Lokale zoekmachine optimalisatie heeft net als gewone zoekmachine optimalisatie als doel om de positie van pagina’s te verhogen in de zoekresultaten van Google.

Maar bij lokale zoekmachine optimalisatie is het ontzettend belangrijk waar de bezoekers vandaan komen.

Wanneer jij een lokale, fysieke onderneming hebt in Amsterdam is het voor jou stukken interessanter om bezoekers uit Amsterdam op je website te hebben dan dat je bezoekers uit Limburg op je website hebt.

De kans dat de Amsterdamse bezoeker, aan de hand van het bezoek aan jouw website, jouw fysieke onderneming binnenstapt is natuurlijk stukken groter dan de kans dat jouw Limburgse bezoeker de hele rit naar Amsterdam aflegt en jouw fysieke onderneming binnenstapt.

Met deze tips kun jij als lokale ondernemer zorgen dat jij zoveel mogelijke relevante bezoekers op je website krijgt én dat zij uiteindelijk daadwerkelijk naar je onderneming komen

Stel dat jij een onderneming hebt in Beneden Leeuwen. Je verkoopt jouw producten echt alleen vanuit deze onderneming. Je hebt dus geen webshop en verstuurd geen producten.

Dan is het voor jou enkel interessant om bezoekers op jouw website te krijgen die binnen een bepaald aantal kilometers van jouw onderneming wonen.

Hoe groot deze kring mag zijn is een beetje afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt.

De groenteboer uit Beneden Leeuwen moet ook realistisch zijn. Met zijn producten in een dorpje in Gelderland gaat hij geen mensen aanspreken uit Amsterdam

Stel dat je een groenteboer in Beneden Leeuwen bent dan kan ik me voorstellen dat je met goede producten en goede marketing nog mensen kunt aanspreken die 15 kilometer van jouw locatie af wonen maar veel verder dan dat zullen ze niet reizen voor groente en fruit.

Dit heeft met meerdere factoren te maken:

  • De kans is vrij groot dat er binnen deze 15 kilometer meer bedrijven zijn waar de consument groenten en fruit kan kopen.
  • Vanwege de relatief lage kosten van groente en fruit willen mensen er niet zoveel tijd aan kwijt zijn om deze producten aan te schaffen

Neem de locaties waar je op wil richten op in je paginatitels

Als je een kijkje neemt op mijn blog met internet marketing artikelen zie je meerdere artikelen voorbij komen over het belang van paginatitels.

Het optimaliseren van je paginatitels en relatief makkelijk maar je kunt er enorme resultaten mee behalen.

Daarnaast kun je hiermee afstand nemen van je concurrentie. Er zijn nog ontzettend veel websites waarvan de paginatitels niet geoptimaliseerd zijn.

Iets wat veel website eigenaren lijken te vergeten is dat je in je paginatitels in ieder geval de woorden moet verwerken waar jij op gevonden wil worden.

In het voorbeeld van een groenteboer in Beneden Leeuwen zal je dus in ieder geval de woorden groenteboer en Beneden Leeuwen moeten verwerken!

Zorg voor zoveel mogelijk vermeldingen in online bedrijvengidsen

Vroeger maakten we allemaal gebruik van het telefoonboek of de Gouden Gids om te zoeken naar lokale bedrijven.

Sinds 2008 is de Gouden Gids samen gegaan met De Telefoon Gids. Op het internet bestaan nog wel steeds initiatieven die gelijk zijn aan de Gouden Gids.

Dit zijn websites met een database aan bedrijven. Deze websites worden bijvoorbeeld door consumenten gebruikt om informatie op te zoeken over een bedrijf of te zoeken naar een bedrijf dat een specifieke dienst of een product kan leveren.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

http://www.mkb-bedrijvengids.nl/
http://www.online-bedrijvengids.nl/
http://bedrijvengidsen.startpagina.nl/
https://www.bedrijfstelefoongids.nl/
https://www.detelefoongids.nl/bedrijven/2-1/

Dit zijn slechts 5 voorbeelden van een zoekopdracht naar bedrijven gids in Google

Veel van deze online bedrijvengidsen bieden de mogelijkheid om jouw bedrijf gratis aan te melden.

