Google Hummingbird

Misschien heb je er wel eens van gehoord, Google Hummingbird. Het is de naam van het algoritme dat sinds een Google Update in 2013 actief is. Het geeft dus aan de hand van allerlei factoren, pagina’s een positie geeft in de zoekresultaten van Google. In dit artikel ga ik je uitleggen waar Hummingbird vooral naar kijkt, waarom het is vernoemd naar een mooi vogeltje en hoe je zorgt dat jouw website geoptimaliseerd is voor dit algoritme.

Hummingbird. Een algoritme van Google

In een eerder artikel heb ik je al verteld over RankBrain. RankBrain is één van de systemen welke Google gebruikt om pagina’s op het internet te beoordelen. Meerdere van deze systemen en aspecten vormen samen een algoritme. Het algoritme dat Google op het moment gebruikt het Hummingbird. Je kunt zo’n algoritme zien als een recept. Er worden meerdere ingrediënten (snelheid, gebruiksvriendelijkheid, relevantie) vermengd en daaruit komt het hoofdgerecht: een top positie in de zoekresultaten van Google. Hummingbird heeft zijn naam te danken aan de gelijknamige vogel. In Nederland kennen we deze vogel als een kolibrie. De kolibrie staat in het dierenrijk bekend om zijn precisie en snelheid. Google geeft met deze naam dus aan dat de update precies en snel is.

Hummingbird is al een tijdje actief

Het algoritme is alweer sinds begin september 2013 actief. Net als bij andere updates heeft Google ervoor gekozen de update eerst te lanceren en publiekelijk bekend te maken dat de update actief is. Hummingbird is waarschijnlijk 1 september uitgerold en op 26 september heeft Google dit aan de wereld laten weten. Ondertussen zijn we dus al weer ruim twee jaar gewend aan Google Hummingbird.

Updates vòòr Hummingbird

Alhoewel Hummingbird een ontzettend belangrijke update voor het algoritme van Google is, is het zeker niet de eerste update. Je hebt vast al wel eens gehoord van Panda of Penguin? Beide zijn updates aan het algoritme van Google. Panda is in februari 2011 live gegaan en de eerste versie van Penguin is in april 2012 live gegaan. Panda kijkt vooral naar slechte en dubbele content op het internet en straft dit af (verlaagd je positie in de zoekresultaten) Penguin is onder andere in het leven geroepen om te zorgen dat linkbuilding op een eerlijkere manier gaat en je dus niet meer simpelweg kan betalen voor een link op een andere pagina. Beide updates zijn niet verloren gegaan bij het uitbrengen van Hummingbird. Op veel websites waar je kunt lezen over Hummingbird, Panda en Penguin beschrijven ze Google Search als een auto. Deze auto bestaat natuurlijk al een tijdje. In 2011 heeft Google met het uitbrengen van Panda bij wijze van spreken het oliefilter vervangen, een jaar later hebben ze er ook voor gekozen de distributieriem te vervangen. Het jaar daarop hebben ze er met Hummingbird voor gekozen de complete motor van de auto te vervangen. Aangezien het oliefilter en de distributieriem er toen nog maar net in zaten, en hun werk dus nog prima deden, hebben ze deze ‘oude’ onderdelen overgezet in de nieuwe motor: Hummingbird.

Wat heeft Hummingbird voor nieuws gebracht?

Hummingbird maakt dus gebruik van enkele werkwijzen van eerdere updates maar het brengt ook zeker nieuwe aspecten met zich mee. Net als bij eigenlijk alles wat een update krijgt, zorgt het vooral voor het optimaliseren van reeds bestaande aspecten. Menselijker gedrag Hummingbird heeft ervoor gezorgd dat Google’s zoekmachine menselijker kan reageren. Wanneer je bijvoorbeeld een zoekterm ingeeft als “Waar kan ik de dichtstbijzijnde dierenwinkel vinden?” zal Google nu niet enkel focussen op de zoekwoorden die je hebt ingegeven, maar in plaats daarvan jouw vraag proberen te beantwoorden. Aan de hand van jouw locatie gaat Google op zoek naar de pagina van een dierenwinkel bij jou in de buurt. Hummingbird zorgt er dus voor dat de zoekmachine kijkt naar de betekenis ‘achter de woorden’ in plaats van enkel en alleen te kijken naar de overeenkomsten tussen jouw ingegeven zoekterm en de woorden die op pagina’s staan.

Hoe optimaliseer ik mijn pagina’s voor Hummingbird?

Wanneer je mijn eerdere artikel over RankBrain hebt gelezen, kwam bovenstaand stuk je waarschijnlijk al bekend voor. In dat artikel vertel ik je namelijk dat RankBrain een onderdeel is van Hummingbird en dat dit onderdeel zich hoofdzakelijk bezig houdt met het beantwoorden van vragen die voortkomen uit zoekopdrachten. Om jouw pagina’s te optimaliseren voor Hummingbird wil ik je vooral het volgende meegeven:

  • Bedenk goed welke vragen mensen kunnen hebben over jouw producten of diensten en zorg dat je de antwoorden op deze vragen geeft in kwalitatieve content. Een blog is hiervoor uitermate geschikt;
  • Een website die niet responsive is kan echt niet meer;

Dieper ingaan op Hummingbird

Wil je meer weten over Hummingbird? Bijvoorbeeld over het belang van microdata en het gebruik van knowledge graph? Blijf dan mijn website in de gaten houden. Ik zal in aankomende artikelen dieper in gaan op Hummingbird maar bijvoorbeeld ook vertellen wat er nou nog precies gebruikt wordt van de updates Panda en Penguin. Mocht je daar niet op kunnen wachten dan kun je me altijd een e-mail sturen of hieronder reageren.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.