Er zijn op het internet veel gratis tools te vinden om je website te optimaliseren. In dit artikel wil ik jullie een aantal gratis website scans leren kennen. Een groot voordeel van deze gratis website scans is dat ze erg gemakkelijk te gebruiken zijn. Zo hoef je negen van de tien keer alleen de URL van je website in te geven en de betreffende tool genereert een rapportage waar je kunt zien op welke punten je goed scoort en op welke punten je jouw website nog kunt verbeteren.

Website scan of SEO Audit

Voor ik de eerste tool ga uitlichten is het goed om te weten een paar dingen duidelijk te hebben.

Onder andere dat er een verschil zit tussen een website scan en een SEO audit. Waar een website scan specifiek gericht is op jouw website, is een SEO audit gericht op de zoekmachine optimalisatie van jouw website.

Zo zal een SEO audit niet alleen naar de techniek van je website kijken maar bijvoorbeeld ook naar het feit of Google verbindingen tussen jouw social media accounts en je website ziet.

In dit artikel licht ik alleen website scans uit die vooral kijken naar de snelheid van je website.

Deze gratis scans zijn geautomatiseerd

De gratis website scans en SEO audits die worden aangeboden zullen met een geautomatiseerd proces een rapportage of eindresultaat genereren. Hier is per definitie niets mis mee maar dit zorgt er wel voor dat zo’n rapportage niet op jouw specifieke situatie of branche in kan gaan.

Gebruik de eindresultaten en rapportages als leidraad niet als concreet plan

Door dat deze gratis website scans niet specifiek op jouw situatie of branche in gaan wil ik je adviseren de eindresultaten of rapportages uit deze scans als leidraad te gebruiken en je er niet blind op te staren.

Het is super dat je aan de hand van zo’n test nieuwe inzichten krijgt of concrete punten hebt om aan te werken maar besef je wel dat dit eindresultaat of de rapportage geen garantie geeft.

Stel bijvoorbeeld dat je, bij wijze van spreken, 100/100 scoort in de Google PageSpeed Insights test dan betekent dit natuurlijk niet dat je overal op de eerste pagina van Google staat.

Waarom is de snelheid van mijn website zo belangrijk?

Er zijn meerdere redenen om te werken aan de snelheid van je website. Om je dit duidelijk te maken kun je het best bij jezelf nagaan hoe frustrerend het is wanneer je ergens naar op zoek bent of iets wilt aanschaffen maar je beperkt wordt door de snelheid van de website waar je op zit.

via GIPHY

Uit veel onderzoeken blijkt dat de mensen op het internet weinig geduld hebben. Over het algemeen verwachten bezoekers van websites dat de website binnen 4 seconden is geladen. Google gaat nog een stapje verder een adviseert je ervoor te zorgen dat jouw website binnen 2 seconden is geladen!

Los van de gebruiksvriendelijkheid die een snelle website biedt, hecht Google dusdanig waarde aan de snelheid van jouw website dat het een van de vele factoren is waarmee Google de positie van jouw pagina in de zoekresultaten van Google bepaald.

Google PageSpeed Insights

Google heeft alweer enkele jaren een gratis, officiële test die vooral is gericht op het analyseren van de snelheid van je website. Dat Google een dusdanige test gratis beschikbaar stelt wil dus wel zeggen hoe belangrijk de snelheid van je website is.

Om de test te gebruiken hoef je alleen maar naar https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights te gaan in je browser en daar de URL van jouw website in te geven en op enter te drukken of op de blauwe knop Analyseren

Afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding en de grootte van je website zal Google binnen enkele seconden of minuten een cijfer tonen voor de snelheid van je website op een mobiel apparaat en voor de snelheid van je website op een desktop.

Aan de hand van de iconen kun je al meteen zien of het cijfer dat Google geeft enigszins oké is.

Verbeterpunten uit Google PageSpeed Insight

Een van de fijne dingen aan de Google PageSpeed Insight test is dat de tool je aangeeft waar er verbetering mogelijk is. Zo kun je in onderstaand voorbeeld zien dat:

  • JavScript en CSS boven de vouw het best verwijderd kan worden
  • Omleidingen op de bestemmingspagina het best vermeden kunnen worden
  • Het verstandig is om browsercaching te gebruiken
  • De afbeeldingen geoptimaliseerd moeten worden
  • HTML verkleind moet worden


Onder elk punt dat de Google PageSpeed Insight test aangeeft kun je klikken op Informatie over de oplossing voor dit probleem. Wanneer je hier op klikt krijg je een gedetailleerde beschrijving van het probleem. In sommige gevallen geeft Google zelfs specifiek aan om welke URL’s het gaat.

Om je zelfvertrouwen niet helemaal de grond in te boren geeft Google je ook nog aan wat je goed doet onder de kop Optimizations Found

Vergeet bij het gebruik van de Google PageSpeed Insight tool niet beide tabbladen, mobiel een desktop te bekijken.

