A/B Test

Wat is A-B testen?

A-B testen, ook wel splittesten genoemd, is het maken van twee online uitingen die slechts op kleine details met elkaar verschillen om te kijken welke versie het best werkt. Wanneer blijkt dat versie B beter presteert dan versie A kan er een nieuwe versie van A gemaakt worden om vervolgens te kijken of deze weer beter presteert dan de vorige versie om zo tot een optimale versie te komen.

Voor je aan de slag gaat met A-B testen is het belangrijk dat je bepaald waardoor je gaat bepalen of een versie een succes is of niet. Vaak kijken we bij A-B testen naar conversie.

Stel dat je een A-B test doet op de pagina op jouw website waar mensen in ruil voor hun voornaam en e-mailadres een whitepaper kunnen downloaden dan zou je dus kunnen op welke versie (A of B) meer mensen hun voornaam en e-mailadres hebben achter gelaten om jouw whitepaper te downloaden.

 

Voorbeeld A/B testen

In dit voorbeeld hebben we twee identieke pagina’s. We hebben alleen één aspect gewijzigd, namelijk de kleur van het call-to-action blok.

Wat kan ik A-B testen?

A-B testen kan met allerlei online uitingen. Denk hierbij aan pagina’s op je website waarbij je op versie A een andere kleur knop gebruikt dan op versie B of bijvoorbeeld twee pagina’s waar je ander soort foto’s gebruikt. Misschien dat jouw publiek beter reageert op productfoto’s dan op lifestyle foto’s.

Zo is het zelfs aan te raden om bij grotere Facebook advertentiecampagnes eerst tot een goede advertentie te komen door met een minder groot bedrag A-B testen uit te voeren.