Dit, door mij geschreven artikel is voor het eerst op 10 september 2018 gepubliceerd op imu.nl/seo/meestgemaakte-seo-fouten/


Wanneer we onze website optimaliseren om meer bezoekers te krijgen zijn we geneigd om ons te focussen op hetgeen wat we (meer) moeten doen. Maar het is minstens net zo belangrijk om te weten wat je juist niet moet doen. Vandaag kijken we daarom eens naar de 5 meest gemaakte fouten met betrekking tot zoekmachine optimalisatie.

#1 SEO onderschatten

Veel ondernemers lijken de tijd en energie, die in goede zoekmachine optimalisatie gaat zitten, te onderschatten. Soms lijkt het alsof opdrachtgevers denken dat het zo simpel is als bij Google aangeven op welk zoekwoord een pagina in Google moet verschijnen.

Wanneer je als ondernemer het belang van SEO onderschat loop je miljarden potentiële klanten mis. In 2016 waren er, over de gehele wereld, bijna 3.5 miljard internetgebruikers.

Maar wanneer je als ondernemer de tijd en energie van goede zoekmachine optimalisatie onderschat, reken je jezelf misschien al rijk voor je echt resultaten hebt behaald met SEO.

Oplossing: Lees jezelf in, of je nu van plan bent zelf aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie of het wil gaan uitbesteden. Zorg ervoor dat je in ieder geval een goede basis hebt en weet waar je het over hebt.

via GIPHY


#2 Te vroeg opgeven

Zoekmachine optimalisatie is dus geen quick win. Het is niet zo dat je vandaag besluit een website te beginnen en kunt verwachten dat je morgen bovenaan in Google staat en daar de vruchten van plukt.

Vooral concurreren op een populair zoekwoord vergt veel tijd, energie en ook discipline. Het zal moeilijk zijn om ergens veel werk in te stoppen, waarde aan je doelgroep te leveren in de vorm van artikelen, video’s en andere content en het gevoel te hebben dat echt resultaat uitblijft.

Het te vroeg opgeven is dan ook een van de meest voorkomende SEO fouten.

Een van de lastige aspecten hiervan is het feit dat er geen vaste termijn is. Het is niet zo dat je kunt stellen dat je bijvoorbeeld minimaal vier maanden bezig bent voor je resultaat ziet.

Hoe lang het duurt voor je echt resultaat gaat zien met zoekmachine optimalisatie is afhankelijk van ontzettend veel factoren.

Zo zal het natuurlijk langer duren wanneer je met grote, gevestigde websites concurreert.

Oplossing: Probeer zo goed mogelijk te analyseren, niet alleen op macroniveau maar ook enkele details op microniveau. Op die manier zul je sneller resultaat zien.

Maar nog veel belangrijker, zorg dat je plezier hebt in het optimaliseren. Ook wanneer je resultaat begint te zien is het niet zo dat je achterover kunt leunen.

via GIPHY

#3 Niet analyseren

Het lijkt zo voor de hand liggen maar toch verbaas ik me elke keer weer hoeveel website eigenaren er zijn die niet weten hoeveel bezoekers zijn bijvoorbeeld jaarlijks, maandelijks, wekelijks of dagelijks gemiddeld hebben op hun website.

Veel van deze website eigenaren geven aan Google Analytics ingewikkeld te vinden of het eng te vinden om in de code van hun website te moeten kruipen om de tracking-ID te plaatsen.

Maar hoe kun je een website optimaliseren, de positie van een pagina in Google verhogen, als je niet weet wat je huidige statistieken zijn?

Je bent een wedstrijd aan het rennen maar je hebt geen idee of er mensen voor of achter je lopen. Daarnaast heb je geen idee hoe ver je nog moet tot de finish. Hierdoor weet je ook niet of je jouw krachten even moet sparen of juist moet gaan voor de eindsprint.

Oplossing: Wanneer je gebruik maakt van Phoenix hoef je enkel het tracking-ID van Google Analytics in het juiste vakje te zetten. Maak je gebruik van WordPress en voel je je niet lekker bij het plaatsen van de gehele trackings-code? Dan zijn er gelukkig een aantal gratis plugins die het alsnog makkelijk maken om Google Analytics en je website te koppelen.

Laat je niet afschrikken door de enorme hoeveelheid data die uit Google Analytics te halen is, begin bij het begin. Wil je dieper in Google Analytics duiken? Kijk dan eens naar deze gratis Google Analytics online cursussen.

#4 Keyword stuffing

Keywordstuffing, ofwel het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden overal en nergens in je tekst proppen. Je kunt je bijna niet voorstellen dat dit vroeger (jaren geleden) nog een manier was om Google voor de gek te houden.