Zorg er bij de aanmelding van jouw lokale onderneming voor dat je de zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden strategisch verwerkt in de teksten.

Vroeger kreeg je de papieren versie van de Gouden Gids door de brievenbus geduwd of als je gelukt had, lag ie bij de voordeur. Tegenwoordig bestaat de Gouden Gids alleen nog op het internet

Bonus tip: Kijk op de website van je gemeente, plaats of provincie voor mogelijkheden

Veel gemeentes, plaatsen en provincies hebben zelf een website waarop zij een bedrijvengids hebben die specifiek op hun locatie gericht is.

De groenteboer uit Beneden Leeuwen zou bijvoorbeeld eens contact op kunnen nemen met de website eigenaar van blikopbeneden-leeuwen.nl

Bezoekers van je website naar je onderneming krijgen

Bezoekers naar je website krijgen is één ding maar als lokale ondernemer ben je er daarmee nog niet.

Het doel is vrij helder. Je wil dat de bezoeker van je website jouw fysieke onderneming bezoekt.

Je moet de bezoeker van jouw website het dus zo makkelijk mogelijk maken om naar jouw fysieke onderneming toe te komen.

Om bezoekers van je website naar daadwerkelijk naar je fysieke onderneming te krijgen kun je twee belangrijke dingen meteen doen:

Geef aan waarom de bezoeker van je website naar je onderneming toe moet komen

Wat is de meerwaarde voor de bezoekers aan jouw onderneming? Geef ze duidelijke redenen want ze kunnen jouw producten waarschijnlijk ook online bestellen.

Ik hoor je denken ‘dat lijkt me vrij logisch’ en dat is het ook! Maar het zal je verbazen hoe weinig websites echt duidelijk aangeven wat de meerwaarde van hun fysieke onderneming is.

Geef dus duidelijk aan wat je wél in jouw fysieke onderneming voor deze bezoeker kunt betekenen maar niet via de website.

Onze groenteboer uit Beneden Leeuwen kan bijvoorbeeld aanbieden dat je de kersen, die zij net vers uit de boomgaard hebben, tussen 14.00 en 15.00 op zaterdag gratis mag komen proeven onder het genot van een muziekje en een drankje.

Laat duidelijk zien hoe ze bij jouw lokale onderneming komen

Ook dit is weer een inkoppertje. Toch zie ik nog te vaak dat er lokale ondernemingen zijn die of niet eens een contactpagina hebben of simpelweg alleen hun adres vermelden.

Als lokale ondernemer zul je er iets meer moeite voor moeten doen.

Zorg dat je een duidelijke, uitgebreide contactpagina hebt waarbij je de drempel zo laag mogelijk legt om contact met je op te nemen.

Plaats niet alleen het adres van je onderneming op je contactpagina maar zorg dat mensen ook gemakkelijk een routebeschrijving kunnen vinden.

Er zijn veel mogelijkheden om een routebeschrijving met Google Maps op je website te plaatsen waarbij de bezoeker enkel zijn locatie in hoeft te geven om een gedetailleerde routebeschrijving naar jouw onderneming te ontvangen.

Hoe zit het met openbaar vervoer en parkeergelegenheid?

Leg de drempel om naar jouw onderneming toe te komen nog lager door ook aan te geven of het makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer en of er bijvoorbeeld parkeergelegenheid in de buurt is.

Google Mijn Bedrijf. Een must voor lokale SEO

Google.com is de grootste zoekmachine op het internet. Een groot deel van de zoekopdrachten die hier dagelijks plaatsvinden bestaat uit zoekopdrachten naar lokale ondernemingen.

Naast de zoekopdrachten naar lokale ondernemingen in Google zelf zien we ook een enorme groei in het aantal zoekopdrachten in Google Maps. Mensen zoeken hier met zoektermen als ‘loodgieter Amsterdam’, ‘accountant Utrecht’, ‘dierenarts Groningen’ etc.

