“Hoe kom je hoger in Google?” die vraag was al moeilijk te beantwoorden maar het is alleen maar moeilijker aan het worden.

Er zijn zo ontzettend veel factoren die per zoekopdracht bepalen welke pagina er op welke plek terecht komt dat er gewoon geen gouden formule is die je altijd op de hoogste positie zal zetten.

Gelukkig zijn er SEO experts als Brian Dean van backlinko.com die uitgebreid onderzoek doen naar deze factoren en hier goed en duidelijk over schrijven.

Ik heb de tijd en moeite genomen om zijn artikel Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List te vertalen naar het Nederlands en waar mogelijk te voorzien van Nederlandse voorbeelden.

Pak een flinke kop koffie, iets om aantekening te kunnen maken en duik in meer dan 200 factoren waar Google mee werkt om de positie van pagina’s in hun zoekresultaten te bepalen.


1.De leeftijd van een domeinnaam:in deze video verteld Matt Cuts dat “Het verschil tussen een domein van 6 maanden oud en een domein van 1 jaar is helemaal niet zo groot.”

Tussen de regels door kun je dus lezen dat Google wel kijkt naar de leeftijd van een domein, maar er niet heel veel waarde aan hecht.

2. Zoekwoorden in het hoofddomein: stel iemand geeft de zoekopdracht letters in en jouw website www.letters.nl komt naar boven in de zoekresultaten dan zal Google het zoekwoord letters dik gedrukt tonen. Dit lijkt ons aan te geven dat het zoekwoord in je domeinnaam toch nog waarde heeft voor Google.

Ik zeg expres ‘toch nog’ omdat veel zoekmachine optimalisatie experts het er over eens zijn dat de waarde van het opnemen van een zoekwoord in je domeinnaam enorm gedaald is ten opzichte van enkele jaren geleden.

3. Zoekwoord als eerste woord in een domein:een domeinnaam die begint met hun hoofd zoekwoord heeft een héle kleine voorsprong op domeinnamen waarbij het zoekwoord niet aan het begin, of überhaupt in de domeinnaam staat.

4. Duur van de domeinregistratie:uit een patent van Google blijkt dat een langer contract voor je domeinnaam interessant kan zijn voor je positie in de zoekresultaten van Google.

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

Google beredeneert dat website eigenaren die er op uit zijn om makkelijk en snel te scoren geen langere contracten zullen afsluiten.

5. Zoekwoord in subdomein naam: onderzoeken van Moz.com hebben aangetoond dat het verwerken van jouw hoofd zoekwoord in een subdomein interessant is voor de positie van jouw pagina’s in de zoekresultaten van Google.

6. Geschiedenis van het domein: een domeinnaam die zich eerder heeft laten verleiden door Black Hat SEO staat geregistreerd bij Google. Het is daarmee dus veel moeilijker om hoog te scoren dan met een schone domeinnaam.

7. Exact Match Domain: een exact match domain, ook wel EMD, is een domeinnaam welke precies gelijk is aan een zoekterm waarop de website eigenaar wil scoren in Google. Een voorbeeld kan zijn www.verkoopjehuisonline.nl of www.lekkereteninamsterdam.nl

In het verleden waren er webmasters die zoveel mogelijk van dit soort domeinnamen kochten en doorstuurden naar hun website. Om dit tegen te gaan heeft Google een zogenaamde EMD update uitgebracht.

8. Publiekelijke vs. Afgeschermde WhoIs: Op de website https://www.whois.com kun je een URL ingeven om te kijken wie de eigenaar van die domeinnaam is. In Google’s beredenering kun je hier gewoon je gegevens vermelden wanneer jij je niet met illegale (Black Hat SEO) praktijken bezighoudt.

Scherm je jouw gegevens af dan heb je waarschijnlijk iets te verbergen.

Je gegevens tonen in WhoIs is dus goed voor je SEO en het verbergen is slecht voor je SEO.

In 2006 zei Matt Cuts er het volgende over “…When I checked the whois on them, they all had “whois privacy protection service” on them. That’s relatively unusual.  …Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.”

9. WhoIs informatie van iemand die eerder een Google Penalty heeft gekregen: logischerwijs zal Google, webmasters die eerder een Google Penalty hebben ontvangen vanwege illegale praktijken met een eerdere website, nadeliger beïnvloeden wanneer zij weer aan de slag gaan met een andere, nieuwe domeinnaam.

10. Topleveldomein: het topleveldomein, ook wel TLD, is hetgeen wat meest rechts staat van een domeinnaam. In www.voorbeeld.nl is het dus .nl en in www.ditisookeenvoorbeeld.com is het .com.

Een TLD als .nl zorgt ervoor dat de specifieke website hoger zal ranken in Nederland maar automatisch ook dat het international minder hoog zal ranken.

Een TLD als .es (Spanje) zorgt ervoor dat de website hoger zal ranken in Spanje maar automatisch ook dat het international minder hoog zal ranken.

11. Zoekwoord in de paginatitel: de paginatitel is het op één na belangrijkste SEO onderdeel van een pagina (op de content op de pagina na). Het geeft Google een heel belangrijk en duidelijk signaal waar de pagina over gaat.

12. Paginatitel beginnen met zoekwoord: uit onderzoek van moz.com blijkt dat pagina’s met het zoekwoord aan het begin van hun paginatitel beter ranken dan pagina’s waarbij het zoekwoord aan het eind van de paginatitel stond.

13. Zoekwoord in de meta omschrijving: alhoewel de meta omschrijvingen volgens experts niet meer zou worden gecrawld door Google, is het nog steeds een belangrijke factor. Je doet er dus goed aan om je zoekwoord te verwerken in de meta omschrijving van je pagina.

14. Zoekwoord in H1 header: H1 headers, <h1> kunnen worden gezien als een tweede paginatitel. Het verwerken van je hoofd zoekwoord in de H1 header is dus een belangrijk signaal naar Google waar de pagina over gaat. Uit onderzoek van Chris Butterworth blijkt ook de opmaak van je H1 headers uit te maken.

15. Het zoekwoord meer gebruiken dan andere woorden of zinnen: wanneer het hoofd zoekwoord vaker voorkomt dan andere woorden of zinnen in jouw content is dit een duidelijk signaal naar Google. Je geeft aan dat dit het onderwerp van de betreffende pagina is.

16. Lengte van de content: langere content kan verder de diepte in gaan dan korte content. Over het algemeen zien bezoekers liever erg lange content dan erg korte content.

Er blijkt, volgens serpIQ, bovendien een verband te liggen tussen de lengte van content en de positionering in Google.

17. Zoekwoord-dichtheid: aan de hand van de zoekwoord-dichtheid analyseert Google hoe belangrijk het betreffende woord voor jou is.

