SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization wat op zijn beurt weer staat voor zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie bedoelen we alle werkzaamheden die worden verricht met als doel hoger te scoren in de zoekmachines.

In theorie hebben we het dus over meerdere zoekmachines maar in de praktijk bedoelen we vaak Google. Dit komt doordat Google – alleen al in 2017 – een marktaandeel van zo’n 75% had. Andere zoekmachines zoals Yahoo, Bing, DuckDuckGo etc. hebben een marktaandeel rond de 5-10%.

Lees verder ⟩

Voorvertoningen en Meta Tags maken met metatag.io

Meta Tags, het is een term die je vast wel eens voorbij hebt zien komen maar ik kan me goed voorstellen dat je zo 1,2,3 niet weet waar ik het over heb. Meta Tags zijn als het ware stukjes code die bepalen wat bijvoorbeeld Google, Facebook, Twitter en andere platformen...

TinyPNG om afbeeldingen te comprimeren

TinyPNG is een dienst om afbeeldingen en foto’s te comprimeren zodat deze minder zwaar zijn om te gebruiken op je website. Ondertussen is het algemeen bekend dat Google de voorkeur heeft voor snelle websites. Al geruime tijd is snelheid een van de vele Google factoren...

Google test nieuwe Sitelinks

Google is dag-in-dag-uit bezig met het verbeteren van hun zoekmachine, Google Search. In de afgelopen jaren hebben zij bijvoorbeeld het algoritme, dat bepaald op welke positie pagina’s in hun zoekresultaten komen, geoptimaliseerd. Daarnaast is Google ook altijd bezig...

De 5 meest gemaakte SEO-fouten

Dit, door mij geschreven artikel is voor het eerst op 10 september 2018 gepubliceerd op imu.nl/seo/meestgemaakte-seo-fouten/ Wanneer we onze website optimaliseren om meer bezoekers te krijgen zijn we geneigd om ons te focussen op hetgeen wat we (meer) moeten doen....

Laat je website bezoekers niet voor een dichte deur staan

Het is een warme zomerdag wanneer je door de straat loopt en posters van IJssalon De Heerlijkheid ziet hangen. Softijs, daar heb jij wel zin in! Je volgt de posters en eenmaal bij een gebouw aangekomen dat IJssalon De Heerlijkheid zou moeten zijn valt het je op dat de...

Google’s 200+ rankfactoren: de complete lijst

"Hoe kom je hoger in Google?" die vraag was al moeilijk te beantwoorden maar het is alleen maar moeilijker aan het worden. Er zijn zo ontzettend veel factoren die per zoekopdracht bepalen welke pagina er op welke plek terecht komt dat er gewoon geen gouden formule is...

Kickstart je WordPress SEO

Je bent dagen, misschien wel weken, aan het zwoegen geweest aan je WordPress website maar het moment is bijna daar. Je gaat je website publiceren. Heel de wereld zal kunnen zien wat jij aan afbeeldingen, video's en teksten op je website plaatst. Tenminste, als ze je...

Mobile-first indexing enabled for

Heb jij ook een e-mail van Google ontvangen met het onderwerp Mobile-first indexing enabled for https://jouw-website.nl? (waarbij jouw website uiteraard jouw domeinnaam moet zijn). Misschien vraag je je af wat deze e-mail nou precies betekent en waarom je deze e-mail...

Coolblue van 325 naar 1

Misschien heb je het al ergens voorbij zien komen. Coolblue stopt met 324 webshops. "En dat terwijl het zo goed leek te gaan met de blauwe gigant?" hoor ik je zeggen. Het zit ook iets anders in elkaar dan dat Coolblue daadwerkelijk stopt met 324 webshops. Het is meer...

Google Update: Penguin

“Hoe werkt Google?”, “Wat moet ik doen op de eerste plek in Google te komen?” Het zijn twee vragen die ik best wel vaak krijg. Het zijn ook logische vragen. Elke website eigenaar weet dat het belangrijk is om hoog in de zoekresultaten van Google te staan. Wanneer je...

