Linkbuilding. Wat is het?

Linkbuilding is het vergaren van verwijzingen naar jouw pagina. Zo’n verwijzing wordt vaak een backlink genoemd. Binnen de verwijzingen maken we onderscheid tussen interne en externe links. Linkbuilding is van belang omdat Google een verwijzing naar jouw pagina ziet als een stem voor jouw pagina. Des te meer stemmen je hebt, des te meer autoriteit je krijgt en des te hoger je PageRank. Wil je meer weten over autoriteit en PageRank? Lees dan mijn eerdere artikel ‘PageRank en autoriteit. Wat bedoelen we daarmee?’

Een interne backlink

Dat was er één. Ik verwees je zojuist van dit artikel door naar een andere pagina op mijn website. Dat noemen we een interne backlink. Ik verwijs namelijk intern van de ene, naar de andere pagina. Deze interne backlinks zijn niet direct interessant voor je zoekmachine optimalisatie, maar ik verwijs je hiermee wel naar andere interessante content die je anders wellicht niet gezien had. Dus indirect is het toch gebruiksvriendelijk en daar houdt Google ook van.

Een externe backlink

Een externe backlink is interessanter vanuit zoekmachine optimalisatie gezien. Een externe backlink is een verwijzing van de ene pagina van een website naar een andere pagina van een andere website.

Google ziet externe backlinks als stemmen. De beredenering: Wanneer iemand de tijd en moeite neemt om jouw pagina te delen op het internet, zal deze pagina hoogstwaarschijnlijk unieke, kwalitatieve content bevatten.

Alle stemmen gelden, maar niet allemaal direct

Elke backlink is goed voor je zoekmachine optimalisatie. Zodra iemand ergens op een verwijzing kan klikken om naar jouw pagina te gaan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar er zijn ook verwijzingen die niet worden meegenomen als stem. Toch zeg ik “Alle stemmen gelden” omdat zo’n verwijzing er toch voor kan zorgen dat er mensen naar jouw website komen. Verwijzingen die direct worden meegenomen voor je zoekmachine optimalisatie zijn bijvoorbeeld URL’s die geplaatst worden op fora’s. Sommige fora’s geven ook specifiek aan dat deze pagina op no-index staan. Met andere woorden, deze pagina’s worden niet door Google geïndexeerd. Deze keuze is vaak gemaakt om spam te voorkomen.

PageRank en autoriteit

Des te meer verwijzingen je krijgt naar jouw pagina des te hoger de autoriteit (en dus de PageRank) van deze betreffende pagina. Eerder hebben we al aangegeven dat een hoge PageRank een positief gevolg heeft op de positie van jouw pagina in de Google Zoekresultaten. Het loont dus zeker om je actief bezig te houden met linkbuilding. Daarnaast is het zo dat Google een verwijzing van een gerelateerde externe pagina zwaarder telt dan wanneer deze verwijzing komt van een pagina die totaal niet met jouw pagina te maken heeft. Klinkt gek? Niet wanneer jij je de volgende situatie inbeeldt;

Een loodgieter is een lekkage aan het verhelpen bij een visagist thuis. Op een gegeven moment geeft de visagist de loodgieter de tip om de waterpomptang op een andere manier vast te houden. De kans is erg klein dat de loodgieter de tip zal aannemen.

Wanneer de visagist in kwestie zelf ook in de bouw werkt is de kans al groter dat de loodgieter de tip aanneemt. Wanneer de visagist in het voorbeeld zelf een loodgieter is, is de kans nog groter. Is de visagist in het voorbeeld zelfs een bekende loodgieter dan zal de loodgieter die de lekkage aan het verhelpen is graag de tip van de bekende loodgieter aannemen.

Binnen de linkbuilding is de autoriteit en PageRank van een pagina dus van belang.

Hoe kom ik aan verwijzingen naar mijn pagina?

Niet heel lang geleden waren er nog websites die een plekje op hun pagina verhuurde zodat jij hier jouw URL kon plaatsen. Je betaalde een bepaald bedrag per maand en kreeg hiervoor een stem op jouw pagina. Ondertussen is het echter zo dat Google hier niet meer in trapt. Met de updates die Google regelmatig doorvoert wordt het algoritme voor de berekening van posities in de zoekmachine steeds slimmer. Wil je nu dat er verwijzingen naar jouw pagina op het internet komen? Dan moet je ze verdienen! Plaats kwalitatieve content op je pagina waarbij mensen de moeite en tijd willen nemen om dit te delen. Het moet voor hun dus ook een meerwaarde om te delen. Wanneer je bijvoorbeeld unieke content op je pagina plaatst is de kans al veel groter dat dit gedeeld zal worden.

Een handje helpen

Linkbuilding is een van de aspecten van zoekmachine optimalisatie waar je actief mee aan de gang kunt. Creëer content en geef het goede voorbeeld: plaats verwijzingen op via social media en roep mensen om dit te delen. En vergeet niet dat vragen vrij staat. Kijk naar websites binnen jouw branche, die gerelateerd zijn aan jouw website (nee, ik bedoel geen directe concurrenten) en bespreek samen met hun de mogelijkheid om samen een artikel op te stellen of bijvoorbeeld samen een video te posten. Maar het allerbelangrijkste voor linkbuilding is zorgen dat je doormiddel van het juist toepassen van content marketing zorgt voor unieke, kwalitatieve content die de moeite waard is om te delen.

Delen dus!

Nu je weet dat je een soort van stem kunt uitbrengen door dit artikel te delen op jouw eigen pagina, via Facebook, LinkedIn of welk medium dan ook zou het natuurlijk wel heel erg tof van je zijn als je meteen het goede voorbeeld geeft! Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Ik kijk nog steeds uit naar je e-mail of reactie. En mocht je mijn zoekmachine optimalisatie gids voor 2016 nog steeds niet gedownload hebben dan moet je dat natuurlijk ook heel snel even doen.

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.