Let er wel op dat je jouw zoekwoord niet teveel gebruikt waardoor jouw content als spam over kan komen.

18. Latent Semantic Indexing zoekwoorden in content: Latent Semantic Indexing zoekwoorden, ook wel LSI zoekwoorden, helpen zoekmachines om te leren wat we precies bedoelen met bepaalde woorden.

Zo kun je met het woord ‘schotel’, een schotel van een kopje koffie bedoelen maar ook een schotel om televisie te ontvangen.

Door zogenaamde LSI woorden als ‘koffie’, ‘kopje’, ‘servies’, ‘thee’ te gebruiken bij het woord ‘schotel’ weet Google dat je het hebt over de schotel van een kop en schotel en niet over de schotel om televisie te ontvangen.

19. LSI zoekwoorden in de paginatitel en meta omschrijving: het gebruiken van LSI zoekwoorden kan Google ook in de paginatitel en meta omschrijving helpen duidelijk te krijgen waar jouw pagina over gaat.

20. Laadtijden van de pagina via HTML: het is geen geheim dat de snelheid van je website een rank factor is. Zogenaamde Spiders maken een schatting van de laadtijd van een pagina door te kijken naar de HTML van je website.

21. Duplicate content: het publiceren van dezelfde content, ook al is deze enigszins aangepast, is negatief voor de positionering van je pagina’s in de zoekresultaten.

22. Rel=Canonical: wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van canonical URL’s voorkom je dat Google pagina’s op jouw website als duplicate content beschouwd.

23. Snelheid van je pagina’s in Google Chrome: er zijn geruchten die beweren dat Google, aan de hand van gebruikersgegevens uit Chrome berekent hoe snel jouw pagina’s zijn. Deze data zouden ze samen met bijvoorbeeld de laadtijd via HTML en andere snelheidsfactoren, gebruiken om de definitieve snelheid van jouw pagina’s te berekenen.

24. Afbeelding optimalisatie: Google haalt relevantie signalen uit de afbeeldingen op je pagina’s. Zo kijken ze naar bestandsnamen, titels, alt-teksten, onderschriften en omschrijvingen.

25. Frequentie van content updates: Google ziet graag levendige websites. Je doet er dus goed aan om zo nu en dan content te updaten en nieuwe content te publiceren. Sinds de Google Caffeine Update geeft Google hier extra waarde aan. Dit is te merken aan het feit dat Google sindsdien de datum voor sommige meta omschrijvingen toont.

26. Grootte van aanpassingen: om Black Hat SEO tegen te gaan kijkt Google naar de grootte van de aanpassingen die je doet.

Stel dat je dus elke week enkel een woord verwijderd of toevoegt zal dit minder of zelfs geen effect hebben. Update je jouw content door een of meerdere alinea’s tekst, afbeeldingen en video’s toe te voegen dan zal dit meer effect hebben.

27. Geschiedenis van aanpassingen aan de content: Hoe vaak update jij je content om te zorgen dat je de bezoekers altijd de laatste ontwikkelingen kunt laten zien? Google kijkt naar de geschiedenis van wijzigingen op een pagina.

Het feit dat jij jouw content de laatste vijf jaar minimaal elke drie maanden hebt voorzien van een update is voor Google een teken dat je zorgt dat jouw content relevant en actueel blijft.

28. Zoekwoord aanwezigheid: Wanneer je jouw hoofd zoekwoord in de eerst 100 woorden zet geef je Google hiermee nog een signaal af dat dit zoekwoord relevant is voor jouw bezoekers.

29. Zoekwoord in H2 en H3: het terug laten komen van je zoekwoord in H2 en H3 headers is een zwak signaal aan Google om aan te geven waar je tekst over gaat.

30. Volgorde van woorden in zoektermen: een exacte match tussen tekst en zoekopdracht is altijd het best. Zo zal een paginatitel als “haar wassen zonder chemische middelen” beter op de zoekopdracht “haar wassen zonder chemische middelen” scoren dan op een zoekopdracht als “zonder chemische middelen haar wassen”.

31. Outbound link kwaliteit: Veel SEO’ers zijn het er over eens dat het ontvangen van backlinks van websites met een hoge autoriteit helpt bij het kweken van vertrouwen bij Google.

32. Soort outbound links: Moz heeft eerder een artikel over deze factor geschreven waarin zij aangeven dat Google kijkt naar het soort outbound links dat jouw pagina’s hebben om goed vast te kunnen stellen waar jouw pagina’s over gaan.

Voorbeeld: Wanneer jij het hebt over borden en een websites als servies.nl heeft een verwijzing naar jouw pagina’s staan dan zal Google eerder weten dat je het hebt over borden om van te eten en niet over verkeersborden.

33. Grammatica en spelling: het lijkt er sterk op dat Google kijkt naar grammatica en spelling als kwaliteitsscore. Het is geen overduidelijke factor aangezien Cutts hier in 2011 nogal tegenstrijdige berichten over gaf.

34. Syndicated content: syndicated content is in principe gewoon duplicate content en dat ziet Google liever niet. Syndicated content is content die automatisch gescraped of gekopieerd wordt.

35. Behulpzame content: Volgens een officieel document van Googleis behulpzame content als een calculator om te berekenen hoe hoog de hypotheek is die jij af kunt nemen, koerswissel calculators en andere interactieve content een teken van een goede kwaliteit. Het helpt je dus in het verhogen van je rank in de Google zoekresultaten.

36. Aantal uitgaande links: teveel dofollow links vanaf jouw pagina’s naar andere websites kunnen schadelijk zijn voor jouw website. Je geeft met elke dofollow link namelijk een stukje van jouw autoriteit aan pagina waar je naar verwijst. Doe je dit teveel dan zul je zelf weinig autoriteit overhouden.

37. Multimedia: foto’s, illustraties, infographics, video’s, audio en andere multimedia elementen zorgen voor een verrijking van je pagina’s. Dit is fijner voor je bezoekers en daarmee automatisch ook voor Google.

38. Aantal interne links naar een specifieke pagina: het aantal interne links naar een specifieke pagina geven Google aan hoe belangrijk deze pagina is ten opzichte van andere pagina’s binnen je website.

39. Kwaliteit van interne links naar andere pagina’s: de interne links van een pagina op jouw domein met een hoge autoriteit tellen hoger mee dan interne links vanaf een pagina op jouw domein met een minder hoge autoriteit.

40. Niet werkende links: uit het Google Guidelines document blijkt dat Google kijkt naar het aantal gebroken links op een website om de kwaliteit van die website te bepalen. Wanneer een pagina veel niet werkende links heeft (verwijzingen naar andere pagina’s of websites) ziet Google dit als achterstallig onderhoud.

41. Leesbaarheid van je teksten: het staat vast dat Google de leesbaarheid van teksten op websites inschat. Vroeger deelde Google teksten zelfs in op Basic, Intermediate of Advanced.

