Straf van Google?

In eerdere artikelen heb je al kunnen lezen dat het succes van Google afhangt van hun gebruikers. Wanneer de gebruikers van Google niet tevreden zijn zullen zij op zoek gaan naar een alternatief als Bing, Vinden.nl, Yahoo etc. Om te zorgen dat hun gebruikers bij Google blijven stellen zij hoge eisen aan degene die hoog in de zoekresultaten van Google willen komen. Denk hierbij aan de het feit dat zij niet mobiel vriendelijke websites niet langer hoog in de zoekresultaten zullen zetten en bijvoorbeeld het voordeel voor veilige websites. Er zijn een hoop eerlijke manieren om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines maar er zijn ook nog steeds oneerlijke manieren. Om te zorgen dat zoekmachine optimalisatie zo eerlijk mogelijk verloopt zijn er ook Google Penalty’s. Wat dit zijn en waarom je deze zou kunnen krijgen leg ik je uit in dit artikel.

Wat is een Google Penalty?

Een Google Penalty kun je het best zien als een straf. Een straf die Google je zal geven wanneer je niet op de eerlijke manier probeert pagina’s hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Zo’n straf van Google kan zijn dat zij jouw pagina in rang laten dalen maar het kan ook zijn dat ze jouw pagina’s compleet verwijderen uit de zoekresultaten. Hoe ver jouw pagina daalt in de rangorde is afhankelijk van het type overtreding dat je hebt gemaakt.

Wanneer krijg ik een Google Penalty?

Door het uitvoeren van Black hat SEO heb je een verhoogde kans op een Google Penalty. Black hat SEO is een term die gebruikt wordt in zoekmachine optimalisatie. Hiermee bedoelen we het onnatuurlijk proberen te behalen van een hogere positie in de zoekresultaten. Een goed voorbeeld van Black hat seo is het plaatsen van tekst op een pagina die compleet geschreven is voor zoekmachines (bijvoorbeeld een hele hoge zoekwoord-dichtheid) en deze tekst dezelfde kleur geven als de achtergrond van de pagina. Op deze manier zal Google de tekst wel indexeren maar kan een bezoeker de tekst niet lezen. Naast bovenstaand voorbeeld zijn er nog veel meer manieren om met behulp van Black hat seo te proberen een hogere positie in de zoekresultaten van Google te verkrijgen. Aan al deze manieren kleeft echter een enorm risico, namelijk het risico om een Google Penalty te krijgen.

Hoe weet ik of een Google Penalty heb?

Het is sowieso aan te raden om Google Analytics en Google Search Console te koppelen aan jouw website. Een van de voordelen daarvan is dat je kunt zien hoeveel bezoekers je op jouw pagina’s hebt. Wanneer je merkt dat vanuit het niets de bezoekersaantallen van jouw website dalen kan het zijn dat je een Google Penalty hebt gekregen. Om dit zeker te weten dien je in te loggen op je Search Console account, kies vervolgens aan de linkerkant voor Zoekverkeer en dan voor Handmatige acties idealiter krijg je hier de melding ‘Geen handmatige webspamacties gevonden.’.


Mocht je wel een Google Penalty hebben gekregen dan zal je in dit scherm zien dat je er één hebt en ook meteen waarom je deze gekregen hebt.

Hoe voorkom ik een Google Penalty?

Niemand zit te wachten op een Google Penalty. Gelukkig is het niet zo dat je zomaar een (ernstige) Google Penalty opgelegd kan krijgen. Bijna elke webmaster die een Google Penalty krijgt weet wel waar hij of zij deze aan te danken heeft. Mocht je een Google Penalty opgelegd krijgen voor iets waarvan je echt niet wist dat het niet mocht dan gaat het meestal niet om een hele ernstige penalty. Om een Google Penalty te voorkomen adviseer ik je het artikel Richtlijnen voor webmasters van Google eens te lezen. In het kort komt het hier op neer:

Blijf bij je eigen product of dienst Ga geen zoekwoorden in je teksten verwerken puur omdat ze op het moment hot zijn. Verwerk enkel de zoekwoorden in je teksten die relevant zijn voor jouw pagina.

Zet geen ‘onzichtbare’ zoekwoorden of links op je pagina’s Plaats geen links of tekst op je pagina met dezelfde kleur als de achtergrond van die pagina zodat Google dit indexeert maar je bezoeker het niet kan lezen.

Maak geen gebruik van software welke automatisch teksten genereert Er is software op de markt die automatisch teksten genereert en daarbij kijkt naar zoekwoorden welke op het moment in trek zijn op het internet. Deze teksten zijn geschreven door en voor machines.

Plaats unieke, kwalitatieve content op je pagina’s Het is natuurlijk makkelijk om content te kopiëren van een succesvolle website maar het zal je niet in dank afgenomen worden door Google (ook niet door de originele maker trouwens). Wanneer je duplicate content (gekopieerde artikelen, afbeeldingen, video’s etc.) op meerdere pagina’s plaatst kun je hiervoor een Google Penalty krijgen.

Meer weten over de regels van Google?

Wil je meer weten over de richtlijnen van Google en wat je kunt doen wanneer je toch met een Google Penalty te maken krijgt? Blijf mijn website in de gaten houden en volg me ook op Facebook voor meer tips.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.