Organisch

Wat is Organisch?

Binnen de internet marketing wereld maken we verschil tussen organisch en betaald. Negen van de tien keer hebben we het hier dan over de positie van een pagina in de zoekresultaten van Google.

Je kunt gebruik maken van Google Adwords. Dit is het online biedsysteem van Google waarbij het er op neer komt dat je kunt betalen om op een bepaalde positie in de zoekresultaten te komen wanneer iemand een specifieke term ingeeft in de zoekmachine van Google. Je betaald er hier dus voor om op een specifieke plek in de zoekresultaten tevoorschijn te komen.

Organisch, daarentegen, is het realiseren van een bepaalde positie in de zoekresultaten van Google zonder daarvoor te betalen. Zo kun je werken aan de teksten van jouw website, de snelheid van jouw website maar bijvoorbeeld ook zorgen voor unieke, originele content. In plaats van dat je hiervoor betaald kun je hier aan werken door tijd te investeren.

Organisch versus Google Adwords

In onderstaande schermafbeelding heb ik gezocht op houten zit sta bureau. De eerste vier resultaten zijn van bedrijven die gebruik maken van Google Adwords. Als je goed kijkt zie je dat de opmaak van deze resultaten, in het rode kader, iets anders is dan de organische resultaten, in het groene kader.

Wat wellicht beter opvalt is het kleine groene icoontje met de letters Adv. voor de URL van het betaalde resultaat. In het oranje kader zie je de Google Shopping-resultaten voor de zoekterm die ik heb ingegeven. Hierbij zie je duidelijk Gesponsord staan.

Organisch versus Google Adwords in de zoekresultaten