Wat Google nu doet met deze indelingen is niet officieel bekend. De ene SEO’er zegt dat je altijd op een basis level moet schrijven zodat je zoveel mogelijk mensen kunt bereiken, andere SEO’ers zeggen dat het level basis juist kan neigen naar teksten waar je weinig tot geen moeite in hebt gestoken.

42. Affiliate links: een affiliate link is een link op jouw pagina waarmee een bezoeker een product of dienst van een andere website kan kopen. Elke keer als er via deze link een product of dienst wordt verkocht krijg jij een percentage van de verkoopprijs. De aanwezigheid van affiliate links op je website zou geen reden zijn voor Google om jouw website lager te laten ranken maar het zou er wel voor zorgen dat ze jouw website net weer iets beter in de gaten houden om er zeker van te zijn dat jouw website zich richt op het bieden van meerwaarde en niet enkel probeert te scoren met affiliate links.

43. HTML fouten/W3C validatie: veel fouten in de HTML-code van je website zouden Google aan kunnen geven dat het te maken heeft met een slordige website. Sommige SEO experts denken zelfs dat de W3C validatie (een controle op de code van je website) een signaal geeft aan Google

44. Pagina’s host domein autoriteit: stel dat van twee pagina’s alles hetzelfde zou zijn (in theorie). Dus de snelheid, relevantie etc. dan zou de pagina die behoort aan een domein met een hogere autoriteit, hoger scoren dan de zelfde pagina die behoort aan een domein met minder hoger autoriteit.

45. PageRank van de pagina: over het algemeen zal een pagina met een hogere PageRank, hoger in de zoekresultaten eindigen dan een pagina met een lagere PageRank.

46. Lengte van de URL: uit onderzoek van Search Engine Journal blijkt dat te lange URL’s een negatieve invloed op de ranking van jouw pagina kunnen hebben.

47. URL Pad: een pagina dichterbij bij de homepage zou net iets meer voorrang krijgen van Google dan een pagina die diep weg gestopt zit. www.domeinnaam.nl/dit-voorbeeld zou dus beter zijn dan www.domeinnaam.nl/categorie/subcategorie/onderwerp/dit-voorbeeld

48. Menselijke aanpassingen: het is nooit door Google bevestigd. Maar zij hebben jaren geleden wel een patent ingediend waaruit blijkt dat zij de mogelijkheid willen hebben om handmatig aanpassingen te doen in de zoekresultaten.

49. Categorie van de pagina: de categorie waar een pagina op staat is een relevantie signaal richting Google. Het is voor een pagina dus interessant om in een goede, relevante categorie geplaatst te worden.

50. WordPress Tags: tags zouden een specifiek WordPress relevantie signaal zijn volgens Yoast

51. Zoekwoord in URL: het verwerken van je hoofd zoekwoord in je URL is een belangrijk relevantie signaal richting Google.

52. URL Structuur: de categorieën in de URL structuur worden door Google geïndexeerd en Google kan aan de hand van deze structuur beter begrijpen waar je pagina over gaat.

53. Referenties en bronvermeldingen: in het Google Guideline document geeft Google aan dat bezoekers van websites er goed aan doen om te kijken naar bronvermeldingen en referenties. Deze bronvermeldingen en referenties zouden een teken zijn dat de schrijver tijd en moeite in het betreffende artikel heeft gestoken. Google heeft daarentegen eerder wel ontkent dat externe links een rank factor zouden zijn.

54. Bulletpoints en genummerde lijsten: bulletpoints en genummerde lijsten geven bezoekers een overzichtelijke pagina. De kans is groot dat dit ook de reden is dat Google de voorkeur geeft aan teksten waarin lijstjes verwerkt zijn.

55. Prioriteit van een pagina in sitemap: de prioriteit die je aan een pagina geeft in je sitemap.xml kan van invloed zijn op de ranking van deze pagina.

56. Teveel uitgaande links: Google geeft duidelijk aan dat je moet oppassen met externe links. In het Google Guideline document staat:

“Some pages have way, way too many links, obscuring the page and distracting from the Main Content”

57. Aantal andere zoekwoorden waar een pagina op rankt: als een pagina op meerdere andere zoekwoorden goed scoort is dit een kwaliteitssignaal richting Google.

58. Leeftijd van een pagina: Google mag dan graag nieuwe content zien, een oudere pagina die regelmatig een update krijgt kan zeker net zo hoog, of hoger, scoren dan een nieuwe pagina.

59. Gebruiksvriendelijke layout: weer direct geciteerd uit het Google Quality Guidelines document: “The page layout on highest quality pages makes the Main Content immediately visible”

60. Geparkeerde domeinen: in december 2011 heeft Google een update uitgebracht die ervoor zorgt dat geparkeerde domeinen (Parked Domains) minder goed gevonden zullen worden in de zoekresultaten.

61. Bruikbare content: volgens seroundtable.com zou Google een onderscheid maken tussen kwalitatieve en bruikbare content. Dus met andere woorden, zorg er niet alleen voor dat je content snel en mooi is, maar ook dat je bezoekers er iets mee kunnen.

62. Content moet waarde toevoegen en iets nieuws toevoegen: Google heeft officieel aangegeven content die geen toegevoegde waarde brengt voor de bezoeker minder hoog te laten ranken dan content die dat wel doet.

63. Contactinformatie: het Google Quality document geeft letterlijk aan dat Google een voorkeur heeft voor websites met duidelijke contactgegevens. Het zou een extra pluspunt zijn als de contactgegevens in je whois informatie overeenkomen met de informatie op je website.

64. Vertrouwen in het domein / Trustrank: de mate waarin Google jouw website vertrouwd is een belangrijke factor. Google meet dit door te kijken hoeveel links jij van een groot, vertrouwd domein af zit. Hoe dichterbij je zit, des te hoger je TrustRank.

65. Site architectuur: Google kijkt naar de opbouw van jouw website. Des te logischer de structuur van jouw website is, des te makkelijker het voor Google is om de logica te begrijpen.

66. Site updates: Google kijkt naar hoevaak jouw website een update krijgt. Dit kun je zien als een Freshness factor voor de gehele website.

67. Aantal pagina’s: het aantal pagina’s dat een website heeft lijkt een kleine invloed op de ranking in de zoekresultaten van Google te hebben. Meerdere pagina’s hebben betekent automatisch dat je beter op meerdere zoektermen kunt scoren.

68. De aanwezigheid van een sitemap: een sitemap helpt zoekmachines, en dus ook Google, om beter te begrijpen hoe jouw website in elkaar zit en waar het content kan vinden.

