Selecteer een pagina

Dit, door mij geschreven artikel is voor het eerst op 13 december 2018 gepubliceerd op imu.nl/delegeren-groei


Het is tien voor half vijf, maar spreekwoordelijk is het vijf voor twaalf. Je staat badend in het zweet te zwoegen om de bestellingen in te pakken terwijl je de telefoon vastklemt tussen je hoofd en schouder.

Je keek je al maanden uit naar de laatste maanden van het jaar. Je hoopte op een enorm aantal bestellingen in je webshop, maar dit is niet te doen.

Van het opnemen van de telefoon tot het beantwoorden van e-mails en van het inpakken van bestellingen tot het verwerken van de administratie.

Na deze hectische dagen moet je echt minimaal een maand rust nemen. De webshop zal dan maar even moeten sluiten, anders trek je het echt niet.

Iedere ondernemer wil het zelf doen

Herken jij je een beetje in bovenstaand scenario? Ik wel.

De eigenaar van de webshop had het laten inpakken en versturen van de bestellingen volledig uit kunnen besteden. Het bieden van telefonische ondersteuning had uitbesteed kunnen worden aan een contactcenter, net als het beantwoorden van e-mails.

Maar waarschijnlijk had deze ondernemer last van een fenomeen dat we nu even labelen als ‘ondernemers-ik-kan-het-allemaal-zelf-itis’.

Zeker toen ik net begon als ondernemer wilde ik alles zelf doen. Op de een of andere manier dacht ik dat alles binnen een dagje te leren was. Daarnaast had ik ook gewoon de financiële middelen niet om andere mensen dat werk te laten doen.

Dat eigenwijze, dat je denkt dat je alles wel alleen kunt, is een beetje een ondernemers-dingetje.

“Ik ben toch ondernemer geworden voor mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik moet dat toch zelf kunnen regelen?”. Ik zei het destijds nog net niet hardop. Maar ik dacht het wel.

En het vervelende is dat het veel ondernemers ook lukt om zelf wegwijs te vinden in vakgebieden die zij zelf totaal niet uitoefenen. Het vervelende hieraan is dat het je motiveert om nog meer zelf te proberen.

Het zou voor jou als ondernemer veel beter zijn wanneer je direct, plat gezegd, op je bek ging. Dan zou je direct leren dat je niet alles zelf moet willen kunnen en doen.

via GIPHY


Vroeg of laat ga je toch op je bek

De ene ondernemer lukt het om het wat langer uit te stellen dan de ander, maar vroeg of laat gaat iedere ondernemer op zijn bek. Je pakt de zoveelste verantwoordelijkheid erbij en gooit ‘m op de stapel.

Inkomstenbelasting? “Geen probleem. Vogel ik uit.”

Nieuwe foto’s voor op de website “Moet niet zo moeilijk zijn toch?”

CSS en Javascript minimaliseren om de website sneller te krijgen. “Zal even een weekendje goed verdiepen worden, maar komt in orde.”

Acquisitie Pitch schrijven en presenteren. “Ik ben zelf niet zo’n ster met teksten en al snel verlegen voor een groep mensen. Maar daar kom ik wel overheen.”

Voor je het weet ben je met van alles en nog wat bezig behalve met hetgeen waar je in eerste instantie voor hebt besloten om te gaan ondernemen.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je de focus van het ondernemen kwijtraakt, maar ook dat je enorme lasten op je schouders meedraagt.

Voor je het weet kijk je sip uit het raam als een derderangs stockphoto model


Iedereen kent het gevoel dat je nog een stapel werk hebt liggen dat afgerond moet worden. Maar hoe groot is het verschil of dit een stapel werk is waar jij je lekker bij voelt, dat je bij wijze van spreken zou kunnen dromen, of een stapel werk waarvan je eigenlijk geen idee hebt hoe je eraan moet beginnen, of liever nog, hoe je het af moet ronden.

Ieder zijn vak

Breng jij je auto wel eens naar de garage? Al is het maar voor een APK of een kleine beurt. De kans is vrij groot dat je dat wel eens doet. Anders wil ik je aanraden voortaan met de fiets te gaan.

