Wat is zoekwoorden onderzoek?

In zoekmachine optimalisatie maken we gebruik van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden of termen die iemand in geeft in Google Search. Een zoekwoord kan bestaan uit één woord, bijvoorbeeld hondenvoer maar het kan ook bestaan uit twee woorden, bijvoorbeeld hondenvoer kopen. Wanneer mensen gebruik maken van drie of meer woorden in hun zoekopdracht noemen we dat long-tail zoekwoorden. Een voorbeeld van een long-tail zoekwoord is Goedkoop hondenvoer online bestellen. Om te kijken welke zoekwoorden we het best kunnen verwerken in onze artikelen, content en pagina’s doen we zoekwoorden onderzoek. In zo’n zoekwoorden onderzoek kijken we naar welke zoekwoorden geassocieerd worden met de producten of diensten die we willen toelichten en verzamelen we zoveel mogelijk zoekwoorden om later een selectie te maken van de zoekwoorden die we daadwerkelijk gaan gebruiken.

Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?

Er zijn meerdere methodes om tot zoekwoorden te komen. Ik volg altijd de volgende stappen:

  1. Logisch verstand
  2. Vragen
  3. Hulpprogramma’s
  4. Verzamelen
  5. Uitsluiten

Logisch verstand gebruiken bij zoekwoorden onderzoek

Wanneer we zoekwoorden onderzoek gaan doen is het belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Met welk onderwerp willen we bovenaan de zoekresultaten van Google komen te staan? In dit artikel zullen we hondenvoer als voorbeeld gebruiken. Voor we achter de computer kruipen gaan we zelf zitten met pen en papier en schrijven we zoveel mogelijk op met betrekking tot hondenvoer. Denk hierbij simpel en noteer gewoon alles wat er in je opkomt.

Houd ook rekening met de intentie van een zoekopdracht en verwerk dit in je zoekwoorden onderzoek. Denk hierbij aan voorbeelden als hondenvoer kopen, meer informatie over hondenvoer, hoeveel kost hondenvoer?

Vragen stellen om tot goede zoekwoorden te komen

Hoe kom je aan antwoorden? Juist. Door vragen te stellen. Vertrouw niet alleen op je eigen woordenschat en expertise maar stel ook andere mensen de vraag wat zij in zouden voeren op Google om bij jouw website terecht te komen. Vraag dit aan zowel vrienden, kennissen als familie. Zie het als voordeel wanneer degene aan wie je het vraagt geen kennis heeft van (online) marketing.

Hulpprogramma’s voor zoekwoorden onderzoek

Er zijn tegenwoordig aardig wat applicaties die je kun helpen bij het zoekwoorden onderzoek. In dit artikel zal ik het enkel hebben over de officiële tools van Google. Degene die het simpelst in gebruik is, is Google Suggest. Dit is meer een functie dan dat het echt een tool is. Google Suggest is voor iedereen beschikbaar. Wanneer jij in je browser naar Google gaat en hier begint met het invoeren van een zoekopdracht geeft Google suggesties zodat jij sneller bij het gewenste resultaat komt. Deze suggesties zijn gebaseerd op eerdere jou eigen eerdere zoekopdrachten. Om te zorgen dat Google geen rekening houdt met jouw eerdere zoekopdrachten kun je het best een privé venster openen in je browser (incognito in Google Chrome). De suggesties die Google je geeft kun je uiteraard meenemen in je zoekwoorden onderzoek.

Naast Google Suggest kunnen we ook gebruik maken van Google Keywordplanner. Deze tool is officieel bedoeld om te gebruiken bij het opzetten van Google Adwords campagnes maar kan net zo goed gebruikt worden voor je zoekwoorden onderzoek voor organisch gebruik. Voor je gebruik kan maken van Google Keywordplanner dien je een Google Adwords account aan te maken. Het kan zijn dat je hiervoor een Adwords campagne moet starten. Ik raad je aan om dan een budget van € 1,- in te stellen en de campagne te stoppen zodra je het account hebt aangemaakt. In het ergste geval ben je dan € 1,- kwijt. Wanneer je een account hebt aangemaakt en bent ingelogd op Google Keyword planner kun je aangeven dat je op zoek bent naar nieuwe zoekwoorden. Vervolgens geef je een product of service in en geef je de bestemmingspagina en typ of selecteer je een productcategorie. Kies vervolgens de targeting, periode, en sluit bijvoorbeeld specifieke woorden uit. In het geval van hondenvoer wil ik bijvoorbeeld expres het woord goedkoop filteren omdat dat niet past binnen de doelgroep die ik probeer te bereiken.

Zodra ik op ideeën opvragen klik krijg ik een overzicht van gerelateerde zoekwoorden in de eerste kolom. In de tweede kolom krijg ik te zien hoeveel zoekopdrachten er gemiddeld per maand uitgevoerd worden naar dat specifieke zoekwoord. De volgende kolommen, concurrentie en een voorgesteld bod, zijn vooral bedoeld voor Google Adwords campagnes. De knop toevoegen aan plan is wel erg interessant omdat je op deze manier zoekwoorden kan opslaan. Nog interessanter is de knop downloaden hiermee kun je namelijk alle zoekwoorden uit het overzicht als Excel bestand downloaden om toe te voegen aan je zoekwoorden onderzoek.

Alle zoekwoorden verzamelen voor je zoekwoorden onderzoek

Als we bovenstaande stappen doorlopen hebben, hebben we aardig wat zoekwoorden verzameld. Om het overzicht te bewaren open ik een Excel document en maak ik de volgende kolommen:

  • Hoofdzoekwoord
  • Body zoekwoord
  • Long-tail zoekwoord

Wanneer ik de zoekwoorden in de juiste kolom heb genoteerd kom ik vaak tot de conclusie dat ik nogal veel zoekwoorden heb..

Uitsluiten van zoekwoorden

Vandaar dat ik vervolgens ga kijken naar de kwaliteit van de zoekwoorden en indien nodig enkele zoekwoorden verwijder. Om het overzicht te behouden bekijk ik dit elke keer per twee zoekwoorden.

Zoekwoord A Zoekwoord B Is zoekwoord A beter dan zoekwoord B? Ja? Dan verwijder ik zoekwoord B. Is zoekwoord C beter dan zoekwoord A? Ja? Dan verwijder ik zoekwoord A.

Uiteindelijk is het zaak om met minimaal één focus zoekwoord over te blijven. Ik noem dit het focus zoekwoord omdat dit het allerbelangrijkste zoekwoord van de pagina moet woorden. Dit kan dan een zoekwoord zijn dat bestaat uit één woord of uit twee of meer woorden. Let op! Het is geen doel op zich om zoveel mogelijk zoekwoorden te verwijderen. Ik merk echter dat ik bij het zoekwoorden onderzoek uit enthousiasme veel noteer en ga in de fase uitsluiten meer kijken naar kwaliteit dan naar kwantiteit.

En als ik klaar ben met het zoekwoorden onderzoek?

Wanneer je klaar bent met het zoekwoorden onderzoek is het natuurlijk nog zaak om deze op de juiste manier, op de juiste plek te verwerken. Blijf mijn website in de gaten houden om hier meer over te lezen. Mis jij nog methodes om zoekwoorden onderzoek te doen of heb je vragen over mijn artikelen? Neem vooral eens vrijblijvend contact met me op. Voor meer informatie over zoekwoorden optimalisatie kun je hier gratis mijn zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 downloaden en me volgen op Facebook om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.