm irritant, ik ga je vandaag vragen dit kind zelf te spelen. “Waarom dan?”

Ik ben geloof erin dat het als ondernemer ontzettend belangrijk heb dat je voor jezelf duidelijk hebt wie jij bent, wat je doet, voor wie je dat doet en waarom.

Als je dit voor jezelf niet duidelijk hebt, dan is het al helemaal niet mogelijk om dit duidelijk te maken aan de bezoekers van je website of laat staan je potentiële klanten.

Irritante vragen voor een beter businessmodel

Ik vul de vragen meteen weer eens voor mezelf in.

“Wie ben je?”

Robin Peek

“Wat doe je?”

Ik ben internet marketeer.

“Wat is dat?”

Een internet marketeer is iemand die met behulp van internet de producten of diensten van zijn opdrachtgever onder de aandacht van een specifieke doelgroep brengt.

Naar mijn mening is marketing dan ook het aanwezig zijn met het juiste bericht, op de juiste plek, op de juiste tijd voor de juiste doelgroep.

Door internet te gebruiken kunnen we dit makkelijker en effectiever realiseren.

“Oh, voor wie dan?”

ZZP’ers en MKB’ers.

“Hoe dan?”

Door deze ondernemers te leren hoe zij aanpassingen op hun website kunnen (laten) doen aan hun website en daarmee beter gevonden worden in Google.

Maar bijvoorbeeld ook door de website anders in te richten waardoor bezoekers ook daadwerkelijk acties uitvoeren op hun website.

Los van de website kan ik ondernemers ook helpen met andere internet marketing activiteiten als e-mailmarketing, Facebook advertenties en content marketing.

“Waarom dan?”

Omdat ik merk dat er nog veel ZZP’ers en MKB’ers zijn die de mogelijkheden van het internet nog niet zien of juist overweldigd worden door alle mogelijkheden.

In beide gevallen is het gevolg dat zij een groot publiek met potentiële klanten niet aanspreken met hun producten of diensten.

“Waarom hebben zij dat nodig dan?”

Zij kunnen mijn advies en trainingen goed gebruiken om een volgende stap te kunnen zetten met hun onderneming.

Daarnaast ben ik van mening dat je er altijd goed aan doet om zelf meer kennis op te doen op het gebied van internet marketing. Ook wanneer je van plan bent de werkzaamheden uit te besteden.

Stel dat jij je auto naar de garage zou brengen, hoe fijn zou het dan zijn als je zelf enigzins verstand hebt van auto’s.

Je zou achteraf geen rekening voorgeschoteld krijgen voor het leegpompen van de benzinetank van je elektrische auto…


Dit verhaal kun je natuurlijk net zo lang maken als je inspiratie hebt. En ik adviseer je om dat ook te doen!

Hoe maak je een beter businessmodel met de antwoorden?

Het beantwoorden van deze vragen en het doorvragen heeft je als het goed is aan het denken gezet.

In het beste geval heeft het je bevestigd dat je huidige businessmodel klopt. Dat jouw tijd en moeite nu gestoken worden in het verrichten van de werkzaamheden waarmee jij een doelgroep kan voorzien die er het meest om vraagt.

In het slechtste geval kom je er misschien achter dat je hondenvoer probeer te verkopen aan kattenliefhebbers.

Het goede nieuws is dan dat je daar nu achter bent. Je kunt nu dus actief aan de slag om jouw businessmodel aan te passen.

Je kunt je nu richten op de juiste doelgroep of misschien, als dat interessanter is, kattenvoer kunt gaan inkopen in plaats van hondenvoer.

 

Wees eens je eigen irritante neefje voor een beter businessmodel ultima modifica: 2017-10-12T20:30:28+00:00 da Robin Peek