Zorgen dat de mensen klikken

Het is misschien wel het beeld dat iedereen voor zich krijgt wanneer hij denkt aan Google. De Google zoekresultaten zoals je deze te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht hebt ingegeven bij Google Search. In eerste instantie is het je doel om in deze zoekresultaten terecht te komen met jouw website, maar wanneer je eenmaal op het scherm van je potentiële bezoeker terecht bent gekomen moet je er ook nog eens voor zorgen dat deze potentiële bezoeker een bezoeker wordt.

Schrijven voor mensen

In de Google zoekresultaten worden de opgegeven paginatitel, de URL en de meta-beschrijving getoond. Om te zorgen dat je in ieder geval in het scherm van jouw doelgroep terecht komt moet je ten eerste zorgen dat je het zoekwoord verwerkt in alledrie deze onderdelen. Het is goed om hierbij te weten dat Google indexeert zoals mensen lezen, van links naar rechts. Hoe meer je het zoekwoord dus naar de linkerkant van de tekst kunt halen, hoe beter. Maar vergeet hierbij niet dat je uiteindelijk niet voor Google schrijft, maar voor mensen! Zorg er dus voor dat het altijd prettig leesbaar blijft. De paginatitel Allereerst gaan we kijken naar de paginatitel. Dit is de tekst die de bezoeker ziet in de browser en de titel die de potentiële bezoeker zal zien in de Google zoekresultaten. Houdt er rekening mee dat de paginatitel maximaal 65 karakters lang mag zijn. Wanneer jouw paginatitel langer is dan 65 karakters zal Google deze afkappen in de zoekresultaten.

Eerder heb ik aangegeven dat Google van links naar rechts indexeert. Als hoofdzoekwoord heb ik voor het artikel, bij figuur 2, gekozen voor ‘Responsive’ maar deze niet aan het begin van de paginatitel gezet. Hier heb ik voor gekozen omdat het voor mij belangrijker was dat de paginatitel goed leesbaar was. Daarnaast denk ik dat het artikel beter past bij een zoekopdracht als ‘Waarom moet mijn website responsive zijn’ dan bij een zoekopdracht als ‘Responsive’ wat nogal algemeen is.

Tip: Indien mogelijk is het goed om een call-to-action te verwerken in je paginatitel. Wanneer (potentiële) bezoekers jouw website voorbij zien komen in de Google Zoekresultaten moet je ze op deze manier triggeren om naar jouw website te gaan en niet naar die van een concurrent.

De URL Onder de paginatitel vinden we de URL. Soms wordt het nog wel eens vergeten maar ook de URL is belangrijk in zoekmachine optimalisatie. Verwerk het hoofdzoekwoord dus altijd in de URL van jouw pagina en/of bericht. In figuur 2 (hierboven) kun je zien dat ik als URL een andere tekst heb ingevoerd dan dat ik als paginatitel heb ingevoerd. In beide teksten komt mijn hoofdzoekwoord ‘Responsive’ voor maar toch kan ik op deze manier van meerdere termen gebruik maken. De meta-beschrijving Als laatst kijken we naar de meta-beschrijving. De meta-beschrijving kun je zien als een samenvatting van de betreffende pagina. De meta-beschrijving wordt niet meegenomen in de berekening voor de positie van jouw pagina in de Google Zoekresultaten. Toch is het essentieel om te zorgen dat je een goede meta-beschrijving opstelt. Hiermee kun je potentiële bezoekers namelijk het laatste zetje geven om te klikken op jouw URL en niet op die van een concurrent. Schrijf dus een uitdagende meta-beschrijving en kijk hierbij ook goed naar de concurrentie. Waar zou jij zelf op klikken?

Tip: Ga in je browser naar Google Search en geef :site:jouwwebsite.nl (waar je jouwwebsite.nl uiteraard vervangt voor de domeinnaam van jouw website) in als zoekopdracht. Op deze manier krijg je een overzicht van alle pagina’s op jouw website en kun je eens rustig kijken naar je paginatitels, urls en meta-beschrijvingen.

Meer over Google Zoekresultaten en Zoekmachine optimalisatie?

Wil je meer weten over het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines en schrijven voor SEO? Download dan mijn Zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 Like me op Facebook en blijf uiteraard mijn website bezoeken. Als je vragen hebt of suggesties voor toekomstige artikelen of ebooks mag je me altijd e-mailen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.