Google heeft zelf een beschrijving van de Google PageSpeed Insight test uitgeschreven op https://developers.google.com/speed/docs/insights/about?hl=nl-NL&utm_source=PSI&utm_medium=incoming-link&utm_campaign=PSI hier kun je precies lezen hoe je het resultaat van de test kunt interpreteren. Op de pagina https://developers.google.com/speed/docs/insights/faq kun je veelgestelde vragen, en antwoorden daarop, over het gebruik van de test bekijken.

Pingdom Website Speed Test

De Pingdom Website Speed Test, is net als de Google PageSpeed Insight test, vooral gericht op de snelheid van je website.

Je kunt de gratis snelheidstest vinden op https://tools.pingdom.com/

Je geeft de URL van je website in bij URL, kiest bij Test From vervolgens voor Stockholm Sweden en klikt dan op START TEST.

Afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding en de grootte van je website zal Pingdom binnen enkele seconden of minuten een resultaat tonen.

Overzichtelijke samenvatting

Het fijne aan Pingdom vind ik de overzichtelijke samenvatting die je direct te zien krijgt. Je krijgt een voorvertoning van je website te zien en daarbij een cijfer tussen 0 en 100 waarbij 0 ontzettend langzaam is en 100 ontzettend snel.

In het overzicht krijg je daarnaast te zien hoeveel seconden het duurde voor jouw pagina volledig geladen was, hoeveel sneller of langzamer jouw pagina is in vergelijking met de gemiddelde pagina op het internet, hoe groot (aantal kb of mb) jouw pagina is, hoeveel verzoeken jouw pagina doet bij het laden (des te minder, des te beter) en waar vanuit en wanneer de pagina getest is.

Gedetailleerd resultaat van Pingdom

Onder de korte, overzichtelijke, samenvatting vind je ontzettend veel gedetailleerde informatie over de resultaten van je pagina.

Performance Insights

Onder Performance Insights vind je acht factoren die door Pingdom als heel belangrijk worden gezien.

Per factor kun je een cijfer krijgen tussen de 0 en de 100. Eventueel kun je per factor een dropdown open klappen om meer informatie in te zien over het cijfer dat Pingdom jouw pagina heeft toegekend.

In het dropdown menu zelf kun je op de knop MORE AT GOOGLE DEVELOPERS klikken om te lezen wat Google Developers over dit onderwerp te vertellen hebben en hoe jij hier meer uit kunt halen.

Response codes

Response codes zijn de codes die browsers terugkrijgen van een website wanneer zij een pagina willen bezoeken. De bekendste response codes zijn 404 en 301. De belangrijkste response code is 200.

De response code 200 wil namelijk zeggen dat de juist pagina op de juiste locatie is gevonden.


Informatie over je content

Content is wat je pagina kan maken en breken, zelfs tegelijkertijd. Stel dat je geweldige video content op je pagina hebt staan dan is dit super voor de bezoekers die misschien wel speciaal voor deze video naar je pagina komen.

Aan de andere kant kan het zo zijn dat een zware video zorgt voor langere laadtijden. In dit gedeelte kun je zien welk soort content het zwaarst aan je laadtijden trekt en waar deze vandaan komt.

File requests

In het uitgebreide gedeelte file requests krijg je een compleet overzicht van de bestanden die een browser moet laden voor het jouw pagina kan laten zien.

De overzichtelijke tabel somt een lijst van de verzoeken op en geeft daarbij aan hoeveel tijd het heeft gekost om dit specifieke onderdeel in te laden.

Mocht je hier verzoeken zien die ontzettend veel tijd in beslag hebben genomen dan kun je er eens goed over na denken of je dit specifieke onderdeel op je pagina wil laten staan of dat je misschien beter op zoek kunt naar een alternatief of een mogelijkheid om het onderdeel te optimaliseren.

Meer uitleg over Pingdom?

Wil je meer uitleg over wat je precies kunt opmaken uit de resultaten van de gratis Pingdom tool? Dan kun je het best naar de pagina van de Pingdom Website Speed Test gaan en naar beneden scrollen.

Onder de velden waar je jouw URL en test locatie in kunt voeren vind je eerst een overzicht van recente testen maar daaronder heb je een tekstuele en visuele uitleg van wat je precies kunt terugvinden in de resultaten en hoe dit werkt.

GTmetrix.com

GTmetrix heeft een gratis website scan die ik de laatste tijd veel zelf gebruik. De interface is erg clean en overzichtelijk en je kunt de rapportages zelfs gratis als PDF document opslaan. Met een gratis account kun je de testen die je eerder hebt gedaan ook nog eens snel terugkijken om je resultaten te vergelijken en te zien of jouw inspanningen zin hebben gehad.

Net als de eerder gratis website scans richt GTmetrix.com zich vooral op de snelheid van je website.

Je kunt de gratis test van GTmetrix.com vinden op gtmetrix.com.

Meteen duidelijkheid bij GTmetrix.com

Net als Pingdom geeft GTmetrix.com je meteen een duidelijke samenvatting van jouw resultaten.

Hieronder geeft het je aanbevelingen, toont het je hoe je op dat moment op dat onderdeel scoort, in welke categorie de aanbeveling hoort en wat de prioriteit is.