Wat is een sitemap?

Een sitemap helpt zoekmachines jouw website beter te begrijpen en je pagina’s sneller te vinden. Je doet zoekmachines dus eigenlijk een groot plezier door er een te maken en te uploaden. Toch zijn er nog veel eigenaren van websites die geen sitemap hebben ingediend...

5 tips voor lokale SEO

Lokale zoekmachine optimalisatie heeft net als gewone zoekmachine optimalisatie als doel om de positie van pagina’s te verhogen in de zoekresultaten van Google. Maar bij lokale zoekmachine optimalisatie is het ontzettend belangrijk waar de bezoekers vandaan komen....

Verhoog je conversie met vertrouwen

Er is van alles te vinden en te koop op het internet. Het is dus absoluut niet vanzelfsprekend dat mensen ervoor kiezen om naar jouw website te gaan en niet naar die van een concurrent. Als het je gelukt is om mensen naar jouw website toe te krijgen ben je er nog...

Help Google beter te crawlen

Google heeft een meer dan zware taak om het internet af te crawlen naar informatie om op die manier de meest relevante resultaten te kunnen tonen aan de gebruikers van hun zoekmachine. Wat is dit crawlen nou precies en hoe kun jij Google - en daarmee ook jezelf -...

Nieuw: Google Posts

Laatst schreef ik al over een nieuwe functie voor Google Mijn Bedrijf gebruikers maar Google lijkt nog niet klaar te zijn met vernieuwingen. Zo is het nu mogelijk om met Google Posts een artikel of product uit te lichten in je Google Mijn Bedrijf kaart. Hoe dat...

Zoekwoorden. Wat zijn zoekwoorden en hoe gebruik je ze?

Zoekwoorden zijn essentieel bij een goede zoekmachine optimalisatie strategie. Om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google zul je dus moeten weten wat zoekwoorden zijn, welke soorten zoekwoorden er zijn, hoe je de juiste zoekwoorden kan vinden én waar jij deze...

Gratis Website Scans: Welke zijn er en hoe werken ze?

Er zijn op het internet veel gratis tools te vinden om je website te optimaliseren. In dit artikel wil ik jullie een aantal gratis website scans leren kennen. Een groot voordeel van deze gratis website scans is dat ze erg gemakkelijk te gebruiken zijn. Zo hoef je...

Monsterartikelen: Wat zijn het en hoe schrijf je ze?

Monsterartikelen zijn artikelen op jouw blog met minimaal 2000+ woorden. Tegenwoordig zien we zelfs dat monsterartikelen eerder richting de 5000+ woorden gaan. Zo’n monsterartikel schrijven is dus een hoop werk en het zal je ook even tijd kosten. Maar geloof me, het...

Afbeeldingen optimaliseren om hoger in Google te komen

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een veel gehoord gezegde en ook op het internet is niets minder waar. Toch zie ik nog erg veel websites voorbij komen met enorme lappen tekst en zonder mooie afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen niet alleen de aandacht van een...

Gratis website van Google

Google heeft voor elke ondernemer weer een stukje makkelijker gemaakt om aan de slag te gaan met internet marketing. Op 13 juni 2017 heeft Google het namelijk mogelijk gemaakt om met behulp van je Google Mijn Bedrijfs account een gratis website op te maken en te...

Recensies als onderdeel van je internet marketing strategie

Recensies. Iedereen leest recensies, reviews, beoordelingen en ervaringen maar er lijken maar weinig mensen te zijn die zelf vaak een recensie achterlaten. Toch doe je er goed aan om je in te spannen om jouw klanten, opdrachtgevers of cliënten een recensie over jouw...

Think With Google #showmedata

Zelf tweet ik niet zo heel veel meer. Ik merk dat mijn doelgroep er niet echt meer op actief is en ik vind de mogelijkheden, vergeleken met bijvoorbeeld Facebook, vrij beperkt. Maar voor wat inspiratie en puur uit nieuwsgierigheid kijk ik toch minstens elke dag nog...