69. Site uptime: wanneer jouw website vaak offline is (downtime heeft) zal Google dit zien als achterstallig onderhoud. Zorgen dat jouw website zo min mogelijk downtime heeft en dus vrijwel altijd te bereiken is voor bezoekers én Google zorgt indirect voor een hogere ranking. Het tegenovergestelde is dat Google veel downtime bestraft met een lagere positie.

70. De locatie van de server: waar jouw website gehost wordt lijkt een invloed te hebben op de positie van jouw website in de Google zoekresultaten. Stel dat jouw website op server draait in Nederland dan is de kans groot dat je automatisch beter zal scoren in de Nederlandse zoekresultaten dan in bijvoorbeeld de Franse.

71. SSL Certificaat: Google heeft aangegeven dat een SSL certificaat een signaal is voor Google. Ze kijken dus naar HTTPS verbindingen.

72. Algemene voorwaarden en privacybeleid: deze twee pagina’s helpen Google door aan te geven dat het een serieuze website betreft die de juiste informatie toont aan bezoekers.

73. Duplicate meta gegevens: Google is een fan van unieke content. Ook wanneer het aankomt om je meta gegevens als paginatitels en meta omschrijvingen. Duplicate meta gegevens kunnen er zelfs voor zorgen dat je pagina’s niet getoond worden in de zoekresultaten.

74. Broodkruimel navigatie: dit is een gebruiksvriendelijke manier om bezoekers te laten weten op welke pagina ze zitten en de structuur helpt zoekmachines om je website beter te begrijpen.

Onder andere SearchEngineJournal.com is er van overtuigd dat dit een factor is voor Google

75. Geoptimaliseerd voor Mobiel: het is geen geheim dat een mobielvriendelijke website belangrijk is voor Google. Het is zelfs zo belangrijk dat Google nu “Mobielvriendelijk” tags toevoegt aan zoekresultaten op mobiele apparaten. Het is zelfs begonnen met het straffen van websites die niet mobielvriendelijk zijn.

76. YouTube: het is overduidelijk dat YouTube video’s een voorsprong krijgen van Google. Logischerwijs is dit omdat YouTube van Google is. Het lijkt er zelfs sterk op dat YouTube een rankingsfactor is sinds de Google Panda Update

77. Gebruikersvriendelijkheid van je website: een website die moeilijk in gebruik is zal op een aantal punten steken laten vallen. Zo zal lastige navigatie zorgen voor minder tijd op de website, minder pagina’s per weergaven en een hoger bouncerate. Google kan deze statistieken gebruiken om de kwaliteitsscore van jouw website te bepalen.

78. Gebruik van Google Analytics en Google Webmaster Tools: Sommige denken dat het gebruik van deze twee gratis tools van Google de positie van je pagina’s in Google zal verhogen. Je geeft er indirect mee aan dat je jouw website serieus neemt en je geeft Google meer statistieken om mee te werken.

79. Gebruikerservaringen/Site reputatie: beoordelingen op websites als yelp.com, trustpilot, KiYoh en dergelijke zijn een belangrijk onderdeel van het algoritme van Google. Google heeft zelfs aangegeven hoe ze omgaan met deze informatie

80. Leeftijd van domein van backlink: backlinks van oudere domeinen lijken krachtiger te zijn dan backlinks van nieuwere domeinen.

81. Aantal links van hoofddomeinen: het aantal domeinen dat een link naar jouw website heeft geplaatst speelt een grote rol in het algoritme van Google. Zie ook dit artikel van Moz

82. Aantal links van verschillende C klasse IP’s: Google lijkt te kijken naar de IP-adressen van de websites waar jouw backlinks vandaan komen. Des te meer verschil hier in zit, des te beter dit is voor de positie van jouw pagina’s in de zoekresultaten.

83. Aantal backlink pagina’s: los van het feit of de backlinks van hetzelfde domein komen of niet zijn backlinks goed voor de positie van jouw pagina’s in Google.

84. Alt teksten: alt teksten kun je zien als anchorteksten voor afbeeldingen. Je kunt er beter mee gevonden worden in Google Afbeeldingen.

85. Backlinks van een website met een .edu of .gov extensie: Matt Cuts heeft het eerder ontkent maar veel SEO’ers denken nog dat backlinks van een .edu of .gov website een hogere waarde hebben dan bijvoorbeeld van een .nl of .com website.

86. Autoriteit van de verwijzende pagina: de autoriteit (PageRank) van de pagina die naar jouw pagina verwijst speelt een grote rol in de waarde die Google toekent aan de backlink.

87. Autoriteit van het verwijzende domein: los van de autoriteit van de pagina kijkt Google ook naar de autoriteit van het gehele domein. Alhoewel dit een enorm belangrijke factor is, lijkt de autoriteit van de pagina belangrijker.

88. Backlinks van je concurrentie: Google lijkt een hogere waarde toe te kennen aan backlinks die komen vanaf pagina’s die proberen te ranken op dezelfde zoektermen als jij.

89. Aantal social media shares: het aantal keren dat de pagina die een backlink naar jouw pagina heeft staan, is gedeeld op social media helpt Google de waarde van die pagina te bepalen.

90. Slechts backlinks: verwijzingen naar jouw pagina van pagina’s die niet goed bekend staan bij Google, zouden een slechte invloed uitoefenen op de positionering van jouw pagina in de zoekresultaten.

91. Gastbloggen: het schrijven van artikelen voor op iemands anders blog, ook wel gastbloggen, genoemd, kan onderdeel zijn van een SEO strategie. Uit onderzoeken blijkt dat je in zo’n artikel het best naar andere artikelen op jouw website kunt verwijzen.

Dit zou Google meer waarde meegeven dan de verwijzing naar jouw website in de biografie op zo’n website.

92. Backlink vanaf een homepage: Google ziet de homepage als de belangrijkste pagina van je website. Wanneer je dus een backlink hebt van een homepage van een website naar een van jouw pagina’s is dat Google waardevoller dan wanneer je een backlink krijgt van een willekeurige pagina naar een van jouw pagina’s.

93. Nofollow links: de naam geeft eigenlijk aan dat Google dit soort links niet volgt. Maar in dit artikel zegt Google “In general, we don’t follow them.” dus over het algemeen volgt Google de no-follow links niet, dat wil zeggen dat ze dit in sommige gevallen wel doen.

Het hebben van no-follow links zorgt in ieder geval voor een natuurlijk link profiel.

94. Verschillende soorten backlinks: je doet er goed aan om veel verschillende soorten backlinks te verkrijgen. Wanneer je bijvoorbeeld alleen backlinks hebt van fora, of alleen vanuit reacties op blogs geeft dit een signaal naar Google dat er verdacht uit ziet. Wanneer je juist veel verschillende soorten backlinks hebt, zorg je voor een natuurlijk link profiel.

95. Gesponsord, advertenties, geadverteerd: en soortgelijke woorden als anchortekst of dicht bij een link zorgen voor een daling van de waarde van die links.

