Je bent dagen, misschien wel weken, aan het zwoegen geweest aan je WordPress website maar het moment is bijna daar. Je gaat je website publiceren.

Heel de wereld zal kunnen zien wat jij aan afbeeldingen, video’s en teksten op je website plaatst. Tenminste, als ze je website kunnen vinden natuurlijk.

Er vanuitgaande dat je zoveel mogelijk bezoekers op je website wilt krijgen geef ik je in dit artikel 5 tips om jouw WordPress website beter gevonden te laten worden.

Vindbaarheid

Een vreemd woord eigenlijk he, vindbaarheid. In de praktijk bedoelen we hiermee hoe goed een zoekmachine jouw website vinden en tonen in de zoekresultaten.

Met zoekmachine bedoelen we negen van de tien keer Google. De reden hiervoor is vrij simpel. Google Search bezet ruim 78% van de markt van zoekmachines.

Doormiddel van zoekmachine optimalisatie proberen we pagina’s hoger te krijgen in de zoekresultaten voor een specifiek zoekwoord.

Wanneer jij een website hebt over het verzorgen van Jack Russels is het voor jou bijvoorbeeld niet relevant om hoog in de zoekresultaten te staan voor het zoekwoord ‘kattenvoer’.

Zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd naar de vertaling Search Engine Optimization) is het uitvoeren van werkzaamheden met als doel hoger te eindigen in de zoekresultaten op zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn.

1. Bereid je voor

Nu we weten wat zoekmachine optimalisatie is kunnen we aan de slag met het eerste punt. De voorbereiding.

Zoals we net geconcludeerd hebben is het voor jou belangrijk om op specifieke zoekwoorden hoog in de resultaten te komen.

Wanneer we bij ons voorbeeld van een website over het verzorgen van Jack Russels blijven zullen we in grote lijnen weten welke zoekwoorden wel en niet belangrijk voor ons zijn.

Maak voor jezelf een lijstje met zoekwoorden die mensen zouden kunnen gebruiken om op jouw pagina’s terecht te komen. Zo’n lijstje kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

  • Jack Russel
  • Jack Russel Terrier
  • Hoe verzorg ik een Jack Russel?
  • Voer voor Jack Russels
  • Jack Russel kammen
  • Jack Russel verzorgen
  • Verzorging Jack Russel
  • Geschiedenis Jack Russel

Wanneer je daadwerkelijk een website hebt over het verzorgen van Jack Russels verwacht ik dat je het lijstje wat langer kan maken dan ik ūüėČ

Mocht je meer zoekwoorden willen hebben dan kun je het best aan de slag gaan met zoekwoorden onderzoek.

Google kijkt naar pagina’s

Wanneer je een lijstje met zoekwoorden hebt kun je deze gebruiken naast een overzicht van de pagina’s op je website.

Je doet er goed aan om je per pagina op √©√©n zoekwoord te richten. Wanneer iemand namelijk een zoekopdracht invoert als¬†Jack Russel verzorgenÔĽŅ zullen de resultaten bestaan uit pagina’s en niet uit websites.

Het verschil tussen een pagina en een website is het best uit te leggen door te vertellen dat een website uit meerdere pagina’s kan bestaan.

Zo is mijn website https://robinpeek.nl en dit is een van de pagina’s van mijn website. Alle pagina’s bij elkaar vormen mijn website.

Een overzicht van de pagina’s op je website kun je bijvoorbeeld in Excel maken. Zet in een kolom alle URL’s van de pagina’s van je website en zet in de kolom daarnaast het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden.

Het is hierbij uiteraard belangrijk dat het zoekwoord waarop jij gevonden wilt worden zo goed mogelijk aansluit op de inhoud van de pagina waar je het zoekwoord bij zet.

Stel dat je als zoekwoord¬†Jack Russel kammenÔĽŅ op de pagina De Geschiedenis van de Jack Russel Terrier¬†gebruikt dan is dit erg verwarrend voor zowel Google als de bezoekers. Dit zal resulteren in een lagere positie in de zoekresultaten.

Uiteindelijk zul je een soortgelijk lijstje hebben met pagina’s en de zoekwoorden die je daarop wilt gebruiken.

PaginaZoekwoord
VoorpaginaVerzorging Jack Russel Terriers
Hoe verzorg je een Jack Russel TerrierJack Russel Terrier verzorging
Een Jack Russel Terrier kammenJack Russel Terrier kammen
Een Jack Russel Terrier wassenJack Russel Terrier wassen
Het juiste voer voor Jack Russel TerriersVoer voor Jack Russel Terriers
De Geschiedenis van Jack Russel TerriersGeschiedenis Jack Russel Terriers

In de volgende stap ga ik je uitleggen waar je deze zoekwoorden het best kunt verwerken voor het meeste resultaat.