Door op een onderdeel te klikken krijg je een gedetailleerdere omschrijving van het probleem en kun je eventueel klikken op What’s this mean? om in een pop-up meer informatie te krijgen over het probleem. Door op Read More te klikken binnen dit pop-up venster ga je door naar een andere pagina waarin gedetailleerd wordt uitgelegd wat het probleem inhoud en zelfs hoe je dit kunt oplossen.

PageSpeed versus YSlow

Misschien is het je al opgevallen dat er meerdere tabbladen beschikbaar zijn in de rapportage van GTmetrix.com. Zo heb je nu gekeken naar het tabblad PageSpeed (dat gebaseerd is op testen van Google PageSpeed Insight) maar hiernaast heb je ook een tabblad met de naam YSlow.

YSlow bevat resultaten gebaseerd op testen van het YSlow open source project om te kijken naar langzame websites en de redenen hierachter. YSlow zelf is gebaseerd op richtlijnen van de zoekmachine Yahoo.

Veel van de testen en resultaten komen overeen tussen PageSpeed en YSlow maar toch is het interessant om even naar beide te kijken.

Waterfall

Het tabblad Waterfall laat, net als Pingdom, een overzicht zien van de verzoeken die de browser heeft gedaan aan jouw pagina en hoe lang het duurde voordat hier ook resultaat uit kwam.

Timings

Op het tabblad Timings kun je een tijdlijn zien waarbij aangegeven staat wanneer er wat geladen is. Bij elk onderdeel staat, in het Engels, uitgelegd wat het inhoudt. Zo staat er bij het onderdeel Onload:

“Onload time occurs when the processing of the page is complete and all the resources on the page (images, CSS, etc.) have finished downloading. This is also the same time that DOM complete occurs and the JavaScript window.onload event fires.”

Video

Met Video kun je een video opnemen van het laden van jouw pagina. In deze video krijg je aangegeven waar jouw pagina een specifiek onderdeel aan het laden is. Aan de hand van deze video kun je dus onder andere bepalen of jij het de moeite waard vind om een specifiek onderdeel te verwijderen, zodat het laden van jouw website bijvoorbeeld niet hapert.

Je kunt deze video zelfs gemakkelijk delen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je deze resultaten wilt delen met je websitebouwer. 

History

Om je pagina te optimaliseren moet je blijven meten en resultaten vergelijken. Op het tabblad History kun je de geschiedenis van jouw pagina terugkijken met betrekking tot de snelheid. Zo kun je zien of jouw aanpassingen zin hebben gehad en je nu inderdaad een snellere website hebt dan daarvoor.

History Date Range

Aan de rechterkant van je scherm kun je een begin- en einddatum ingeven om de snelheid van jouw website over deze periode te bekijken.

Download History

Weer zo’n handige functie van GTmetrix.com. Je kunt de geschiedenis van de snelheid van je website downloaden om bijvoorbeeld naar je websitebouwer te sturen.

Veelgestelde vragen over website scans

Aan de hand van eerdere informatie over website scans om de snelheid van je pagina’s te bepalen heb ik eerder vragen gekregen. Dit zijn enkele van die vragen.

Welke website scan is het best?

Zelf werk ik het liefst met GTmetrix. GTmetrix is erg uitgebreid en praktisch. Het heeft onder andere mogelijkheden om een PDF document te downloaden met de rapportage.

Het is niet zo zeer zo dat de ene test beter is dan de ander. Wil je echt een goed beeld dan zou ik sowieso meerdere testen doen en je niet beperken tot één tool.

Ik krijg in elke gratis tool een ander resultaat. Hoe kan dit?

Dit heeft met meerdere dingen te maken. Onder andere met het feit dat je met de GTmetrix.com tool test vanuit Vancouver, Canada met een Mozilla Firefox browser en met Pingdom vanuit Stockholm, Zweden (of welke andere locatie je hebt gekozen).

Daarnaast werken de tools met andere factoren waar aan zij een cijfer hangen. Dit is dus meteen nog een reden om meerdere tools en testen te gebruiken en te kijken naar het gemiddelde van deze resultaten.

Mijn website scoort hoog in alle testen maar ik sta niet hoog in Google. Hoe kan dit?

De website scans als Google PageSpeed Insights, Pingdom en GTmetrix.com kijken vooral naar de snelheid van jouw website. Alhoewel de snelheid van jouw website een erg belangrijke factor is binnen zoekmachine optimalisatie, is alleen een snelle website bij lange na niet genoeg voor een hoge positie in Google.

Zo kijkt Google onder andere naar de relevantie van jouw website met betrekking tot de zoekterm waarop gezocht wordt maar bijvoorbeeld ook naar de autoriteit van je website, het gebruik van zoekwoorden, responsiveness en mobielvriendelijkheid en nog tal van andere factoren.

Heb jij een andere vraag?

Heb jij een andere vraag over het gebruik website scans, het versnellen van je website, of welke internet marketing gerelateerde vraag dan ook? Laat een reactie achter, stuur me een bericht via Facebook Messenger of stuur me een e-mail.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.