Voor je dit artikel verder leest is het wel zo eerlijk om te vertellen dat ik ongeveer een half jaar geleden ben begonnen om CommonEasy te helpen meer resultaat uit internet te halen. Sinds die tijd is er een team samengesteld met onder andere Lennert, Dirkjan en Ivo.

In de afgelopen maanden hebben we mooie resultaten weten te behalen, is er een echte click ontstaan tussen alle teamleden én zijn we nog steeds gemotiveerd en enthousiast om het aantal CommonEasy leden verder op te schroeven.

Ik vertel je dit zodat jij je er van bewust bent dat ik indirect voordeel heb bij elke inschrijving die CommonEasy krijgt. Maar ik wil je in dit artikel ook vertellen waarom ik zelf pas zo’n zes maanden later écht CommonEasy lid ben geworden.

Wat is CommonEasy?

Voor ik je kan uitleggen waarom ik heb getwijfeld om lid te worden, moet ik je uitleggen wat CommonEasy is. In het kort is CommonEasy een alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP’ers.

Oprichter Jip de Ridder begon zich steeds vaker, hardop, af te vragen waarom je als ZZP’er zoveel maandelijkse premie zou betalen voor een verzekering terwijl je er eigenlijk alles aan doet om deze niet nodig te hebben.

Vaak kreeg hij het antwoord dat dit het lastige van verzekeringen is. “Niemand wilt betalen voor een verzekering maar wanneer je ‘m nodig hebt zou je willen dat je betaald had”.

Door verder te vragen, verder te denken en samen met zijn broertje Florian aan de slag te gaan is CommonEasy tot stand gekomen.

CommonEasy is een netwerk ondernemers die elkaar financieel kan bijstaan door gebruik te maken van een uniek cirkelsysteem. Doordat je maandelijks een bedrag inlegt dat afhankelijk is van het bedrag dat jij wenst te ontvangen wanneer jij het onverhoopt nodig hebt, rekent CommonEasy af met te hoge premies.

Wat is het verschil tussen CommonEasy en een AOV?

Daarnaast verschilt CommonEasy met verzekeringen doordat het met het cirkelsysteem mogelijk is om als deelnemer in te zien wie er een claim (bij CommonEasy noemen we dit een situatie) indient en met welke reden.

Aangezien jezelf bepaald wie er in je eerste cirkel zitten heb je een band met deze mensen. De kans is dan ook zo goed als niet aanwezig dat iemand in jouw eerste kring denkt “Ik dien een situatie in en neem het er eens lekker van. Laat mijn vrienden, kennissen en andere mede-ondernemers mij maar lekker een maandje betalen.”.

CommonEasy vs. Broodfonds vs. AOV

Nou wil ik niet zeggen dat dit de normaalste gang van zaken is bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering maar feit is dat het daar wel eerder mogelijk is.

Deze frauduleuze praktijken kosten verzekeringen bakken vol geld, iets dat uiteraard wordt doorberekend in de premie die jij als verzekering houder maandelijks dient te betalen.

Sterker nog, deze fraudezaken kosten verzekeraars zoveel geld dat zij speciale fraude teams oprichten om fraude te beperken en beter nog, te voorkomen. Maar, logischerwijs kosten deze teams ook geld, iets dat uiteraard weer zal worden doorberekend in de premie die jij maandelijks mag betalen.

Bij CommonEasy wordt fraude bestreden met iets als sociale controle. CommonEasy is geen tijd kwijt aan het controleren of vrienden elkaar geld afhandig proberen te maken.

Mocht het op een of andere manier toch nodig zijn om iets dieper in te gaan op een situatie dan kan dit altijd geregeld worden.

Jouw geld blijft jouw geld.

Naar mijn mening het grootste voordeel van CommonEasy is dat jouw geld, jouw geld blijft. Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaal je maandelijks een hoge premie waarvan je nooit meer iets terugziet.

Bij CommonEasy betaal je maandelijks 5% van het bedrag dat je wenst te ontvangen wanneer je zelf tijdelijk niet kunt werken plus € 10,00 abonnementskosten.

Stel dus dat je € 1000,- zou willen ontvangen per maand dat jij zelf niet in staat bent om te werken dan zou je daarvoor maandelijks slechts € 60,00 betalen aan CommonEasy.

(Rekensommetje = 5% van € 1000 = € 50 + € 10 abonnementskosten maakt € 60)

Het bedrag dat je opbouwt door die maandelijkse incasso is het bedrag waarvan je kunt geven wanneer iemand uit jouw cirkels een situatie indient waarbij jij aangeeft dat je de betreffende persoon wilt helpen.

Stel je hebt van te voren aangegeven dat je € 25,- wilt geven aan mensen uit jouw eerste cirkel en je bent ondertussen vijf maanden lid van CommonEasy. Dan heb jij nu in je wallet (zo noemen we jouw digitale spaarpot in CommonEasy) € 200,-.