2. Paginatitels, meta omschrijvingen en headers

Nu we weten dat zoekmachine optimalisatie het uitvoeren van werkzaamheden is met als doel hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines is het zaak om te kijken welke werkzaamheden dat precies zijn.

We zijn net begonnen met zoekwoorden waarbij we ook hebben gekeken welke pagina’s we zo hoog mogelijk in de zoekmachines willen en op welke zoekwoorden dat zou moeten gebeuren.

Om dit daadwerkelijk te realiseren moeten we zoekmachines zo goed mogelijk duidelijk maken waar onze pagina’s overgaan.

Enkele belangrijke factoren waar zoekmachines naar kijken om duidelijk te krijgen waar een pagina over gaat zijn de paginatitel, meta omschrijving en zogenaamde headers.

Om duidelijk te maken dat de pagina De Geschiedenis van de Jack Russel Terrier  over de geschiedenis van het hondenras Jack Russel Terrier gaat is het dus belangrijk dat je dit aangeeft in de paginatitel, meta omschrijving en headers.

In dit voorbeeld is de blauwe tekst de paginatitel en de grijze tekst de meta omschrijving

Om meer te leren over het schrijven van goede paginatitels en meta omschrijvingen kun je Twee tips om jouw SERP te optimaliseren en Google Zoekresultaten optimaliseren lezen.

Voor het daadwerkelijk invoeren van de paginatitels en meta omschrijvingen kun je het best gebruik maken van de plugin Yoast SEO for WordPress.

In mijn gratis Yoast SEO handleiding kun je stap-voor-stap terugvinden hoe je de plugin gebruikt.

Headers

Headers worden ook wel kopteksten genoemd. Een voorbeeld van een header is bijvoorbeeld de tekst¬†HeadersÔĽŅ boven deze alinea.

Headers helpen mensen om een tekst overzichtelijker te houden en om teksten te kunnen scannen. Zo kunnen bezoekers op deze pagina gemakkelijk van boven naar beneden kijken of er headers bij staan die hun interesse wekken.

Google werkt wat dat betreft net als een mens. Het leest van boven naar beneden en van links naar rechts.

Door het gebruik van headers geef je dus ook een signaal af aan Google. Binnen de zoekmachine optimalisatie kennen we officieel zes verschillende soorten headers.

Van H1 tot en met H6. Hierbij geef je met een H1 (header 1) het grootste signaal af en met een H6 (header 6) het kleinste signaal.

Wanneer we bij het voorbeeld van de pagina¬†De Geschiedenis van Jack Russel Terri√ęrsÔĽŅ blijven, doen we er dus goed aan om in de header 1 nogmaals duidelijk te maken dat onze pagina over de geschiedenis van Jack Russels gaat.

Daarbij is het belangrijk om te weten dat elke pagina maximaal één header 1 kan hebben.

Je kunt wel meerdere H2, H3 etc. gebruiken. In de praktijk is het echter zo dat we H4 slechts sporadisch gebruiken en H5 en H6 zo goed als niet.

In het artikel 5 tips om jouw blog te verbeteren vertel ik je nog iets meer over het belang van headers.

3. Bloggen

Nu het woord Blog toch al is gevallen, kunnen we er mooi op doorgaan.

Het bijhouden van een blog op je website heeft enorm veel voordelen voor je zoekmachine optimalisatie. Sterker nog, ik adviseer iedereen die meer bezoekers naar zijn of haar website wil om een blog te beginnen én bij te houden.

Ik zal je drie belangrijke redenen geven om vandaag nog te beginnen met een blog.

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven die 16 of meer artikelen per maand publiceerde zo’n 3,5 keer meer bezoekers op hun website kregen dan bedrijven die maximaal 4 artikelen per maand publiceerde. [1]

Gemiddeld ontvangen bedrijven mét een blog op hun website maar liefst 67% meer contactaanvragen dan bedrijven zonder een blog op hun website. [2]

60% van de consumenten geeft aan zich meer verbonden te voelen met een merk na het lezen van artikelen op het blog van de website van het bedrijf. [3]

Naar mijn mening zijn deze drie statistieken al genoeg om zo snel mogelijk met een blog te beginnen.

Ben je nog niet overtuigd? Lees dan ook nog even mijn artikel met 15 redenen om vandaag nog te beginnen met een blog.

4. Snelheid

Zeker nu Google nog meer gericht is op het bieden van de beste resultaten voor mobiele apparaten is snelheid van groot belang voor de vindbaarheid van je website.

Google geeft bij wijze van spreken voorrang aan snelle websites ten opzichten van langzamere websites.

