Wil je een succesvolle website dan moet je bloggen

Voor we het gaan hebben over de voordelen van bloggen kan ik in eerste instantie heel kort zijn: wanneer je in 2016 een succesvolle, voor zoekmachines geoptimaliseerde website wil hebben en houden zul je moeten bloggen. Google is groot liefhebber van een website waar in een zo hoog mogelijke frequentie unieke, kwalitatieve content geplaatst wordt. Doormiddel van het bijhouden van een blog kun je dit realiseren en je bezoekers, en dus ook Google, tevreden houden. Uit onderzoek van de afgelopen jaren is zelfs gebleken dat het bijhouden van een goed blog zelfs kan leiden tot een boost van 60% aan nieuwe bezoekers en het ook een enorme impuls geeft aan je conversierate.

Wat is een blog?

We gaan even terug naar de basis. Wat is bloggen? Bloggen is in essentie niets meer of minder dan het online bijhouden van een dagboek. Een manier om andere mensen te vertellen wat jij hebt meegemaakt, wat jij gaat doen of wat jij op het moment bezig houdt. Het bloggen van deze tijd is een groot onderdeel geworden van een goede content marketing. Voor de mensen die mijn artikel ‘Wat is content marketing’ nog niet hebben gelezen zal ik even kort uitleggen waarom ik denk dat bloggen als waardevol wordt beschouwt door bezoekers van jouw website.

Het verkooppraatje dat normaliter in een fysieke winkel wordt gehouden is vervangen voor content marketing. Met content marketing kunnen internetwinkels een band opbouwen met hun (potentiële) klant en op deze manier zorgen dat deze klanten al vertrouwen hebben in de verkopende partij zonder dat er een aanbod is gedaan.

Door het bijhouden van een blog kunnen we mensen dus kennis laten maken met ons product, onze dienst en onszelf.

Waarom is bloggen noodzakelijk?

Los van het voordeel dat je een band opbouwt met de bezoekers van je website en zij jou leren kennen, kun jij hun ook leren kennen. Door goed gebruik te maken van Google Analytics kun je de populariteit van je artikelen meten en kijken waar de interesse van jouw bezoekers ligt. Je kunt experimenten met schrijfstijlen, met podcasts en video’s en hier na verloop van tijd uit opmaken welke manier van bloggen het best bij jouw doelgroep past. Iets wat jezelf en de bezoekers van jouw website en hoop tijd kan besparen is het beantwoorden van vragen in jouw artikelen. Verkoop je bijvoorbeeld een fysiek product? De kans is groot dat je vaak e-mails, telefonische oproepen en andere contactpogingen ontvangt met vragen of dit product. Pak eens een periode van drie maanden en noteer welke vragen er aan je gesteld worden. De kans is groot dat het antwoord op deze vraag niet, of niet goed genoeg, te vinden is op jouw website. Aan jou de taak om te zorgen dat het antwoord beter te vinden is op jouw website en je hebt meteen een onderwerp om een artikel over te schrijven.

Waarom wil Google dat ik ga bloggen?

Zoals we in de inleiding al konden leze is Google groot voorstander van een website waar in een hoge frequentie nieuwe content te vinden is. Het is vrij makkelijk om dit te visualiseren.

Stel je een voor dat je elke keer dat je naar de bioscoop gaat naar dezelfde film moet kijken. Wanneer de stoelen erg comfortabel zijn, het personeel erg vriendelijk en de snacks erg lekker is het geen straf om de film nog eens te kijken en misschien dat je er ook nog wel voor te porren bent om een derde keer te gaan maar op een gegeven moment kun je de film dromen.

Een stukje linkbuilding

Wanneer je niet alleen zorgt voor een hoge frequentie met betrekking tot het plaatsen van artikelen maar er ook nog eens voor zorgt dat het gaat om unieke, kwalitatieve content waar je lezers op zitten te wachten, maak je het erg aantrekkelijk voor deze lezers om de content te delen. Zij posten jouw content bijvoorbeeld op hun Facebook, LinkedIn of Twitter pagina of misschien wijden ze er zelfs wel een artikel aan op hun eigen blog. Zoals uitgelegd in mijn eerdere artikel ‘Linkbuilding. Online stemmen vergaren’ heeft dit weer grote voordelen voor de PageRank van je pagina’s.

Bloggen is zó 2016

Ben jij al aan het bloggen geslagen of geloof je ondanks de cijfers niet in het bijhouden van een blog? Mocht je er wel in geloven maar nog niet begonnen zijn, of ben je wel begonnen maar sta je gewoon altijd open voor tips en trucs? Blijf mijn website dan in de gaten houden. In februari zal ik mijn tweede ebook Bloggen is zó 2016 gratis beschikbaar stellen via mijn website. Dit ebook zal wat dieper in gaan op de oorsprong van bloggen, de voordelen maar geeft je bijvoorbeeld ook aan hoe je een zoekmachine vriendelijk artikel schrijft door op zoek te gaan naar de juiste zoekwoorden en deze op de juiste plaats en manier te verwerken in je artikel. Download nu de Zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 en ontvang automatisch een e-mail wanneer Bloggen is zó 2016 beschikbaar is!

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.