Om goed te kunnen werken helpt het mij om dingen geordend en overzichtelijk te houden. Ik probeer elke dag even mijn bureau op te ruimen en de spullen die ik op dat moment niet nodig heb weer op te bergen.

Om op mijn MacBook efficiënt te kunnen werken probeer ik mijn documenten en bestanden ook zo overzichtelijk en logisch mogelijk in te delen.

Het lijkt misschien naar een licht dwangstoornisje te neigen maar het helpt mij gewoon productiever te zijn en meer rust te hebben.

Zeg nou eerlijk. Dit voelt niet goed, toch?

Binnen WordPress is het ook mogelijk om zo efficiënt en overzichtelijk mogelijk te werken.

Zo heeft WordPress een paar functies die het mogelijk maken om onderdelen die je niet gebruikt te verbergen, je pagina’s te sorteren en binnen een afleidingsvrije modus je berichten te schrijven.

In dit artikel ga ik je laten zien wat er mogelijk is en hoe je overzichtelijk kunt blijven werken in WordPress.

Ruim je Dashboard op

Wanneer je, als beheerder, bent ingelogd op je WordPress website kom je terecht op het zogenaamde Dashboard.

Standaard vind je hier zogenaamde Vakken. Zo heb je de vakken:

  • Welkom
  • Op dit moment
  • Activiteiten
  • Eenvoudig een concept maken
  • WordPress evenementen en nieuws

Mocht je al enkele plugins hebben geïnstalleerd dan is het mogelijk dat je hierdoor nog meer vakken op je dashboard hebt staan.

Mocht je net als ik zo goed als geen gebruik maken van deze vakken dan is het goed om te weten dat je ze kunt verbergen.

Je gaat simpelweg rechtsboven aan je scherm naar Scherminstellingen en vinkt alle checkboxes uit van de vakken die jij wilt verbergen.

Eventueel is het ook nog mogelijk om de volgorde van de vakken te wijzigen. Hiervoor klik en sleep je de vakken op de gewenste positie.

Scherminstellingen

Zoals je waarschijnlijk zal opvallen is de knop Scherminstellingen niet alleen beschikbaar op het Dashboard. Vrijwel elk onderdeel van WordPress heeft de knop Scherminstellingen.

Zo kun je op de overzichtspagina Berichten op Scherminstellingen klikken en aangeven hoeveel berichten je per pagina wilt zien en welke informatie jij terug wilt kunnen vinden in het overzicht met berichten.

Denk hierbij aan Auteur, Categorieën, Tags, Reacties en Datums. Ook hier is het mogelijk dat je meer mogelijkheden terug kunt vinden, dit is afhankelijk van het thema en de eventuele plugins die je gebruikt.

Verberg onderdelen bij Berichten en Pagina’s

Op de pagina’s waar je een bericht of pagina kunt opmaken is de werking van Scherminstellingen weer iets anders.

Je kunt de knop wel gewoon rechtsboven, naast de knop Hulp terugvinden maar in plaats van dat je informatie verbergt of toont kun je op deze pagina’s complete functies verbergen of tonen.

Binnen Scherminstellingen wordt overigens nog wel gesproken over Vakken.

Dit is iets dat ik altijd doe wanneer ik voor het eerst inlog op een WordPress website.

Afhankelijk van het thema dat je gebruikt en eventuele plugins die je hebt geïnstalleerd heb je hier een tiental onderdelen die je kunt verbergen of tonen.

Ik probeer zelf altijd zo min mogelijk vakken te tonen, simpelweg omdat het de interface wat rustiger maakt en ik me daarom beter kan focussen.

De vakken die ik meestal geactiveerd heb zijn:

  • Categorieën
  • Uitgelichte afbeelding
  • Yoast SEO

Enkele vakken zijn niet mogelijk om te verbergen. Zo zul je de tekstverwerker uiteraard niet kunnen verbergen, datzelfde geldt voor het vak Publiceren.

Layout wijzigen

Mocht je het fijner vinden om de layout te wijzigen naar 1 kolom, waardoor dus alle vakken onder elkaar komen te staan in plaats van links en rechts, dan kun je naar Scherminstellingen gaan en kiezen voor 1 kolom bij Layout.

Ik ben er zelf aan gewend dat de vakken Publiceren, Categorieën en Uitgelichte afbeelding rechts van de tekstverwerker staan maar ik kan me voorstellen dat het fijn kan zijn om alles onder elkaar te hebben.

Overige instellingen

Binnen Scherminstellingen kun je onder Layout nog Overige instellingen terugvinden. Hier kun je de afleidingsvrije modus (de)activeren.

De afleidingsvrije modus kun je gebruiken door rechtsboven in de werkbalk van de tekstverwerker op het icoon met de vier pijlen te klikken (onder de tabbladen Visueel en Tekst).

Hierdoor zal de navigatiebalk aan de rechterkant van het scherm en de vakken aan de linkerkant van het scherm verborgen worden.

Zodra je met je cursor naar rechts of naar links beweegt zullen de navigatiebalk en vakken weer zichtbaar worden.

Pagina’s op volgorde zetten

Er zijn enorm veel mensen die me voor gek verklaren wanneer ik hiermee aan de slag ga, maar ik blijf het doen want het helpt mij sneller de juiste pagina te vinden en meer overzicht te houden in het geheel.

Het is namelijk mogelijk om de pagina’s in de backend van WordPress op volgorde te zetten.

Dit heeft geen invloed op de frontend/voorkant van je website en is dus puur voor je eigen gebruik.

Je gaat hiervoor naar Pagina’s waar je een overzicht ziet van alle pagina’s die op je WordPress website staan. Dit overzicht kan overigens bestaan uit pagina’s welke gepubliceerd zijn, concepten en bijvoorbeeld pagina’s die op het moment in de prullenbak staan.

Zoals je misschien al wist kun je pagina’s nu sorteren door op Titel, Auteur of bijvoorbeeld Datum te klikken.

Ook kun je op deze pagina gebruik maken van Scherminstellingen om een kolom toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld ook de kolom Reacties toevoegen om direct te zien of er reacties op een pagina zijn en zo ja hoeveel.

Wat ik graag wilde is de volgorde die ik op de voorkant van mijn website gebruik, ook duidelijk hebben in de backend.

Gelukkig kan dat!

Je klikt op Snel bewerken bij een pagina en hebt daar vervolgens de mogelijkheid om een cijfer in te voeren bij Volgorde

Vul hier een 0 in om de betreffende pagina bovenaan het overzicht te krijgen, de eerstvolgende pagina een 10, daarna een 20 etc.

Ik maak hier expres gebruik van tientallen omdat het nog wel eens voor wil komen dat je een nieuwe pagina aanmaakt die je eigenlijk tussen 1 en 2 zou willen zetten.

Wanneer je gebruik maakt van 1 en 2 zul je al je pagina’s een nieuw cijfer moeten geven. Wanneer je gebruik maakt van tientallen kun je de pagina bijvoorbeeld op 15 zetten.

Het resultaat is een overzicht met pagina’s op de volgorde die voor jou het lekkerst werkt.

Conclusie

Maak het jezelf makkelijker door WordPress overzichtelijk te houden. Ga eens langs alle pagina’s in de backend en kijk wat je kunt verbergen met Scherminstellingen.

Het is goed om te weten dat deze Scherminstellingen alleen van toepassing zijn op jouw account. Stel dat je dus met meerdere beheerders aan een website werkt, dan zullen jouw scherminstellingen niet van toepassing zijn op de andere beheerders.

De volgorde van de pagina’s is wel van toepassing voor alle gebruikers die in de backend bij pagina’s kunnen komen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.