Zoekmachine vriendelijke URL?

Een URL is een datgene dat je nu in je adresbalk ziet. In dit geval is het waarschijnlijk robinpeek.nl/zoekmachine-optimalisatie-2016/02/03/zoekmachine-vriendelijke-urls-maken. Je kunt een URL zien als een adres van iets dat zich op het internet bevindt. Wanneer je de juiste URL ingeeft kom je dus op de gewenste pagina terecht. Ook URL spelen een rol in de zoekmachine optimalisatie van jouw pagina’s op het internet. Een zoekmachine vriendelijke URL is bijvoorbeeld een URL waar een of meerdere zoekwoorden in verwerkt zijn. De meningen hierover zijn nog wel eens verdeeld maar in dit artikel vertel ik je waarom het naar mijn mening absoluut belangrijk is zoekmachine vriendelijke URL’s te gebruiken voor jouw pagina’s.

Kijkt Google nou wel of niet naar zoekmachine vriendelijke URL’s?

In de inleiding vertelde ik je al dat de meningen verdeeld zijn over de relevantie van zoekmachine vriendelijke URL’s. Google geeft namelijk geen duidelijk beleid uit met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. Het is niet zo dat zij bij elke wijziging aan het algoritme van Google Search een nieuwe handleiding uitbrengen. Veel van wat er bekend is over zoekmachine optimalisatie is dus proberen, falen, proberen, aanpassen en concluderen dat Google naar specifieke aspecten kijkt. Met andere woorden:

de ene partij is van mening dat de wijze waarop je een URL opstelt niet geïndexeerd wordt door Google en de andere partij is van mening dat het wel geïndexeerd wordt door Google.

Directe en indirecte gevolgen van een goede URL

Los van het gegeven of Google nou wel of geen waarde hecht aan een URL is het een feit dat je met een goede URL ook gebruiksvriendelijk bezig bent. Enkele jaren geleden was het zo dat wanneer je een nieuwe pagina aanmaakte op jouw website, je een pagina kreeg met als URL bijvoorbeeld het nummer van de pagina. Je kreeg dan een URL als robinpeek.nl/pagina4 dit zegt natuurlijk helemaal niets over de inhoud van de pagina. Gelukkig zijn er tegenwoordig nog maar weinig CMS (custom management system = een systeem waarmee je je website kunt beheren) die niet automatische ‘mooie’ URL’s maken. Bij het aanmaken van zo’n mooie url kijkt het CMS dan naar de paginatitel en genereert hier een url van. Wanneer mijn paginatitel dus iets is als ‘Hoe maak ik zoekmachine vriendelijke URLs’ zal mijn automatisch, door WordPress, gegenereerde URL iets worden als robinpeek.nl/hoe-maak-ik-zoekmachine-vriendelijke-urls. Ik heb op die manier direct mijn hoofd-zoekwoord (zoekmachine vriendelijke url) verwerkt in de paginatitel en in de URL. Of Google hier waarde aan hecht laten we voor nu even in het midden. Feit is wel dat ik nu veel duidelijker communiceer wat een (potentiële) bezoeker op deze pagina kan verwachten. Het voorbeeld is vrij simpel of je krijgt in de zoekresultaten van Google een resultaat voorgeschoteld met een URL als robinpeek.nl/pagina4 of je krijgt een resultaat als robinpeek.nl/hoe-maak-ik-zoekmachine-vriendelijke-urls. Logischerwijs zal de tweede variant meer bezoekers binnenhalen. Zij weten immers dat zij hier kunnen vinden wat zij zoeken.

Hoe lang moet een zoekmachine vriendelijke URL zijn?

Er zit een limiet op het aantal tekens dat gebruikt kan worden in een paginatitel en een meta-beschrijving, maar op het aantal tekens dat gebruikt kan worden voor een URL zit dat niet. Toch wil dat niet zeggen dat je hele verhalen kwijt moet in je URL. Mijn advies is: houdt het kort en bondig. De, door mijn CMS (WordPress) voorgestelde URL robinpeek.nl/hoe-maak-ik-zoekmachine-vriendelijke-urls zou ik dan ook aan kunnen passen naar robinpeek.nl/zoekmachine-vriendelijke-urls. Ik kies er echter voor om dit niet te doen omdat mijn artikel niet zo zeer uitleg geeft over wat zoekmachine vriendelijke urls zijn maar meer de intentie heeft jou te leren hoe je zoekmachine vriendelijke urls maakt. Omdat ik toch iets in wil korten ga ik voor robinpeek.nl/zoekmachine-vriendelijke-urls-maken.

Het is belangrijk om te weten dat er geen limiet aan het aantal te gebruiken tekens zit bij het opstellen van een URL maar dat Google jouw URL visueel wel degelijk afkort. Los van dat het er niet erg professioneel uit ziet kan de potentiële bezoeker jouw URL dus ook niet geheel lezen in de Google zoekresultaten. Nog een goede reden om het kort en bondig te houden wat betreft je URLs.

Conclusie

Of Google nou wel of geen waarde hecht aan jouw URL, jouw potentiële bezoekers doen dit wel! Het loont dus misschien direct, maar sowieso indirect om te werken met mooie URLs. Mooie URLs zijn URLs waarin je kort en bondig duidelijk maakt wat bezoeker mag verwachten op de specifieke pagina. Maak er geen sport van om deze zo kort mogelijk te maken maar houdt wel rekening met het feit dat Google jouw URL visueel kan afkorten in de zoekresultaten.

Meer over zoekmachine optimalisatie?

Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie? Blijf mijn website dan sowieso in de gaten houden en download mijn gratis Zoekmachine optimalisatie gids voor 2016. Wil je samen eens kritisch naar jouw URLs kijken? Geen probleem. Stuur me een e-mail of neem op een andere manier contact met me op.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.