Of het mag weet ik niet. Maar ik ben het wel.

Gelukkig niet altijd. Maar wel echt om de stomste dingen.

Ik kan me bijvoorbeeld vaak zorgen maken over een nieuw idee. In eerste instantie ben ik laaiend enthousiast en kan ik me niet voorstellen dat dit niet het allerbeste idee is dat iemand ooit heeft gehad.

Enkele minuten later kan mijn wereld, spreekwoordelijk, instorten omdat het lijkt alsof elke advertentie die ik op internet zie is van iemand die mijn idee net een paar dagen eerder heeft uitgevoerd dan ik.

Nadat ik er goed ziek van ben dat mijn idee is gestolen, wat überhaupt al een belachelijk idee is, begin ik me af te vragen of ik dan wel een goede ondernemer ben.

“Hoe kun je succes hebben als ondernemer als je niet eens iets totaal nieuws kunt bedenken om de markt mee te veroveren?”

Tot nu toe is het me gelukkig altijd gelukt om die gedachte te relativeren. Het is zeker niet altijd even makkelijk maar wanneer je de rust hebt gevonden helpt het om jezelf vragen te blijven stellen.

Wat ik dus in principe in eerste instantie tegen mezelf zeg is dat het niet mogelijk is om een succesvolle ondernemer te worden zonder dat je iets totaal nieuws uitvindt.

Maar denk je dan dat er voor de McDonalds geen friet en hamburgers werden verkocht?

Hoe is het mogelijk dat er meerdere automerken succesvol zijn terwijl er toch echt één de eerste moet zijn geweest?

Zou de IKEA het eerste bedrijf zijn geweest dat meubels verkocht waardoor na een hoop frustratie, een echtscheiding, bloed, zweet en tranen, altijd schroefjes over hebt?

Eind 2016 leefde er 6,885 miljard mensen op aarde [1]. Er zullen er toch vast wel een paar bij vinden die jouw idee de moeite waard vinden?

De vraag is vooral of jij jouw idee de moeite waard vind. Of geloof je zo weinig in het idee dat een kleine tegenslag als een concurrent je doet besluiten dat het niet goed genoeg is?

Op die manier relativeren helpt je het idee van een afstand te bekijken. Natuurlijk is het mogelijk dat jouw idee niet zo goed blijkt te zijn als je in eerste instantie dacht.

Maar laat het feit dat iemand anders een soortgelijk idee heeft er niet voor zorgen dat je niet aan jouw idee begint, of erger nog, jouw idee niet afrondt.

Sterker nog, misschien is het wel goed om jezelf voor te houden dat vrijwel alles al gedaan is. Streef er niet naar iets nieuws te ontdekken, streef er naar om iets beters te maken.

Denk bijvoorbeeld aan Netflix. Netflix bestaat al veel langer dan dat hun streamingdienst wordt gebruikt in teksten als “Netflix and chill”.

Van oorsprong is Netflix namelijk een vooruitstrevende videotheek. In plaats van het ophalen van DVD’s kon je bij Netflix DVD’s opgestuurd krijgen.

Hun grootste concurrent destijds, BlockBusters, zag niets in dit businessmodel en heeft schijnbaar zelfs een mogelijke overname van Netflix geannuleerd.

Niet veel later nam het internet serieuzere vormen aan waardoor meer consumenten konden beschikken over een dusdanig snelle internetverbinding dat het mogelijk werd om video content te streamen.

The rest is history.

Netflix had ook kunnen denken, het verhuren van video’s/dvd’s bestaat al, het heeft geen zin om in die markt te beginnen.

In plaats daarvan besloot Netflix die markt te verbeteren.

Laat je onzekerheid niet toe je ideeën de grond in te boren.

Als je echt overtuigd bent van een idee zou je ook door moeten zetten als je buurman de volgende dag precies met hetzelfde idee aan de slag gaat.

Ik zou dan trouwens wel even kijken of je je huis beter, geluidsdicht, moet isoleren.

  1. https://www.google.nl/search?q=hoeveel+mensen+op+aarde&oq=hoeveel+mensen+op+aarde&aqs=chrome..69i57j0l5.2567j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.