De cijfers liegen er ook hier niet om:

47% van de consumenten verwacht dat een website binnen 2 seconden geladen is. [4]

53% van de consumenten verlaat een pagina wanneer het langer dan 3 seconden duurt om deze te laden. [5]

En wanneer een pagina er 10 seconden over doet om te laden vergroot je de kans dat mensen de pagina verlaten met maar liefst 123% [5]

Wil je dus niet alleen bezoekers naar je website halen maar ze ook behouden dan doe je er goed aan om te zorgen dat je een snelle website hebt.

Hoe snel is jouw website nu?

Voor we het gaan hebben over het versnellen van je website is het goed om te weten waar je nu staat.

Er zijn verschillende gratis tools online die je een indicatie geven van de snelheid van je website.

In het artikel Gratis website scans kijken we naar Google PageSpeed Insights, GT Metrix en Pingdom.

Voor nu kun je het snelst naar GT Metrix gaan, daar de URL van je website invoeren en op Analyze klikken.

Na enkele seconden of minuten krijg je een uitgebreid rapport met betrekking tot de snelheid van jouw website.

Er is ontzettend veel informatie uit deze rapportage te halen maar voor nu is het vooral belangrijk dat je naar het eerste percentage en de laadtijd in seconden van je website kijkt.

Zeker wanneer je eerder richting de 10 seconden gaat dan richting de 2 seconden adviseer ik je aan de slag te gaan met het versnellen van je website.

Website sneller maken

Om te zorgen dat je website zo snel mogelijk wordt én blijft is het vooral een zaak om te kijken wat je in welke vorm op je website plaatst.

Negen van de tien keer is een langzame website het gevolg van veel te grote bestanden als video’s en afbeeldingen.

In het artikel Afbeeldingen optimaliseren om hoger te scoren in Google vertel ik je stap-voor-stap hoe je ervoor kunt zorgen dat afbeeldingen niet teveel ruimte in nemen op je WordPress website.

Daarnaast kun je het best gebruik maken van een cache plugin.

SEO Expert Rutger Steenbergen beschrijft in geur en kleur hoe jij zelf aan de slag kunt met het versnellen van je website in zijn artikel ‘Website sneller maken? Doe het eenvoudig zelf!‘.

5. Maak een koppeling met Google Analytics en Google Search Console

Door jouw WordPress website te¬†verbinden met Google Analytics kun je precies zien hoeveel bezoekers je per dag, week, maand en jaar hebt, waar deze bezoekers naar kijken, op welke pagina’s ze het langst blijven en nog veel meer.

Aan de hand van die statistieken kun jij jouw website verbeteren. Zie je bijvoorbeeld dat jouw bezoekers op een specifieke pagina langer blijven dan op een andere pagina, dan kun je wellicht zorgen dat de slecht scorende pagina wat meer gaat lijken op de goed scorende pagina.

In het artikel ‘Google Analytics gebruiken met WordPress‘ leg ik je stap voor stap uit hoe je jouw WordPress website koppelt met Google Analytics.

Google Search Console

Wanneer je een koppeling hebt gemaakt tussen Google Analytics en jouw WordPress website is een koppeling tussen Google Search Console en jouw website zo gedaan.

Met de koppeling tussen Google Search Console en jouw WordPress website heb je nog weer iets meer controle over de instellingen van jouw website.

Volg de instructie ‘Website koppelen aan Google Search Console‘ en binnen enkele minuten heb je de koppeling gemaakt.

Na een succesvolle koppeling kun je aangeven of jouw website als www.jouwwebsite.nl of jouwwebsite.nl in de adresbalk getoond moet worden, kun je een voorkeurstaal ingeven, kun je een sitemap uploaden en kun je bijvoorbeeld zien op welke zoektermen jouw website in Google Search voorbij is gekomen in de afgelopen periode.

Al met al kun je met deze koppelingen dus interessante informatie vinden om jouw website te optimaliseren.

En nu?

Nu aan de slag! Met bovenstaande 5 punten kun je dan een kickstart krijgen maar bij SEO is het zaak om te optimaliseren. Niet alleen om hoger in Google te komen maar ook om je positie te behouden.

Voor meer tips over zoekmachine optimalisatie kun je de gelijknamige categorie op mijn blog raadplegen.

Bronnen:

1.https://blog.hubspot.com/marketing/blogging-frequency-benchmarks#sm.001o6d3zv162ceoascb2o9l50lh3z

2. https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic

3. http://www.contentplus.co.uk/marketing-resources/infographics/anatomy-of-content-marketing

4. https://neilpatel.com/blog/loading-time/

5. https://think.storage.googleapis.com/docs/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks.pdf

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.