96. Links verwerkt in de teksten op je website: links verwerkt in artikelen of andere teksten op je website ziet Google als waardevoller dan wanneer je bij wijze van spreken een lege pagina hebt en daar een URL op plaatst. Google kijkt dus naar de meerwaarde die een link heeft op jouw pagina.

97. Backlinks vanuit een 301 redirect verminderen in waarde: uit een Google Webmaster video blijkt dat een backlink vanaf een URL die met een 301 redirect is doorgezet minder, of zelfs niets, meer waard is.

98. Backlink anchortekst: de tekst die je mee geeft aan een link is voor Google erg belangrijk. Ze kijken naar deze tekst en vinden dat deze de link zou moeten beschrijven. Een anchortekst als Klik hier is dus niet interessant.

99. Interne link anchortekst: alhoewel Google waarschijnlijk minder waarde toekent aan de anchortekst van interne links dan aan de anchortekst van backlinks, kijkt Google ook naar de anchorteksten van interne links als relevantie signaal.

100. Link titel attribuut: de tekst die verschijnt in een geel venstertje wanneer je jouw cursor op een link plaatst gebruikt Google ook als zwak signaal qua relavantie.

101. TLD van de website van een backlink: wanneer je een backlink ontvangt vanaf een .nl website zou dit ervoor zorgen dat je hoger rankt in Nederland. Wanneer je een backlink ontvangt vanaf een .es zorgt het ervoor dat je hoger rankt in Spanje etc.

102. De locatie van de backlink in de content: aangezien Google van boven naar beneden en van crawlt is het voor de waarde van je backlink interessant om zo hoog mogelijk in de content te staan. Met andere woorden, aan het begin van de content is beter dan aan het einde.

103. De locatie van de backlink op de pagina: op welke plek de backlink op een pagina staat is belangrijk. Een link die is opgenomen in de content is bijvoorbeeld waardevoller dan een link in een zijbalk of footer.

104. Backlink domein relevantie: hoe relevanter de website waar jouw backlink op staat is, des te hoger de waarde. Stel dat een website over dieren een backlink plaatst naar een website over auto’s dan is dat voor de website over auto’s minder interessant dan wanneer de website een backlink zou krijgen van een website over auto-onderdelen.

105. Paginalevel relevantie: uit het zogenaamde Hiltop algoritme blijkt dat Google meer waarde toekent aan backlinks die zijn verwerkt in pagina’s met content die overeenkomt met de pagina waar de backlink naar toe gaat dan aan backlinks die naar pagina’s gaan met compleet andere content.

106. Tekst om de backlink heen: het lijkt er op dat Google heeft uitgevonden hoe ze de intentie van een backlink kunnen aflezen aan de tekst om een backlink heen. Zo kan het zijn dat je een positieve verwijzing hebt in de vorm van een backlink maar het is ook mogelijk dat er een backlink wordt opgenomen in een negatieve review.

Backlinks met een positieve intentie hebben meer waarde dan backlinks met een negatieve intentie.

107. Backlinks met hetzelfde zoekwoord in de titel: Google geeft extra waarde aan backlinks waarbij de paginatitel hetzelfde zoekwoord bevat als de paginatitel van de pagina waar de backlink naar toe gaat. Dit is een extra sterk signaal dat beide pagina’s binnen dezelfde branche opereren.

108. Groei aantal backlinks naar jouw pagina’s: Google kijkt naar de zogenaamde Link velocity. Ze kijken of je in de loop van de tijd meer backlinks ontvangt of juist steeds minder. Des te meer backlinks je ontvangt, des te beter dit is voor de positionering in Google.

109. Daling aantal backlinks naar jouw pagina’s: Aan de hand van jouw Link velocity kan Google ook zien dat het aantal backlinks juist steeds minder aan het worden is. Dit is uiteraard negatief voor de positionering van jouw pagina’s in Google.

110. Links vanaf pagina’s die bekend staan als top bronnen: Aaron Wall claimt dat links vanaf zogenaamde hubs (pagina’s die bekend staan als top bronnen voor informatie) bij Google als extra waardevol worden beschouwd.

111. Links vanaf websites met hoge autoriteit: een link vanaf een website met hoge autoriteit zou waardevoller zijn dan een link vanaf een website met minder autoriteit binnen een specifieke branche.

112. Links vanaf een Wikipedia pagina: ook al zijn de links vanaf Wikipedia no-follow, veel SEO’ers denken dat een link vanaf een Wikipedia pagina wat extra vertrouwen en waarde aan de link toevoegt.

113. Woorden die vaker voorkomen om je backlinks heen: wanneer er vaker specifieke woorden om jouw backlinks heen verschijnen kan Google hier nog beter uit opmaken waar jouw content over gaat.

114. De leeftijd van een backlink: uit een patent van Google blijkt dat een oudere backlink meer waarde heeft dan een nieuwere backlink.

115. Links van echte websites vs. splogs: Google hecht meer waarde aan backlinks van echte websites dan aan backlinks van zogenaamde splogs. Een splog kun je zien als een geautomatiseerde blog waar zo goed als alleen maar spam op voorbij komt. Het is dus logisch dat Google hier weinig waarde aan hecht.

116. Natuurlijk link profiel: Google kijkt naar het link profiel van een website. Een natuurlijk link profiel bestaat uit backlinks met no-follow en do-follow links vanaf blogs, reacties op blogs, fora etc.

117. Links ruilen: Google kijkt naar backlinks om de kwaliteit van een website te bepalen. Wanneer iedereen dus aan de slag gaat met “Plaats jij mijn link op jouw website, dan plaats ik jouw link op mijn website?”  gaat het hele principe van Google verloren.

Je kunt best wel een link met iemand ruilen, maar zorg er wel voor dat het altijd van toegevoegde waarde is voor je bezoeker.

118. Door gebruikers gegenereerde links: Google kijkt naar hoe een URL tot stand is gekomen. Zo hecht het meer waarde aan backlinks die door mensen zijn geplaatst dan aan backlinks die geautomatiseerd zijn.

119. Links van 301-redirects: Matt Cutts zegt letterlijk dat een 301-redirect gewoon hetzelfde is als een directe link wat betreft de waarde. Toch zijn er veel SEO’ers die geloven dat een 301-redirect iets van de waarde van een backlink weg neemt.

120. schema.org data: pagina’s die schema.org data ondersteunen lijken een voorsprong te krijgen op pagina’s die dit niet ondersteunen. Dit kan te maken hebben met het feit dat deze pagina’s een hogere CTR hebben.

121. Op de DMOZ lijst staan: veel experts geloven dat het voor jouw website interessant is om op de DMOZ lijst te staan. DMOZ is echter beëindigd op 1 maart 2017. Er gaan nog wat geruchten over een doorstart onder een andere naam maar tot op heden is dit nog niet van de grond gekomen.

