Misschien heb je het al ergens voorbij zien komen. Coolblue stopt met 324 webshops. “En dat terwijl het zo goed leek te gaan met de blauwe gigant?” hoor ik je zeggen.

Het zit ook iets anders in elkaar dan dat Coolblue daadwerkelijk stopt met 324 webshops. Het is meer een soort van samenvoeging van alle webshops tot één enorme webshop.

In dit artikel vertel ik je wat Coolblue nou precies gedaan heeft, waarom ze daarvoor gekozen hebben en waarom dat nog niet zo’n makkelijke opdracht was.

Mp3man.nl

In 1999 wordt Coolblue opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Een jaar later, in 2000, komt de eerste webshop van Coolblue online, namelijk mp3man.nl.

Zoals de naam al doet vermoeden kon je in deze webshop mp3-spelers kopen (voor de jeugd onder ons, een soort iPod maar dan niet van Apple).

Ondertussen zijn we een kleine 20 jaar verder en Coolblue is op zijn zachtst gezegd flink gegroeid.

Zo zijn er 9 fysieke winkels, waarvan 3 in België, hebben zowel Coolblue als oprichter Pieter Zwart meerdere prijzen in ontvangst mogen nemen en is het assortiment uitgegroeid van mp3-spelers naar strijkbouten, wasmachines, koelkasten, robotstofzuigers, telefoons, televisies, virtual reality brillen, brillen, tassen, scheerapparaten, tablets, printers, scanners, bureaustoelen voor gamers en noem het maar op wat nog meer.

Los van de fysieke winkels, prijzen en een groeiend assortiment liggen ook de financiële cijfers er niet om.

In 2017 is de omzet van Coolblue met 38% gegroeid naar 1,2 miljard euro omzet

Pieter zwart – eindbaas coolblue

Eigenwijze, unieke marketing

Alles voor een glimlach. Dat is het motto van Coolblue.

In een tijd waar de meeste ondernemers allerlei capriolen uithalen om te stunten met hun prijzen en hun aanbieding zo duidelijk mogelijk te communiceren durft Coolblue met een gerust hart aan te geven dat zij niet altijd de goedkoopste zijn.

In plaats van het streven naar de goedkoopste prijs, doen zij alles voor een glimlach. Dit kun je allereerst terugvinden in hun marketing.

De marketing van Coolblue spreekt mij al jaren aan. De manier van communiceren, de video’s vol enthousiasme en de gehele customer journey zijn echt opgebouwd met jouw glimlach als einddoel.

Blijven innoveren

Naast de ijzersterke marketingtechnieken investeert Coolblue veel tijd, geld en moeite in innovatie.

Zo is de software die Coolblue gebruikt allemaal in huis gemaakt. Een enorm team aan developers zorgt voor het soepel draaien van de website, de koppeling met het logistieke systeem, aftersales en andere interne processen.

Juist doordat al deze software zelf gemaakt is weten zij precies wat zij kunnen verwachten en zijn zij niet afhankelijk van derde partijen wanneer zij verder willen innoveren.

Naast deze technische innovatie is Coolblue erg klantgericht door bijvoorbeeld de bezorg mogelijkheden. Van standaard gratis bezorging (zelfs op zondag) tot de dienst Coolblue VandaagNog® waarbij je, inderdaad, je pakket vandaag nog kunt verwachten.

Van al die losse webshops één domein maken

In de loop der jaren is het dus zo gegroeid dat Coolblue voor zo’n beetje elke assortiment groep een aparte domeinnaam registreerde. Zo had je vaatwasserstore.nl, stofzuigerstore.nl, tvstore.nl en nog 322 andere stores.

Al deze domeinen waren in eigendom van Coolblue, hadden allemaal dezelfde huisstijl en layout maar technisch gezien gaf dit wat moeilijkheden in de backend van de website.

Daarnaast weet je misschien dat Google autoriteit toekent aan URL’s. In de praktijk kun je zeggen “des te meer autoriteit, des te beter voor die URL in de zoekresultaten van Google”.

