Vroeg of laat gebeurt het je een keer. Je hebt geen inspiratie.

Wanneer je een blog bezit of je op een andere manier bezig houdt met internet(marketing) zal jouw succes onder andere afhankelijk zijn van jouw creativiteit. En hoe goed jouw ideeën over het algemeen ook zijn, hoeveel je ook naar concurrenten kijkt, iedereen krijgt een keer het gevoel totaal geen inspiratie te hebben. In schrijversland noemen ze dat met een writersblock. In dit artikel geef ik je aan waarom ik denk dat het vandaag de dag niet meer mogelijk is zonder inspiratie te zitten, hoe ik dit gevoel dan wel beschrijf en nog belangrijker, wat je er aan doet.

“Het is niet mogelijk om zonder inspiratie te zitten”

We leven in een digitale samenleving. Iedereen met een internetverbinding heeft toegang tot een bijna oneindige bron van informatie. Zo kunnen we bij een concurrent kijken voor inspiratie (niet om te kopiëren). Lees bijvoorbeeld een artikel dat jouw aanspreekt en schrijf een artikel over wat jij van dat artikel vindt, waarom je het ermee eens bent of juist niet. Kijk op Pinterest en schrijf een artikel aan de hand van de vijf beste pins die je hebt kunnen vinden met betrekking tot jouw onderneming/blog of browse eens naar een toonaangevende website binnen jouw branche en kijk eens of er nieuwe ontwikkelingen zijn waarvan je jouw lezers op de hoogte wil stellen. Er zijn nog tal van andere online uitingen (Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter, YouTube) waar je elke minuut weer nieuwe content voorgeschoteld krijgt. Ga met deze content aan de gang, zet ze in het perspectief dat binnen jouw onderneming past en verpak het in jouw stijl.

Probeer eens iets anders

Daag jezelf eens uit. Neem eens een video op in plaats van dat je enkel artikelen schrijft. Vloggen is helemaal hot en het ziet ernaar uit dat het alleen maar groter gaat worden. Vloggen is een manier van bloggen waarbij je, in plaats van dat je artikelen schrijft, in een video van alles kunt laten zien. De mogelijkheden zijn eindeloos. Laat zien hoe je een nieuw product uitpakt en probeert, vertel wat je vorige week hebt meegemaakt, laat je moeder schrikken of haal bijna 250.000 abonnees binnen met je chagrijnige kat. Al met al ben ik dus van mening dat je vandaag de dag niet meer zonder inspiratie kan komen te zitten doordat we, zeker in Nederland, over het algemeen allemaal toegang tot internet hebben. De meeste van ons hebben het dagelijks in ons broekzak zitten in de vorm van een smartphone.

Als het geen inspiratie-gebrek is, wat is het dan wel?

Een goede vraag waar geen duidelijk antwoord op te geven is. Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Ik zal dan ook aangeven waarom ik denk dat ik af en toe nog het gevoel heb geen inspiratie te hebben. Je kunt jouw hersenen voorstellen als een hele grote supermarkt, een Albert Heijn XL bijvoorbeeld of misschien beter nog, zo’n supermarkt in Frankrijk. Als je ooit met je ouders op vakantie naar Frankrijk bent geweest, ben je waarschijnlijk blij dat je als tienjarig jochie niet verdwaald bent maar uiteindelijk weer mee terug naar Nederland ging. Wanneer iemand aan je vraagt of je vlees wil halen in zo’n supermarkt sta je voor een onmogelijke opdracht. Allereerst zul je willen weten wat voor vlees je moet hebben. Gaat het om varkens- of rundvlees? Willen we shoarma of karbonade? Daarnaast wil je weten waar de slagersafdeling in deze immense supermarkt is. Afijn, wanneer je enorm veel te kiezen hebt, is het lastig een keuze te maken. Ik heb het idee dat mijn hersens af en toe overprikkelt zijn en er daardoor een soort van kortsluiting ontstaat dat mij het gevoel geeft dat ik geen inspiratie heb.

Wat doe ik aan het gevoel dat ik geen inspiratie heb?

Voorkomen is beter dan genezen geldt ook in dit geval. Om te zorgen dat ik het overzicht kan behouden moet ik een manier vinden om alle dagelijkse prikkels op een dusdanige manier te verwerken en ze niet ‘los rond te laten slingeren’. In mijn zoektocht naar manieren om dit te realiseren ben ik bij het boek Getting Things Done van David Allen gekomen. Ik heb dit boek nu bijna uit en raad je echt aan om het ook te lezen. Getting Things Done (ook wel GTD) genoemd is een methode om alle dagelijkse inkomende impulsen (e-mails, opdrachten, vragen, informatie, post noem het maar op) in een goedlopend systeem te verwerken zodat je meer rust hebt en daardoor productiever kunt zijn. Ik verwacht zelf niet dat ik de methode helemaal zal gaan toepassen maar ik heb ontzettend veel dingen uit het boek gehaald die ik wel degelijk toepas. In een later artikel, of misschien zelfs wel een ebook zal ik verder ingaan op productiviteit en je iets meer vertellen over Getting Things Done.

Voorkomen is beter dan genezen

Net zo goed als iedereen wel eens te maken krijgt met het gevoel geen inspiratie te hebben, heeft ook iedereen wel eens het gevoel dat zijn of haar inspiratie oneindig is en je dus ontzettend productief bent. Maak hier gebruik van! Schrijf alvast artikelen welke je op een later moment kunt gebruiken. Eind februari zal ik mijn tweede ebook publiceren, Ga toch Bloggen. In dit ebook zal ik verder ingaan op de vraag hoe je aan inspiratie komt. Schrijf je nu in om Ga toch Bloggen als eerst te kunnen downloaden en krijg direct toegang tot mijn Zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 met algemene tips voor jouw website. Laat je me in de reacties weten wat jij doet als je het gevoel hebt zonder inspiratie te zitten?

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.