Enkele interessante statistieken met betrekking tot lokale zoekopdrachten uit het artikel Google introduceert promoted pins binnen Google Maps van Frankwatching

  • 90 procent van de sales vindt nog steeds in fysieke winkels plaats;
  • Van alle mobiele zoekopdrachten is bijna 30 procent gerelateerd aan locatie;
  • Locatie gerelateerde zoekopdrachten groeiden daarnaast 50 procent sneller dan
    overall mobiele zoekopdracht in het afgelopen jaar;
  • Meer dan één miljard mensen maken gebruik van Google Maps;
  • Google zoekopdrachten leiden consumenten elk jaar naar 1,5 miljard locaties;
  • 84 procent van de consumenten voert wel eens lokale zoekopdrachten uit;
  • Drie van de vier mensen die naar een lokale winkel zochten, bezoeken deze winkel ook binnen één dag. 28 procent van deze zoekopdrachten leidt tot een aankoop in de winkel.

Deze statistieken zouden genoeg moeten zijn om je te overtuigen van het feit dat je als ondernemer moet zorgen dat je zo goed mogelijk vindbaar bent in Google Maps.

Een gratis bedrijfsvermelding met Google Mijn Bedrijf vergroot de zicht- en vindbaarheid van jouw onderneming in zowel Google als Google Maps.

In 5 stappen een gratis bedrijfsvermelding met Google Mijn Bedrijf

  1. Ga naar https://www.google.nl/intl/nl/business/ en log in met je Google Account
  2. Klik op Aan de slag en vul de benodigde gegevens in (Bedrijfsnaam, Land/regio, Adres, Postcode, Plaats, Telefoonnummer, Categorie, Website) en geef aan of jouw onderneming goederen en services levert aan klanten op locatie.
  3. Geef aan dat je bevoegd bent om om dit bedrijf te beheren op Google en klik op Doorgaan
  4. Klik op Verzenden om Google een briefkaart naar het door jou opgegeven adres te laten versturen met daarin een verificatiecode.
    Wanneer je de briefkaart van Google hebt ontvangen ga je terug naar Google Mijn Bedrijf klik je op het bedrijf dat je wilt verifiëren (indien je meerdere locaties in je Google Mijn Bedrijf account hebt staan) en klik je op Code invoeren in de blauwe banner.
  5. Geef je vijf cijferige code in, die je kunt vinden op de briefkaart, en je hebt een gratis bedrijfsvermelding in Google en Google Maps!

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Met bovenstaande 5 stappen heb je een gratis bedrijfsvermelding in Google en Google Maps gerealiseerd.

De kans is groot dat je hiermee al enkele stappen hebt genomen om je concurrentie weer een stukje achter te laten. Ik wil je adviseren om nog een paar stappen extra te zetten door je bedrijfsvermelding in Google te optimaliseren.

Denk hierbij aan de volgende punten:

Stel een duidelijke profielfoto in voor je bedrijfsvermelding

Als lokaal bedrijf doe je er goed aan om voor herkenning te zorgen. Zo kun je misschien een mooie, duidelijke foto van de voorkant van jouw onderneming als profielfoto nemen.

Stel je openingstijden in

Zorg ervoor dat klanten niet voor een dichte deur komen te staan!

Geef aan op welke dagen en van hoe laat tot hoe laat jouw onderneming geopend is. Jouw openingstijden komen automatisch in je bedrijfsvermelding te staan dus dit is iets waar mensen snel en veel naar kijken.

Vergeet dus ook vooral niet je openingstijden aan te passen in je Google Mijn Bedrijf account wanneer je een keer eerder dicht gaat of juist langer open blijft.

Voeg meerdere foto’s toe

Google laat weten dat bedrijven met foto’s sneller worden gevonden. Zorg er dus voor dat je meer foto’s, dan alleen profielfoto, toevoegt aan je bedrijfsvermelding

Google geeft zelf de volgende voorbeelden met betrekking tot het soort foto’s dat je kunt plaatsen op je Google Mijn Bedrijfspagina.