122. Trustrank van website met backlink naar jouw website: Logischerwijs hecht Google meer waarde aan een website die meer vertrouwen uitstraalt. Backlinks vanaf een website met een hoge trustrank zijn dus interessanter dan backlinks vanaf een onbetrouwbare website.

123. Aantal outbound links op een pagina: een pagina met honderden outbound links komt minder natuurlijk over dan een pagina met slechts een aantal outbound links. Zet je pagina’s dus niet vol met outbound links maar gebruik ze om meerwaarde aan je content te geven.

124. Aantal links vanuit fora profielen: omdat het vrij gemakkelijk is om met een bot zoveel en zo snel mogelijk profielen aan te laten maken op fora en daarbij jouw URL te vermelden zou Google minder waarde toekennen aan de backlinks vanuit profielen van fora.

125. Aantal woorden van content met backlink: een backlink uit een artikel van 1000+ woorden is waardevoller dan een link in een snippet van bijvoorbeeld 25 woorden.

126. Kwaliteit van verwijzende content: een verwijzing vanuit een slecht geschreven, niet interssant artikel zal minder waardevol zijn dan een verwijzing in een waardevol, rijk en goed geschreven artikel.

127. Sitewide links: Matt Cutts heeft bevestigd dat site wide links (bijvoorbeeld de links in je footer, die dus over je gehele website staan) als 1 link worden geteld.

128. Organische Click Trough Rate voor een zoekwoord: pagina’s die een hogere CTR hebben in de zoekresultaten van Google op een specifiek zoekwoord, krijgen mogelijk een boost in de zoekresultaten voor dat specifieke zoekwoord.

129. Organische Click Trough Rate site wide: de algehele click trough rate van jouw website kan een signaal zijn naar Google dat jij content publiceert waar bezoekers in geïnteresseerd zijn wat uiteindelijk resultaat in een boost van jouw pagina’s in de zoekresultaten van Google.

130. Bounce Rate: Niet iedereen is het er over eens of Google kijkt naar het bounce percentage van je pagina’s. Het zou een goede indicatie zijn voor Google om te kijken of bezoekers jouw pagina’s interessant genoeg vinden om te blijven en verder te klikken binnen je website of direct de pagina weer te verlaten.

131. Direct verkeer: het is bevestigd dat Google kijkt naar data uit hun browser Google Chrome en daarmee inzicht heeft op direct verkeer. Des te meer direct verkeer je hebt, des te beter voor de positie van je pagina’s in de zoekresultaten van Google.

132. Herhalend verkeer: het lijkt er ook op dat Google kijkt naar herhalend verkeer. Wanneer een bezoeker terug komt naar een specifieke pagina dan duidt dit volgens Google op een kwalitatieve pagina. Des te meer. Herhalend verkeer, des te beter dus.

133. Geblokkeerde websites: in vroegere versies van Google Chrome was het mogelijk om websites te blokkeren. Google zou dit als een negatief iets zien. Tegenwoordig is het echter niet meer mogelijk om websites te blokkeren in Google Chrome.

134. Bladwijzers in Google Chrome: we weten dat Google kijkt naar bladwijzers in hun browser Google Chrome. Wanneer mensen jouw pagina’s opslaan als bladwijzer is dit een signaal voor Google dat het jouw pagina’s relevant zijn en kwaliteit bezitten.

135. Data uit de Google Toolbar: Danny Goodwin van Search Engine Watch schreef dat Google data uit de Google Toolbar gebruikt voor hun algoritme. Er zijn sterke aanwijzingen dat ze kijken naar de laadtijden van websites en de eventuele aanwezigheid van malware. Maar er is geen bewijs voor andere data uit de toolbar om in te zetten in het algoritme.

136. Aantal reacties: een hoog aantal reacties op pagina’s laat Google zien dat er veel interactie is en dat bezoekers de content de moeite waard vinden om op te reageren. Reacties zijn dus een positief signaal voor Google.

137. Dwell time: dwell time is de tijd die bezoekers op jouw website spenderen nadat zij vanuit Google Search komen. Des te langer de dwell time is, des te beter. Google beredeneert dat bezoekers vanuit Google Search langer op pagina’s blijven die zij interessant en relevant vinden.

138.  Nieuwe resultaten krijgen een boost: Google heeft al op meerdere manieren laten zien van nieuwe content te houden. Het lijkt er ook op dat Google nieuwe content een kleine boost geeft in de zoekresultaten voor bepaalde zoektermen.

139. Diverse resultaten krijgen een boost: sommige zoektermen kunnen veel verschillende soorten resultaten opleveren. Wanneer het algoritme van Google zo’n zoekterm indiceert zal het soms expres verschillende soorten resultaten tonen om zo voor elk soort bezoeker iets weer te kunnen geven.

140. Browsergeschiedenis vanuit Google account: wanneer bezoekers zijn ingelogd op Google met hun Google account (ongeacht de browser) zal Google de browser geschiedenis kunnen in zien en deze data gebruiken voor de positionering van deze pagina’s

141. Zoekgeschiedenis van de gebruiker: De zoekopdrachten van een gebruiker hebben invloed op de toekomstige resultaten. Wanneer je bijvoorbeeld eerst op de zoekterm recensies zoekt en daarna op de zoekterm ventilatoren, dan is de kans groter dat Google zoekresultaten laat zien met recensies over ventilatoren.

142. Geo locatie: Google geeft een voorkeur aan websites waarvan de server en het IP-adres overeen komen met de domein extensie. Dus een Nederlandstalige zoekterm zal eerder websites opleveren met een server in Nederland en een .nl domein extensie dan dat het resultaten oplevert van bijvoorbeeld .es, .fr en/of .de websites.

143. Safe search: Zoekresultaten met scheldwoorden of content voor volwassenen zullen niet getoond worden aan mensen met de safe search optie ingeschakeld in hun browser.

144. Google + Cirkels: Google toont eerder content van auteurs die je aan jouw Google + cirkels hebt toegevoegd.

145. DMCA klachten: Google degradeert pagina’s met DMCA klachten.

146. Domein diversiteit: de zogenaamde Big Foot update zorgt ervoor dat er meer verschillende soorten domeinen in zoekresultaat pagina’s komen te staan om zo ook kleinere websites een kans te geven.

147. Transactie zoekopdrachten: wanneer Google een bepaalde koop intentie ontdekt in een zoekopdracht kun je een ander soort resultaat krijgen dan normaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Shopping of een zoekterm als “naar Barcelona vliegen”

148. Lokale zoekopdrachten: wanneer je een zoekopdracht uitvoert als “fruit beneden-leeuwen” krijg je in eerste instantie een vak met lokale bedrijven te zien, boven de ‘normale’ zoekresultaten.