Keywordstuffing bestaat in een vorm waarin de schrijver het specifieke zoekwoord overdreven vaak herhaald en in de vorm waar de schrijver het zoekwoord zo nu en dan gewoon door de tekst heen gooit.

Nog een andere vorm is het plaatsen van zoekwoorden. Deze zie je af en toe nog wel eens onder op een website staan. Het idee is dat deze zoekwoorden hetzelfde principe zouden hebben als hashtags op Twitter en Instagram.

Voorbeeld van keywordstuffing waarbij er allerlei zoekwoorden op een pagina zijn toegevoegd.

Voorbeeld van keywordstuffing waarbij er op willekeurige plekken zoekwoorden zijn toegevoegd die geen toegevoegde waarde hebben voor de tekst.

Los van het feit dat keywordstuffing je niet zal helpen om hoger in Google te komen, kun je er ook nog eens voor gestraft worden!

Dit soort manieren om vals te spelen vallen onder de term ‘Black Hat SEO’.

Black Hat SEO kun je zien als het uitvoeren van, door Google verboden, SEO werkzaamheden met als doel hoger te komen in de resultaten van Google.

Wanneer Google dit opmerkt, iets dat zeker sinds Google’s Penguin Update vaker en sneller zal gebeuren, kun je een Google Penalty krijgen.

Een gevolg hiervan kan zijn dat je pagina lager zal scoren in de zoekresultaten of in het ergste geval, dat je complete website uit de index van Google verwijderd zal worden.

Oplossing: Soms hoeft het leven helemaal niet moeilijk te zijn. De oplossing voor dit probleem is heel simpel, doe het niet. Zo lang als jij je teksten schrijft om waarde toe te voegen, om een boodschap over te brengen naar de lezer, hoef jij je nergens druk over te maken.

via GIPHY

#5 Optimaliseren voor Google

Deze veelgemaakte fout hangt een beetje samen met het eerste punt dat we hebben besproken. Je kunt zoekmachine optimalisatie makkelijk onderschatten wanneer je niet enigszins een idee hebt wat er bij komt kijken om resultaat te behalen met SEO.

Het gebeurt dan ook veel dat website eigenaren enthousiast aan de slag gaan met het optimaliseren van hun pagina’s om hoger in Google te komen en daarbij de essentie uit het oog verliezen.

Zij beginnen te kijken naar de behoeftes van Google en vergeten daarbij dat deze behoeftes voortkomen uit de behoeftes van de gebruikers van Google Search.

De reden dat Google bijvoorbeeld waarde hecht aan de snelheid van een website is omdat zij met behulp van analyses zien dat de gemiddelde gebruiker van Google een langzame website sneller verlaat dan een website die snel geladen is.

Dit principe gaat niet alleen op voor behoeftes als snelheid, mobielvriendelijkheid en veiligheid maar ook in het bijzonder voor teksten.

Een tekst die volgens de regels helemaal voldoet aan de behoeftes van Google kan voor een mens helemaal niet lekker leesbaar zijn.

Helaas zie ik vaak dat website eigenaren teksten op hun website plaatsen die teveel, of soms zelfs, enkel gericht zijn op Google. In plaats daarvan kun je er beter voor zorgen dat mensen jouw teksten graag lezen.

Je tekst kan nog zo goed te indexeren zijn voor Google, als mensen het niet (willen) lezen zullen er alsnog geen bezoekers naar je pagina’s komen.

Oplossing: Wat betreft het schrijven van teksten kan het helpen om gebruik te maken van persona’s. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt dat je je tekst schrijft aan Lisa de Vries, een 25 jarige jonge vrouw uit Amsterdam, voorkom je als snel dat je voor een machine schrijft.

Conclusie:

In plaats van altijd kijken naar wat we goed moeten doen, is het ook goed om eens te kijken naar wat we niet fout moeten doen.

Vijf van de meest voorkomende SEO fouten zijn het onderschatten van de tijd en energie die in SEO gaan zitten. Het te vroeg opgeven omdat er nog weinig of geen resultaat zichtbaar is.

Het niet bijhouden van statistieken zodat het niet mogelijk is om überhaupt te controleren of er vooruitgang is.

Het lukraak plaatsen van zoekwoorden op plekken die geen waarde hebben voor de bezoeker. Én het optimaliseren voor Google terwijl je website toch echt voor mensen bedoeld is.

Bekijk een keer in de zoveel tijd of je jezelf op een van deze fouten kan betrappen en geef jezelf weer een duwtje in de goede richting.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.