Wat is de reden dat je ‘m naar de garage brengt en niet naar een tuincentrum?

Het logische antwoord is dat je er meer vertrouwen in hebt dat jouw auto een goede keuring of beurt krijgt bij een garage dan wanneer je ‘m naar een tuincentrum zou brengen.

En waarom doe je de APK keuring en eventuele reparaties aan je auto eigenlijk niet zelf? Als ondernemer kun je op die manier geld besparen en je kunt zoveel mogelijk in eigen hand houden.

Als je het niet voor je auto doet, waarom dan wel voor taken als acquisitie, administratie, opvolgen van leads en andere werkzaamheden die niet jouw core business zijn?

Een automonteur is nou eenmaal stukken beter in het repareren en onderhouden van auto’s, een boekhouder is stukken beter in het bijhouden van de administratie. Een contactcenter is gespecialiseerd in het verlenen van klantenservice. Een programmeur weet hoe hij met abracadabra iets moois tovert en jij? Jij moet doen waar jij goed in bent. Wat dat dan ook is.

via GIPHY

Delegeren is niet denigreren

Voor je nu een beeld van mij krijgt waarbij ik met mijn voeten omhoog in een stoel zit op de veranda terwijl ik iedereen laat weten wat hij of zij nu weer voor mij zou mogen doen, wil ik je vertellen dat het absoluut niet makkelijk is.

Het doel van delegeren is niet om al je werkzaamheden maar door iemand anders te laten doen terwijl jij lekker gaat relaxen.


Zoals eerder aangegeven denk ik dat vrijwel alle ondernemers dat stukje eigenwijsheid in zich hebben dat zegt dat ze het zelf moeten doen. Ik ben absoluut geen uitzondering.

Ik ben enorm eigenwijs. Maar los daarvan is het ook nog eens zo dat ik, zeker aan het begin, bang was om geld uit te geven aan iets waarvan ik het gevoel had dat ik het zelf ook wel zou kunnen.

Ik was me er wel van bewust dat ik het dan misschien niet zo goed zou kunnen als iemand die er daadwerkelijk zijn of haar geld mee verdiend, maar ik zou het vast wel goed genoeg kunnen, dacht ik.

Daarnaast voelde het uitbesteden van werkzaamheden op de een of andere manier denigrerend. Alsof ik mezelf er te goed voor voelde om bepaalde taken uit te voeren. Zo van, ik vind dit niet leuk, doe jij dit maar.

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk er absoluut niet zo over, maar ik wilde ook niet dat het zo overkwam.

Uiteindelijk heb ik me beseft dat het enige dat ik daar aan kon doen is duidelijk communiceren.

Duidelijk communiceren dat ik enorm geholpen zou zijn wanneer iemand deze taken van me zou kunnen overnemen. Duidelijk aangeven dat deze werkzaamheden enorm belangrijk voor me zijn maar dat ik er simpelweg niet genoeg tijd, kennis of ervaring voor heb.

via GIPHY


Word je niet lui van delegeren?

Het doel van delegeren is niet om zelf niets meer te hoeven doen. Integendeel wanneer je op de juiste manier delegeert creëert het tijd en ruimte voor jou om meer bezig te zijn met je onderneming.

In plaats van je tijd besteden aan randzaken, die jou gewoon veel meer tijd kosten dan de specialist, kun je jouw tijd nu besteden aan het optimaliseren van je onderneming, aan het werken voor opdrachtgevers en aan het laten groeien van je onderneming.

Wat zou jij graag uitbesteden?

Mijn belastingaangiften worden al een tijd verzorgd door mijn boekhouder. Kleinere wijzigingen aan mijn websites zoals het updaten van mijn kennisbank en artikelen wordt sinds een tijdje geweldig uitgevoerd door mijn virtual assistent. Technische aanpassingen aan de websites van opdrachtgevers besteedt ik uit aan een programmeur en ik ben nog steeds aan het kijken wat ervoor kan zorgen dat ik me nog meer kan focussen op mijn eigen onderneming.

Zijn er taken die je nu zelf uitvoert maar die je liever zou uitbesteden? Zo ja, welke taken zijn dit en wat is de reden dat je tot nu toe de stap niet hebt durven zetten?