149. Google Nieuws Box: sommige zoektermen activeren een zogenaamde Google News Box.

150. Voorkeur voor grote merken: Na de zogenaamde Vince update geeft Google een voorkeur aan grote merken voor sommige short tail zoektermen.

151. Shopping resultaten: Google toont voor sommige zoekopdrachten Google Shopping resultaten in de organische zoekresultaten

152. Afbeelding resultaten: voor zoektermen waar vaak opgezocht wordt in Google Afbeeldingen toont Google ook in de organische zoekresultaten van Google Search enkele afbeeldingen.

153. Easter Egg resultaten: Google heeft enkele zogenaamde easter eggs die getoond worden op de zoekresultaat pagina’s. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar “Atari Breakout” in Google Afbeeldingen kun je de game Breakout van Atari spelen.

154. Een website met meerdere pagina’s in de zoekresultaten: bij een zoekterm die gerelateerd is aan een merk of domeinnaam is het mogelijk dat er op een zoekresultaat pagina meerdere resultaten vanuit één website staan.

155. Aantal tweets: net als het aantal uitgaande links die een pagina heeft, is het goed mogelijk dat het aantal tweets die een pagina heeft van invloed is op de ranking van Google.

156. Autoriteit van de Twitter gebruiker: het lijkt er op dat de tweets van een profiel met veel volgers meer waarde aan de ranking van een website toevoegen dan tweets van een profiel met weinig volgers.

157. Aantal Facebook likes: Alhoewel Google aan heeft gegeven geen inzicht te hebben in Facebook accounts, lijkt het er toch sterk op dat Google waarde hecht aan het aantal Facebook likes een pagina heeft.

158. Aantal Facebook shares: het lijkt er op dat het aantal keren dat een pagina op Facebook is gedeeld zwaarder mee weegt voor de ranking in de zoekresultaten van Google dan het aantal keer dat een pagina is geliked.

159. Autoriteit van de Facebook accounts die de pagina hebben gedeeld: net als bij Twitter kijkt Google naar de autoriteit van de Facebook accounts die de pagina hebben gedeeld. Des te hoger de autoriteit van de delers, des te beter voor de ranking in de zoekresultaten van Google.

160. Pinterest Pins: Pinterest is een ontzettend populair social media platform met veel content van internet gebruikers. Het zou dus heel logisch zijn voor Google om naar Pinterest accounts te kijken om de waarde van een pagina op het internet te bepalen.

161. Stemmen op sociale deelplatformen: het is goed goed mogelijk dat Google de stemmen op content die leiden naar jouw website mee telt in hun berekening. Denk hierbij aan websites als Reddit, StumbleUpon, Medium en Digg.

162. Aantal Google +1’s: Ook al heeft Matt Cutts eerder letterlijk gezegd dat ze de +1’s van Google+ niet gebruiken als rankingfactor het lijkt veel mensen, waaronder mij, sterk dat Google hun eigen social media platform zouden negeren.

163. Autoriteit van Google +1 gevers: het zou logisch zijn wanneer Google de +1 stemmen van Google+ gebruikers met een hogere autoriteit (meer volgers, meer content etc.) op een hogere waarde zou schatten dan van gebruikers met een lagere autoriteit.

164. Geverifieerde autoriteit: In 2013 zei Eric Schmidt het volgende: “Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results.”

Het programma om je Google+ account te verifiëren is ondertussen gesloten maar het lijkt er sterk op dat Google een manier heeft gevonden om zelf de autoriteit na te gaan en op basis hiervan een hogere, of juist een lagere waarde toekent aan specifieke pagina’s.

165. Sociaal signaal relevantie: Google kijkt hoogstwaarschijnlijk naar de relevantie en het verband tussen het social media account content deelt en de website waar de content vandaan komt. Wanneer het social media account bijvoorbeeld veel al over auto’s post en dan content deelt of liked dat over katten gaat, is de kans groot dat Google hier meer waarde aan hecht dan wanneer het social media account content over auto’s had gedeeld of geliked.

166. Site Level Social Signals: wanneer meerdere pagina’s op een website goede sociale signalen hebben, bijvoorbeeld als de pagina veel gedeeld wordt op een social media platform, is dit ook goed voor de ranking van andere pagina’s op dezelfde website.

167. Merknaam als anchortekst: wanneer een merknaam als anchortekst wordt gebruikt is dit een sterk signaal naar Google.

MERKEN

168. Merk gerelateerde zoekopdrachten: mensen zoeken vaak naar merken. Zo zoeken mensen bijvoorbeeld naar “nieuwste telefoon Apple”, “laptop Apple” met dit soort zoektermen laten mensen weten dat Apple een merk is. Zoals je misschien wel eens hebt gezien krijgen merken een zogenaamde Bedrijfskaart rechts van de organische resultaten.

169. Het bedrijf heeft een Facebookpagina met likes: Google kijkt naar de aanwezigheid van een zakelijke Facebookpagina en indien aanwezig naar het aantal likes om te bepalen of ‘iets’ een merk is.

170. Het bedrijf heeft een twitterprofiel met volgers: Google kijkt naar de aanwezigheid van een zakelijk twitteraccount en indien aanwezig naar het aantal volgers om te bepalen of ‘iets’ een merk is.

171. Officiële LinkedIn bedrijfspagina: Google beredeneert dat de meeste echte bedrijven een LinkedIn bedrijfspagina hebben.

172. Persoonlijke LinkedIn profielen die aangeven bij jouw bedrijf te werken: Randy Fishkin van Moz denkt dat Google kijkt of er persoonlijke LinkedIn profielen aangeven bij jouw bedrijf werken om te bepalen of er sprake is van een echt bedrijf.

173. Legitimiteit van social media accounts: een social media account met 10.000 volgers en slechts twee berichten zal anders beoordeeld worden door Google dan een social media account met 10.000 volgers en veel, waardevolle, relevante content.

174. Verschijningen van de merknaam in het nieuws: Grote merken worden vaak genoemd in Google News. De hele grote merken hebben soms zelfs hun eigen sectie in Google Nieuws op de eerste pagina.

175. Merk benoemingen zonder verwijzing: wanneer merken worden benoemd zonder dat het gaat om een anchortekst ziet Google dit als een signaal voor een merk.

176. Aantal RSS-abonnees: Google is eigenaar van de populaire RSS service Feedburner en het zou dus niet heel vreemd zijn als Google de activiteit en leden van en op je RSS feed zou beoordelen met betrekking tot de positie van je pagina’s in de zoekresultaten van Google.