Geef je lokale onderneming autoriteit en je bezoekers vertrouwen

Een van de mogelijkheden die een bedrijfsvermelding in Google je geeft is het ontvangen van recensies.

Recensies zijn een heel belangrijk onderdeel in je internet marketing strategie omdat mensen een beslissing op het internet vaak af laten hangen van het soort recensies dat zij over de dienst of het product kunnen vinden op het internet. Dat is bij lokale ondernemingen niet anders.

Als lokale ondernemer doe je er dus goed aan om te zorgen dat je zoveel mogelijke positieve beoordelingen, recensies, reviews of je ze ook wil noemen, verzameld en op de juiste plekken toont.

Ik zou, zeker wanneer je nog geen recensies hebt, beginnen met het verzamelen van recensies via Google maar je hoeft het daar niet bij te laten. Zo kun je ook recensies ontvangen via onder andere:

Facebook
De Telefoon Gids
Telefoonboek (tip: maak hier een gratis bedrijfsvermelding aan!)
KiyOh
Trustpilot

Let er hierbij vooral op dat het per branche nog weer verschillend is waar je jouw recensies het best kunt verzamelen en tonen.

Voor een bakker zou het verzamelen van recensies op Tripadvisor bijvoorbeeld erg vreemd zijn.

Lokale Facebook advertenties

Facebook is op het moment in verhouding de goedkoopste manier om op het internet te adverteren.

Dat heeft alles te maken met het feit dat Facebook immens veel data bezit. Deze data bestaat uit gegevens van gebruikers, denk aan:

  • Voornaam
  • Achternaam
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Werk
  • Interesses
  • Relatiestatus

Door al deze gegevens is het voor adverteerders mogelijk om heel gericht te adverteren.

Een voorbeeld dat ik veel gebruik om uit te leggen waarom Facebook op het moment, in verhouding, de goedkoopste manier is om te adverteren op het internet:

Stel je verkoopt hondenvoer. Je hebt een speciale aanbieding en laat hiervoor 1000 flyers drukken. Je betaald hiervoor een ontwerper en de drukkosten.

Om het zo goedkoop mogelijk te houden ga je de flyers zelf bezorgen.

Hoe bepaal je nu waar je deze folders door de brievenbus gaat gooien? De kans is vrij groot dat je, zonder enig onderzoek, ook flyers bij mensen door de brievenbus gooit die helemaal geen hond hebben.

Je gooit dus letterlijk jouw flyer, en daarmee jouw ontwerp- en drukkosten en tijd en moeite, weg!

Hoe interessant zou het zijn als je een bestand zou kunnen krijgen waarin precies staat op welke 1000 adressen gezinnen wonen met een hond?

Dat is precies wat je met Facebook adverteren kunt doen!

Voor lokale ondernemingen is het dus ontzettend interessant om een Facebook advertentie campagne op te zetten die gericht is op bijvoorbeeld een provincie of op een aantal kilometers van jouw onderneming vandaan.

Als je dit ook nog eens goed weet te combineren met de interesses, leeftijd en het geslacht van jouw doelgroep kun je hele gerichte advertenties opzetten.

Hierdoor is de kans dat jouw advertentie zal worden vertoond aan iemand die per definitie geen interesse heeft in jouw product of dienst minimaal.

Bonus: Gebruik Rich markup om Google je adres te laten begrijpen

Rich markup, letterlijk vertaald hebben we het over rijke markeringen. Met Rich markup kun je bepaalde content op de pagina’s van jouw website markeren.

Door aan specifieke content een specifiek stukje code te hangen kunnen we Google nog duidelijker maken wat er nou precies in deze content staat.

In dit artikel hebben we het over lokale zoekmachine optimalisatie dus het zou voor jou als lokale ondernemer interessant zijn om Google nog duidelijker te maken waar jouw onderneming te vinden is en hoe mensen contact met jou kunnen opnemen.