(Rekensommetje: 5 maanden * €50 maakt € 250)

Door aan te geven dat je de persoon uit je eerste cirkel wilt helpen geef je dus eigenlijk toestemming om € 25,- (dit heb je immers eerder ingesteld) naar de betreffende persoon over te maken.

Hiermee komt het bedrag in jouw wallet op € 225,- te staan.

Sparen door geld toe te voegen aan jouw wallet

Als kers op de taart kun je het bedrag uit je wallet ook nog eens opnemen, als in letterlijk naar je eigen rekening laten overschrijven wanneer je:

  • Om de een of andere reden besluit te stoppen met CommonEasy*
  • Een overschot in je Wallet hebt.

Om alles zo veilig mogelijk te houden is een overschot in je wallet 160% van het bedrag dat jij wenst te ontvangen wanneer jij tijdelijk geen inkomen hebt. In dit voorbeeld zou je dus € 1600 in je wallet moeten hebben om vanaf dan een eventueel overschot op te kunnen nemen.

*Er zitten enkele voorwaarden aan het opnemen van het geld in je wallet. Zo kun je uiteraard niet één maand lid worden, een situatie indienen en vervolgens stoppen en je ingelegde geld opnemen.

Waarom ik niet eerder lid ben geworden

Ik kan me voorstellen dat je nu denkt “Als het allemaal zo geweldig is, waarom ben jij dan niet eerder lid geworden?”. Een hele terechte vraag.

Natuurlijk heb ik eerder wel eens nagedacht over een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zodra je ervoor kiest om te gaan ondernemen, in welke vorm dan ook, krijg je opmerkingen naar je hoofd als “Denk je wel aan je pensioen?”, “Hoe ga je dat doen als je ziek bent?” en andere soortgelijke doemscenario-opwekkers.

Ik denk dat ik door dit soort opmerkingen alles dat te maken heeft met het regelen van administratieve taken in een donker hoekje heb geplaatst. In een hoekje waar een groot bord SAAI bijstaat.

Belangrijke zaken regelen of vliegtuigjes vouwen? Vliegtuigjes, check.

Een keer in de zoveel tijd liep ik weer eens langs het hoekje en bedacht ik me dat ik nog niets geregeld had. “Komt nog wel” zei ik dan tegen mezelf terwijl ik snel doorliep.

Als ondernemer is het toch echt belangrijk

Toen ik met CommonEasy aan de slag ging hebben we natuurlijk uitgebreidt gepraat over de voordelen en de eventuele argumenten die ondernemers tegen de dienst zouden kunnen hebben.

Des te meer we het hier over hadden en des te meer ik te horen kreeg over situaties die echt plaatsvonden binnen netwerken van CommonEasy des te duidelijker het me werd dat dit iets is dat je als ondernemer gewoon echt moet regelen.

Wanneer je het namelijk niet regelt kan het niet alleen betekenen dat je een keer een moeilijke maand tegemoet gaat, het kan ook het einde van je onderneming betekenen.

Misschien denk je, net als ik destijds, dat je best een maandje op je uitgaven kan letten. Je bezuinigt iets op overbodige luxe.

Je laat de koffie-to-go even staan en pakt deze maand even de boodschappen onderaan uit het schap (tip: die zijn altijd goedkoper. Supermarkten laten je meer moeite doen voor financieel voordeel. Denk je aan me als je de volgende keer in de supermarkt loopt? ;-)).

Maar wat als het niet om een griepje gaat, als het niet om een weekje, of maandje gaat. Wat als je echt ziek bent? Als het simpelweg geen optie is om de aankomende weken of maanden te werken?

En los daarvan, wat als het überhaupt niet om ziekte gaat? Wat als je wordt aangereden of op een andere manier fysiek of mentaal niet in staat bent om te werken?

Ik merkte bij mezelf dat ik bij arbeidsongeschiktheid altijd het argument “ik let op mijn gezondheid en ben vrijwel nooit langer dan twee weken ziek” gebruikte. Hoe naïef is dat?

Mijn verdienmodel als excuus

Toen ik de argumenten met betrekking tot mijn gezondheid niet langer als excuus kon gebruiken was ik een niveau verder. In dit niveau gebruikte ik mijn verdienmodel als excuus om niets te regelen.

Toen ik mezelf in 2014 inschreef bij de Kamer van Koophandel hanteerde ik, net als veel ondernemers, een uurtarief. Zo’n twee jaar geleden ben ik daarmee gestopt.

Nu kan ik je uitleggen waarom dat zo is, ga ik ook vast nog wel doen in een ander artikel, maar voor nu is het vooral goed om te weten dat ik van een uurtarief ben overgestapt naar een vast bedrag per maand waarin ik ondernemers help meer resultaat met internet te behalen.

Geld en tijd hoeven niet evenredig te lopen.

In de praktijk kan het dus zo zijn dat ik de ene maand veel meer werk verricht voor hetzelfde bedrag dan de andere maand. Aan de andere kant is het ook zo dat ik de ene keer minder uren maak voor hetzelfde bedrag.