177. Fysieke locatie en Google Mijn Bedrijfsvermelding: Échte bedrijven hebben over het algemeen een fysieke locatie. Dit hoeft niet per definitie een speciaal kantoor te zijn maar in ieder geval een bestaand adres. Het lijkt er op dat Google bij een bedrijf kijkt naar een bestaand adres en dit meeneemt in de beoordeling of iets een bedrijf is of niet. Dit kunnen zij het snelst doen wanneer jij een Google Mijn Bedrijf account hebt.

178. Google kijkt of een website gerelateerd is aan een belasting betalend bedrijf: Moz geeft aan dat Google mogelijk kijkt naar het verband tussen een website en een belasting betalend bedrijf om te bepalen of een website als bedrijf gezien kan worden. Dit doen zij bijvoorbeeld door te kijken naar KvK- en/of BTW gegevens op de website.

179. Panda Penalty: websites met lage kwaliteit content (zoals bijvoorbeeld zogenaamde content farms) zullen minder goed zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google nadat zij geraakt zijn door een zogenaamde Panda penalty.

180. Verwijzen naar bad neighborhoods: Google bestraft websites die verwijzen naar een zogenaamde slechte buurt. Hierbij moet je denken aan verwijzingen naar websites die met zogenaamde Black Hat SEO willen scoren in Google.

181. Redirects: redirects zelf zijn niet zo zeer een probleem. Maar wanneer je redirects gebruikt om bezoekers expres naar een andere pagina te leiden zal Google dit zwaar bestraffen. Vaak met een Google Penalty maar soms zelfs met het niet langer indexeren van je pagina’s.

182. Pop-ups en afleidende advertenties: het Google Guideline document geeft letterlijk aan dat pop-ups en afleidende advertenties een signaal kunnen zijn voor een lage kwaliteit website.

183. Site over optimalisatie: wanneer je je schuldig maakt aan keyword stuffing, het verwerken van teveel zoekwoorden in je headers etc. ziet Google dit als een webspam factor.

184. Pagina over optimalisatie: veel website eigenaren denken dat Penguin webspam concreet op pagina niveau bekijkt en behandeld, in tegen stelling tot Panda die dat site breed doet.

185. Advertenties boven de vouw: Het zogenaamde Page Layout Algoritme bestraft websites met veel advertenties (en weinig organische content) boven de vouw.

186. Affiliate links verbergen: wanneer je te ver gaat met het verbergen van affiliate links, zeker wanneer je cloaking gaat gebruiken, kan je een Google Penalty opleveren.

187. Affiliate sites: het is geen geheim dat Google niet zo’n grote fan is van affiliate sites. Veel experts denken zelfs dat affiliate sites extra in de gaten worden gehouden door Google.

188. Automatisch gegenereerde content: Google is geen voorstander van automatisch gegenereerde content. Mocht Google constateren dat er automatisch gegenereerde content op je website verschijnt dan kan dit resulteren in een Google Penalty.

189. Het PageRank systeem manipuleren: wanneer je expres probeert het PageRank systeem te manipuleren door al jouw uitgaande verwijzingen op nofollow te zetten, zal Google dit merken en je daarvoor bestraffen met een Google Penalty. Dit noemen we PageRank sculpting.

190. IP-adres gemarkeerd als spam: wanneer het IP-adres van de server waar jouw website op staat is gemarkeerd als spam dan zal dit alle websites op deze server benadelen.

191. Meta tag spamming: zoekwoord spam kan ook plaatsvinden in de vorm van meta tag spam. Heel soms zie je ze nog wel eens onderaan een website. Een zogenaamde cloud met woorden waarop de betreffende website gevonden wil worden. Dit is dus officieel niet toegestaan. Wanneer Google dit merkt zal het resulteren in een Google Penalty voor de betreffende website.

192. Onnatuurlijk binnenkomend linkprofiel: wanneer een website in een korte tijd, veel, onnatuurlijke verwijzingen krijgt zal Google dit opvallen en extra onderzoeken.

193. Penguin Penalty: websites die een zogenaamde Penguin Penalty hebben ontvangen zijn duidelijk minder zichtbaar in de zoekresultaten van Google.

194. Linkprofiel met een hoog aantal lage kwaliteit verwijzingen: wanneer je veel verwijzingen hebt van websites die ook door Black Hat SEO’ers worden gebruikt (bijvoorbeeld reacties op fora, profielen op fora etc.) zal dit een teken zijn voor Google dat je probeert op een oneerlijke manier aan links te komen.

195. Relevantie van de domeinen met verwijzingen: uit een analyse van MicroSiteMasters.com blijkt dat websites met verwijzingen van websites die niet relevant zijn voor hun bezoekers veel meer kans maken op een Google Penguin Penalty dan websites met relevante verwijzingen.

196. Onnatuurlijke link waarschuwing: Google stuurt duizenden “Google Webmaster Tools heeft onnatuurlijke links waargenomen” berichten. Dit betekent meestal dat de betreffende pagina’s zakken in positie in de zoekresultaten van Google. Maar dit is niet altijd het geval.

197. Links van dezelfde server: wanneer een website veel verwijzingen krijgt van een website van dezelfde server (dus met hetzelfde IP-adres) zal dit Google opvallen. Het kan namelijk duiden op zogenaamde blog netwerk building.

198. Vergiftigde anchor teksten: wanneer je vergiftigde anchor teksten naar jouw website hebt linken kan dit een teken zijn van een gehackte of black Hat SEO website. Vooral anchor teksten met namen van medicijnen zijn vaak vergiftigd.

199. Handmatige penalty: in het verleden is het voorgekomen dat Google handmatig een Google Penalty aan een website heeft toegekend, zoals in de Interflora zaak.

200. Links verkopen: het verkopen van links kan een hele slechte invloed hebben op je PageRank.

201. Google Sandbox: nieuwe websites zouden in een zogenaamde Google Sandbox terecht kunnen komen waardoor hun pagina’s tijdelijk slecht vindbaar zouden zijn in Google.

202. Google Dance: de zogenaamde Google Dance zou rankings tijdelijk op kunnen schudden. Volgens een patent van Google zou dit een manier voor Google zijn om vast te stellen of een website probeert het algoritme te ‘breken’.

203. Afgewezen links: als je denkt dat Google jouw website negatief heeft beoordeeld op een kenmerk waar jij geen controle op hebt kun je via Google Search Console – Afgewezen links aangeven welke verwijzingen jij niet naar jouw website wenst te hebben.

204. Hercontrole aanvragen: wanneer je bestraft bent met een Google Penalty kun je Google vragen hier opnieuw naar te kijken. Uiteraard moet je zorgen dat de problemen, zoals door Google aangegeven in Google Search Console, opgelost zijn.

205. Tijdelijke link schema’s: Google heeft ontdekt dat er website eigenaren zijn die tijdelijke Black Hat SEO link schema’s opzetten. Ze doen dit tijdelijk omdat ze weten dat het officieel gezien niet mag.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.