Doordat Coolblue 325 domeinnamen had moest deze autoriteit dus vanzelfsprekend over deze 325 domeinnamen verspreid worden.

Los daarvan moest elke nieuwe assortiment groep, met nieuwe domeinnaam, opnieuw autoriteit opbouwen.

De oplossing lijkt in eerste instantie vrij simpel, in plaats van deze vaatwasserstore.nl, stofzuigerstore.nl en tvstore.nl maakt Coolblue nu gebruik van coolblue.nl/vaatwasser, coolblue.nl/stofzuigerstore.nl en coolblue.nl/tv.

En al die oude URL’s dan?

Zo op het eerste oog is het even veel werk om alle nieuwe groepen aan te maken binnen het coolblue.nl domein maar na zo’n 325 handelingen zo dat ook gedaan moeten zijn.

Helaas stopt het daar niet.

Zo wil je als Coolblue zijnde natuurlijk de opgebouwde autoriteit van elke domeinnaam meenemen naar de nieuwe URL.

Daarnaast is het zo dat deze domeinnamen, zoals bijvoorbeeld vaatwasserstore.nl ondertussen misschien wel duizenden keren op het internet is verspreid.

Je wilt voorkomen dat mensen op een ‘oude’ URL als vaatwasserstore.nl klikken en nergens meer terecht komen. Die mensen moeten uiteraard terecht komen op coolblue.nl/vaatwasser.

Wanneer je een oude pagina verwijderd en daar niets voor in de plaats zet krijg je een zogenaamde 404 pagina.

De 404 pagina van Coolblue

Terecht komen op een 404 pagina kun je een beetje vergelijken met voor een dichte deur staan.

Als bezoeker zijnde klik je op een URL, bijvoorbeeld vaatwasserstore.nl met de verwachting op een pagina uit te komen waar je vaatwassers kunt bekijken.

In plaats daarvan kom je op een pagina die je aangeeft dat er iets verkeerd gegaan is en er zijn in ieder geval geen vaatwassers te bekennen.

Google ziet zo’n 404 melding dan ook als achterstallig onderhoud.

Wanneer jouw website meerdere 404 meldingen communiceert aan Google zal dit de positie van jouw pagina’s in de zoekresultaten van Google dan ook negatief beïnvloeden.

Hoe voorkomt Coolblue die 404 meldingen?

Om te zorgen dat mensen nog gewoon op de oude URL’s kunnen klikken en toch op de juiste pagina uitkomen heeft Coolblue gebruik gemaakt van zogenaamde redirects.

Een redirect is niets meer of minder dan een verwijzing. Binnen jouw website geef je aan wat de oude URL was, bijvoorbeeld vaatwasserstore.nl en waar bezoekers van deze URL nu naar toe moeten worden verwezen, bijvoorbeeld coolblue.nl/vaatwasser.

Hierbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de inhoud van de ‘oude’ pagina zo goed als identiek is als op de ‘nieuwe’ pagina.

Het mooie aan zo’n redirect is dat de bezoeker er niets van hoeft te merken.

Bedenk je daarbij wel dat Coolblue in dit geval veel meer dan slechts de 324 URL’s voor hun productgroepen heeft moeten redirecten elke sub-groep had immers ook een URL als vaatwasserstore.nl/vrijstaand of vaatwasserstore.nl/inbouw etc.

In het kort

Coolblue heeft er dus voor gekozen om alle specifieke URL’s met elk hun eigen assortiment terug te brengen naar één domeinnaam, coolblue.nl.

Deze keuze maakt het beheren, optimaliseren en innoveren van de backend software overzichtelijker en zorgt uiteindelijk voor meer autoriteit op de domeinnaam coolblue.nl.

Om dit te realiseren heeft Coolblue ontzettend veel redirects moeten inzetten om te zorgen dat de autoriteit van de juiste domeinnaam naar de juiste productgroep op coolblue.nl ging en om te voorkomen dat bezoekers via oude URL’s voor een dichte deur zouden komen te staan.

In hun officiële artikel ‘Coolblue groeit door onder één domeinnaam‘ kun je meer lezen over de beweegredenen van Coolblue.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.