Door dit verdienmodel bleef ik mezelf er een tijd van overtuigen dat CommonEasy voor mij niet echt nodig was. Wanneer ik ziek zou zijn en minder uren zou werken, zou ik alsnog betaald worden door mijn opdrachtgever omdat mijn opdracht niet verbonden was aan een aantal uur.

Ik had er niet bij stilgestaan dat je op deze manier een weekje zou kunnen overbruggen, misschien een maandje. Maar het was op zijn zachtst gezegd vrij naïef om te denken dat opdrachtgevers me weken of zelfs maanden zouden doorbetalen terwijl er letterlijk geen enkel uur gewerkt zou zijn.

En mijn eigen spaargeld dan?

Dat ik dit nog mag schrijven. “mijn eigen spaargeld”. Toen ik begon als ondernemer wist ik niet zeker of dat wel bestond, ‘spaargeld als ondernemer’.

Ondertussen is het zo dat ik wat spaargeld opgebouwd heb. Theoretisch gezien zou ik hier best wat maanden mee vooruit moeten kunnen.

Ik weet niet wat genialer is, de foto zelf of het feit dat de officiële naam van deze foto ‘Young Boy Nerd Saves Money In His Piggy Bank’ is.

Maar als ik dit spaargeld zelf op zij zet, waarom zou ik er dan niet slechts € 10,- per maand voor over hebben om lid te zijn van CommonEasy?

Voor € 10,- per maand weet ik zeker dat mijn spaargeld ook daadwerkelijk apart blijft en niet toch weer in ‘pot’ beland en meegaat met de onnodige uitgaven.

Voor € 10,- per maand ben ik lid van een groter initiatief dat een geweldige oplossing heeft bedacht om een steeds groter wordende groep ondernemers met een gerust hart te laten ondernemen zonder zich zorgen hoeven te maken over een oplossing voor arbeidsongeschiktheid.

Voor € 10,- per maand wordt ik op een gemakkelijker manier in contact gebracht met vrienden, kennissen en andere mede-ondernemers die mijn hulp kunnen gebruiken.

Mensen die, net als ik, elke dag bezig zijn met ondernemen, een passie hebben en deze volgen, maar door een ziekte of ongeluk een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Ik ben lid van CommonEasy.

via GIPHY

En los van het feit dat ik samen met CommonEasy werk kan ik je oprecht adviseren om ook lid te worden.

Stel je bent een jaar lid, het ergste dat je kan overkomen is dat je € 120,- kwijt bent* terwijl jij je een jaar lang geen zorgen hebt hoeven maken over arbeidsongeschiktheid.

(Rekensommetje: 12 * € 10 maakt € 120)

*Ervan uitgaande dat geen van de ondernemers in je cirkels een situatie indient of dat jij ervoor kiest eventuele situaties niet te ondersteunen.

Waarom ben ik uiteindelijk lid geworden van CommonEasy?

Na al die maanden ben ik onder de druk van Jip, Florian, Lennert, Dirkjan en Ivo bezweken.

Én ik begon me steeds meer in te zien dat € 10,- per maand voor de opsomming die ik hierboven al heb gegeven echt peanuts is.

Het lidmaatschap geeft me daarnaast een soort gevoel van het behalen van het volgende level van het ondernemerschap. Met mijn lidmaatschap heb ik namelijk een probleem getackeld dat het grootste gedeelte van de ondernemers het liefst zo lang mogelijk voor zich uitschuift.

Heel concreet ben ik lid van CommonEasy vanwege:

  • De mogelijkheid om met andere ondernemers te sparren in de CommonEasy community;
  • De mogelijkheid om andere ondernemers te helpen met kennis en ervaring;
  • De mogelijkheid om andere ondernemers te helpen met een financiële bijdragen wanneer zij dat nodig hebben;
  • De mogelijkheid om financieel geholpen te worden wanneer ik dat nodig heb;
  • Toegang tot alle toffe events en andere acties voor leden die er nog aan zitten te komen.

Wil jij een maand gratis CommonEasy lidmaatschap?

Ieder lid van CommonEasy is er bij gebaat dat CommonEasy groter gaat worden. Niet alleen omdat we dan meer mooie events kunnen organiseren en nog meer waarde kunnen bieden per lid maar ook omdat CommonEasy is gebaseerd op de kracht van een netwerk.

Des te groter en sterker het netwerk, des te groter en sterker CommonEasy.

Daarom heeft elk CommonEasy lid zijn of haar eigen persoonlijke kortingscode. Uiteraard deel ik mijn kortingscode graag met jou.

Gebruik de code ROBIN315 tijdens het afsluiten van je CommonEasy lidmaatschap en je krijgt de eerste maand helemaal gratis!

Hier kun je de kortingscode ROBIN315 invoeren om je eerste maand gratis te krijgen

Zie ik je op een CommonEasy event?

Mocht CommonEasy je interessant lijken maar het je nog niet helemaal duidelijk zijn, kijk dan eens wanneer het eerstvolgende CommonEasy event is en wie weet zie ik je daar!

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.