Twee handige tips om je SERP te optimaliseren

Iedereen maakt graag gebruik van quickwins, tips, tools en trucs om iets sneller of makkelijker gedaan te krijgen. Vandaag geef ik jullie twee van dit soort handigheden die ik vaak gebruik voor mijn eigen zoekmachine optimalisatie werkzaamheden. Met onderstaande tips...

Website koppelen aan Google Search Console

Door verbinding te maken met Google Search Console kun je jouw website verder optimaliseren maar bijvoorbeeld ook interessante statistieken inzien. Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools/ en log indien nodig in met je Google Account Klik op de rode knop Een...

Zoekwoorden. Wat zijn dat?

Zoekwoorden Iedereen heeft wel een beeld bij zoekwoorden. De meeste zullen wel weten dat we met zoekwoorden de woorden bedoelen die gebruikers van Google ingeven om tot een gewenst resultaat te komen. Maar wist je ook dat we met zoekwoorden tegenwoordig ook best wel...

Wat is een goede domeinnaam?

Al zo lang als we het internet kennen met websites en pagina’s hebben we te maken met domeinnamen. Maar wat is nou een goede domeinnaam? Moet de domeinnaam zo kort mogelijk, origineel of zo beschrijvend mogelijk zijn? En hoe zit dat met de extensie? Maakt het uit dat...

Mobielvriendelijkheid nog belangrijker na Google Update

Relevante content moet niet afhankelijk zijn van het apparaat dat je gebruikt Eerder heb ik je al verteld dat Google sinds april 2015 mobielvriendelijke websites voorrang geeft. Hiermee wilde Google al aangeven dat hun gebruikers ten allen tijde moeten kunnen...

Wat je moet weten over AMP

AMP. Heb jij er al over gehoord? De kans is vrij groot dat ik je iets nieuws vertel wanneer ik zeg dat Google onlangs van start is gegaan met project AMP. Dat is niet zo zeer omdat ik zo snel zou zijn met dit nieuws maar meer omdat het nog niet opgepakt is door veel...

Help! Ik heb geen inspiratie voor mijn blog

Vroeg of laat gebeurt het je een keer. Je hebt geen inspiratie. Wanneer je een blog bezit of je op een andere manier bezig houdt met internet(marketing) zal jouw succes onder andere afhankelijk zijn van jouw creativiteit. En hoe goed jouw ideeën over het algemeen ook...

Wat is een Google Penalty?

Straf van Google? In eerdere artikelen heb je al kunnen lezen dat het succes van Google afhangt van hun gebruikers. Wanneer de gebruikers van Google niet tevreden zijn zullen zij op zoek gaan naar een alternatief als Bing, Vinden.nl, Yahoo etc. Om te zorgen dat hun...

Google Hummingbird

Google Hummingbird Misschien heb je er wel eens van gehoord, Google Hummingbird. Het is de naam van het algoritme dat sinds een Google Update in 2013 actief is. Het geeft dus aan de hand van allerlei factoren, pagina's een positie geeft in de zoekresultaten van...

Wat is RankBrain en hoe werkt het?

Een nieuwe Google Update: RankBrain Gedachtes, behoeftes en mensen zelf, blijven constant veranderen. Dit geldt dus ook voor het internet. Om te zorgen dat Google aan deze veranderende behoeftes kan blijven voldoen brengen zij om de zoveel tijd een update uit voor het...

Bloggen is een must voor je zoekmachine optimalisatie

Wil je een succesvolle website dan moet je bloggen Voor we het gaan hebben over de voordelen van bloggen kan ik in eerste instantie heel kort zijn: wanneer je in 2016 een succesvolle, voor zoekmachines geoptimaliseerde website wil hebben en houden zul je moeten...

