Relevante content moet niet afhankelijk zijn van het apparaat dat je gebruikt

Eerder heb ik je al verteld dat Google sinds april 2015 mobielvriendelijke websites voorrang geeft. Hiermee wilde Google al aangeven dat hun gebruikers ten allen tijde moeten kunnen beschikken over de meest relevante content. Het moet dus niet uitmaken of jij Google gebruikt vanaf een tablet, smartphone, laptop of desktop. Veel website eigenaren zijn zich toen al achter de oren gaan krabben en hebben direct maatregelen genomen om te zorgen dat hun website responsive werd.

Is jouw website nog niet mobielvriendelijk?

Mocht jouw website nog niet mobielvriendelijk zijn dan geeft je Google je sinds gister (woensdag 16 maart) nog een extra reden om hier vaart achter te zetten. Zij kondigen namelijk een update aan welke in mei 2016 wereldwijd uitgerold zal worden waarbij Google nog meer en strenger zal kijken naar de mobielvriendelijkheid van jouw website. Via de officiële gratis tool, de Mobielvriendelijke test van Google, kun je direct zien of jouw website in de ogen van Google mobielvriendelijk is. Geef simpelweg de URL van je website in en klik op analyseren. Binnen enkele seconden krijg je simpelweg het antwoord “Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk.” of “Niet mobielvriendelijk.”

Mocht jij het slechte nieuws krijgen dat jouw website niet mobielvriendelijk is dan krijg je gelukkig direct een aantal punten waar je mee aan de slag kunt om de pagina wel mobielvriendelijk te maken.

Wat gaat deze nieuwe mobielvriendelijke update doen?

Zoals je wellicht weet kijkt Google naar ontzettend veel factoren om te bepalen welke website er bovenaan de zoekresultaten komt te staan wanneer er een bepaalde zoekterm ingegeven wordt. Een voorbeeld van factoren zijn bijvoorbeeld relevantie en autoriteit. Wanneer gebruikers van Google, sinds april 2015, via een mobiel apparaat een zoekopdracht ingaven bij Google werd er, naast alle bestaande factoren, ook gekeken naar het feit of een website mobielvriendelijk was. Was dit niet het geval dan had je automatisch minder kans om bovenaan de zoekresultaten te komen. De update die op woensdag 16 maart is aangekondigd door Google gaat de factor mobielvriendelijkheid nog belangrijker maken dan dat hij nu is. Mocht je bijvoorbeeld eerder nog weg komen met het feit dat je website nog niet responsive en mobielvriendelijk was omdat je content relevant was en je een hoge autoriteit had dan zou het goed kunnen dat deze twee factoren dadelijk niet meer opwegen tegen het feit dat je website niet mobielvriendelijk is!

Wat moet ik, als website eigenaar, nu doen?

Je moet zo snel mogelijk zorgen dat je website mobielvriendelijk gaat worden! Hoe je dat doet is helemaal afhankelijk van het CMS dat je gebruikt. Als je gebruik maakt van WordPress dan wil ik je allereerst feliciteren met het feit dat je het voor elkaar hebt gekregen al die tijd de updates te negeren 😉 Wanneer je gebruik maakt van een ander CMS dan doe je er goed aan om je eerst even te verdiepen in de mogelijkheden. Het kan zo simpel zijn als het uitvoeren van een update (maak altijd een back-up!) maar misschien is het bij jou een kwestie van je web-ontwikkelaar achter zijn broek aan zitten.

Kan ik je helpen?

Zie je in dat het essentieel is dat jouw website mobielvriendelijk gaat worden voor de update van Google uitkomt maar zie je door de bomen het bos niet meer? Misschien kan ik je helpen door jouw website eens te bekijken en aan te geven waar de quickwins zitten en hoe je kan zorgen dat de website in ieder geval klaar is voor de update in mei. Stuur me een e-mail of laat een reactie achter en dan kijken we er samen naar!

Groeien als ondernemer?

Ontvang wekelijks een e-mail voor een betere business

Je gegevens zijn veilig en zullen nooit met derde partijen worden gedeeld.