We willen dus een zogenaamde Rich markup op onze NAW gegevens plaatsen. Hiervoor hebben we een stuk code nodig dat we zelf kunnen samenstellen op http://schema.org/LocalBusiness

Deze code zullen we vervolgens moeten plaatsen op de pagina’s waar bijvoorbeeld onze NAW gegevens op staan vermeld.

Ben je geschrokken van alles wat je op http://schema.org/ aan code ziet en heb je geen idee hoe je daar aan moet beginnen?

Geen probleem. Snap ik helemaal.

Gegevens markeren via Google Search Console

En gelukkig snapt Google dat ook. Zij hebben het dan ook mogelijk gemaakt om gegevens te markeren op een gebruiksvriendelijke, visuele manier.

Ga hiervoor naar Google Search Console kies de property waarvoor je de markeringen wilt doen en klik links op Zoekopmaak

Kies vervolgens voor Gegevens Markeren en dan voor Markeren starten.

Geef de URL van de pagina in waar jouw NAW gegevens op staan en kies in het dropdown menu voor Lokale bedrijven.

Laat de radiobutton staan op Deze pagina en andere soortgelijke pagina’s taggen en klik op OK

Google zal nu de betreffende URL laden en je kunt nu teksten en afbeeldingen selecteren om te markeren.

Zodra je een tekst of afbeelding hebt geselecteerd zal er een menuutje verschijnen waarin je kunt aangeven welke optie je hebt geselecteerd

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Categorie
  • Afdeling
  • Afbeelding
  • URL
  • Gemiddelde waardering
  • Recensie

Als lokaal bedrijf moet je minimaal de bedrijfsnaam (Naam in het overzicht), het adres en het telefoonnummer markeren.

Wanneer je de gewenste gegevens hebt gemarkeerd klik je op Gereed om de markeringen op te slaan.

Wat doet deze Rich Markup voor lokale bedrijven?

Als je gegevens voor lokale bedrijven hebt gemarkeerd op je pagina’s zal Google deze informatie beter kunnen crawlen en indexeren en daardoor beter snappen.

In de praktijk komt het er op neer dat Google jouw onderneming eerder zal tonen in Google op een soortgelijke manier als in onderstaand voorbeeld

Conclusie

Als lokale ondernemer kun je absoluut gebruik maken van internet marketing. Sterker nog, je moet wel.

Gelukkig zijn er allerlei manieren om als lokale ondernemer succesvol gebruik te maken van het internet.

Je moet er vooral voor zorgen dat je duidelijk in je website aangeeft waar en hoe je te vinden bent.

Maar ook buiten je eigen website om moet je te vinden zijn op websites die lokale bedrijven vermelden én belangrijker nog, websites waar jouw doelgroep naar jouw producten of diensten zoekt.

Als je eenmaal bezoekers op je website hebt moet je de drempel zo laag mogelijk maken om contact met je op te nemen en liever nog naar je onderneming toe te komen. Zorg er dus voor dat je duidelijk maakt wat de meerwaarde is voor de mensen om naar jouw onderneming toe te komen.

Plaats een ontzettend duidelijke routebeschrijving op je website en zorg ervoor dat mensen herkenningspunten hebben wanneer zij daadwerkelijk van de website naar je onderneming toe komen.

Maak gebruik van de gratis bedrijfsvermelding in Google en Google Maps om makkelijker gevonden te kunnen worden door de miljoenen mensen per dag die lokale zoekopdrachten uitvoeren en optimaliseer je Google Mijn Bedrijfspagina om je te onderscheiden van concurrentie.

Adverteer gericht op specifieke locaties met Facebook advertenties om relatief goedkoop maar zeer gericht te adverteren op locaties die voor jouw onderneming interessant zijn.

Én pak een voorsprong op concurrenten door je lokale bedrijfsgegevens te markeren met Google Search Console.

Heb jij nog tips voor lokale ondernemers om meer uit hun internet marketing te halen? Ik zou het heel erg tof vinden als je ze met me deelt door hieronder een reactie achter te laten.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.