Sitemap. De plattegrond voor je bezoekers

Maak Google wegwijs op jouw website Het internet is groot. Heel groot. Alle pagina's op het internet worden elke seconde weer geïndexeerd door Google om nieuwe pagina's op te nemen in de zoekresultaten maar natuurlijk ook om wijzigingen of nieuwe content te beoordelen...

Linkbuilding. Stem op mijn pagina!

Linkbuilding. Wat is het? Linkbuilding is het vergaren van verwijzingen naar jouw pagina. Zo'n verwijzing wordt vaak een backlink genoemd. Binnen de verwijzingen maken we onderscheid tussen interne en externe links. Linkbuilding is van belang omdat Google een...

Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?

Wat is zoekwoorden onderzoek? In zoekmachine optimalisatie maken we gebruik van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden of termen die iemand in geeft in Google Search. Een zoekwoord kan bestaan uit één woord, bijvoorbeeld hondenvoer maar het kan ook bestaan uit twee...

Google Zoekresultaten optimaliseren

Zorgen dat de mensen klikken Het is misschien wel het beeld dat iedereen voor zich krijgt wanneer hij denkt aan Google. De Google zoekresultaten zoals je deze te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht hebt ingegeven bij Google Search. In eerste instantie is het je...

PageRank en autoriteit. Wat bedoelen we daarmee?

In de internetmarketing branche horen we steeds vaker de term PageRank en het woord autoriteit voorbij komen. Voor de zoekmachine optimalisatie zou het goed zijn om te zorgen dat je website autoriteit heeft. Wat bedoelen we hiermee en hoe verhoog je jouw PageRank?...

Zoekwoorden, zullen we die nog lang gebruiken?

Iedereen die zich wel eens heeft bezig gehouden met zoekmachine optimalisatie weet dat het gebruik van goede zoekwoorden daarbij essentieel is. In de loop van de tijd hebben we al gemerkt dat mensen van het gebruik van één of twee zoekwoorden steeds meer naar het...

SSL voordelen voor SEO

Google wil een plezierige beleving voor haar bezoekers. Bij een plezierige beleving hoort ook veiligheid. Vandaar dat Google steeds meer voorkeur gaat geven aan websites met een beveiligde verbinding. Naast factoren als snelheid, mobiel vriendelijkheid en autoriteit...

Waarom jouw website responsive moet zijn

Je hebt vast al wel eens gehoord van responsive. Alles en iedereen heeft tegenwoordig internet. Naar verwachting gaat dit alleen maar meer worden met de komst van The Internet of Things (ik zeg de komst van The Internet of Things maar eigenlijk zitten we er natuurlijk...

Hoe maak ik zoekmachine vriendelijke URL’s?

Zoekmachine vriendelijke URL? Een URL is een datgene dat je nu in je adresbalk ziet. In dit geval is het waarschijnlijk robinpeek.nl/zoekmachine-optimalisatie-2016/02/03/zoekmachine-vriendelijke-urls-maken. Je kunt een URL zien als een adres van iets dat zich op het...

Zoekmachine vriendelijk design

Zoekmachine vriendelijk design is eigenlijk een beetje een vreemde term. Want hoe kan een ontwerp er nou voor zorgen dat een pagina beter gevonden wordt in een zoekmachine? Zo op het eerste oog lijkt het voor Google niets uit te maken welk ontwerp jouw pagina’s hebben...

Op mijn website zullen de artikelen met betrekking tot zoekmachine optimalisatie dan ook in het bijzonder over het verhogen van je positie in Google Search gaan. De strategieën en werkzaamheden die hiervoor worden gebruikt komen overigens vaak overeen met de strategieën en werkzaamheden om in andere zoekmachines een hogere positie te behalen.

In de basis is het voor de zoekmachine optimalisatie van je website goed om te zorgen dat je een snelle en mobielvriendelijke website hebt.

Daarnaast doe je er goed aan om jouw belangrijkste zoekwoorden – de woorden waar jij op gevonden wilt worden in Google – op de juiste plekken te gebruiken op jouw website.